Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door wazungu »

Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op nieuwe banden voor onze bus. Momenteel heb ik 16inch velgen (6,5Jx16) en zitten er 225/75r16 banden op. Ik weet dat mercedes van de fabriek af ook 235/70r16 banden op dezelfde velg plaatst.
Nu vroeg ik mij af, kan ik zonder bezwaren op deze velg 235/85r16 bf goodrich all terrains plaatsen of heeft dat bezwaren? Naast natuurlijk 10% grotere omloop.

Overigens niet de goedkoopste band, maar wel hebben we half Afrika doorgereden zonder problemen of lekke banden, wie weet nog een keertje?
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door Janpinz »

Die grotere maat is wel een flinke stap! Is daar ruimte voor in de wielkasten en t o v chassis? (Stuuruitslag)
Als het kan, altijd doen! Op onverhard, of heftiger, zijn grotere wielen altijd een voordeel. Plus een beetje meer grondspeling, plus meer draagvermogen, ergo, mogelijkheid om met minder druk te rijden als t spannend wordt. Deze band in 265 breed reed ik in terrein vaak maar op 1 tot 1,3 bar! En genoemde band is idd oersterk, vooral tegen inrijdingen van scherpe stenen en zo...
Jan
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door wazungu »

De 4x4 sprinter staat bijna 10cm hoger tov een normale sprinter, dus dat gaat wel lukken.
Stuuruitslag moet ik zeker nakijken.

Dit merk band heeft zeker onze voorkeur. Half Afrika doorgereden zonder een lekke band en hele stukken met maar 1,5 bar en relatief hoge snelheden.

Kan ik alleen op deze velgmaat deze band plaatsen?
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door KTManiac »

Mogelijk vind je hier het antwoord op die vraag:
https://windinmyface.com/Sprinter-WheelsTires.html

Probeer even door de afzichtelijke layout van die webpagina heen te kijken.....
Er heeft iemand z'n uiterste best zitten doen om zoveel mogelijk fonttypes en groottes op een pagina te gebruiken en daar is 'ie aardig in geslaagd. :crazy:
In de US schijnen de 4x4 Sprinters standaard afgeleverd te worden op 245/75 R16:
All Sprinter van come with 16" wheels ("6.5J X 16"), the 2017 4x4 Mercedes Sprinter arriving with Continental VancoFourSeason 245/75R16.
Als je met de hoogte van 85 weg kunt komen lijkt me de breedte van 235 dus het probleem niet zo.
Laatst gewijzigd door KTManiac op vr 30 nov 2018, 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door leftlanebandit »

Op onze Iveco Daily liggen standaard banden van 253-65-16 op velgen met een breedte van 6,5 inch

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door wazungu »

KTManiac schreef:
vr 30 nov 2018, 20:55
Mogelijk vind je hier het antwoord op die vraag:
https://windinmyface.com/Sprinter-WheelsTires.html

Probeer even door de afzichtelijke layout van die webpagina heen te kijken.....
Er heeft iemand z'n uiterste best zitten doen om zoveel mogelijk fonttypes en groottes op een pagina te gebruiken en daar is 'ie aardig in geslaagd. :crazy:
In de US schijnen de 4x4 Sprinters standaard afgeleverd te worden op 245/75 R16:
All Sprinter van come with 16" wheels ("6.5J X 16"), the 2017 4x4 Mercedes Sprinter arriving with Continental VancoFourSeason 245/75R16.
Als je met de hoogte van 85 weg kunt komen lijkt me de breedte van 235 dus het probleem niet zo.
WOW! Bedankt voor de waarschuwing! De site bevat wel alle informatie die ik nodig heb.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door KTManiac »

Tja.....creativiteit met fonts, the next level. :lol3:

Maar post wel even een fotootje als ze d'r onder zitten, behalve 't praktische aspekt staat het 'm ook wel goed denk ik. :thumbup:
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door wazungu »

KTManiac schreef:
vr 30 nov 2018, 22:34
Tja.....creativiteit met fonts, the next level. :lol3:

Maar post wel even een fotootje als ze d'r onder zitten, behalve 't praktische aspekt staat het 'm ook wel goed denk ik. :thumbup:
Als ik er over 1 a 2 maanden aan denk dan zal ik plaatje plaatsen.
Nu maar eerst goedkoop adresje vinden. Die banden zijn verschrikkelijk duur :x
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door KTManiac »

Mwah.... bij Euromaster 152 Euro per stuk.
https://banden.autoweek.nl/bf-goodrich/ ... 0s-209454/

Is niet voor niks, maar iig nog een stuk minder dan wat ik ooit betaalde voor gewone Nokian's 225/75 R15 in Noorwegen.
800 Euro voor een setje van 4.... :DD

Kreeg er wel koffie en een koekje bij. :thumbup:
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door DiffRental »

Voor de looks en voor het los zand kies je het best voor een bredere band.
Zoals in de link stellen ze voor 245/75/16, je neemt daar ook geen risico mee omdat het standaard is op de US variant.
(= slechts 4% afwijking ofwel 1,5cm hoogte verschil op de straal)

Met je voorgestelde 235/85/16 ga je meer dan 3 cm (8,34%) extra krijgen op de straal.
Naar boven gaat dat zeker geen probleem geven maar misschien wel met uitsturen richting binnen en/of buitenscherm.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest en hoe het er uit gaat zien.
Heb zelf een Vito 4x4 waarvoor ik ook aan het zoeken ben naar iets grotere terrein banden.
Voor de looks denk ik eraan om enkel iets in de breedte te veranderen icm met een iets andere ET waarde van velg.
De Vito heeft ook een 6,5 x 16 inch velg, de 4x4 heeft een ET van 60. 2e Hands heb ik dezelfde Vito velgen ook gezien met een ET van 52.
Door de ET van 52 komt het complete wiel 8mm verder naar buiten.
Als het je ook om de looks gaat zou je ook eens kunnen kijken wat de sprinter voor velgen heeft.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door kampo »

Groot groter grootst :-B
Je moet er wel bij vermelden over welke sprinter het gaat.
Met super single of dubbele banden achteraan.
Welke load index moet je minimum ?
Normaal staat de maximale bandenmaat in je papieren.
Voor moderne voertuigen toch.
Afwijkingen kan je aanvragen bij MBNL en zal afhangen van de remcertifikaten.
Bij Iglhaut kwam ik in BK de 265/75R16 en 37x12,5xR18LT tegen
Ik dacht dat ze vooraan de wielkasten uitsnijden.

In Ijsland nog veeeeel groter maar dat ligt buiten de EU.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door Charles Franconi »

Goede keuze. Heb er meer dan 100.000 km mee gereden op 1 set. Zaten bij Defensie onder gepantserde MB’s. Niet kapot te krijgen.
Wel even opletten: volgens mij zijn ze van M/S naar predikaat “zomerband” gegaan met de All Terrain.

Net even gecheckt, van de zomer kon ik ze alleen als zomerband vinden, nu weer met sneeuwvloksymbool👍.
Charles
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door kampertjes »

Ik heb diverse 4x4 bussen in gebruik (gehad) op het werk. Tegenwoordig alleen nog Mercedes. Af en toe is het lastig de goede band er onder te krijgen, vooral terreinbanden. Vooral hoge loadindex met hoge snelheidsindex (die bussen hebben tegenwoordig een absurd hoge topsnelheid) en dan ook nog net de goede maat; een hele zoektocht steeds. Maar het moet wel kloppen ivm APK. We zijn maar over gestapt op allseasons. M.u.v. een Vito waar flinke grote sloffen onder zitten, daar meestal BF Goodrich. Heeft ooit op de RAI gestaan. Handig in het terrein.
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Bandenvraag Mercedes Sprinter 4x4



Bericht door wazungu »

Ik heb de vraag uitgezet bij Mercedes wat de mogelijkheden zijn.
Mijn eigen garage heeft wat voor mij uitgezocht en kan geen belemmering vinden in wetgeving of regelgeving dat ik extra toestemming nodig heb.
Tevens een Mercedes garage gebeld en die zijn tot dezelfde conclusie gekomen (wel met het advies dat de snelheidsmeter substianteel kan afwijken, echter dat is geen afkeur).

Ik ga de vraag nog uitzetten bij de RDW, echter ik ben ondertussen ook de wetteksten ingedoken. https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Hoofdstuk5

Zie ik iets over het hoofd? Ik kan geen wetgeving vinden, die verwijzing maakt naar andere regels en/of eisen van fabrikanten.
§ 6. Ophanging 1
Artikel 5.2.27 1
Eisen
1.
De wielen van personenauto’s moeten zijn voorzien van luchtbanden.
2.
De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is.
3.
De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
4.
De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
5.
De banden mogen niet zijn nageprofileerd. Van naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren zijn weggesneden, indien de profielvorm van de groef afwijkt van de originele profielvorm, of indien in de bodem van de groef het karkas van de band zichtbaar is. In afwijking van de eerste volzin is naprofileren toegestaan, indien de mogelijkheid daartoe op de band is vermeld door de aanduiding ‘regroovable’ of door het teken ‘’, met dien verstande dat het karkas van de band niet zichtbaar mag zijn.
6.
De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van het wiel in voorwaartse rijrichting van de personenauto. Een band moet zodanig gemonteerd zijn dat dit overeenkomt met de door de bandenfabrikant aangebrachte markering op de band die de draairichting of de binnenkant of buitenkant aangeeft.
7.
Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken.
8.
De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.
9.
De banden moeten een juiste bandenspanning hebben zoals deze door de voertuigfabrikant is voorgeschreven voor het betreffende voertuig. Indien geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, moeten de banden op één as een gelijke bandenspanning hebben.
10.
De waarschuwingsinrichting van het controlesysteem voor de bandenspanning van personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven.
Met name bullet 9 is van toepassing. Waarbij geen bandenspanning door de voertuigfabrikant is voorgeschreven, hierbij gelden de volgende controles:
– Visuele controle met behulp van een doelmatige bandenspanningsmeter.
– De juiste minimale bandenspanning wordt vastgesteld aan de hand van de in of op het voertuig aanwezige bandenspanningstabel.
– Indien een differentiatie in bandenmaat is gegeven, moet hiermee rekening gehouden worden.
– Indien de gemonteerde bandenmaat niet vermeld wordt, moet de voorgeschreven spanning van de meest overeenkomende bandenmaat gebruikt worden.
– Indien de tabel niet leesbaar of niet beschikbaar is, moet informatie van de banden- of voertuigfabrikant gebruikt worden.
– Indien geen gegevens van de banden- of voertuigfabrikant beschikbaar zijn, wordt de hoogste bandenspanning als referentiewaarde aangehouden.
– De banden op één as moeten een gelijke bandenspanning hebben met een maximaal verschil van 0,3 bar.
– Bij het constateren van een te lage bandenspanning moet deze op de juiste bandenspanning worden gebracht.
Nu heb ik van meerdere mensen nog een opmerking over een snelheidsmeter gehoord:
§ 4. Krachtoverbrenging 1
Artikel 5.2.15 5
Eisen
Wijze van Keuren
1.
Personenauto’s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
2.
Indien een personenauto moet zijn voorzien van een controleapparaat:
a. moet de personenauto zijn voorzien van een installatieplaatje en mag de op het installatieplaatje vermelde geldigheidsduur niet zijn verstreken, met dien verstande dat de geldigheidsduur maximaal 24 maanden vanaf de installatiedatum bedraagt;
b. moet het onder a bedoelde installatieplaatje zijn voorzien van een verzegeling dan wel zodanig zijn aangebracht dat dit bij verwijdering onherstelbaar wordt beschadigd;
c. mag de omtrek van de op de aangedreven wielen gemonteerde banden niet meer dan 4% afwijken van de waarde die op het onder a bedoelde installatieplaatje is vermeld, en
d. moeten het controleapparaat en de voor het functioneren noodzakelijke aansluitingen met behulp van een verzegeling zijn beschermd tegen een niet-toegestane wijziging in de instellingen of onderbreking van de stroomvoorziening.
Aangezien ik geen controleapparaat (tachograaf) heb, is onderdeel 2 niet van toepassing voor mij en lees ik dat ik meer dan 4% mag afwijken.
Plaats reactie