Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door KiteFlupke »

2.0HDI is tot nu toe beter als zijn voorganger, de 2.2HDI dewelke ik persoonlijk niet slecht vond.

Zonder ad blue rijden, dan start de wagen niet meer :-)

Ook moet je in België oppassen, sommige tankstations verdunnen hun Adblue met water zo fel aan dat de detectie in de tank niet werkt waardoor de melding lege adblue tank blijft...
Gebruikersavatar
peter1947
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 aug 2007, 13:02
Locatie: Antwerpen (B)

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door peter1947 »

Ik dacht dat camperaars toch allemaal milieu bewuste mensen zijn ? Weeral van alles gaan uitzoeken om het injectiesysteem te bypassen zet je automatisch bij de fraudeurs van VW met hun "foefelsoftware". Evenals zij die de EGR klep "bypassen".
Adblue is niet duur en is momenteel , zoals gezegd, het beste milieu vriendelijk systeem.
In België is men trouwens bezig om gebypasste roetfilters e.d. op de autocontrole ( APK) te detecteren.
Bavaria TF6 , Fiat Ducato 2,8JTD 2004 tot 2018
Pössl Roadcruiser B, Ciroën Jumper 2.0 HDI adblue 130pk vanaf juni 2018
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Citroen 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door FrankJC »

FrankJC schreef:
vr 10 mei 2019, 1:00
Is het schadelijk als je zonder AdBlue rijdt :?:
Aan de antwoorden te zien is het denk ik handig om 5 ltr AdBlue als reserve mee te zeulen voor het geval dat er in de binnenlanden van Afrika geen AdBlue verkrijgbaar is. :mrgreen:
Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door Fleurette »

Ik heb begrepen dat een groot aantal vrachtwagens met de Ad-blue emulator rijdt...
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door iSonic »

Klopt. Ook personen auto's kunnen tegenwoordig adblue hebben. Begreep dat dat maar eens in de 30.000km bij gevuld hoeft te worden.

Niet schadelijk als het leeg is. In die zin het wordt in de uitlaat gespoten en neutraliseert vuiligheden. Dat gebeurd dan niet meer dus je haalt je uitstoot norm niet meer

Lees net dat veel auto's stoppen als de adblue tank langere tijd leeg is ... Dus wel bijvullen.
Laatst gewijzigd door iSonic op za 11 mei 2019, 7:30, 1 keer totaal gewijzigd.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door iSonic »

p.s. adblue bestaat grotendeels uit ureum. Dus in geval van nood weet je wat je moet doen :thumbup:
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1794
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door doov »

peter1947 schreef:
vr 10 mei 2019, 12:40
Ik dacht dat camperaars toch allemaal milieu bewuste mensen zijn ?
Ik denk eigenlijk van niet.
Er zijn schonere manieren van vervoer dan per camper.
En het merendeel rijdt ook nog eens in oude gebakjes , wat de milieubelasting nog hoger maakt.
Wim1955
Berichten: 99
Lid geworden op: di 20 nov 2018, 20:40

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door Wim1955 »

doov schreef:
za 11 mei 2019, 9:48
En het merendeel rijdt ook nog eens in oude gebakjes , wat de milieubelasting nog hoger maakt.
Dat is niet omdat we niet milieu bewust zouden zijn , maar omdat onze portemonee geen nieuwe toelaat .

Groet Wim
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door gjvonk »

Maar ook 'een oud gebakje' hoeft niet perse erg vervuilend te zijn: goed mee rijden en goed onderhoud doen ook veel...

Wel eens met het commentaar op het uitschakelen van de EGR: ik zal het afkloppen, maar zowel in onze 2.3 Ducato uit 2007 (ingeruild bij 107.000 km) als in onze huidige Jumper 2.2 uit 2012 (120.000 km) werkt de EGR klep nog steeds gewoon en heb ik nog geen problemen ervaren.

Zelfs een regeneratieproces van het roetfilter heb ik maar 1 x extreem zichtbaar meegemaakt: in het allereerste weekend dat we met onze huidige Jumper op pad gingen: na continue snelweg vanaf Berck sur Mer in Picardië zag ik bij het optrekken na de tolpost van de Liefkenshoektunnel een zwarte walm.

Ja we rijden wel overwegend lange afstanden (15 tot 20.000 km per jaar) en zijn niet bang voor hoge kruissnelheden of hogere toerentallen bij klimwerk...en we tanken zeer regelmatig Premium diesel van de grote merken. Dat laatste scheelt op 2.000 liter diesel hooguit € 100 per jaar...en besparen we op onderhoudskosten die het gevolg zijn van motorvervuiling.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door iSonic »

Fleurette schreef:
vr 10 mei 2019, 14:40
Ik heb begrepen dat een groot aantal vrachtwagens met de Ad-blue emulator rijdt...
Ik dacht dat je bedoelde dat trucks met adblue rond rijden. De emulator zal ongetwijfeld gebruikt worden. Vraag me af of het het risico waard is. Zoveel kost adblue nu ook weer niet...
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door iSonic »

peter1947 schreef:
vr 10 mei 2019, 12:40
Ik dacht dat camperaars toch allemaal milieu bewuste mensen zijn ? Weeral van alles gaan uitzoeken om het injectiesysteem te bypassen zet je automatisch bij de fraudeurs van VW met hun "foefelsoftware". Evenals zij die de EGR klep "bypassen".
Adblue is niet duur en is momenteel , zoals gezegd, het beste milieu vriendelijk systeem.
In België is men trouwens bezig om gebypasste roetfilters e.d. op de autocontrole ( APK) te detecteren.
Op dit forum hangt meer de Trump/Baudet sfeer: al dat millieu gedoe is onzin en geld klopperij. Nou ja eigenlijk wordt alles wat je aan de regering moet betalen als geld klopperij gezien. Zeker als het Europa betreft. Het is eigenlijk alleen goed als geld in grote getallen richting de forummer stromen....
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door gjvonk »



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Mathijs_
Berichten: 333
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 17:14

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door Mathijs_ »

Hier een 2.0 Ford motor 170pk met adblue.

15k mee gereden en zonder problemen. Het is vast niet dezelfde motor. Maar om de adblue hoef je het niet te laten. Dit tank je gewoon bij de pomp welke vrachtwagens ook gebruiken, goedkoopste per liter was 40 cent (portugal) duurste 75 cent (Frankrijk).

Paar euro per 5000 km is wel te verwaarlozen, dus om nou emulatie te gaan gebruiken lijkt mij onzin.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1794
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door doov »

Wim1955 schreef:
za 11 mei 2019, 15:59
doov schreef:
za 11 mei 2019, 9:48
En het merendeel rijdt ook nog eens in oude gebakjes , wat de milieubelasting nog hoger maakt.
Dat is niet omdat we niet milieu bewust zouden zijn , maar omdat onze portemonee geen nieuwe toelaat .

Groet Wim
Als je echt milieubewust ben, dan laat je ook een euro 6 met adblue tankje staan. Je beperkt dan je eigen mobiliteit tot het strikt noodzakelijke.
En plezierkilometers horen daar niet bij.
Plaats reactie