Banken of pilootstoelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Banken of pilootstoelen



Bericht door Camperbassie »

Hallo allemaal ik ben nieuw op het forum al uren super intressante info gelezen over een camper bouwen en ik heb besloten het gaat gebeuren.

Ik wil van een bakwagen een camper bouwen, heb er een paar gezien met de uitvoering met een durisotti bak lijkt me super gaaf en die zag ik ook op het forum al voorbij komen.
De postkofferverbouwing tot een waanzinnige camper gaat me net even te ver.
We hebben we vergaande ideeën onder andere een slideout in de achterzijde maar dat is voor later.

We gaan voor een Renault master bij 2012 nu nog een grijskenteken bedrijfswagen

Vraag 1
we willen 2 extra zitplaatsen voor onze knullen.
Ik heb gelezen met zitplaatsen in rijrichting is goedgekeurd als camper te krijgen vrijwel onmogelijk maar dwars op de rijrichting kan /mag het van de RDW.

Wat denken jullie tegenover elkaar dwars 2 pilootstoelen maar dan niet draaibaar compleet met 3 puntsgordel wordt dat goedgekeurd of moet het echt een bank zijn bv een ronduit met meer dan 1 zitplaatsen.

Vraag 2
Als we de dubbele achterdeuren er in laten en als deur gebruiken die ook van binnen is te openen kan /mag dat of moet er een zijdeur zijn.

Vraag 3 kan / mag het tussenschot er ook gedeeltelijk uit. We willen een stuk eruit halen om met de knullen te kunnen praten maar geen doorgang maken.

Waarschijnlijk gaan er nog veel meer vragen volgen maar als bovenstaande een reactie krijgen ben ik al erg geholpen.

Grt Andre
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Banken of pilootstoelen



Bericht door Dafluc »

Een gordel op zijdelingse zitplaatsen raden ze af. Doet meer kwaad dan goed.
Nee,een zijdeur is niet verplicht.
Volgens mij valt hij onder de categorie grotere bestelbussen en dan is ook een tussenschot niet verplicht.

Laadruimte (blok) minimaal 200 cm lang, minimaal 130 cm hoog over een breedte van minimaal 20 cm en een lengte van minimaal 200 cm
Zijruiten toegestaan in de laadruimte
Vaste wand niet nodig
Aanvullende eis voor het meten van de laadruimte: de bestuurdersstoel staat in de fabrieksmatige achterste stand, de rugleuning mag rechtop staan
Afbeelding
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Banken of pilootstoelen



Bericht door Camperbassie »

Bedankt voor je reactie, beter geen gordel ook geen heupgordel?
En moet het een bank zijn of mogen 2 stoelen naast of tegenelkaar ook?
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: Banken of pilootstoelen



Bericht door JAN60 »

Neem even contact op met de ,RDW!! :wink:
Gr Jan
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Banken of pilootstoelen



Bericht door annoh »

In een camper waarbij de bank geplaatst is tegen de zijkant van de camper mogen van de RDW geen gordels zitten. Bij een botsing doen ze zoals al gesteld is, meer kwaad dan goed. Deze opstelling komt vanuit het leger. Veiligheid en leger zijn strijdige zaken indien je toch gereden wordt naar de loopgraven. Bij nieuwere voertuigen is deze opstelling niet meer toegestaan.

Indien je goedgekeurde stoelen gebruikt en op de juiste manier monteert is RDW keuring een eitje.

De RDW kent diverse afdelingen. Voor vragen aangaande verhoging aantal zitplaatsen kan je het beste je mail richten aan
ttv@rdw.nl
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Banken of pilootstoelen



Bericht door Camperbassie »

Annoh bedankt voor de tip :thumbup: en email adres ik ga zeker contact opnemen met de RDW.
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Banken of pilootstoelen en tja het gaat los.



Bericht door Camperbassie »

Jaaaa de knoop is doorgehakt we hebben een Renault Master met Durisotti Polyvolume 22m3 gekocht. :cheers:
bj 2012 dus die kan nog heel lang mee.
Dat moet dus een op en top camper worden.
Prachtig ding met 150pk motor en luchtvering rijdt als een vorst. Mooie bak aansluiting op de cabine en vlakke wanden.
Aan de buitenkant van wagen en bak hoeft weinig te gebeuren, ramen en deuren erin en een mooie wrapping erop dat wel.
Volgende week ophalen ik heb er heel zin om daar een mooie camper van te bouwen.

Gelijk naar de RDW, wegenbelasting schorsen want van een bedrijfswagen wegenbelasting wordt niemand vrolijk. :sick:

Keuken Interieur wordt voor het grootste gedeelte Ikea door de rechte wanden en de hoge bak past er allemaal standaard spul in dat scheelt heel veel tijd en uiteraard geld.

Het dak is van polyester met in het midden een licht strook daar moet wat aan gaan doen, ik verwacht een heel vervelend geluid als het regent.
Wie heeft ideeën / ervaring binnenzijde isoleren met bv armaflex en dan plafond ervoor of aan de buiten zijde extra laagje kunststof dakbedekking ?
We willen een deel van de lichtstraat geheel dicht maken.


@ forum beheerder laat ik dit topic doorlopen of beter een vers nieuw ontwerp starten?
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Banken of pilootstoelen



Bericht door jurgenc »

annoh schreef:
za 28 apr 2018, 9:25
In een camper waarbij de bank geplaatst is tegen de zijkant van de camper mogen van de RDW geen gordels zitten. Bij een botsing doen ze zoals al gesteld is, meer kwaad dan goed. Deze opstelling komt vanuit het leger. Veiligheid en leger zijn strijdige zaken indien je toch gereden wordt naar de loopgraven. Bij nieuwere voertuigen is deze opstelling niet meer toegestaan.
Op zo'n zijdelingse bank kan je best enkel je schoonmoeder vervoeren (als je er snel van af wil) :-)
Uit verschillende proeven blijkt dat dit de slechtste zithouding is om zelfs maar een stevige rembeurt te ondergaan.
M.a.w. zelfs al mag het nog in een ouder voertuig (van voor een bepaalde datum), vervoer er alsjeblief niemand op die je dierbaar is.
H20
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Banken of pilootstoelen



Bericht door Camperbassie »

Dank voor je bezorgdheid ik del het gedeeltelijk wil ook niets liever dan stoelen in de rijrichting goedgekeurd krijgen wordt afgespiegeld als niet mogelijk ik lees goedgekeurde stoelen CE markering officiele instelling die het in moet bouwen enz enz. of heb je een tip die ik nog niet ken?

We willen onze knullen nog 2 jaar meenemen daarna is zijn de extra zitplaatsen niet meer nodig.
Overigens in Amerika huurden we een camper die ook alleen een huipgordel had in de rijrichting.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Banken of pilootstoelen



Bericht door annoh »

CE certificering heeft hier niets mee te maken.
De Amerikanen hebben andere ideeën betreffende veiligheid. Heupgordels zijn daar een treffend voorbeeld van.
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Banken of pilootstoelen en tja het gaat los.



Bericht door Richie »

Camperbassie schreef:
wo 02 mei 2018, 8:32
Jaaaa de knoop is doorgehakt we hebben een Renault Master met Durisotti Polyvolume 22m3 gekocht. :cheers:
Het dak is van polyester met in het midden een licht strook daar moet wat aan gaan doen, ik verwacht een heel vervelend geluid als het regent.
Wie heeft ideeën / ervaring binnenzijde isoleren met bv armaflex en dan plafond ervoor of aan de buiten zijde extra laagje kunststof dakbedekking ?
We willen een deel van de lichtstraat geheel dicht maken.
@ forum beheerder laat ik dit topic doorlopen of beter een vers nieuw ontwerp starten?
Ik heb een zelfde wagen, en moet ook nog steeds beginnen.
Vraag: wat doe je met de wanden; die zijn al "dubbelwandig", maar is het nodig om die extra te isoleren of niet?
Plafond: zou ik dichtmaken met schapenwol en dan plafond eronder.
De hoogte is enorm, dus ruimte genoeg boven je hoofd.
Vloer zou ik ook isoleren.
In het dak uiteraard 1 of meerdere dakramen.
Waarschijnlijk ook een soort ventilatie voor evt condens tussen dak en plafond.
Ik ga liefst voor een fiks aantal zonnepanelen, al moet het budget dat wel toelaten.
Desnoods begin ik met een paar en vul ik later aan.
Hou dus vooraf al rekening met de plaatsing ervan (ook ivm met de dakramen).
Door de (hopelijk) vele zonnepanelen dempt de herrie van regen óók nog eens.....hoop ik, maar de dikke schapenwol zal al veel doen lijkt me.

Voor ideeën sta ik open, samen een middagje sparren ook!

Kijk vooral ook hier even!
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Banken of pilootstoelen



Bericht door Camperbassie »

Richie leuk om te horen dat ik niet als enige met de technische details worstel.
Het polydak is geheel gesloten damp van binnen kan niet weg volgends mij moeten er ventilatie openingen in het dak.
Mijn opbouw wordt als volgt : Vanuit plafond gezien: plafondplaat bv Agnes plaat. daarop isolatie glaswol, schapenwol i.d. Dan een luchtspouw die geventileerd wordt. Door de luchtspouw afstand kunnen er mooi lampjes in plafond.
Zo werkt isoleren in een huis ook.
Zal vast wel ergens mooie ventilatie kapjes kunnen krijgen 1 zijde open naar achteren gericht. Gaat dat niet denk ik aan ventilatie via zijkant.
De lichtstraat gaan we voor het grootste deel dichtmaken en waar de lichtstraat blijft komen er kunststof ondoorzichtige platen in.
Ik heb met importeur gesproken en die gaf aan wanden zijn 3mm kunststof met volschuim PIR ofzo ertussen. Isolatie waarde is al hoog( Google op 2cm PIR) we gaan er geen wintercamper van maken dus laten de wanden verder ongeisoleerd.
Bodemplaat is ook kunststof met schuim geen extra isolatie nodig.
Ik wil ook zonnepanelen maar boven de bak uit, herrie weerstand en ongemak. Ik kijk naar zonnepaneel folie.

Ben nu aan het stoeien met de indeling. Een elektrisch hefbed geeft veel extra leefruimte.

Vanaf volgende week is de wagen er en gaat het gebeuren. :P :P
Plaats reactie