De e-Bike drager: een nieuw project
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Dat gaat lukken! Ik gebruik al jaren dezelfde. En het verbaast mij hoe lang ze scherp blijven en ook nog netjes multiplex met tweezijdig hpl zaagt. En dat voor die prijs.
Groet Roelof
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
De e-Bike drager: een nieuw project
Heb net even een nieuw zaagblad er ingezet en geprobeerd.
Zaagt prima. Wel een boel zooi als je vergeet de stofzuiger aan te zetten
Nu op de eerstvolgende regenachtige dag een brood plank verbouwen om de gaten dicht te stoppen.
En een lekgaatje boren, bedacht ik me net.
Paul
Zaagt prima. Wel een boel zooi als je vergeet de stofzuiger aan te zetten
Nu op de eerstvolgende regenachtige dag een brood plank verbouwen om de gaten dicht te stoppen.
En een lekgaatje boren, bedacht ik me net.
Paul
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Ja, aluminium en metalen zagen geeft veel rotzooi. Ik centrale afzuiging maar die zuigt de zware aluminium spanen niet weg. Moet dus altijd naderhand met perslucht alles goed schoon blazen.
Groet Roelof
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
De e-Bike drager: een nieuw project
Ik gebruik een bouwstofzuiger, met daarvoor een zelfgebouwde cycloon van een Zweedse prullenbak, gemaakt toen ik met mijn portaalfrees begon. Werkt fantastisch. In een jaar of 8 pas 1x de stofzuigerzak vervangen...
Maar idd, de alu spaanders van een zaag zijn te zwaar.
Van een frees gaat prima.
Paul
Maar idd, de alu spaanders van een zaag zijn te zwaar.
Van een frees gaat prima.
Paul
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Ik ben nog op een modificatie aan het broeden.
Ik wil de wielgoot 20 cm uit kunnen trekken om er een tweede op te zetten.
Maar dat heeft geen haast.
Paul
Ik wil de wielgoot 20 cm uit kunnen trekken om er een tweede op te zetten.
Maar dat heeft geen haast.
Paul
- jackentiny
- Berichten: 228
- Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
- Locatie: Stein
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Ook hier worden de fietsen elk jaar zwaarder , het hoog op de rek zetten werd almaar zwaarder
maar hoog geplaatst heeft voor mij als voordeel dat je op sommige plaatsen toch net wat makkelijker parkeert of manoeuvreert.
Met een weekje knutselen heb ik een liftsysteem op de oorspronkelijke triangel gemaakt , zo ziet het er uit;
Het beeld is wat vertekend, de rek komt in bovenste stand niet boven de dakrand uit
Ik weet niet of en hoe ik hier een filmpje kan plaatsen maar hier is de link als je het werkend wil zien;
https://drive.google.com/file/d/1YYMMsV ... sp=sharing
Het waarom van de gebruikte materialen en het schuifsysteem is simpel, ik had het materiaal liggen.
Groet,
Jack
maar hoog geplaatst heeft voor mij als voordeel dat je op sommige plaatsen toch net wat makkelijker parkeert of manoeuvreert.
Met een weekje knutselen heb ik een liftsysteem op de oorspronkelijke triangel gemaakt , zo ziet het er uit;
Het beeld is wat vertekend, de rek komt in bovenste stand niet boven de dakrand uit
Ik weet niet of en hoe ik hier een filmpje kan plaatsen maar hier is de link als je het werkend wil zien;
https://drive.google.com/file/d/1YYMMsV ... sp=sharing
Het waarom van de gebruikte materialen en het schuifsysteem is simpel, ik had het materiaal liggen.
Groet,
Jack
Laatst gewijzigd door jackentiny op do 22 apr 2021, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Zo dan!
Een opzijnkopse triangel
Strakke oplossing hoor!
Ruitenwisser motor?
Paul
Een opzijnkopse triangel
Strakke oplossing hoor!
Ruitenwisser motor?
Paul
- jackentiny
- Berichten: 228
- Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
- Locatie: Stein
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
De triangel met vaste rek heb ik in 2018 al gemaakt , zal wel ergens vooraan in deze topic staan,
Voor de motor had ik eerst een aliedingetje die het allemaal wel trok maar helaas een tandwieltje van stuk ging bij een blokkade, alleen dit kleinste tandwieltje bleek van kunststof ondanks dat de omschrijving het over metaal had.
Een ruitenwissermotor had gekund maar dit is een aandrijving van de lasdraadtoevoer van een mig/mag. Veel te sterk maar het is wat ik had liggen, daarmee overigens wel goed (traploos) regelbaar , in het "handvat" heb ik een thermische zekering ingebouwd ter beveiliging.
Groet,
Jack
Voor de motor had ik eerst een aliedingetje die het allemaal wel trok maar helaas een tandwieltje van stuk ging bij een blokkade, alleen dit kleinste tandwieltje bleek van kunststof ondanks dat de omschrijving het over metaal had.
Een ruitenwissermotor had gekund maar dit is een aandrijving van de lasdraadtoevoer van een mig/mag. Veel te sterk maar het is wat ik had liggen, daarmee overigens wel goed (traploos) regelbaar , in het "handvat" heb ik een thermische zekering ingebouwd ter beveiliging.
Groet,
Jack
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Fraai gemaakt Jack, mijn complimenten !
Zie dat je aluminium profielen gebruikt ? Is dat correct ?
Welke profielen zijn dat ? Lijkt me lekker licht geconstrueerd ?
Lijkt me een prachtig ontwerp om na te bouwen (als je dat niet erg vind )
Hoor graag van je !
Zie dat je aluminium profielen gebruikt ? Is dat correct ?
Welke profielen zijn dat ? Lijkt me lekker licht geconstrueerd ?
Lijkt me een prachtig ontwerp om na te bouwen (als je dat niet erg vind )
Hoor graag van je !
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Zo te zien is dat ge-extrudeerd alu 40x40 profiel.
Fijn bouwmateriaal!
Paul
Fijn bouwmateriaal!
Paul
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Nou Paul........, geoefend oog (met ingebouwde schuifmaat )
En blijkbaar ook een doordacht gebruik van profielen voor de glij-lift constructie ??
Jack, heb je daar een tekening van, welke profielen gebruik je daarvoor.
Blijkbaar veel mee gewerkt ??
En blijkbaar ook een doordacht gebruik van profielen voor de glij-lift constructie ??
Jack, heb je daar een tekening van, welke profielen gebruik je daarvoor.
Blijkbaar veel mee gewerkt ??
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Dank..
Ik ken het spul.
Ben vooral benieuwd naar het glij mechanisme. Want er komen nogal wat krachten op...
Paul
Ik ken het spul.
Ben vooral benieuwd naar het glij mechanisme. Want er komen nogal wat krachten op...
Paul
- jackentiny
- Berichten: 228
- Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
- Locatie: Stein
Re: De e-Bike drager: een nieuw project
Inderdaad, bosch strut of isb profiel.
Ik heb ook gedacht over c-profiel met rollen maar zoals gezegd, ik had nog zat van dat bosch profiel liggen waar ik jaren geleden de triangel van maakte,
Ik werk niet zoveel met tekeningen dus die heb ik niet,
Foto's van de scharnieren van de triangel zouden nog te vinden moeten zijn in dit topic uit 2018 maar als daar behoefte aan is kan ik die weer plaatsen.
De glijconstructie bestaat uit de strut profielen (45x45) die ik in lengte doorzaagde, nog steeds sterk zat en net iets minder gewicht, deze gekoppeld dmv een T-profiel ; onder een alu T-profiel van 200mm lengte en boven een soortgelijke maar van teflon,
het alu T-profiel heb ik ooit laten frezen voor een ander project maar bleek nu bij montage veel te weinig speling te hebben dus die heb ik nog flink moeten bijfrezen .
Daarom heb ik de bovenste T-profielen uit teflon plaat gezaagd en gefreesd, bewerkt zich toch wat makkelijker dan alu.
Het T-profiel is op die lengte niet te krijgen dus dan maar zelf maken, mogelijk alternatief is dit https://nl.rs-online.com/web/p/door-com ... lsrc=aw.ds maar lengte beperkt tot 80mm dus meerdere achter elkaar plaatsen is dan een optie.
De lengte van het vaste deel van de lift werd bepaald door de opstelling boven de nummerplaat, de lengte van het schuivend deel werd bepaald door de gewenste laagste positie.
Groet,
Jack
Ik heb ook gedacht over c-profiel met rollen maar zoals gezegd, ik had nog zat van dat bosch profiel liggen waar ik jaren geleden de triangel van maakte,
Ik werk niet zoveel met tekeningen dus die heb ik niet,
Foto's van de scharnieren van de triangel zouden nog te vinden moeten zijn in dit topic uit 2018 maar als daar behoefte aan is kan ik die weer plaatsen.
De glijconstructie bestaat uit de strut profielen (45x45) die ik in lengte doorzaagde, nog steeds sterk zat en net iets minder gewicht, deze gekoppeld dmv een T-profiel ; onder een alu T-profiel van 200mm lengte en boven een soortgelijke maar van teflon,
het alu T-profiel heb ik ooit laten frezen voor een ander project maar bleek nu bij montage veel te weinig speling te hebben dus die heb ik nog flink moeten bijfrezen .
Daarom heb ik de bovenste T-profielen uit teflon plaat gezaagd en gefreesd, bewerkt zich toch wat makkelijker dan alu.
Het T-profiel is op die lengte niet te krijgen dus dan maar zelf maken, mogelijk alternatief is dit https://nl.rs-online.com/web/p/door-com ... lsrc=aw.ds maar lengte beperkt tot 80mm dus meerdere achter elkaar plaatsen is dan een optie.
De lengte van het vaste deel van de lift werd bepaald door de opstelling boven de nummerplaat, de lengte van het schuivend deel werd bepaald door de gewenste laagste positie.
Groet,
Jack