Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door PaulBng »

Kroppie schreef:je kan ook er wat minder naar kijken en wat meer ermee rijden, en als je er in zit dan zie je het ook niet, en als je buiten zit zit je met de rug naar de camper, dus??

jos
Dat. Dus.


Paul
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door iSonic »

Kroppie schreef:
wo 09 jun 2021, 15:52
je kan ook er wat minder naar kijken en wat meer ermee rijden, en als je er in zit dan zie je het ook niet, en als je buiten zit zit je met de rug naar de camper, dus??

jos
Jup iedereen kan ook de goedkoopste camper kopen.... Iedereen kan alles. Gelukkig hoeven we niet met zijn alle te doen wat jij vind.
En als je het zelf niet belangrijk vind reageer dan niet. Maar probeer niet de ander jou denkbeelden op te dringen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door gjvonk »

Meine schreef:Voor overbeladen campers vind ik spoorverbreders een niet aan te raden accessoire. Hier in Duitsland zou je het bij de TUV ook zeker niet goedgekeurd krijgen. Er is hier een smalle marge voor de et waardes , spoorverbreders beïnvloeden feitelijk de et waardes. Ook verlengde wielbouten of draadeinden geven extra breuk risico.

Wielophanging worden met zorg ontwikkeld en getest, absurd eigenlijk dat om de looks een uitgekiend concept om zeep geholpen wordt, met alle risico's van dien.
De Tüv heeft voor zover mijn ervaring strekt, van iedere in Duitsland toegelaten lichtmetalen velg specificatie bladen, waar ook precies te vinden is voor welk automerk en type de velg is toegelaten. Daar staat ook per velg de ET waarde op.

Verder eens met alle opmerkingen over het toepassen van spoorverbreders: assen, lagers en velgen van campers worden al zwaar belast...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door Kroppie »

iSonic schreef:
wo 09 jun 2021, 17:25
Kroppie schreef:
wo 09 jun 2021, 15:52
je kan ook er wat minder naar kijken en wat meer ermee rijden, en als je er in zit dan zie je het ook niet, en als je buiten zit zit je met de rug naar de camper, dus??

jos
Jup iedereen kan ook de goedkoopste camper kopen.... Iedereen kan alles. Gelukkig hoeven we niet met zijn alle te doen wat jij vind.
En als je het zelf niet belangrijk vind reageer dan niet. Maar probeer niet de ander jou denkbeelden op te dringen.
ik dring niemand iets op, ik geef enkel mijn mening, als je dat al opdringerig vind, of voel je aangesproken?, was niet de bedoeling hoor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door Burnerchief »

iSonic schreef:
do 25 mar 2021, 17:39
Ach en laten we eerlijk zijn als je ze eronder zet rij je waarschijnlijk nog 20 jaar vrolijk rond. Veel zal je er in de praktijk niet van merken. Goed dan moet je na 250.000km je lagers verwisselen ipv 285.000km... als dat alles is is het ook wel te overzien. Het is echt niet zo dat om de 10.000km je kogels over de straat rollen door een paar verbreders.
Nou als gepensioneerd automonteur heb ik daar toch andere ervaringen mee….

Wiellagers voor viel dan wel weer enigzins mee maar achter….
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door gjvonk »

Daar kan ik me van alles bij voorstellen, er komen nogal wat krachten te staan op de wiellagers, zeker als die krachten ook niet meer zuiver verticaal maar onder een hoek uitgeoefend worden. De wiellagers van de voorwielen zullen meer berekend zijn op het opvangen van schuin uitgeoefende krachten, omdat de voorwielen uiteraard ook links en rechts draaien en de fusee bij iedere auto enkele graden achterover gekanteld ligt.

Hier: https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/
is interessante informatie te vinden over wielgeometrie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door iSonic »

Kroppie schreef:
wo 09 jun 2021, 21:16
iSonic schreef:
wo 09 jun 2021, 17:25
Kroppie schreef:
wo 09 jun 2021, 15:52
je kan ook er wat minder naar kijken en wat meer ermee rijden, en als je er in zit dan zie je het ook niet, en als je buiten zit zit je met de rug naar de camper, dus??

jos
Jup iedereen kan ook de goedkoopste camper kopen.... Iedereen kan alles. Gelukkig hoeven we niet met zijn alle te doen wat jij vind.
En als je het zelf niet belangrijk vind reageer dan niet. Maar probeer niet de ander jou denkbeelden op te dringen.
ik dring niemand iets op, ik geef enkel mijn mening, als je dat al opdringerig vind, of voel je aangesproken?, was niet de bedoeling hoor.

jos
Zulk soort opmerkingen voegen gewoon niks toe. TS weet waarschijnlijk zelf ook wel dat het puur voor het zicht is en hij het niet ziet als hij in of naast de camper zit. En toch wil hij het. Laat hem in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Spoorverbreders Fiat Ducato 250/2.3?



Bericht door Gino608D »

Bridge schreef:
di 08 jun 2021, 20:48
Wij rijden met een fiat ducato hymer b sl 708 van 2019. Deze staat net als de meeste smal aan de voorzijde.

Een kennis rijd met een fiat ducato Ni Bi Arto van 2019.
De Arto staat af fabriek aan de voor zijde even breed als aan de achterzijde
Zou Ni Bi dan af fabriek spoorverbinding steken?
Ja, NB doet dat vanaf fabriek. Dat werd verteld toen ik er een rondleiding kreeg.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie