Ervaringen SumoSprings hulpveren?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door KTManiac »

Dat ze van kunststof zijn zegt niet zoveel, m'n luchtbalgen zijn ook maar van rubber en die zitten er nu ook al zo'n 18 jaar onder.
Heeft ook m'n voorkeur t.o.v. SumoSprings omdat ik de druk in de balgen aan kan passen aan de belasting.
Komt niet vaak voor maar heb ook al 's een paar keer zo ongehoord scheef gestaan dat ik naast m'n oprijblokken ook de balgen heb gebruikt om 'm nog enigzins recht weg te kunnen zetten.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door ducati 900 »

Dat is inderdaad een voordeel van hulpluchtvering, meehelpen de camper waterpas zetten.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Edson
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 10 feb 2017, 16:18

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door Edson »

Ik heb sinds een jaar carsupport hulpveren achteraan en ben er heel tevreden over. De camper is 7,40 m en daardoor veel druk op de bladveren met geladen garage. Nu zit hij een 4cm hoger op het veerpunt en meer comfort bij het rijden. De prijs is zeker vergelijkbaar met alle andere merken hulpveren. Binnen kort laat ik ook de voorzijde verhogen om meer rijcomfort te krijgen en de camper terug wat rechter te zetten. Hij stond van het begin af vooraan lager.
Gebruikersavatar
Dick van Reems
Berichten: 4
Lid geworden op: za 24 okt 2020, 11:38

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door Dick van Reems »

Ook ik heb sumosprings geplaatst, onder onze Burstner travelVan. (2018) Dit na ±25000km.
Zowel aan de achterzijde (plaatsing stukje taart) als aan de voorzijde (dit was aanmerkelijker lastiger)
De camper is minder wind gevoeliger geworden, en staat ± 3cm hoger.
De rij eigenschappen zijn inderdaad (zoals in eerdere berichten geschreven werd) toegenomen. :-B
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren



Bericht door Bob Diesel »

Dafluc schreef:
wo 30 jan 2019, 16:13
Dus. De vraag staat. En de reclame-afdeling van Sumo heeft wederom onze aandacht. We wachten het even af.
1 jaar na de laatste posting , een nieuw lid met lovende woorden :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
taoist1
Berichten: 8
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 15:14
Locatie: NL en Spanje

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door taoist1 »

Ik las voor het eerst een klein berichtje over de Sumo-hulpveren anderhalf jaar geleden.
Er was in Europa weinig informatie over te vinden.
In de VS bleek het wel bekend en populair, er waren een aantal youtube instructie-filmpjes.
Bij een van die filmpjes hadden ze een camera onder de auto gemonteerd en lieten zien wat het effect was van de veren;
een opname voor en na de montage., rijdend door kuilen en over drempels.
Dit leek mij de beste test en het zag er goed uit, geen doorslaan en minder overhellen.
Nu geven waarschijnlijk luchtveren dit resultaat ook, maar voor mij gaf de eenvoud van de „domme“ Sumo-veren
de doorslag.
Het probleem waar ik tegen aanliep: ik moest er achter komen welk type onder een Ducato paste. Fiat wordt niet verkocht in de VS. Echter omdat Fiat ooit samengegaan is met Chrysler bleek dat een type Dodge Ram een Ducato te zijn.
Bij Amazon.com (USA) kon ik de veren bestellen en ze werden zowaar naar Spanje gestuurd.

Om te monteren het wiel opkrikken, de rubber aanslag losdraaien en de Sumospring eronder draaien, handvast maar met een druppel Locktite.

Wat betreft het rijden; voor mij is het belangrijkste de zijwindgevoeligheid is een stuk minder, het voelt wat „strakker“.
Een happy camper dus.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door AadenAnke »

Foto en link aub? Ik heb ook interesse namelijk :shh:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik lees positieve ervaringen. Ben ook geinteresseerd, maar mis de informatie met welk type SumoSpring zijn die positieve ervaringen opgedaan. Die informatie delen wordt op prijs gesteld.

Fijne zondag allemaal.
Laatst gewijzigd door evdoetelaar+larana op zo 22 nov 2020, 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80318
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door Dafluc »

Noem het beroepsdeformatie. Maar ik wacht nog even af of dit nieuwe lid ook nog iets anders te melden heeft. Zo'n eerste bericht komt vaak niet van een onafhankelijk iemand.
Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door AadenAnke »

Ach ja Luc hier in de buurt zeggen we weleens elke gek heeft recht op zijn eigen gebrek en elke maf zijn eigen DAF :hug: :bow: :hug: maar je hebt gelijk een gezonde over dosis argwaan kan geen kwaad! We gaan het zien :cheers:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door hathi »

Ja laat die Luc maar los,is nog steeds scherp :-B
Hans
Gebruikersavatar
taoist1
Berichten: 8
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 15:14
Locatie: NL en Spanje

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door taoist1 »

Noem het beroepsdeformatie. Maar ik wacht nog even af of dit nieuwe lid ook nog iets anders te melden heeft. Zo'n eerste bericht komt vaak niet van een onafhankelijk iemand.

Ach ja Luc hier in de buurt zeggen we weleens elke gek heeft recht op zijn eigen gebrek en elke maf zijn eigen DAF maar je hebt gelijk een gezonde over dosis argwaan kan geen kwaad! We gaan het zien

Ja laat die Luc maar los,is nog steeds scherp


Even dit:
Ik heb mij op dit forum een beetje ingelezen en als ik het goed begrijp is het dilemma dat er enerzijds (terecht?) de angst is voor sluikreclame en anderzijds de vraag om informatie (en het liefst zo objectief mogelijk).
Ik was anderhalfjaar geleden zelf geholpen geweest met de ervaringen van anderen en die was toen moeilijk te vinden.

Ik heb mijn ervaring met de veren zo objectief mogelijk weergegeven zonder ronkende teksten en zeker zonder verwijzing naar de commercie; zo gaf ik aan ze direct in de U.S.A te hebben gekocht, daar wordt geen ( tussen-) handel wijzer van.
Verder heb ik mijn overwegingen duidelijk gemaakt en deze veren niet de hemel ingeprezen, maar geschreven wat het waren en wat ze deden, niks meer, niks minder.

Ik had het op prijs gesteld als de reacties wat minder zuur waren geweest, „dit nieuwe lid zou misschien nog iets anders te melden kunnen hebben“ ( bij voorbeeld 52 jaar camper-reis ervaring ), maar erg stimulerend zijn de reacties niet echt.

Gelukkig voor jullie zijn er mooie uitdrukkingen in je buurt over gekken met gebrek en is Luc nog steeds scherp.
Een heerlijk gevoel zo een overdosis argwaan.
Ik wens U allen een prettige dag.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door Bob Diesel »

Gezien de wijze waarop dit topic ooit gestart is
en het reclame verspreiden werd
is de argwaan tegen sluipreclame voor deze veren terecht :idea:
dat je jezelf daardoor gelijk in je kruis getast voelt :wink: helaas
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
taoist1
Berichten: 8
Lid geworden op: za 21 nov 2020, 15:14
Locatie: NL en Spanje

Re: Ervaringen SumoSprings hulpveren?



Bericht door taoist1 »

Op amazon.com zoeken SumoSprings voor Dodge Ram Promaster (dit is de Ducato)
Nummer van de veren is 313-54.
Ze leverden naar Spanje (hier is geen importeur), naar Nederland weet ik het niet.
Geluk.
Plaats reactie