Wegnemen en herplaatsen trekhaak

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Scooter
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 17:00
Locatie: DENDERLEEUW - BELGIÊ

Wegnemen en herplaatsen trekhaak



Bericht door Scooter »

Betreft trekhaak op HYMER EXSIS I588 (alko-chassis)

De trekhaak is bij levering geplaatst door dealer als steun voor het fietsrek voor onze 2 elektrische fietsen ....Ondertussen hebben de fietsen een "verstelbare stuurpen" en kunnen hierdoor wel in de garage worden geplaatst.
Om mijn nuttige laadvermogen te kunnen verhogen (wanneer ik de kleinkinderen meeneem op reis) zou ik tijdelijk de trekhaak willen demonteren van het Alko-chassis door het losmaken van de 2 x 2 bouten en het ontkoppelen van de stekker. op de trekhaak. Het is de bedoeling deze trekhaak later , wanneer nodig voor fietsen of lichte aanhangwagen, weer (al of niet tijdelijk) te herplaatsen.
Zijn er nog mensen die hun trekhaak soms tijdelijk demonteren ? zo ja hebben jullie dan een bijkomende stekkerdoos ergens geplaatst tussen de elektrische aansluiting op de camper en de stekker op trekhaak ?
Wat doen jullie bij de jaarlijkse keuring ? telkenmale de trekhaak herplaatsen of niet ?


alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wegnemen en herplaatsen trekhaak



Bericht door Kroppie »

waarom zou je de trekhaak terug plaatsen?, zit ie er niet op kunnen ze hem ook niet keuren, is m.i. in NEDERLAND geen apk item, zit ie er op word ie gekeurd, zit ie er niet op , dan niet, dus beter effe googlen op de belgische apk eisen.

en die stekkerdoos zit met 3 boutjes m4 vast, los draaien en dan kan je die stekkerdoos in een plastic verpakt ergens onder vastbinden tot het volgende gebruik.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2431
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Wegnemen en herplaatsen trekhaak



Bericht door pepon »

waarom zou je de trekhaak terug plaatsen?, zit ie er niet op kunnen ze hem ook niet keuren, is m.i. in NEDERLAND
Oh dus je hoofdletters doen het wél.
Dacht altijd dat je die er uit had gesloopt ihkv je onderschrift. :mrgreen:

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wegnemen en herplaatsen trekhaak



Bericht door Kroppie »

too old to worry about it.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: Wegnemen en herplaatsen trekhaak



Bericht door jochniew »

Ik heb nog nooit een keurmeester naar de trekhaak zien kijken, dus of dat een punt voor de APK is weet ik niet.
Het gewicht van een trekhaak zal ook niet zo hoog zijn, die van mij was ca 30kg. Ik dacht ook veel gewicht te kunnen besparen op die manier.
Later toch weer erop gezet om een aanhanger mee te kunnen nemen, daar kun je veel in kwijt.... tot 750kg, in mijn geval.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Wegnemen en herplaatsen trekhaak



Bericht door umpie30 »

En of de trekhaak apk eisen heeft.
- kogel mag niet te ver versteken zijn
- mag niet teveel door roest aangetast zijn
- bevestiging moet in orde zijn

Dus er zijn wel eisen maar als er geen haak onder zit kan je hem ook niet beoordelen 🤷‍♂️
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wegnemen en herplaatsen trekhaak



Bericht door Kroppie »

kogel is nieuw 50 mm (hoort ie tenminste te zijn) , schuifmaat afstellen op 49 mm, gaat ie over de kogel, ja?, dan is de trekhaak afgekeurd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
eleonora
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 14 sep 2015, 19:49
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Wegnemen en herplaatsen trekhaak



Bericht door eleonora »

Ik heb de trekhaak ook verwijderd incl. schetsplaten ed 40 kg, het fietsenrek 20 kg. 60 kg winst. Los neem baar eigenbouw frame aan chassis balken gemonteerd waar de fietsen (samen 30 kg) in aluminium gootjes ed staan 10 kg. Dus 50 kg winst.
Plaats reactie