Problemen met Truma Combi 4 verwarming

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Provence013
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11

Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door Provence013 »

Allen,

De verwarming gaat regelmatig in storing. Het rood ledje op de print geeft als code lang-lang-kort-kort-lang-kort-lang-kort, wat zou overeen komen met code 202 en wat zou wijzen op een slechte gastoevoer of op een slechte massa.
Gastoevoer is volgens mij goed, koelkast werkt zonder problemen op gas, gasfornuis heeft ook een mooie en grote vlam. Massa aansluiting is volgens mij ook goed zover ik kan zien (toestel is niet gemakkelijk bereikbaar...)
Wat mij opvalt is dat de storing optreedt wanneer er extra warmte wordt gevraagd. Hij start normaal op, maar wanneer je de thermostaat hoog staat hoor je op een bepaald moment de ventilator harder draaien en hoor ik precies een klep open gaan. Enkele seconden later valt de brander in storing. Als je de stand alleen warme water gebruikt, dan blijft hij met wat geluk branden. Zou het toch te weinig gas kunnen zijn? Brander is aangesloten op een fles Benegas.
In welke richting zou ik kunnen zoeken?
Alle tips welkom!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24460
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door javanes »

Lijkt inderdaad op te weinig gas of een slecht werkende gasdrukregelaar.
U gebruikt propaan of LPG?

Een koelkast en kooktoestel verbruiken veel minder dan je combi.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Provence013
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door Provence013 »

Benegas zou propaan zijn, dus dat zou het problem niet Mogen zijn.
Drukregelaar is verleden jaar vervangen geweest. De oude deed helemaal niets meer.
Ik heb nog wel ergens een regelaar (van een barbecue) liggen. Die nog eens proberen.
Gebruikersavatar
Vince1
Berichten: 56
Lid geworden op: za 28 aug 2010, 10:04

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door Vince1 »

Ik heb het zelfde gehad, uiteindelijk printplaat van truma vervangen, alles werkte daarna weer
B-B-B-Baby, you just ain't seen n-n-n-nothin' yet

Travelling with an Mobilvetta K-yacht 85
Provence013
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door Provence013 »

Ondertussen een andere regelaar aangesloten en dan werkt alles. Bij de oude regelaar kwam wat olie uit. De vraag gesteld aan benegas hoe het komt dat er olie in hun gas zit.
Voor alle zekerheid dus nu toch maar een filter/olieafscheider plaatsen. Iemand een idee wat een goed en handig type is?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door 't Busje »

Er komt altijd wat condensaat, dat olie-achtige spul, met vloeibaar gas mee, ook bij Benegas. Truma claimt dat hun gasfilter dat condensaat afscheidt, maar voor de prijs van een Truma filter kun je aardig wat drukregelaars kopen.

Wij tanken LPG. Ik heb zo'n simpel (niet-Truma) gasfilter eruit gegooid, omdat dat na een jaar gebruik nog brandschoon was en geen vloeistof opving. Zoek hier op het forum maar even op gasfilter en je komt de discussie van de voor- en tegenstanders wel tegen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door myway »

Wat voor regelaar zat erop?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24460
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door javanes »

Provence013 schreef:
di 02 apr 2019, 21:52
Ondertussen een andere regelaar aangesloten en dan werkt alles.
Ook weer opgelost en bedankt voor de terugkoppeling :thumbup:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
jurgenc
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door jurgenc »

Is die discussie van al dan niet toevoegingen in gas, niet uitgemond in de conclusie dat het wel eens kon zijn dat het de oranje gasdarmen waren die het probleem veroorzaakten. En dat camperaars die de zwarte hogedrukslangen gebruiken, het probleem niet kennen.
H20
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door willemzon »

't Busje schreef:
di 02 apr 2019, 22:14
Er komt altijd wat condensaat, dat olie-achtige spul, met vloeibaar gas mee, ook bij Benegas. Truma claimt dat hun gasfilter dat condensaat afscheidt, maar voor de prijs van een Truma filter kun je aardig wat drukregelaars kopen.

Wij tanken LPG. Ik heb zo'n simpel (niet-Truma) gasfilter eruit gegooid, omdat dat na een jaar gebruik nog brandschoon was en geen vloeistof opving. Zoek hier op het forum maar even op gasfilter en je komt de discussie van de voor- en tegenstanders wel tegen.
Hallo heb je ook een aes koelkast k heb namelijk gehoord da een dergelijke koelkast gevoeliger is voor lpg of valt dat nog wel mee.
Groeten willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door 't Busje »

Wij hebben een Dometic RMS8500 met handmatige omschakeling tussen 230 volt, 12 volt en gas. Daar hebben we wel problemen mee gehad, maar die zaten in de keuzeschakelaar en hadden niets met de gasvoorziening te maken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Provence013
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door Provence013 »

De drukregelaar die het niet meer doet is Cavagna type 765, wandbevestiging. Op internet vind ik (voorlopig) hier niets van terug.
Heeft iemand een idee?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Problemen met Truma Combi 4 verwarming



Bericht door 't Busje »

Ik denk dat je hier wat meer kunt vinden: https://www.cavagnagroup.com/lpg/lpg-cy ... egulators/

Wij hebben een drukregelaar die je rechtstreeks op de gasfles koppelt en een slang van de drukregelaar naar de gasleiding van de camper.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie