Camper lekt diesel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Toedeledoki

Re: Camper lekt diesel



Bericht door Toedeledoki »

Kroppie schreef:als ik in mijn auto iets tegen kom wat niet naar mijn zin is dan gaat het eruit en word vervangen door iets wat wel naar mijn zin is, .

jos
Eens!

Feit blijft dat het filter af fabriek niet lekt en pas gaat lekken als het element vervangen wordt. Ik had geen zin om de hele zooi aan te passen. En een nieuw filterhuis met element kost 9 tientjes en is zonder gereedschap te plaatsen.
Ik zag laatst een Ford met een kunststof filterhuis daar kon het element niet eens uit. Was dus al bedoeld om compleet vervangen te worden.
Een brandstoffilter kan wat mij betreft wel 100.000km of een jaar of 4-5 zitten. Dus ik vind het niet zo'n probleem.

Vervangen van het complete huis:
-Leidingen lostrekken (bajonet)
-Stekkers eraf
-Filterhuis omhoog uit zijn houder trekken
-Nieuwe filterhuis weer in de houder schuiven
-Stekkers erop
-Leidingen erop (goed aandrukken)
-Paar keer op contact zetten om het filter te vullen en starten maar. Meer is het niet.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Camper lekt diesel



Bericht door pepon »

Dat de o-ring te groot lijkt komt doordat hij opzwelt door het aandeel bio-diesel dat tegenwoordig in de brandstof zit
De industrie pas zich steeds aan aan de nieuwste brandstoffen.
Getuige dit overzichtje.
Eriks.jpg
Eriks.jpg (116.24 KiB) 772 keer bekeken
Bij elk nieuw origineel filterelement zit standaard een nieuwe O- ring.
Ik neem aan dat deze steeds volgens de nieuwste specificaties en eisen wordt bijgeleverd en Biodiesel (lees plantaardige oliën) geen negatieve effecten heeft.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Toedeledoki

Re: Camper lekt diesel



Bericht door Toedeledoki »

Klopt dat er een nieuwe ring bij zit. En je bent speciaal gereedschap nodig om hem dicht te draaien op het voorgeschreven moment. Misschien dat het materiaal wat vervormt of er kleine scheurtjes in komen na verloop van tijd, maar het is mij nog niet gelukt om het blijvend goed te krijgen. Ging altijd weer zweten na een tijdje.
Ik tref ze ook af en toe langs de kant van de weg. Met veel moeite en beleid lukt het mij dan vaak om het weer zover dicht te krijgen dat de auto weer kan rijden.
Truuk is sowieso om het hele huis er af te halen zodat je goed kunt zien wat je doet. En dan heel secuur en netjes te werken.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Camper lekt diesel



Bericht door ben19 »

Vervangen door dezelfde is geen optie te duur en onbetrouwbaar vervangen die kunststof bagger door metaal is en was altijd goed en Fiat is er alweer afgestapt.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Camper lekt diesel



Bericht door pepon »

Heb met dit originele filter(huis) jaren gereden zonder probleem.
Lekkage door verkeerde of vervormde O-ring verholpen in Dresden met de goede hulpstukken en momentsleutel.

De vorige Fiatmonteur in Zwolle heeft het filter met de moordenaar en zonder het voorgeschreven gereedschap in elkaar gedraaid.
Stond erbij en vond dat al erg vreemd, weet nu dat het ook anders kan..
Ik denk dat dat er ook niet goed aan heeft gedaan, heb de dealer dit ook onder de neus gewreven.

Nu alweer meer dan een jaar droog.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Camper lekt diesel



Bericht door umpie30 »

Staat ze netjes om gewoon een tang of moordenaartang te gebruiken
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Camper lekt diesel



Bericht door pepon »

Ja, kom er ook niet weer.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camper lekt diesel



Bericht door DiffRental »

pepon schreef:
zo 11 feb 2018, 16:07
In Dresden bij een Fiatprofessional dealer kwamen ze er achter dat de O-ring te groot was.
Wellicht is de O-ring bij montage met motorolie of iets dergelijks ingesmeerd en kan ie daar niet tegen.
Kans is dan groot dat ie opzwelt en dan te groot is.
Vaseline gebruiken is dan veiliger. :wink:

Heb zelfs bij een fabrikant meegemaakt dat de O-ringen van de brandstof en oliefilters niet tegen olie of brandstof konden.
Groeten Peter
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Camper lekt diesel



Bericht door leftlanebandit »

Goed gereedschap is het halve werk
Voor € 31 koop je een origineel stuk gereedschap voor het demonteren /monteren van het filterhuis en iedere zelf respecterende sleutelaar heeft 1of meerdere moment sleutels

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper lekt diesel



Bericht door Kroppie »

feit blijft dat je met een gewoon metalen filter waar je gewoon een paar slangetjes opschuift en die met een klemmetje vast zet , helemaal geen problemen hebt met o-ringen die te groot, teklein of wat dan ook zijn , gewoon een filter wisselen en voor 20 euro weer verder met een nieuw filter, en geen malle fratsen met de achterlijke bedenksels van een fabrikant.
31 euro voor een sleuteltje heb ik een filter voor en nog geld over voor een ijsje.
en volgend model zeker weer een andere sleuteltje, ben gekke henkie niet

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Camper lekt diesel



Bericht door ben19 »

Just Jos :cheers: zo zit het maar net iedereen moet het zelf maar weten .
Soms zijn mensen te goeder trouw naar de fabrikant toe zij zullen wel weten wat goed voor je is ,ook al is het bagger hou het vooral origineel. :lol3:
Als monteur zijnde heb ik anders geleerd als het beter kan voor ongeveer het zelfde geld doen.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Camper lekt diesel



Bericht door Peter LMC »

Helemaal met je eens Jos.

Snap ook niet waarom zoiets simpels zo moeilijk gemaakt wordt. :thumbdown:
Bij mijn sprinter een simpel metalen filter van 5 a 6 Euries.
En met een banjobout te lossen eenvoudig te wisselen zonder te knoeien.
En goed bereikbaar op het motorblok gemonteerd waar deze lekker warm zit en je geen brandstof verwarmer nodig hebt.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Camper lekt diesel



Bericht door leftlanebandit »

Ieder het zijne maar als je gemiddeld 7 maanden van een jaar in de middle off nowhere aan het werk bent en improvisatie een onderdeel wordt van je dagelijks leven wil je het soms ook gewoon origineel houden wij hebben in totaal 14 Iveco's lopen en er is er niet een die diesel lekt
Op de Harvester zitten ze dubbel uitgevoerd plus een bypass alles origineel van John Deere dus als je alles wil uitsluiten ga dan hiervoor en bouw er dan ook een centrifuge in voor de motor olie werkt stukken beter dan een papieren filter

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

kraayke

Re: Camper lekt diesel



Bericht door kraayke »

ik heb hier een splinternieuw groen dieselfilter huis liggen . dat is te koop.
Besteld in Duitsland.
Dus compleet vanaf fabriek gemonteerd. incl filter klaar voor montage alleen de slangen over steken.

interesse stuur een pb.
Plaats reactie