De e-Bike drager: een nieuw project
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Dat zijn de twee delen van een eerder probeersel, ongeveer gelijk aan jouw eerste project. Het zag er goed uit maar veel beweging van de fietsen. De huidige kan ik op het uiteinde zitten zonder dat hij echt beweegt, en als hij rechtsonder ie gefixeerd zit er geen beweging in.
Nu alles nog schuren en verven, ook de rubberblokken probeer ik aan te passen en terug te plaatsen. Maar dit kan nog wel even gaan duren vanwege andere verplichtingen.
Ik werk veel met hout maar zo'n staalconstructie vind ik ook erg leuk om te doen, alleen jammer dat ik niet kan lassen, gelukkig zit er een goed lasbedrijf in de buurt waar ze voor een taart best bereid zijn om dat voor mij te doen. Om de drager vast te zetten hebben ze voor mij een moer vastgezet achter op een metalen plaat die is vastgeschroefd aan de scharnierbouten, zo kan ik hem simpel vastdraaien door een flinke draaiknop die ik nog had liggen en waar ik een stuk m8 draad in heb gezet.
Nu alles nog schuren en verven, ook de rubberblokken probeer ik aan te passen en terug te plaatsen. Maar dit kan nog wel even gaan duren vanwege andere verplichtingen.
Ik werk veel met hout maar zo'n staalconstructie vind ik ook erg leuk om te doen, alleen jammer dat ik niet kan lassen, gelukkig zit er een goed lasbedrijf in de buurt waar ze voor een taart best bereid zijn om dat voor mij te doen. Om de drager vast te zetten hebben ze voor mij een moer vastgezet achter op een metalen plaat die is vastgeschroefd aan de scharnierbouten, zo kan ik hem simpel vastdraaien door een flinke draaiknop die ik nog had liggen en waar ik een stuk m8 draad in heb gezet.
Groeten
Klaas
Klaas
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Maak je nog wel iets van een tweede borging? Al is het maar een staalkabeltje met een musketonhaak...
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Er moet toch een tweede borging op d.m.v. een borgpen of borgveer, het knopje dat je nu gebruikt kan loslopen en dan gaat het hek open.
Dat wil je vast niet meemaken. Je gebruikt veel bouten en moeren i.p.v. lassen, waarom heb je uitgelegd en begrijp ik.
Gebruik je wel zelf-borgende moeren en indien dat niet gaat b.v. twee moeren op elkaar en onderlegringen met een kartelrandje?
Loslopende moeren betekenen b.v. dat je de diagonale pijp kunt verliezen, ook slordig als het onderweg gebeurt.
Dat wil je vast niet meemaken. Je gebruikt veel bouten en moeren i.p.v. lassen, waarom heb je uitgelegd en begrijp ik.
Gebruik je wel zelf-borgende moeren en indien dat niet gaat b.v. twee moeren op elkaar en onderlegringen met een kartelrandje?
Loslopende moeren betekenen b.v. dat je de diagonale pijp kunt verliezen, ook slordig als het onderweg gebeurt.
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Alles wordt nog met een paar laspunten vastgezet, daarbij gebruik ik overal zelfborgende moeren en ook de vergrendeling wordt nog beveiligd.
Als de drager is vastgezet krijg ik hem hooguit een millimeter opgetild dus omhoog en dan losschieten is niet aan de orde, maar ook daar komt nog een extra borging.
Ik kan wel de drager heel simpel en in één beweging van de bus pakken, zonder gebruik te moeten maken van gereedschap, dat was voor mij een voorwaarde. De drager kan ik dan zo ophangen aan de wand achter de bus want: geen fietsen mee, dan ook geen drager.
Als de drager is vastgezet krijg ik hem hooguit een millimeter opgetild dus omhoog en dan losschieten is niet aan de orde, maar ook daar komt nog een extra borging.
Ik kan wel de drager heel simpel en in één beweging van de bus pakken, zonder gebruik te moeten maken van gereedschap, dat was voor mij een voorwaarde. De drager kan ik dan zo ophangen aan de wand achter de bus want: geen fietsen mee, dan ook geen drager.
Groeten
Klaas
Klaas
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Geleidelijk aan komt het verder, nu de lichtbalk nog.
- Bijlagen
-
- Drager5.jpg (150.05 KiB) 509 keer bekeken
Groeten
Klaas
Klaas
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Klaas, het komt wel goed zo te zien.
Zelf laat ik het rek er gewoon op zitten, dat komt omdat ik op het rek een trekhaakkogel heb en dus de fietsendrager zelf eraf kan nemen.
En bij Paul is het spul opklapbaar dus daar is er ook geen noodzaak om het rek telkens te verwijderen.
Ook jij hebt het rek naar bakboord draaiend, is daar een reden voor?
Zelf laat ik het rek er gewoon op zitten, dat komt omdat ik op het rek een trekhaakkogel heb en dus de fietsendrager zelf eraf kan nemen.
En bij Paul is het spul opklapbaar dus daar is er ook geen noodzaak om het rek telkens te verwijderen.
Ook jij hebt het rek naar bakboord draaiend, is daar een reden voor?
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Twee opmerkingen..
Ik had eerst ook de klemmen op de schuine buis gezet, maar ik merkte dat ik de verf ervanaf draaide. Vandaar die alu beugel. Mss is mijn verf niet goed..
Naar bakboord draaien heb ik bewust voor gekozen.
Ik sta doorgaans op campings of CP's waar uitgebreid camping gedrag is toegestaan.
Dan wil je regelmatig in de achterdeuren, omdat daar haspel, tafel en stoelen etc vandaan moeten komen. Dus dan laat ik het rek openstaan. Zou het aan stuurboord draaien, moet ik er omheen lopen, ding is twee keer een deur....
Nou is dat niet zo'n eind om. Maar je kunt er donder op zeggen dat ik er een keer met m'n knie tegen aan loop..
Ik had eerst ook de klemmen op de schuine buis gezet, maar ik merkte dat ik de verf ervanaf draaide. Vandaar die alu beugel. Mss is mijn verf niet goed..
Naar bakboord draaien heb ik bewust voor gekozen.
Ik sta doorgaans op campings of CP's waar uitgebreid camping gedrag is toegestaan.
Dan wil je regelmatig in de achterdeuren, omdat daar haspel, tafel en stoelen etc vandaan moeten komen. Dus dan laat ik het rek openstaan. Zou het aan stuurboord draaien, moet ik er omheen lopen, ding is twee keer een deur....
Nou is dat niet zo'n eind om. Maar je kunt er donder op zeggen dat ik er een keer met m'n knie tegen aan loop..
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Om dezelfde reden heb ik hem zo draaiend gemaakt.
De trekhaakkogel komt er gewoon weer op want die kan normaal voor een aanhanger worden gebruikt als het rek is gemonteerd.
De trekhaakkogel komt er gewoon weer op want die kan normaal voor een aanhanger worden gebruikt als het rek is gemonteerd.
Groeten
Klaas
Klaas
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
PaulBng schreef: ↑za 20 apr 2019, 11:50
Ik had eerst ook de klemmen op de schuine buis gezet, maar ik merkte dat ik de verf ervanaf draaide. Vandaar die alu beugel. Mss is mijn verf niet goed..
/quote]
Ik heb er een kunststof slang omheen, zo zitten de afstandhouders beter en ook kan de verf niet worden beschadigd.
Groeten
Klaas
Klaas
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Test in het veld.
Een kleine aanpassing nodig.
De onderste koker tordeert een fractie. De vergrendelpen is van een stuk draadeind gemaakt en blijft een beetje haken op de draad. Vervangen door een gladde pen. En een conische opvang.
Verder perfect
Een kleine aanpassing nodig.
De onderste koker tordeert een fractie. De vergrendelpen is van een stuk draadeind gemaakt en blijft een beetje haken op de draad. Vervangen door een gladde pen. En een conische opvang.
Verder perfect
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Ik zie daar nog een vouwfietsje staan. Was je bang dat je onderweg het hele zaakje verloren had?
Tegen het "torderen" is helaas nu even niets meer aan te doen. Hiervoor had er al rekening mee moeten worden gehouden voor het lassen van de diagonaal. De onderste verbinding zal het beste zijn als deze uit komt ter hoogte van het laatste dwarssteun. Verder is er niets op tegen om een extra diagonaal aan te brengen op ongeveer een kwart van de onderbalk.
Ik zou het nog misschien allemaal kunnen uitrekenen, maar dan moet ik echt de leerstof weer doornemen zoals ik ze destijds ooit heb geleerd. Dat is mij teveel van het goede en alles ziet er nu toch al perfect uit.
Voor alle volgenden die dit willen construeren wil ik dan nog wel even een tekening toevoegen.
Hierbij ga ik er altijd van uit dat ik ronde buis zou gebruiken. Doe ermee wat je wilt.
Tegen het "torderen" is helaas nu even niets meer aan te doen. Hiervoor had er al rekening mee moeten worden gehouden voor het lassen van de diagonaal. De onderste verbinding zal het beste zijn als deze uit komt ter hoogte van het laatste dwarssteun. Verder is er niets op tegen om een extra diagonaal aan te brengen op ongeveer een kwart van de onderbalk.
Ik zou het nog misschien allemaal kunnen uitrekenen, maar dan moet ik echt de leerstof weer doornemen zoals ik ze destijds ooit heb geleerd. Dat is mij teveel van het goede en alles ziet er nu toch al perfect uit.
Voor alle volgenden die dit willen construeren wil ik dan nog wel even een tekening toevoegen.
Hierbij ga ik er altijd van uit dat ik ronde buis zou gebruiken. Doe ermee wat je wilt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Dat de horizontale pijp wat tordeerd is niet verwonderlijk. De twee fietsen zullen toch al gauw zo'n 100 kg/mtr of 1000Nm statische belasting ter hoogte van de opklap bevestigingen van de drager uitoefenen. De dynamische belasting zal nog hoger zijn.
Deze torsie krachten worden deels door de horizontale buis opgevangen, maar het meest kritische punt zal de las bij de verticale buis zijn.
En wat Rudy al schrijft, een tweede diagonale buis zal de torsie krachten op die las fors verminderen.
Twee schetsplaatjes, aan de buitenkant (voor en achterkant) van de hoek van de horizontale en verticale buis gelast zullen de stomplas daar trouwens ook ontlasten.
Deze torsie krachten worden deels door de horizontale buis opgevangen, maar het meest kritische punt zal de las bij de verticale buis zijn.
En wat Rudy al schrijft, een tweede diagonale buis zal de torsie krachten op die las fors verminderen.
Twee schetsplaatjes, aan de buitenkant (voor en achterkant) van de hoek van de horizontale en verticale buis gelast zullen de stomplas daar trouwens ook ontlasten.
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Vouwfiets is voor zoonlief..
Ik zal eens precies meten wat er gebeurd bij beladen.
Aanpassingen kan altijd nog
Ik zal eens precies meten wat er gebeurd bij beladen.
Aanpassingen kan altijd nog
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Ach Paul, het is nu toch netjes?
Hou alleen even de las in de gaten aan de verticale buis.
Als het niet teveel werk is misschien dan nog een kleine diagonaal zoals op de tekening. Dat kan een wereld van verschil zijn.
Hou alleen even de las in de gaten aan de verticale buis.
Als het niet teveel werk is misschien dan nog een kleine diagonaal zoals op de tekening. Dat kan een wereld van verschil zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.