Snaren vervangen van Citroen C25 (1989)
Snaren vervangen van Citroen C25 (1989)
Goedemiddag,
Ga de dynamo van mijn camper vervangen en wil graag ook de snaren vervangen.
1 snaar voor de dynamo, 1 snaar voor de stuurpomp en 2 voor de waterpomp.
Hoe krijg ik deze snaren eraf? Kan zo niet goed zien hoe dat precies zou moeten.
Lijkt erop dat de stuurpomp los moet?
Neem aan dat dit voor Citroen, Peugeot en Ducato gelijk is?
Hoor graag tips.
Mvg
Bart
Ga de dynamo van mijn camper vervangen en wil graag ook de snaren vervangen.
1 snaar voor de dynamo, 1 snaar voor de stuurpomp en 2 voor de waterpomp.
Hoe krijg ik deze snaren eraf? Kan zo niet goed zien hoe dat precies zou moeten.
Lijkt erop dat de stuurpomp los moet?
Neem aan dat dit voor Citroen, Peugeot en Ducato gelijk is?
Hoor graag tips.
Mvg
Bart
Re: Snaren vervangen van Citroen C25 1989
de snaren bij een c25 zitten aan de koppeling(vernellingbakkant), de stuurpomp zit aan de distributie zijde .
om de snaren voor de dynamo en waterpomp en vacuumpomp te vervangen moet je eerst de 6 boutjes van de grote poelie op de nokkenas los draaien(zit meestal nog een borgdekseltje voor) , dan de poelie opzij wegkantelen en afnemen , dan pas kunnen de oude snaren eraf. neem voor de nieuwe snaren voor de waterpomp (2 stuks), snaren zonder binnenvertanding, de binnenkant van de snaar loop OP de spanrol.
de snaren bij de automaterialen zaak hebben meestal allemaal binnenvertanding, haal ze bij een zaak in aandrijftechniek en vraag naar spz snaren, snaren met binnenvertanding zijn spx snaren, en zitten op de dynamo en de vacuumpomp.
om de centrale bout van de dynamo los/vast te draaien is een rechte steekringsleutel 21 erg handig, zit meestal erg vast en een steeksleutel schiet gauw uit en een gebogen ring of dopsleutel past er net niet tussen.
en de moermaat voor de spanbeugel van de dynamo is 11mm
(franse auto, sleutel 21 en 11 onontbeerlijk!)
peugeot j5, citroen c25 zijn gelijk, bij ducato is het heel anders, heel andere motor.
succes.
jos
om de snaren voor de dynamo en waterpomp en vacuumpomp te vervangen moet je eerst de 6 boutjes van de grote poelie op de nokkenas los draaien(zit meestal nog een borgdekseltje voor) , dan de poelie opzij wegkantelen en afnemen , dan pas kunnen de oude snaren eraf. neem voor de nieuwe snaren voor de waterpomp (2 stuks), snaren zonder binnenvertanding, de binnenkant van de snaar loop OP de spanrol.
de snaren bij de automaterialen zaak hebben meestal allemaal binnenvertanding, haal ze bij een zaak in aandrijftechniek en vraag naar spz snaren, snaren met binnenvertanding zijn spx snaren, en zitten op de dynamo en de vacuumpomp.
om de centrale bout van de dynamo los/vast te draaien is een rechte steekringsleutel 21 erg handig, zit meestal erg vast en een steeksleutel schiet gauw uit en een gebogen ring of dopsleutel past er net niet tussen.
en de moermaat voor de spanbeugel van de dynamo is 11mm
(franse auto, sleutel 21 en 11 onontbeerlijk!)
peugeot j5, citroen c25 zijn gelijk, bij ducato is het heel anders, heel andere motor.
succes.
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 15 mar 2018, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Snaren vervangen van Citroen C25 1989
Dank voor de info. Heb idd snaren zonder tanden voor de waterpomp, Gates.
Heb ik nog een probleempje, ik wilde het thermostaathuis eraf halen om de thermostaat te vervangen. Twee boutjes zo los, derde breekt de kop af.... Heb jij een tip hoe dit op te lossen??
Verder wil ik het koelsysteem spoelen. Hoe krijg ik alle vloeistof eruit?
Bart
Heb ik nog een probleempje, ik wilde het thermostaathuis eraf halen om de thermostaat te vervangen. Twee boutjes zo los, derde breekt de kop af.... Heb jij een tip hoe dit op te lossen??
Verder wil ik het koelsysteem spoelen. Hoe krijg ik alle vloeistof eruit?
Bart
Re: Snaren vervangen van Citroen C25 1989
onderaan de radiator zit een aftapplug ,en op het motorblok, ff boven de startmotor iets vanuit het midden naar de distributiezijde, zit nog aftapplug sleutelwijdte 22mm voor het blok.
boutjes uitboren is het enige, heb eventueel nog wel een intact thermostaathuis liggen, zal het uit de berg welke klaar ligt voor het oud ijzer weg halen, ik lees wel.
of met griptang en dan het huis goed heet maken op die plek, als er nog genoeg uitsteekt.
jos
boutjes uitboren is het enige, heb eventueel nog wel een intact thermostaathuis liggen, zal het uit de berg welke klaar ligt voor het oud ijzer weg halen, ik lees wel.
of met griptang en dan het huis goed heet maken op die plek, als er nog genoeg uitsteekt.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Snaren vervangen van Citroen C25 1989
Het rechter boutje is afgebroken. De kop is er af, de rest van de bout zit er nog in.
Zat te denken om het huis eraf te halen en dan met een tang te proberen de rest van de bout eruit te draaien.
We het risico dat hij nogmaals breekt....
Ga morgen ff kijken of ik de rest afgetapt krijg, toppie
Moet ik de snaren voor de waterpomp en vacuümpomp ook nog spannen of is het gelijk goed als de poelie er weer op zit?
Zat te denken om het huis eraf te halen en dan met een tang te proberen de rest van de bout eruit te draaien.
We het risico dat hij nogmaals breekt....
Ga morgen ff kijken of ik de rest afgetapt krijg, toppie
Moet ik de snaren voor de waterpomp en vacuümpomp ook nog spannen of is het gelijk goed als de poelie er weer op zit?
Re: Snaren vervangen van Citroen C25 1989
Als hij helemaal afbreekt met een links draaiend boortje proberen gaat het normaal goed komen
Re: Snaren vervangen van Citroen C25 1989
leen jij t.s even een links boortje.
snaren moeten allemaal gespannen worden na montage, en na een paar 100km nog eens na spannen zeker de snaren van de grote poelie naar de waterpomp, en ook de snaar naar de dynamo moet vaak nagespannen worden, hoor je vanzelf, een hoop gepiep meteen na het starten of na plotseling van stationair gasgeven
jos
snaren moeten allemaal gespannen worden na montage, en na een paar 100km nog eens na spannen zeker de snaren van de grote poelie naar de waterpomp, en ook de snaar naar de dynamo moet vaak nagespannen worden, hoor je vanzelf, een hoop gepiep meteen na het starten of na plotseling van stationair gasgeven
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Snaren vervangen van Citroen C25 1989
zijn m6 boutjes , maar met een rechts boortje gaat het ook hoor, tenminste bij mij wel .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Snaren vervangen van Citroen C25 1989
Klopt maar als je een links boortje hebt draait het stukje wat vast zit er meestal meer eruit en hoef je de draad niet schoon te maken
Re: Snaren vervangen van Citroen C25 1989
Jos, dat spannen van de dynamo is simpel, hoe gaat dat met de vacuümpomp en waterpomp?
Re: Snaren vervangen van Citroen C25 1989
de vacuumpomp is ook simpel boutjes los dan kan ie draaien, de waterpomp snaren span je door de spanrol waar die 2 snaren oplopen omhoog of omlaag te bewegen na het losdraaien van de bout aan de andere kant van de spanrol, kan beetje scharnieren, even goed kijken dan word het wel duidelijk.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Snaren vervangen van Citroen C25 1989
Jos, weet jij toevallig of er schroefdraad zit in dat thermostaathuis?