Cruise Control Waeco MS50

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Tazcaravan
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 okt 2018, 21:46

Cruise Control Waeco MS50



Bericht door Tazcaravan »

Goedemorgen dames en heren camperaars en caravanners.

Ben net nieuw hier en gelijk met een probleem mij aangemeld. Dat lijkt doortrapt en dat is het ook.
Maar er is hier dan ook verrekte veel technische informatie te vinden.

Over de Cruise Control MS50 en daarop lijkende servo CC's, is al heel wat geschreven, maar mijn probleem stond er niet bij, dacht ik.
Mijn probleem beschrijf ik daarom onderstaand.

Na alle draden doorgemeten en spanning gevonden te hebben waar die aanwezig zou moeten zijn, stel ik vooralsnog vast dat er een storing in het kleppenblok van de servomotor moet zitten.
Het lijkt er namelijk op dat het klepje van de ventilatieopening, open blijft staan. Hoor en zie het betreffende klepje wel reageren= tikken.
Bij rechtstreeks 12 V op de rode draad wordt er wel langzaam getrokken, maar wanneer de spanning weg is, trekt de veer de draad direct weer terug.

Weet er iemand van jullie of een los kleppenblok te leveren is?
Of, en dat zou helemaal mooi zijn, heeft er iemand zo'n blokje ter overname liggen.
Is echt geen gekke vraag, maar het zou wel te gek zijn als de gelukkige afnemer mag zijn.

Ik lees graag een reactie.

Hans Visser
uit Assendelft
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Cruise Control MS50



Bericht door 't Busje »

Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cruise Control MS50



Bericht door Kroppie »

die dingen zijn ook open te maken en te repareren, goed kijken hoe e.e.a. zit.
lukt het ?, mazzel, lukt het niet pech, stuk was ie toch al .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Cruise Control MS50



Bericht door Hoofdnoorman »

Haal voorzichtig de kap er even af. Dus de klemmetjes (6 maal) aan de zijkanten losmaken. Dan de membraan helemaal invetten met vaseline. Allebeide kanten. daarna weer monteren. Dan even het kapje achterop er af. Daaronder zitten de afsluitertjes. Kijk of de o-ringetjes goed zijn en vet die ook meteen even in.
Maar, het heeft dus geen zin om alleen de ene afsluiter te bekrachtigen.
Er zitten er twee in. Eentje met een tuitje. Dit is die voor het aantrekken. Zodra je (mogelijk zijn de kleuren veranderd) de witte draad aan massa legt en de rode aan de +, dan wordt het moto vacuüm gebruikt om de kabel aan te trekken. Haal je de zwarte draad los (of de rode), dan loopt de veer weer terug. Dit hoort zo! Als veiligheid is de andere afsluiter (die zonder tuitje). Deze moet altijd bekrachtigd zijn, anders loopt de druk meteen weg.

De werking in het kort:

Je rijdt op CC en wilt ietsje sneller. Je tipt ACC. Dan gaat de afsluiter met de rode en witte draad pulserend open totdat de gewenste snelheid is bereikt. Het andere afsluitertje is continu bekrachtigd (de zwarte draad heeft dus massa). Hierdoor zal het vacuüm blijven en de auto door blijven rijden (Als er geen lekkage is!). Wil je langzamer tip je Resume. Nu valt met pulsjes de massa van de zwarte draad weg, totdat de gewenste snelheid is bereikt.

Ik heb tientallen CC gemonteerd. De meeste storingen aan de kabeldoos komen van:
1. Slecht contact in het stekkertje. Remedie, stekker er af en een 3 polig kroonsteentje achter het kapje. Is plaats voor.
2. De voorste kap is losgeschoten en het vacuüm lekt dus weg. Remedie, kapje er af, puntjes ietsje uitbuigen. Na montage achter ieder pinnetje een klein stukje installatie draad steken. 6 maal. Daarna een tape er overheen om ze op de plaats te houden.
3. Gebroken kabel. Remedie, handremkabel van een fiets er in.
4. Lekke membraan. Slechts 1 keer meegemaakt sinds 1979.
5. Iemand is aan het spelen geweest en heeft de klepjes er uit gehaald. Deze zitten met een klein o-ringetje gemonteerd. Zodra er de o-ring van een van de klepjes weg is of niet goed afsluit, houdt de CC zijn vacuüm niet vast.
6. Er is een foutieve montage van de rembeveiliging of koppeling. Vaak bruine draden. Als ook de koppeling beveiliging is gemonteerd, en het is een Ducato, kijk dan even of de bruine draad wel doorverbonden wordt. Bij het slijten van de koppelingsplaat komt het pedaal hoger te liggen en het zou dus kunnen zijn dat de regeleenheid denkt dat de koppeling is ingetrapt. Let ook op of de Bruin/Witte draad aan de spanningszijde van de remlichtschakelaar zit en de Bruine aan het remlichtdraad. (Het zou kunnen zijn dat de lamp kapot is, of misschien is er een LED gemonteerd? In het eerste geval werkt dan de CC dus niet meer, met de LED heb ik nog geen ervaring, maar ik kan mij indenken dat de Bruine draad niet via de LED lamp massa kan oppakken)

Oh, misschien ten overvloede, van de 40 à 50 CC die ik heb ingebouwd, heb ik nog nooit de afsluiters kapot gehad.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Edu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 16:55

Re: Cruise Control Waeco MS50



Bericht door Edu »

Beste Rudy, we hebben een oude fiat ducato camper gekocht. Bleek er zit een waeco ms50 in die niet werkt. Ik heb inmiddels all es verslonden op internet hier over. Bleek fout in aansluiting rempedaal en te Hoge stand koppelingspedaal. Test A nu prima, test b1 (check of je de solenoids hoort tikken) is ook goed. Test B lukt niet, er gebeurt niks.... Vacuum is goed, gaskabel lijkt goed, ( kan ik heen en weer bewegen en ik hoor hem in de blauwe doos) hoe moet ik nu verder onderzoeken, repareren, test en etc...... Ik las Dat je veel ervaring hebt met deze cruise controls, vast bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Cruise Control Waeco MS50



Bericht door Hoofdnoorman »

Punt 6 van de meeste fouten heb je dus opgelost.
Maar wat bedoel je met test B?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Edu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 16:55

Re: Cruise Control Waeco MS50



Bericht door Edu »

Test B is toch in de diagnosestand test en set knop of toeren tal motor stijgt? Nou Dat lukt dus niet. Bowden kabel is goed, niet te strak en niet te los, heb O ringetjes en membrana bekeken en laagje Vaseline gegeven. Vacuum slang is goed en ook het vacuum. Ik weet nu niet Ho ik verde moet. Zou graag diagnose test B will en afronden en Dan kan ik een test rondje rijden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Cruise Control Waeco MS50



Bericht door Hoofdnoorman »

Even resumeren.

1. Je hebt met de setknop ingedrukt de auto op contact gezet.
2. Het rode lampje gaat aan en uit als je de verschillende knoppen indrukt
3. Het lampje gaat aan en uit als je de koppeling en de rem bediend
4. Je hoort het tikken van de klepjes als je de beide knoppen indrukt.

Nu houd je de set knop in en start de motor en laat de set knop los.
Je drukt op set/acc en de motor gaat niet hoger in toeren? Is dat het?

Heb je de gaskabel goed aangetrokken? Deze moet je bijna strak, bij diesels mag hij vrijwel helemaal strak staan.
Je weet zeker dat het vacuum goed is?
Dan zou hij het gewoon moeten doen of de klepjes in de doos zitten toch niet helemaal goed. Je praat over een blauwe doos. chter het eerste kapje zitten drie, of vier, aansluitingen. De middelste (twee) zijn common. Wissel de twee buitenste eens van plaats en controleer opnieuw. Mogelijk heb je nog een keurig vlakstekkertje met die drie, of vier, draden en dan kan je hem omdraaien.

Anders mag je even langs komen, en wil ik wel kijken.
In principe gaat er nooit wat aan kapot en zit het meestal fout in elkaar.

Zorg dat je dan eventueel zeker weet dat je magneetjes en pickup op de aandrijfas goed hebt. Kijk even op de pickup. Bij de aansluiting staat (heel onduidelijk) een + en een -. Blauw op de + de blanke of zwarte op de -. Ik ga beslist niet meer onder de auto liggen om te sleutelen. Overigens heeft dit laatste nog niets te maken met de eerste test.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Edu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 16:55

Re: Cruise Control Waeco MS50



Bericht door Edu »

Dank voor je uitgebreide reactive, ik ga dadelijk eerst Dat mooie Platte stekkertje omdraaien. Immers in de diagnose fase moet ik eerst het toeren tal kunnen verhogen....... Langskomen? Wordt wat lasting..... We wonen op 1900 km afstand....... En voorlopig zit dat er niet in zo n reis in deze 'barre' covid tijden. Maar ik Ben enorm blij met je hulp!!
Edu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 16:55

Re: Cruise Control Waeco MS50



Bericht door Edu »

Ondanks de regen heb ik het stekkertje even omgedraaid en getest in de diagnose fase. blijf steken in B1 diagnose oftewel ik hoor bij indrukken SET toets geen klepje tikken en bij indrukken RESET hoor ik zachtjes een klepje tikken in tegenstelling tot hiervoor (stekkertje zoals het zat) hoor ik bij indrukken SET een klepje zachtjes tikken en bij RESET hoor ik een klepje flink harder tikken . Ik heb er een audio van maar ik kan geen audio toevoegen aan dit bericht helaas. En nu?......
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Cruise Control Waeco MS50



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad.
Ik ga er even van uit dat jij driedraads hebt. rood wit zwart. Zwart is common. Ik dacht rood acc en wit dec. dat kun je eenvoudig testen met een testlampje in jouw (B1) test. Bij ingedrukt set/acc gaat dan bij rood het testlampje knipperen. (Ik zeg wel rood, maar zou het niet eens weten omdat ik het dan even zelf zou moeten kijken en dan moet ik mijn reservewiel er uit halen en dat is mij te zwaar nu)
Maar goed, de draad die knippert bij indrukken acc/set komt aan de spoel zonder het witte kapje/luchtfiltertje, dus aan de spoel waar de vacuumslang aan zit. Dit spoeltje zit op de kamer gedrukt en tussen spoel en kamer zit een klein o-ringetje. Haal desnoods even los, zet er spanning op en kijk of je door kunt blazen en of hij afsluit spanningsloos. Doe dit ook met de andere. Ook daar ligt een klein o-ringetje in de vatting.
Je hebt de membraan los gehad? de beide randen in de vaseline gezet? Heb je gekeken of de binnenkabel aan de membraan vast zit gehaakt en niet in het huis los ligt?

Bij het monteren van het afdekkapje van de spoeltjes, zorgen dat alle draadjes netjes lopen zodat het goed aansluit. Dit dekseltje drukt namelijk ook de spoeltjes aan en zorgt dat er geen lekkage van lucht kan komen langs de 0-ringetjes.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Cruise Control Waeco MS50



Bericht door Hoofdnoorman »

Edu schreef:
za 24 apr 2021, 17:11
Ondanks de regen heb ik het stekkertje even omgedraaid en getest in de diagnose fase. blijf steken in B1 diagnose oftewel ik hoor bij indrukken SET toets geen klepje tikken en bij indrukken RESET hoor ik zachtjes een klepje tikken in tegenstelling tot hiervoor (stekkertje zoals het zat) hoor ik bij indrukken SET een klepje zachtjes tikken en bij RESET hoor ik een klepje flink harder tikken . Ik heb er een audio van maar ik kan geen audio toevoegen aan dit bericht helaas. En nu?......
Ik stuur je een PB
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Edu
Berichten: 12
Lid geworden op: za 19 dec 2020, 16:55

Re: Cruise Control Waeco MS50



Bericht door Edu »

Onder leiding van meester Rudy Hoofdnoorman heb ik alles uit elkaar gehaald onder de motorkap (qua CC) ook die kleine spoeltjes heb ik eruitgehaald, en opengemaakt, zit een klein plunjertje in en een veertje........in een van de spoeltjes zat geen veertje.......dus bij Ali wat veertjes besteld (twee weken wachten...) veertje opmaat gemaakt, alles weer teruggezet en de diagnose test gedaan.......het werkte.......Nu heb ik de echte test gedaan vanochtend en ben met de camper een eindje gaan rijden.....CC aangezet en SET ingedrukt......en ik reed met CC 100km per uur!!! Alles blijkt dus te werken!!! Ik weet niet hoe ik het gedurft heb maar met Rudy als ´mentor´ is dit klusje gefikst!!! Geweldige man en ik ben enorm blij dat het werkt! Nu het volgende klusje........luchtvering lekt......
Jelle 608
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 24 jan 2020, 21:50

Re: Cruise Control Waeco MS50



Bericht door Jelle 608 »

Ik heb een werkende liggen.
Plaats reactie