Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door KTManiac »

wazungu schreef:
di 04 dec 2018, 8:49
Aangezien ik geen controleapparaat (tachograaf) heb, is onderdeel 2 niet van toepassing voor mij en lees ik dat ik meer dan 4% mag afwijken.
Als je de telleraanwijzing toch correct wilt hebben zou je kunnen kijken of je ergens een puls voor de teller kunt oppikken en onderbreken. (heb geen idee of dat mogelijk is bij je Sprinter)
In dat geval kun je 't met een Speedohealer corrigeren: https://www.healtech-electronics.com/products/sh/

Ik gebruik die dingen zelf op motoren omdat ik vrijwel nooit met de originele tandwielverhouding rij.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door kampo »

Nog steeds geen vermelding over welk voertuig die vraag hier gaat …

Volgens mij zijn het de remcertificaten die de bottle neck zijn.
Groeten Kampo
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door wazungu »

kampo schreef:
di 04 dec 2018, 9:14
Nog steeds geen vermelding over welk voertuig die vraag hier gaat …

Volgens mij zijn het de remcertificaten die de bottle neck zijn.
Excuses, deze vraag had ik gemist.
Het betreft 315cdi uit 2008, L2H1.
greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door greyfox »

Bij de Sprinter vanaf 2007 kan de garage verschillende coderingen van bandenmaten die toegestaan zijn op de Sprinter in de computer programmeren.
Je moet dan de omtrek van de banden precies berekenen of van sommige merken kan je die op het net vinden. En dan de codering van de bandenmaat die er het dichtst bij komt laten programmeren. Op die manier blijft de afwijking van de snelheidsmeter waarschijnlijk binnen de wettelijke afwijking ( die overigens wel te veel mag aangeven , maar niet meer dan volgens mij 8 % te weinig). Bij mijn voertuig heb ik hetzelfde laten doen. Mijn nieuwe bandenmaat kwam niet voor in de Europese uitvoering van de Sprinter, maar wel op de Amerikaanse. De snelheidsmeter geeft nu iets teveel aan maar de kilometerteller die eerst meer dan 8% te weinig aangaf is nu zelfs precies met de echte afgelegde afstand.
greyfox
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door egli »

wazungu schreef:
di 04 dec 2018, 8:49

Ik ga de vraag nog uitzetten bij de RDW, echter ik ben ondertussen ook de wetteksten ingedoken. https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Hoofdstuk5

Zie ik iets over het hoofd? Ik kan geen wetgeving vinden, die verwijzing maakt naar andere regels en/of eisen van fabrikanten.
Goed uitzoekwerk! Ik wil zelf voor een ducato uit 2007 een grotere bandenmaat monteren (verschil is zo'n 5%). Het moet passen (informatie uit duits forum), maar veel lees ik dat het maar zo'n 3% mag afwijken. Echter nergens in de wettekst kan ik dat terug vinden.

Inmiddels al antwoord van de RDW?
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door wazungu »

Nee, gekozen voor iets andere aanpak. Niet vragen betekent ook geen afwijzing. Schrödingers kat aanpak.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door Kroppie »

omtrek banden meten? bij stilstand viltstiftstreepje op midden van het raakvlak band en wegdek , dan auto rollen tot het streepje op de band weer in het midden van het raakvlak van de band op de weg staat, weer streepje op wegdek zetten, afstand tussen de 2 streepjes op de weg is de omtrek van de band, is heel precies omdat je zo de afplatting door het gewicht ook meemeet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
kasper1
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 22:14
Locatie: Dalfsen city

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door kasper1 »

Inmiddels al antwoord van de RDW?

@ Egli kijk eens bij http://www.verburg.nl/omrekentabel.html.

Groet Kasper
VanNicholas Zephyr Titanium
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door Bas vd laar »

Ik snap het probleem niet.
Zet er gewoon grote banden op, als de loadindex klopt is er niets aan de hand voor de APK
Grotere omtrek maakt niet uit en snelheidsindex ook niet.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door DiffRental »

Behalve in België dan.
Daar kijken ze wel naar de bandenmaat die vermeld staan op het COC.
Je mag maar een x% afwijken van b.v. de grootste vermelde bandenmaat.

Ergens vermoed ik dat dit ook zo is in NL voor de RDW maar dat er bij de APK geen controle op zit.
Dus ja, in NL kun je dit wel doen maar wil niet zeggen dat het volgens de wet is.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door Bas vd laar »

Het gaat hier over een NL bus, dus gewoon die banden er op zetten, geen haan die er naar kraait.
Je maakt er geen Big Foot van, de afwijking is minimaal.
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door wazungu »

Gisteren zijn 245/75r16 banden geplaatst en heb ik bullbar en sidesteps gemonteerd. Banden zijn met profiel erbij ruim 6cm groter dan de 225/75r16 banden die hiervoor erop zaten. Als ik voor de 235/85r16 band was gegaan was het krap geworden in de wielkast.
De 245 band wordt in Amerika vaak meegeleverd bij de 4x4 bus. Meerdere sites geven aan dat de 235 band kan, echter modder en stenen kunnen in de weg gaan zitten omdat er onvoldoende ruimte in de wielkast kan zijn.
Tevens heb je met een bredere band minder last van spoorvorming alhoewel dit bij dit verschil marginaal zal zijn.
Voor ons was de ruim 8% langere versnellingen bij de 235 de reden om voor de 245 band te gaan.
Nu heb ik 4% verschil en daarmee val ik als het goed is binnen de marges van wat mag en verwacht ik voldoende kracht/koppel over te houden in het terrein.
Bijgevoegd voor en na foto's al is het verschil slecht te zien.
Bijlagen
15461736664970.jpg
Na
15461736664970.jpg (138.06 KiB) 1144 keer bekeken
1546173667007713.jpg
Voor
1546173667007713.jpg (125.78 KiB) 1144 keer bekeken
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door KTManiac »

:thumbup: Staat 'm goed!
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door Janpinz »

Mooi hoor.
Zijn ze ook als winterband goedgekeurd?
Plaats reactie