Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AndreO
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 22:11

Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door AndreO » wo 21 mar 2018, 7:54

Hallo allemaal ......

Sinds een paar jaar ben ik de trotse eigenaar van een Fiat Ducato Hymer Magic uit 1992, deze heb ik van binnen volledig leeggetrokken en naar eigen inzicht weer opgebouwd. Ook de buitenkant is helemaal aangepakt met het nodige las- en spuitwerk.
De oerdegelijke 1.9D motor bracht ons al over mooie en (voor Nederlandse begrippen) steile wegen (14 tot 18% geen uitzondering) in o.a Italië en Slovenië. Het beestje begint echter wat gezondheidsklachten te krijgen waar ik een beetje hulp bij kan gebruiken om hem weer op de been te krijgen:

1- Bij het schakelen naar de 2e versnelling lijkt het alsof er niet ontkoppeld wordt, een luide kraak bij het schakelen tot gevolg. Dit is alleen bij het schakelen naar de 2e versnelling vanuit zowel de 1e als de 3e versnelling. Bij de overige versnellingen geen enkele last. Het probleem ontstond niet na een poos stilstaan, maar na enkele dagen rijden en uiteraard in heuvelachtig gebied waar je deze versnelling goed kunt gebruiken.

2- Tijdens deze vakantie ontstonden er ook startproblemen: in de file voor de Gothardtunnel sloeg de motor af (vergeten in 1e versnelling te zetten en in 3e wegrijden lukte niet :oops: ) Startmotor draaide niet meer (klikte ook niet bij relais) dus even schroevendraaier tussen dikke pluskabel en aansluiting voor het kleinere kabeltje vanaf contactslot. Resultaat was een perfect startende motor, dus een beetje ontvetten en schoonkrabben en thuis maar even een nieuw stekkertje monteren vanwege een afgebroken veertje. Opgelost dacht ik, maar nu begint het volgende: Na de zomer wou ik hem in de winterstalling zetten, maar de motor dacht hier anders over. Bij het starten slaat hij totaal niet aan. Een klein plofje aan het begin bij het starten en vervolgens geen reactie meer terwijl de starmotor normaal rondgaat. Na het inspuiten van een beetje startpilot komt er meteen leven in de brouwerij en blijft de motor ook gewoon lopen. Het lijkt er op dat er bij het starten geen brandstof komt, pas wanneer de motor al loopt.

Hebben jullie nog tips voor mij om deze problemen te verhelpen?

Groet,

André O.
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644

Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2108
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door travelscout » wo 21 mar 2018, 8:11

Versnellingsbakolie op peil?
Vermoedelijk is er een gloeibougie defekt.
Paul.

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 11571
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout
Contact:

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door de Jonckheer » wo 21 mar 2018, 8:27

Probeer dat schakelen eens met dubbel klutsen. Kraakt ie dan niet is er een synchromesh kapot.
https://www.autoblog.nl/nieuws/tussenga ... eten-93027
FB groep Touringcamper: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/
NIEUW: FB groep Camper Cooking: www.facebook.com/groups/campercooking/

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 3119
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door Bas vd laar » wo 21 mar 2018, 9:25

Ik vraag me of of je een 1.9 diesel hebt, waarschijnlijk heb je een 1.9 Turbo diesel of een 2.5 diesel.
Ik denk het laatste.
Aan de binnenkant van je rechtervoorspatbord zit een wit kastje, deze maakt massa via je binnenscherm, beweeg deze eens op en neer, heel vaak is de massa daar niet helemaal goed en dan gloeit hij niet meer.
Dat schakelen is zoals Nico zegt, waarschijnlijk de synchromesh die stuk is.
ALs je langzamer schakelt en de pook even ( een seconde of zo ) "tegen" de 2e versnelling aanhoudt alvorens hem er in te zetten dan wil het nog wel eens goed gaan.

DIt is de 2.5D, goed te herkennen aan de zwarte plastic bovenkant van het blok. Ik denk dat je die hebt.
sofim 8144 2.5D.jpg
sofim 8144 2.5D.jpg (17.83 KiB) 1925 keer bekeken

AndreO
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 22:11

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door AndreO » vr 23 mar 2018, 8:55

Bedankt voor de reacties!
Ik zal komende week aan de slag gaan. Eerst maar even olie van de bak verfrissen, als dit niet werkt gaan we gewoon weer verder met 'schakelen met beleid'. Uitbouwen en repareren kan altijd nog en heb ik momenteel niet zoveel tijd voor en ook geen ervaring mee.
Wat de startproblemen betreft ga ik dus de gloeibougies en bekabeling/contacten eerst even controleren en eventueel nieuwe monteren.
@Bas: volgens mij echt een 1.9D, geen plastiek kap te bekennen en al helemaal geen turbo :(
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644

AndreO
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 22:11

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door AndreO » do 12 apr 2018, 15:06

Afgelopen maandag het beestje maar even van stal gehaald en wat denk je: starten en lopen! Niks aan gedaan en toch geen enkel startprobleem meer. :crazy:
Versnellingsbakolie een beetje bijgevuld, maar hier nog steeds geluid bij het schakelen. :problem:
Gewoon mee leren leven dus.
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 33105
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door Kroppie » do 12 apr 2018, 15:18

beetje bijvullen is geen verversen, ook die bakolie heeft geen onbeperkte levensduur, zitten 2 aftappluggen in de bak, een in het differentieel gedeelte en 1 in het bakgedeelte, sleutelwijdte 21.
in de synchromesh ringen zitten groeven, deze zorgen dat de olie op de ring met schakelen weg kan, zodat de ring de tandwielen door de dan ontstane wrijving snel op gelijke snelheid kan brengen, zitten die groeven vol met vuil kan de olie niet goed weg en is de wrijving te laag , genoemde olie reinigd de boel weer een beetje.

aanbevolen olie 75 w 90 gl5, hoeveelheid? 2 liter.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen en geeft dus nooit problemen.

too old to worry about anything

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 3119
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door Bas vd laar » do 12 apr 2018, 20:06

Synchromesh van de 2 kan stuk zijn vandaar het gekraak.
Stel je koppelingskabel eens af, kan schelen en misschien is de synchromesh nog gewoon goed

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 3063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door gjvonk » do 12 apr 2018, 21:20

Als het alleen een synchromesh probleem is, dan zou het kraken zich volgens mij niet voor moeten doen bij 'dubbel clutchen':
Opschakelen: doortrekken tot minimaal 2.500 rpm, gas los, versnelling vrij, koppeling snel op, koppeling in, hogere versnelling inleggen.
Terugschakelen: in versnelling toeren laten zakken tot <1.500 rpm, koppeling in, versnelling in vrij, koppeling snel op, snel tussengas tot 2.500 rpm, koppeling in, lagere versnelling inleggen, nog iets gas bij geven en koppeling rustig op laten komen. Als de bak dan wel goed schakelt, is het een synchromesh probleem. Anders is er iets anders aan de hand. Heb ooit DAF YA314 gereden zonder synchromesh en DAF YA4440 met een 1e versnelling zonder synchromesh.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan

AndreO
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 22:11

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door AndreO » vr 13 apr 2018, 8:51

Bedankt voor de nuttige tips :D Hier gaan we weer mee aan de slag.
Op andere forums word je al gauw voor rotte vis uitgemaakt als je met zulke vragen komt, hier gelukkig niet.
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644

AndreO
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 22:11

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door AndreO » di 29 mei 2018, 16:11

Ze zijn er weer: startproblemen! Het lijkt inderdaad bij 'het grijze kastje' vandaan te komen. Na wat bewegen hiervan was het euvel verholpen dus deze even los gemaakt, contactvlakken schoongemaakt en weer vastgezet. Tot nu toe geen problemen meer :-B
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644

Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Emmeloord

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door dieseltje+ » di 29 mei 2018, 16:33

Mooi zo.

Schakelen ondertussen ook opgelost?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel

Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 3119
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door Bas vd laar » di 29 mei 2018, 19:34

:thumbup:

AndreO
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 22:11

Re: Versnellingsbak- en startproblemen Ducato 290

Bericht door AndreO » vr 01 jun 2018, 14:17

Schakelproblemen nog niet opgelost. Zijn er nog mensen die geschikt adres weten of mij hierbij kunnen 'helpen'? ;;-)
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644

Plaats reactie