Waeco koelkast slaat aan en uit

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door compay »

hallo ik heb een waeco compressor koelkast,prima ding. Maar zo merkte ik laatst, die slaat aan en begint dan te draaien, de ventilator en de compressor hoor ik. Dan stopt de compressor en blijft ventilator draaien. Na tijdje stopt ventilator ook en dan slaan ze beidden weer aan. Verhaal herhaalt zich soms nog een paar keer en dan slaat wel alles goed aan en loopt de koelkast een tijdlang. Normaal slaat ie dan uit. Doet de mijne ook maar soms slaat ie daarna gelijk weer aan? is er iets met de thermostaat? Ik heb wel een soepele elektrakabel gemonteerd met eigenlijk toch twee dunne draden erin. Zou het daaraan liggen dat de draden te dun zijn..is 1 a 1,5 mm kwadraat, moet dikker zijn.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door Navigator »

Hoe lang zijn de kabels naar de accu?
Forum verlaten.
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door compay »

net deze discussie gelezen viewtopic.php?t=8024 De lengte van de kabel is ongeveer 1,5 meter. Ik heb denk ik gewoon te dunne kabels genomen. Ik wilde een mooie flexibele kabel die had ik nog van dat zwarte neopreen naar ik meen. Die je ook gebruikt voor je verlengsnoer op de camping 220V) die heb ik gebruikt voor de koelkast. Ik ga die morgen eens vervangen voor van die dikke kabels die je ook gebruikt voor zonneenergie panelen. Tevens heb ik zo een 12v stekkerdoos gebruikt, is wellicht ook te minimaal en kan ik beter de kabels laten lopen direkt naar zekeringkast. Van de accu naar zekeringen huishoud gebeuren lopen zowieso dikke kabels.
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door compay »

inmiddels kabels vervangen door dikke kabels (van die voor de zonnepanelen met vrij harde kern. Koelkast slaat nu meteen aan en blijft aan. Na op temperatuur gekomen te zijn (denk ik) sloeg die af..maar enkele seconden later weer aan, toen weer af en toen weer aan en toen definitief af...na enige tijd (15 minuten ofzo sloeg ie weer voor lang aan, toen even het aan afslaan gemist. Begrijp niet waarom die niet gewoon in enen afslaat
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door tijdverdrijver »

Als hij afslaat is dan de temperatuur in de kast bereikt?
Is te controleren door aan de thermostaat te draaien, als je hem omhoog draait moet hij weer starten ( je hoort bij de meeste thermostaten een tik).
Als hij dan niet geactiveerd wordt is hij misschien toch afgeslagen op een te lage spanning . Stond de accu onder lading toen je dit constateerde?

Henk
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door compay »

ja slaat aan als je de thermostaat weer naar rechts draait. Is geen spannings ding. Ik zal eens meten op de dikke draden, bij accu en bij koelkast zelf. Wat nu verbeterd is dat als de koelkast in het begin aanslaat hij zowieso door blijft draaien en niet dan al aan en afslaat. Heb er ng geen uren bij gezeten. Op merkelijk vind ik altijd wel met die thermostaat knop als die bv op 2 staat en de koelkast slaat net af dat je de knop een flnk stuk moet doordraaien voordat ie weer aanslaat, je voelt dan ook een klik. Naar mijn idee is het een thermostaat ding.
tijdverdrijver
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 14 mar 2018, 12:48
Locatie: 4884ME

Re: Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door tijdverdrijver »

dat je de thermostaat ver moet draaien om weer aan te slaan is juist nodig om te voorkomen dat de kast iedere keer uit en aan gaat.
Dit is dus correct en nodig.
Als er een spanning dip is , dan is dit bij aanslaan het diepst omdat de kast dan meer stroom nodig heeft, hoeveel? dit hangt af van de gebruikte elektronica en dus het merk.
Hoe lang blijft hij nu aan?

Henk
compay
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 11:33
Contacteer:

Re: Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door compay »

heb contct gehad met waeco zelf. Hele instructie gehad met betrekking tot printplaatje welke bij de thermostaatknop zit. Is ingebouwd achter plastic huisje waar ook lampje en thermostaatknop aan vastzitten. Ik krijg een nieuwe gestuurd. Naar het idee van Waeco is dat het euvel!
erwinhomer
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 17 aug 2015, 16:59

Re: Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door erwinhomer »

En wat is er dan precies defect op dat printje compay?
Of hoe heet het en waar is dat te krijgen?
Heb precies dezelfde klacht en al de 2mtr lange kabel geüpgraded naar 6 mm2.
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door Stellingwerver »

Ik heb exact het zelfde met mijn Waeco compressor koelkast. Hij koelt goed, slaat dan bij de bereikte temperatuur af, slaat dan weer aan, weer af. Dit doet hij 3 a 4 keer. Dan stopt hij pas. Printplaatje heb ik al vernieuwd. Kabels zijn dik genoeg. Weet iemand een oplossing?
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
corkieft
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 jan 2004, 16:28

Re: Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door corkieft »

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem en heb contact gehad met Dometic.
Wordt geadviseerd om de thermostaat compleet te vervangen, daar zit ook dat printje in.
Meeste leveranciers rond de 106 Euro.
Bij Jasicamp iets in de 70.
corkieft
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 jan 2004, 16:28

Re: Waeco koelkast slaat aan en uit



Bericht door corkieft »

Let wel, dit is bij het oude model met draagbare thermostaat.
Bij nieuwe modellen is het de ntc aan de achterzijde die ingrijpt.
Dit kan te maken hebben dat de kast zijn warmte niet kwijt kan en anders de ntc met regelunit vervangen
Plaats reactie