Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D



Bericht door kampo »

gjvonk schreef:
ma 19 okt 2020, 3:22
Wat betreft standkachels, is er iemand die ervaring heeft met een koelvloeistof verwarming op diesel? Dat zou ik wel als bijverwarming willen: dan blijft 's winters de motor op bedrijfstemperatuur en je hebt geen koud cabinedeel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Beste
Ik ken veel standkachels en heb aardig wat ervaring. Vroeger enkel Duitsers, nu ook Russen en Chinezen :-B
Ieder systeem heeft zijn voor en nadelen, zo was het vroeger al. Vandaag zijn er ook versies op de markt die vooral dienen om goedkoop te zijn.
Een hete lucht dieselkachel is wat éénvoudiger; een warm water diesel kachel systeem is uitgebreider, en biedt meer comfort. Voordeel is dat de warmte uit de dieseltank komt en het brandstof verbruik erg laag is.

Je moet bij een diesel waterverwarming een onderscheid maken tussen voorverwarming van de motor, warm houden van de leefruimte en opwarmen van sanitair water.
Veel waterverwarmingen worden gebruikt om de motor voor te verwarmen (bv personenwagen) of in de pauze even de cabine op temperatuur te houden (bv Taxi). Je hoort wel eens dat gebruikers niet tevreden zijn maar dan is het omdat ze bv met een taxi kachel gaan kamperen.

In jullie geval wil je wat anders. Je wil een campertoepassing 24h of langer aan één stuk de leefcel verwarmen met bovenop de motor voorverwarming functionaliteit. Maar ik veronderstel dat je de motor niet de hele nacht wil warm houden maar enkel een half uur voor de start. Dus een instelbare klep ertussen.
Verder merk je ook op dat je huidige Truma warmte te ver naar achteren zit en je cockpit koud blijft. Dus moet er meer warmte vooraan worden losgelaten.
Je wil weinig of geen lawaai en laag stroomverbruik, vooral als je dagen lang gaat verwarmen. Dus zeker niet de dashboardventilator warmtewisselaar gebruiken, die is luid en vreet wel 100 Watt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9186
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D



Bericht door gjvonk »

Je beschrijft precies wat ik bedoel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8964
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Standkachel (laten) inbouwen Planar 2D / 44D



Bericht door kampo »

Hier zie je een aantal onderdelen van een warm water diesel verwarmings systeem.
Deze branders moeten verplicht buiten de leefruimte gemonteerd worden.
Dat kan onder bodem of onder de motorkap.
Een koppeling met het motor koelwatercircuit wordt niet altijd gedaan want heeft voor en nadelen.
Zonder motorkoppeling moet er een extra expansievaatje gemonteerd. De boilers zijn meestal rond de 10 à 15 liter, bij grotere voertuigen 30 liter, maar er bestaan ook doorstromers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie