De e-Bike drager: een nieuw project
De e-Bike drager: een nieuw project
Mijn wederhelft had al een E-bike. Ik heb er nu ook één. En met z'n tweeën kunnen ze niet op de huidige drager (max 35kg en hangt aan de deur van de buscamper ).
De achterdeuren van de camper moeten open kunnen.
De marktoplossing kost zo'n €1800.
Ik was al aan het denken over een zelfbouw oplossing. Geïnspireerd door de zelfbouw oplossing van een mede forumlid, wiens naam ik niet zal noemen omdat het Gerard is , ben ik aan het ontwerpen geslagen.
Idee is om twee delen van de huidige drager te gebruiken: de opklapbare U-beugel met de twee goten, en de U-beugel met de klemmen.
De huidige kentekenplaat zal bedekt worden, dus er moet een lichtbalk op. Moet je dan alles op die lichtbalk hebben, of alleen wat afgedekt wordt? Dan zou het wrs kentekenplaat en mistlampen worden..
Geschatte materiaalkosten €120 excl klein spul.
Plus een krat bier voor een kennis die het laswerk doet (ik vertrouw mijn eigen kunnen hier niet )
De trekhaak kogel gaat eraf. Wat moet ik ermee?
In het ontwerp gaat het achterste profiel met die gaten op de plaats van de trekhaak kogel.
De naar achter uitstekende strip komt ter stabilisatie aan de zijkant van de trekhaak balk.
De achterdeuren van de camper moeten open kunnen.
De marktoplossing kost zo'n €1800.
Ik was al aan het denken over een zelfbouw oplossing. Geïnspireerd door de zelfbouw oplossing van een mede forumlid, wiens naam ik niet zal noemen omdat het Gerard is , ben ik aan het ontwerpen geslagen.
Idee is om twee delen van de huidige drager te gebruiken: de opklapbare U-beugel met de twee goten, en de U-beugel met de klemmen.
De huidige kentekenplaat zal bedekt worden, dus er moet een lichtbalk op. Moet je dan alles op die lichtbalk hebben, of alleen wat afgedekt wordt? Dan zou het wrs kentekenplaat en mistlampen worden..
Geschatte materiaalkosten €120 excl klein spul.
Plus een krat bier voor een kennis die het laswerk doet (ik vertrouw mijn eigen kunnen hier niet )
De trekhaak kogel gaat eraf. Wat moet ik ermee?
In het ontwerp gaat het achterste profiel met die gaten op de plaats van de trekhaak kogel.
De naar achter uitstekende strip komt ter stabilisatie aan de zijkant van de trekhaak balk.
Laatst gewijzigd door PaulBng op do 20 dec 2018, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Ben even naar materiaal wezen zoeken.
Koker wordt 50x70x4.
De buizen waar nu de over te plaatsen delen aan vast zitten zijn 34mm. Dat blijkt in staal ook te bestaan.
Moet alleen even kijken waar ik de gaten voor de bevestiging ipv de kogel kan boren. Denk dat mijn kolomboor dat niet aankan. 16mm voor de bouten, en 32mm om een dopsleutel door te kunnen steken. Misschien kan ik de laatsten niet boren en de bouten binnenlangs de koker doorsteken. Borgring er tussen..
Koker wordt 50x70x4.
De buizen waar nu de over te plaatsen delen aan vast zitten zijn 34mm. Dat blijkt in staal ook te bestaan.
Moet alleen even kijken waar ik de gaten voor de bevestiging ipv de kogel kan boren. Denk dat mijn kolomboor dat niet aankan. 16mm voor de bouten, en 32mm om een dopsleutel door te kunnen steken. Misschien kan ik de laatsten niet boren en de bouten binnenlangs de koker doorsteken. Borgring er tussen..
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Ik zat te denken aan het volgende: je neemt 1 van de bouten uit het bestaande scharnier en je meet die op. Het verzonken gat, meet je op hoe lang een bus moet zijn om een basisplaat te bevestigen (blauwe lijn). Die plaat kan dan aan het scharnierpunt bevestigd met langere bouten worden. Daarop kan je een scharnierpunt maken 1 boven en 1 onder het eerste scharnierpunt van de deur (rode lijn). Zo ook aan de onder scharnier van de deur. Dit is dan de basis van een scharnierend fietsenrek. Het wordt dan als het ware een 'deur' voor de deur.
Je kan een mal maken van houten latten.
Arie
Je kan een mal maken van houten latten.
Arie
- Bijlagen
-
- Image1.jpg (41.84 KiB) 7283 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Je mag wel heel zeker zijn dat je een constructie hebt van voldoende sterkte, ik heb iets dergelijks gemaakt en er alleen lichte sportfietsen op vervoert, en nog gingen de rechthoekige profielen torderen, terwijl ik toch best redelijk zware profiel had gebruikt. Jouw E-bikes zijn wel even gewichtiger, er komen wel heel zware krachten op als je over een slecht wegdek rijdt.
Ik hoop dat je het sterk genoeg krijgt, de mijn ligt intussen bij de oudijzerboer.
Ik hoop dat je het sterk genoeg krijgt, de mijn ligt intussen bij de oudijzerboer.
Laatst gewijzigd door Transitje op do 20 dec 2018, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
Klaas
Klaas
E-Bike drager: een nieuw project
Ik heb al eerder zo zitten denken, Arie.
Op mijn vorige bus had op die manier een drager voor de tandem gemaakt.
Nu gaat dat niet lukken. De onderste scharnier zit verstopt onder de kunststof bumper. Dan zou ik dan gaten in moeten maken. Kan natuurlijk.
De constructie zou een stuk ingewikkelder worden. Met een vergrendeling aan het scharnier van de andere deur.
Ik hou het idee in mijn achterhoofd, maar heb bovenstaande concept werkend gezien. Dus daar begin ik mee.
Op mijn vorige bus had op die manier een drager voor de tandem gemaakt.
Nu gaat dat niet lukken. De onderste scharnier zit verstopt onder de kunststof bumper. Dan zou ik dan gaten in moeten maken. Kan natuurlijk.
De constructie zou een stuk ingewikkelder worden. Met een vergrendeling aan het scharnier van de andere deur.
Ik hou het idee in mijn achterhoofd, maar heb bovenstaande concept werkend gezien. Dus daar begin ik mee.
Laatst gewijzigd door PaulBng op do 20 dec 2018, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E-Bike drager: een nieuw project
@Transitje Ik heb het concept werkend gezien, en de kokers worden hoger (70x50 ipv 50x50). Ook groter dan de drager die op de markt wordt verkocht... Voor veel.
- jackentiny
- Berichten: 228
- Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
- Locatie: Stein
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Al eens eerder gepost,
wellicht is dit een idee voor jou, scharnier op scharnier dus, groeten,
Jack
wellicht is dit een idee voor jou, scharnier op scharnier dus, groeten,
Jack
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Ken ik, lijkt op mijn vorige tandemdrager.
Voorlopig blijf ik bij het oorspronkelijke plan. Denk ik nu.
Voorlopig blijf ik bij het oorspronkelijke plan. Denk ik nu.
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Paul.
Ik weet t niet, die sterkte. Het is tenslotte Aluminium?
Wat je alvast wel kunt doen, is in de bevestigingsgaten voor aan de trekhaakplaat, 2 bussen te laten lassen, zodat het een geheel wordt.
Zoals het nu getekend is, hangt t aan een enkele kant van de koker.
Dat geldt zie ik nu op tekening ook voor het scharnierpunt achter.
Ik weet t niet, die sterkte. Het is tenslotte Aluminium?
Wat je alvast wel kunt doen, is in de bevestigingsgaten voor aan de trekhaakplaat, 2 bussen te laten lassen, zodat het een geheel wordt.
Zoals het nu getekend is, hangt t aan een enkele kant van de koker.
Dat geldt zie ik nu op tekening ook voor het scharnierpunt achter.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Nee Jan.
De kokers worden staal, 70x50x4.
60cm links van het midden nog eens gefixeerd aan de trekhaakbalk.
De kokers worden staal, 70x50x4.
60cm links van het midden nog eens gefixeerd aan de trekhaakbalk.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Gewoon maken en uitproberen, en is het echt niet goed dan heb je het toch geprobeerd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: E-Bike drager: een nieuw project
Ook 't eerste waar ik aan dacht. Dan zit mogelijk wel de kop van de bouten in de weg voor het dicht scharnierend deel waar de drager op gemonteerd wordt maar daar zou je dan op de juiste plek gaten in kunnen boren.
E-Bike drager: een nieuw project
@Guido
Precies. En de kosten zijn behapbaar. En tijd in overvloed....
Precies. En de kosten zijn behapbaar. En tijd in overvloed....