Bestegjvonk schreef: ↑ma 19 okt 2020, 3:22Wat betreft standkachels, is er iemand die ervaring heeft met een koelvloeistof verwarming op diesel? Dat zou ik wel als bijverwarming willen: dan blijft 's winters de motor op bedrijfstemperatuur en je hebt geen koud cabinedeel.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Ik ken veel standkachels en heb aardig wat ervaring. Vroeger enkel Duitsers, nu ook Russen en Chinezen
Ieder systeem heeft zijn voor en nadelen, zo was het vroeger al. Vandaag zijn er ook versies op de markt die vooral dienen om goedkoop te zijn.
Een hete lucht dieselkachel is wat éénvoudiger; een warm water diesel kachel systeem is uitgebreider, en biedt meer comfort. Voordeel is dat de warmte uit de dieseltank komt en het brandstof verbruik erg laag is.
Je moet bij een diesel waterverwarming een onderscheid maken tussen voorverwarming van de motor, warm houden van de leefruimte en opwarmen van sanitair water.
Veel waterverwarmingen worden gebruikt om de motor voor te verwarmen (bv personenwagen) of in de pauze even de cabine op temperatuur te houden (bv Taxi). Je hoort wel eens dat gebruikers niet tevreden zijn maar dan is het omdat ze bv met een taxi kachel gaan kamperen.
In jullie geval wil je wat anders. Je wil een campertoepassing 24h of langer aan één stuk de leefcel verwarmen met bovenop de motor voorverwarming functionaliteit. Maar ik veronderstel dat je de motor niet de hele nacht wil warm houden maar enkel een half uur voor de start. Dus een instelbare klep ertussen.
Verder merk je ook op dat je huidige Truma warmte te ver naar achteren zit en je cockpit koud blijft. Dus moet er meer warmte vooraan worden losgelaten.
Je wil weinig of geen lawaai en laag stroomverbruik, vooral als je dagen lang gaat verwarmen. Dus zeker niet de dashboardventilator warmtewisselaar gebruiken, die is luid en vreet wel 100 Watt.