LiFePo batterij op EBL

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

LiFePo batterij op EBL



Bericht door lucver »

Dag allen

Mijn Schaudt EBL kan lood/zuur of gel accu's laden. Geen optie voor AGM of LiFePo batterijen.
Kan ik een LiFePo batterij met ingebouwd batterijmanagement installeren ter vervanging van mijn gel-batterij? Gaat dit een probleem vormen met de laadcyclus van de EBL. Het zou gaan om een Fraron batterij. (https://www.fraron.de/batterien/lithium ... -85876497/ )

Graag jullie mening.

Bedankt alvast.
--------
Luc

Malibu van 640
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Kroppie »

weet fraron daar geen goed antwoord op, de leverancier zou mijn 1e keus zijn bij dit soort vragen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door 't Busje »

Niet voor Fraron, maar voor 3Lion:
It is recommended to use LiFePo4 lithium battery chargers. However, you can use a mains battery charger for AGM/GEL batteries, checking that the maximum voltage supplied by it does not exceed 14.5V. The charger must NOT perform any desulfation action. The use of battery chargers for flooded lead acid batteries , although they can completely charge 3lion batteries, they can reduce their life. If you have a configurable charger, set the CC/CV (constant current/constant voltage) option, by setting the current value equal to or less than 0.5C, or 50A for the 3L-100, 3L-100B, 3L-100-P models, and 75A for the 3L-150-P model, and the end--of-charge voltage value to 14.4V.
Bovendien moet je de lader uitschakelen als de accu vol is, want Lithium accu's kunnen niet tegen druppellading.
Laatst gewijzigd door 't Busje op wo 13 feb 2019, 8:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door lucver »

Dit vind ik bij Fraron:
Ladetechnik:
In ihrem Fahrzeug bereits vorhandene Ladegeräte und Solarladeregler können einfach weiterverwendet werden, es ist keine besondere Lithium-Ladetechnik zum laden dieser Batterie erforderlich.

en

Die Drop-in Lösung, alte Blei-Batterie raus, neue Lithiumbatterie rein, fertig! Durch die gleichen Abmessungen des Gehäuses wie bei den gängigen 80-100Ah GEL, AGM oder Blei-Säure Batterien, kann der Austausch der Batterie ganz einfach und schnell erfolgen. Die FraRon 100AH Lithiumbatterie passt in die gleiche Batteriehalterung, die Rundpole sind identisch, so dass die meist vorhanden Polklemmen einfach wieder verwendet werden können. Einfacher kann der Wechsel auf Lithium nicht sein.

Volgens de fabrikant dus geen probleem, gewoon verwisselen. Maar om zeker te zijn....
--------
Luc

Malibu van 640
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door kampo »

Hoeveel gaat de levensduur van de LiFePO4 accu door deze "drop in" montage korter zijn
ten opzichte van een ombouw met alle normale aanpassingen. Zeggen ze dat erbij ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Kroppie »

wil de daarover meer lezen?

https://www.wohnmobilforum.de/w-t118991.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Pienmajer »

Ik heb de twee lithium accus door Frarom er in laten zetten. Geen extra laders, maar Fraron heeft wel dikkere kabel gemonteerd. Afspraak maken, er naar toe rijden en in een uurtje sta je weer buiten. Althans zo ging het bij mij. Montage kost niets of geen noemenswaardig bedrag extra. Gr. pat
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door lucver »

Pienmajer schreef:
wo 13 feb 2019, 11:00
Ik heb de twee lithium accus door Frarom er in laten zetten. Geen extra laders, maar Fraron heeft wel dikkere kabel gemonteerd. Afspraak maken, er naar toe rijden en in een uurtje sta je weer buiten. Althans zo ging het bij mij. Montage kost niets of geen noemenswaardig bedrag extra. Gr. pat
Bedankt!
--------
Luc

Malibu van 640
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door lucver »

Kroppie schreef:
wo 13 feb 2019, 10:51
wil de daarover meer lezen?

https://www.wohnmobilforum.de/w-t118991.html

jos
Bedankt!
--------
Luc

Malibu van 640
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door merallas »

Mijn ervaring met de lader voor loodaccu's in combinatie met een lifepo is dat hij na 8 uur (in gel stand) overgaat op druppelladen. Op zich niet erg. Echter in tegenstelling tot een loodaccu komt bij matige stroomafname de accuspanning pas onder de 13 V (lader gaat weer vol laden onder 13V) als hij bijna leeg is. Daar de lader in druppelmode niet genoeg stroom levert voor het stroomverbruik kan de accu leeg lopen terwijl hij aan de lader staat. Er zijn laders met lifepo stand, maar komt er volgens mij op neer dat het dan gewoon een stroombron is met een bepaalde spanning (<14.6V) en bepaalde maximle amperage. Met de bestaande lader kun je dit simuleren door er een tijdklok tussen te zetten die hem om de 8 uur even uit en weer aan zet.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Metor »

Wat is druppel lading?? Onze EBL101C ingebouwde lader (LAS1218) heeft dit niet.
De Schaudt EBL101C is geschikt voor natte (blei-saure) en gel (blei-gel) loodaccu's en zit nu al 5 jaar aangesloten op een Lifepo4 accu. De keuze schakelaar staat hierbij op blei-saure, waarbij de absorptie fase een half uur is. Na 5 jaar functioneert de accu nog steeds als toen hij nieuw was.
De lader van de Schaudt gaat naar een "float charge U" fase nadat de absorptie fase afgelopen is. In deze stand wordt de spanning constant op 13.8V gehouden en werkt dan tevens als een voeding.
Hierbij kan de accuspanning niet onder de 13.8V zakken als de belasting lager is dan de maximale 18A stroom die het als voeding kan leveren.
De 13.8V is hoog genoeg om de Lifepo4 accu vol te houden. Dit heb ik gechecked door de volgeladen accu (met 14.4V tm de absorptie fase) los te koppelen en de rustspanning hiervan te meten. Deze rustspanning van de volle Lifepo4 is gedurende 1 dag gemeten en deze stabiliseert naar 13.6V, dus net iets lager dan dat de EBL01C levert in de float charge U fase.
Verder heb ik de laadstroom gemeten tijdens de absorptie fase en de float charge fase. Al snel in de absorptie fase gaat de laadstroom naar nul, alsook gemeten in de float charge fase.
Dit bewijst dat de accu vol is en vol blijft gedurende de float charge fase.
In de winterstalling staat de EBL101C constant op de 230VAC aangesloten en de EBL101C lader staat dan 100% van de tijd in de float charge mode. Omdat de laadstroom hierbij nul is, kan er geen enkel probleem ontstaan voor de levensduur van de lifepo4 accu (ook tijdens vrieskou in de winterstalling) en maak me dan ook helemaal geen zorgen hierover.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door seth_space »

Float charging ( waarschijnlijk hier als druppelladen gezien) is geen goed idee voor lifepo accus.

Zie bijv: ( maar google geeft veel treffers met float and lifepo4)
https://electronics.stackexchange.com/q ... harge-them


Meestal ziet men een float van 13,4V als nog acceptabel omdat er dan weinig gebeurt met de batterij.
Omdat de levensduur va een lifepo4 batteij extreem lang kan zijn is ook na 5 jaar nog mogelijk dat de levensduur feitelijk serieus bekort is en dus niet het maximale zal halen.

Ik vermoed dat drop in accus een BMS hebben die de float afknijpt op het moment dat de batterij vol is.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door Metor »

Ik vermoed dat drop in accus een BMS hebben die de float afknijpt op het moment dat de batterij vol is.
Of dit de BMS in onze accu doet weet ik niet, kan alleen meten dat de laadstroom echt nul is in de float charge mode.
De accu wordt de komende jaren goed in de gaten gehouden, als die minder wordt laat ik het weten :-B
Heb de indruk dat de kennis op het gebied van Lifepo4 accu's in de wereld louter gestoeld is op ervaringen en metingen met Lipo accu's die een behoorlijk andere chemie hebben en dus deze kennis in feite dogma's zijn. Lifepo4 is een niche markt. Heb nergens enige levensduur metingen/vergelijkingen met shelf time van lifepo gevonden bij langdurig float gebruik of niet.
lucver
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 17:26
Locatie: Sint-Katelijne-Waver (België)

Re: LiFePo batterij op EBL



Bericht door lucver »

Bedankt allemaal. We houden het bij onze gel-accu. Die doet het eigenlijk ook prima.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
--------
Luc

Malibu van 640
Plaats reactie