Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door AdCoertjens »

Mannen en Vrouwen. Ik heb een vraag. Wij hebben een Burstner Aviano i640. Mooie camper vinden wij ( smaken verschil natuurlijk) maar wat ik er niet mooi aan vind is dat de wielen zo ver naar binnen staan, dit is origineel zo, het zou mooier zijn met 30 mm spoorverbreders achter de wielen. Het zou volgens mij ook de wegligging verbeteren.. Heeft iemand daar ervaring mee, ik dacht dat het ook toegestaan is, max. 30mm. De camper krijgt hier een beter uiterlijk door. Graag van jullie een antwoord.
Met vriendelijke groet. Ad Coertjens / Breda
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250. 2,3.



Bericht door Kroppie »

als u uiterlijk belangrijker vind dan wegligging en levensduur van de wiellagers , gewoon doen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250. 2,3.



Bericht door Peter LMC »

Is dit misschien een idee.
https://www.velgen.nl/verbreden/
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250. 2,3.



Bericht door Hoofdnoorman »

Het plaatsen van spoorverbreders is nooit aan te bevelen bij een auto zonder een zéér goed aanpassing van de wielgeometrie.

Onherroepelijk zal je een grotere positieve of een overgang van negatief naar positieve schuurstraal krijgen. Het betekent dat de auto zéér gevoelig wordt voor invloeden van buitenaf.

Lees eens het stukje in de link: https://www.mvwautotechniek.nl/onderste ... metrie.htm
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250. 2,3.



Bericht door Meine »

Als het midden van de wielen buiten het midden van de astap en de wiellagers komt komen er grote krachten op die tap en lagers. Daar is bij het ontwerp van de wagen geen rekening mee gehouden en het leidt tot overbelasting.
Extra slijtage en misschien zelfs wel risico op breuk. En dat voor een optisch hersenspinsel? Daar zit dus geen voordeel aan.
De principieel juiste keus zou een camper op een Daily of Sprinter dubbellucht chassis geweest zijn. Of eventueel een Ducato met een Al-Ko chassis. Dan is alles én optisch én technisch in de juiste proporties. Maar daar hangt natuurlijk wel weer een prijskaartje aan.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door de Jonckheer »

Ze zijn er ook van Ford met dubbellucht, die zijn dan ook nog met B rijbewijs te rijden wat niet kan bij de Iveco en MB.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door Kees2 »

het is in ieder geval niet toegestaan, maximaal 2%
bij 2 meter spoorbreedte 4 cm totaal
jij wil 2x 3cm = 6 cm
weet niet de spoorbreedte maar pas een fictieve waarde die niet erg veel zal afwijken.

https://handboek.rdw.nl/personenautos/a ... oorbreedte

maar je gaat de belasting op de lagers vergroten, bij een toch al zware belasting,
denk ook niet dat dit echt invloed op de rijeigenschappen zal hebben,
de wielgeometrie zal veranderen, achter niet een echt probleem maar voor wel,
dus het kan ook nog wel eens slechter uitvallen wat betreft de rijeigenschappen,

https://www.mvwautotechniek.nl/onderste ... metrie.htm
ik zie net dat ik onbewust dezelfde link als Hoofdnoorman heb gebruikt :wink:

kijk eens bij de schuurstraal die invloed heeft op de rechtuit-stabiliteit
door een wiel naar buiten te plaatsen veranderd die ook gelijk, kun je ook niets aan afstellen
en ook andere wielstanden veranderen,
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door Hoofdnoorman »

Marco van Wijk die de website https://www.mvwautotechniek.nl/ beheert, is een erg goede technische man. Hij heeft het vermogen om ook heel duidelijk alles te omschrijven. Het is nog een jonge vent, maar een aanwinst voor de automonteur.
Ik kijk en lees dan ook regelmatig zijn inbreng en heb daar bijna nooit iets op aan te merken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door 't Busje »

Bij het verlaagde Fiat Ducato camperchassis is de spoorbreedte voor 1,81 meter en achter 1,98 meter. Ik neem aan dat het Alko-chassis achter ook een grotere spoorbreedte heeft dan voor (= standaard Ducato).
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Toedeledoki

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door Toedeledoki »

Spoorverbreders zijn een pruts oplossing. Bij een zo zwaar belaste wielophanging zou ik het niet doen. De hele stuurgeometrie verandert en er komt meer kracht op de wiellagers te staan. 3 cm is ook een behoorlijke verbreding. Wat ook geregeld gebeurt is dat spoorverbreders los lopen en/of dat ze niet goed centreren met trilling tot gevolg.

Je kunt er beter andere wielen onder zetten. Neem je ze 2 inch breder dan heb je bij een zelfde ET waarde ook al een verbreding van 2,5 cm rondom. (1 inch naar binnen, 1 naar buiten). 8,5 x 18 is een mooie maat onder een Ducato. De firma ORC levert mooie setjes.
https://www.orc-exklusiv.de/fiat-citroen-peugeot/
Katwee
Berichten: 877
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 20:40

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door Katwee »

Ja, dat ziet er knap uit :)
Gr. K2
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door Kroppie »

nog een groot nadeel , als je er mee rijd zie je het niet, dus je geeft geld uit voor iets waar je amper naar kijkt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door AdCoertjens »

Allen bedankt die mee gedacht hebben. Ik begrijp dat er mogelijkheden zijn, maar beter van spacers af kan zien. Voor Jos, als het goed is zit je ook de meeste tijd naast je camper i.p.v in de camper, buiten de camper is het genieten en zit je trots te zijn op je campertje, dan wil je ook dat hij er goed uit ziet, aan een knappe vrouw in het donker heb je ook niets als het om uiterlijk gaat, maar als de lamp aan gaat en je neemt afstand, ja dan wel, snapte. :cheers:
Mvg. Ad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door Kroppie »

als ik buiten mijn camper zit, zit ik altijd met mijn rug naar de camper(ik heb nog iemand gezien die met zijn gezicht richting camper zat) , te kijken naar al het moois wat er voorbij loopt, of ik lees, of :cheers: .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie