220V stopcontact werkt niet meer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Globecar53
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 9:01

220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door Globecar53 »

Beste medecamperaars,
Onze camper is een Pössl Globecar globescout uit 2008.
Gisteren op camping in Frankrijk opeens geen stroom meer op 220V en ook niet op de koelkast.
Mijn vrouw had haar geföhnd. Nam mogelijk teveel stroom. Gele lampje op display geeft echter nog wel aan dat er 220V op de camper staat. Heb vervolgens alle zekeringen gecontroleerd, allemaal in orde.
Zit er mogelijk ook nog een zekering bij de aardlekschakelaar? Aardlekschakelaar kan ik overigens nergens vinden.
Weet iemand een oplossing? Alvast bedankt.
Vr gr Theo
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: 220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door isoplus »

Gewoon bij het begin gaan meten, dus bij de ingang van de 220 volt dan kom je vanzelf bij de storing. Zekeringen even doormeten niet alles is wat het lijkt :wink:
Globecar53
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 9:01

Re: 220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door Globecar53 »

Bedankt!
Ik ben niet al te technisch, maar ga een poging wagen.
Heb ik het goed dat het niet aan de aardlekschakelaar ligt omdat het gele indicatielampje vd 220V nog wel brandt?
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: 220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door willemzon »

Ik vraag mij af welke zekering doorslaat. Mijn 1e gedachte is die van de camping vooral als die weinig ampere's hebben. Wel vreemd dat het display nog wel aangeeft dat er stroom op de camper zit.
Ik zou hem van de stroompaal afhalen. Vervolgens de display uitzetten. Hierna weer aan een andere stroompaal zetten maar ik neem aan dat je dat al wel gedaan hebt.

Ik weet je hebt weinig aan mijn opmerking maar ik ben wel benieuwd naar het euvel.
Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: 220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door isoplus »

Als het display aangeefr dat 220 aanwezig is en je twijfelt daar aan pak je de haardroger van je vrouw en steekt die in het stopcontact van de camping waaraan jouw camper aangesloten is. Werkt de haardroger dan heb je dus een probleem in de camper.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: 220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door gjvonk »

Check eerst de 230V zekeringautomaat in de camper zelf: ik weet niet beter of Pössl en Dethlefs buscampers hebben zo'n ding die gewoon tot 16 Ampere aankan. Raadpleeg je handleiding waar die zit: meestal in een kast of vak niet ver van de buitenaansluiting van de 230V voedingskabel. Zoek naar een wit kastje van 10x20x8 cm met een soort aardlekschakelaar er op zoals je die thuis ook tegenkomt. Bij mij zit de schakelaar zoals op de 2e foto in een kastje zoals op de 1e foto en het geheel zit tegen de buitenwand net boven de Truma boiler. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: 220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door myway »

isoplus schreef:Als het display aangeefr dat 220 aanwezig is en je twijfelt daar aan pak je de haardroger van je vrouw en steekt die in het stopcontact van de camping waaraan jouw camper aangesloten is. Werkt de haardroger dan heb je dus een probleem in de camper.
Zou er aan de haardrogers van zijn vrouw een CEE stekker zittenAfbeelding
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: 220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door Atoz »

myway schreef:
ma 23 jul 2018, 15:16
isoplus schreef:Als het display aangeefr dat 220 aanwezig is en je twijfelt daar aan pak je de haardroger van je vrouw en steekt die in het stopcontact van de camping waaraan jouw camper aangesloten is. Werkt de haardroger dan heb je dus een probleem in de camper.
Zou er aan de haardrogers van zijn vrouw een CEE stekker zittenAfbeelding
Ik veronderstel dat de vraagsteller dan wel zal weten dat hij een verloopstekker dient te gebruiken.
In acht genomen dat jouw lollige situatie zich zou voordoen en er al een CEE stekker zou nodig zijn.

Verder schreven wij nu beiden een totaal overbodig stukje tekst. Forumvervuiling 88I
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: 220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door myway »

Je gaat nu toch niet adviseren om een verloop te gebruiken die niet gebruikt mag worden
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: 220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door isoplus »

Voor de grappenmakers die niet zo vaak op Franse campings komen, er zijn daar nog veel campings waar je met een blauwe cee stekker niet terecht kunt.
Nog erger zelfs soms heb je een speciale Franse stekker nodig.
Lachen joh :thumbup:
Het probleem van ts wordt er helaas niet mee opgelost :clap:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: 220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door Cee Pee »

Afbeelding
Ik kan me niet voorstellen dat een Nederlandse camper een verloop met deze stekker niet aan boord heeft.
En die past ook in een Frans stopcontact.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
jpdejong
Berichten: 303
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 20:41
Locatie: weeze, nabij goch duitsland

Re: 220V stopcontact werkt niet meer



Bericht door jpdejong »

Hoi.

Zekeringskast zou onder het bed kunnen zitten waar de buiten aansluiting zit. Meestal in het vak tussen de gaskast en de verwarming/boiler. Via een luik te bereiken onder het bed. Of via de garage onder het bed.Waarschijnlijk is de zekerering van het 220v eruit geslagen en heeft de centralekast wel gewoon stroom. Zitten volgena mij 2 of 3 zekeringsautomaten in.

Groeten jan-peter
Plaats reactie