Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
willyd
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 04 jan 2008, 23:16
Locatie: Gem St Anthonis

Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door willyd »

Hallo,

Er worden nu campers aangeboden op basis van Citroen met 2.0l motor met adblue
Hoe is de gebruikers ervaring wat betreft kwaliteit en duurzaamheid?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Gr Willy
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Citroen 6 2.0l 130PK adblue



Bericht door 't Busje »

Ze zijn net op de markt en je vraagt naar duurzaamheid?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
willyd
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 04 jan 2008, 23:16
Locatie: Gem St Anthonis

Re: Citroen 6 2.0l 130PK adblue



Bericht door willyd »

Hallo,

Het zou kunnen dat deze motoren al in andere bv personen auto's zijn gebruikt.

Gr Willy
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Citroen 6 2.0l 130PK adblue



Bericht door gjvonk »

De ad bleu techniek wordt voor zover ik weet tot nu toe alleen toegepast bij bedrijfswagens en vrachtwagens. Mercedes en Volkswagen passen deze techniek volgens mij al langer toe in hun Sprinters en Crafters in combinatie met 2,0 liter diesel motoren. Dat zegt echter nog niets over de betrouwbaarheid van een Citroën 2 liter dieselmotor die nu toegepast wordt in de Jumper.
Buscamper fan
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Citroen 6 2.0l 130PK adblue



Bericht door durisotti »

Deze motor betreft een doorontwikkeling van de 2.0 HDI motor van peugeot die al bijna 20 jaar geproduceerd wordt. Het is de enige motor die nog leverbaar is met vermogens tussen de 110 en 160 PK.
Zijn prima motoren die de loop der jaren in allerhande merken zoals Volvo, Suzuki en Ford worden toegepast.
Deze motor zit ook in de 1e generatie Peugeot experts en deze halen de 500.000 km wel.
Gelukkig is peugeot afgestapt van de 2.2 ford diesels en monteren ze nu weer hun eigen prima motoren.

https://www.autokopen.nl/autonieuws/201 ... o6-motoren

PS Citroen en Peugeot zijn 100% hetzelfde !
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Citroen 6 2.0l 130PK adblue



Bericht door Huub56 »

Porsche Cayenne diesel heeft ook een adbleu tank.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Citroen 6 2.0l 130PK adblue



Bericht door kampo »

gjvonk schreef:De ad bleu techniek wordt voor zover ik weet tot nu toe alleen toegepast bij bedrijfswagens en vrachtwagens. Mercedes en Volkswagen passen deze techniek volgens mij al langer toe in hun Sprinters en Crafters in combinatie met 2,0 liter diesel motoren. Dat zegt echter nog niets over de betrouwbaarheid van een Citroën 2 liter dieselmotor die nu toegepast wordt in de Jumper.
Ik ben ze niet gaan tellen maar denk dat het net andersom is.
Vandaag hebben bijna alle nieuwe personenwagens met dieselmotor een ad blue tankje.
Dat sinds die EURO 6 norm van kracht is. (2015)
Je tankt gewoon een paar liter ad Blue om de 5.000 à 20.000 km afhankelijk van het merk en de tankinhoud.
Hier bij een Mercedes , een Audi, een Sprinter.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
peter1947
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 aug 2007, 13:02
Locatie: Antwerpen (B)

Re: Citroen 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door peter1947 »

Wij hebben een Jumper 2.0 HDI adblue van Pössl sinds juni 2018. Ondertussen staat er 17.000km op. De motor doet het prima, het is een 130pk. Mist iets daadkracht in de bergen, dus ik zou eerder voor een 150pk opteren, af fabriek, in de toekomst. Hij rijdt vlot maar onder de 1200toeren valt hij plat wegens geen turbo, dus even terug schakelen, vooral als je wil hernemen in een stijgende haarspel bocht. In de 1ste en 2e versnelling maakt de transmissie nogal wat lawaai maar eens op weg is het een zaligheid om mee te rijden. Verbruik gemiddeld 9.6L/100km. Wij zijn er tot nu toe heel tevreden van.
Bavaria TF6 , Fiat Ducato 2,8JTD 2004 tot 2018
Pössl Roadcruiser B, Ciroën Jumper 2.0 HDI adblue 130pk vanaf juni 2018
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Citroen 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door de Jonckheer »

130 pk zonder turbo?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Citroen 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door gjvonk »

de Jonckheer schreef:130 pk zonder turbo?
Nee dat zegt hij niet: kwestie van goed lezen. Bij 1.200 tpm werkt de turbo niet mee...die gaat pas bij hogere toerentallen meewerken. Dat is bij een Citroën Jumper 2.2 liter 150 pk niet anders. Op dat toerental kun je prima 'blijven rollen' maar om met voldoende kracht op te pakken is toch minimaal 2.000 tpm nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
peter1947
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 15 aug 2007, 13:02
Locatie: Antwerpen (B)

Re: Citroen 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door peter1947 »

Klopt inderdaad, de turbo laat het afweten op lage toeren. Wat eigenlijk normaal is.
Bavaria TF6 , Fiat Ducato 2,8JTD 2004 tot 2018
Pössl Roadcruiser B, Ciroën Jumper 2.0 HDI adblue 130pk vanaf juni 2018
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Citroen 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door FrankJC »

Is het schadelijk als je zonder AdBlue rijdt :?:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door travelscout »

Volgens mij niet, je bent in hooguit in overtreding (milieu delict?).

Als je je adblue tank vult met water, zal er zelfs geen waarschuwing optreden.
Dus ook geen beperkingen aan het motorvermogen door de ECU.

Je kunt ook nog een adblue emulator aanschaffen.
Of maak het zelf aan met behulp van ureum (de werkzame stof in adblue).
Maar om dan ook nog eens de adblue tank te vullen middels je eigen.......

Zelf zou ik dat in ieder geval allemaal niet uit proberen.
Die Adblue vormt maar een heel erg klein deel van je totale kilometerprijs.
Waarom zou je het risico nemen dit uit te proberen?
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Citroen Euro 6 2.0/130PK Adblue



Bericht door kampo »

Ad blue is helemaal niet zo duur als je het naast het dieselverbruik zet.
Je moet geen domme dingen doen, gewoon vullen die tank met de enige juiste ad blue.
Storingen aan het motor of uitlaatsysteem willen we niet. Wel een proper klimaat.
Momenteel is een Euro 6 het beste wat bestaat :thumbup:

Bij rijden met lege ad blue tank gaan er eerst allerlei waarschuwingen verschijnen.
Daarna storingsmeldingen en tenslotte legt men je lam en kan je nog maar aan slakkengang rijden.
Groeten Kampo
Plaats reactie