Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulReus
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 9:28
Locatie: De Bilt (Utrecht)

Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water



Bericht door PaulReus »

Goedenavond,

Sinds kort ben ik in het bezit van Dethleffs Bus uit 1990. De wagen geeft 165000 km gelopen en is APK goedgekeurd en altijd door de enige eigenaar keurig onderhouden. Er waren kleine reparaties nodig als een nieuwe dynamo, nieuwe banden en vastzetten uitlaatpijp. M.a.w. hij is nu volledig rijklaar.
Zelf heb ik ook klein onderhoud uitgevoerd op aanwijzing van de garage die hem ruim 25 jaar in onderhoud heeft gehad: Vet in de achteras m.b.v. een vetspuit. Het rijgedrag is nu een stuk rustiger/beter.
Navulbare propaaangasflessen geplaatst, een 220V aansluitkabel gemaakt, wc operationeel, watertank gereinigd en nu blijkt dat de waterkraan bij gootsteentje en in de wc/douche niét werkt.

Ik heb geen idee, waarom het kraantje geen water geeft. De 12V dompelpomp heb ik vervangen door een nieuwe (€15,-). Er is 12V aanwezig (gemeten) in het aansluitdoosje in het kastje onder het aanrecht. Ik kan geen handleiding van deze camper vinden op het internet. In handleidingen van latere Dethleffs wordt gesproken over een schakelaar, waarmee de kraan buiten werking gesteld kan worden, als de watertank leeg gemaakt is bijv. t.b.v. stalling. Daarmee wordt voorkomen dat de pomp p.o. inwerking wordt gesteld in een droge omgeving. Het lijkt zo dat deze Dethleff zo'n schakelaar niet heeft. Overal gekeken; onder de bestuurder- en bijrijderstoel (hier zit nl. de waterinlaat), in diverse kastjes. Niets.

Hopelijk heeft iemand de gouden tip voor het laten werken van het kraantje. :)
Bij voorbaat hartelijke dank!

Met vriendelijke groet,
Paul Reus
Onderzoek alles, behoud het goede.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water.



Bericht door bertt »

Schakelaar in de kraan defect?

Bert

Trouwens welkom hier :wink:
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
PaulReus
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 9:28
Locatie: De Bilt (Utrecht)

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water.



Bericht door PaulReus »

Dank je Bert.
Daar dacht ik ook aan.
Helaas ken ik deze Dethleffs Bus bus en de werking van het watersysteem niet goed genoeg, maar in de wc ruimte werkt de kraan ook niet.
De kraan bij het aanrecht is een regelbare kraan, dan is een aan/uit schakelaar niet in staat om de waterstroom te regelen. Ergo ik zou eerder een regelbare weerstand verwachten die de stroom door de pomp regelt.
Maar nogmaals dit is ook maar giswerk van mijn kant :wink:
Groet.
Onderzoek alles, behoud het goede.
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water.



Bericht door isoplus »

Als je nu onder het aanrecht even kijkt of er twee draadjes uit de kraan komen of niet, dan kunnen we je verder helpen. Natuurlijk is bij een kraan met microswitch wel de waterstroom te regelen, dat vergt een speciale constructie. Zoek even bij kranen/schakelaar in de zoekfunctie.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6348
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water.



Bericht door rongreven »

Als de dompelpomp vervangen is, zoals ts vermeld, dan zullen er draadjes onder uitkomen. :mrgreen:
Meten bij de pomp of er 12 volt op staat.
Staat er 12 volt op met kraan open dan moet je de pomp horen.
Als je de pomp hoort even met de mond aan een kraan zuigen, dat wil wel eens helpen.
Als er geen 12 volt op de pomp staat met de kraan open is de schakelaar in de kraan defect.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
PaulReus
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 9:28
Locatie: De Bilt (Utrecht)

Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water



Bericht door PaulReus »

rongreven schreef: Als er geen 12 volt op de pomp staat met de kraan open is de schakelaar in de kraan defect.
Dit klopt idd. Gemeten met een universeelmeter.
Ik zal de schakelaar morgen even kortsluiten. De pomp zou dan moeten gaan lipen. Een vriend zegt dat de schakelaar te reinigen is.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Onderzoek alles, behoud het goede.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water



Bericht door frank_h »

De pomp loopt zeker weten niet? Bij mij kwam er ook geen water uit de kraan en bleek dat dit door een lek uit de leidingen stroomde...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water



Bericht door de Jonckheer »

Een pomp, ook een nieuwe, moet je altijd eerst even kortstondig testen op een accu. Het verhaal dat een dompelpomp niet tegen droog draaien kan klopt niet. Wel is het zo dat ie droog draaiend te heet wordt en daardoor stuk gaat. Kort droog draaien kan dus geen kwaad. Er zijn er die bij verkeerd om aansluiten niet draaien, het is dus zaak om te controleren of dat het geval is en de draden goed zijn aangesloten. De draadjes bij de kraan kortsluiten en dan zien of er stroom bij de pomp is of dat ie gaat draaien. Ligt het wel in de schakelaar zal er een nieuwe kraan in moeten. Zet er dan meteen een relais tussen, dan blijft de volgende schakelaar gewoon heel. Dit omdat de pomp eigenlijk teveel stroom trekt voor de schakelaar. Met een relais vang je dat op en schakel je alleen het relais.
niesenharrie
Berichten: 117
Lid geworden op: za 15 nov 2008, 10:07

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water



Bericht door niesenharrie »

Als beide kranen het niet doen (en je hoort het pomp draaien) dan kan het zijn dat de terugslagklep vast zit door kalkaanslag
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water



Bericht door javanes »

Als je geen water krijgt via 2 kranen en je hoort de pomp niet draaien dan ligt het waarschijnlijk niet aan de schakelaar in de kraan.
Je moet het dan eerder zoeken in een verdeelblok.

Zo ziet je elektraschema van de kranen er ongeveer uit.
Schema van 2 kranen met als voeding via een electrablock.
De kranen krijgen allemaal een spanning van 12V via een verdeelblokje.
Als je de kraan aanzet dan gaat die 12V plus via weer een verdeelblokje naar de pomp.
Bijlagen
schemawaterpomp en kranen1.jpg
schemawaterpomp en kranen1.jpg (36.49 KiB) 1885 keer bekeken
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulReus
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 9:28
Locatie: De Bilt (Utrecht)

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water



Bericht door PaulReus »

Iedereen bedankt voor de nuttige informatie. Het schema verduidelijkt veel. Hef relais of de FET transistor die ook ingezet kan worden is een goede suggestie. Ik zal mijn type kraan moeten zien te vinden.
In de Dethleffs Bus zit een beweegbaar pijpje waar het water uitkomt naast de gootsteen en aan de andere kant van de gootsteen zitten 2 draaiknoppen; de ene bedient de schakelaar voor de pomp regelt de doorstroomsnelheid, en de andere mengt warm en koud water.
Ik wil alleen de draaiknop die de schakelaar bedient vervangen.
Zou het handig zijn ipdv een gewone schakelaar (tumbler) te plaatsen en de rest zo te laten?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Onderzoek alles, behoud het goede.
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water



Bericht door isoplus »

Je kunt natuurlijk ergens een gewone schakelaar plaatsen. Voor nood, omdat er geen microswitch zo snel te krijgen was heb ik dat wel eens zo gedaan.
Het probleem is dan dat iedereen de pomp uit moet schakelen als de kraan dicht is, dat is voor de moderne mens nogal moeilijk dus wordt dat vaak vergeten.
Je pomp kan wel tegen een tijdje draaien zonder afname, vooral als de tank vol is. Is de tank echter bijna leeg dan warmt de pomp- bij langdurig draaien zonder afname- op en dat kan tot schade aan de pomp leiden.
Gebruikersavatar
PaulReus
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 9:28
Locatie: De Bilt (Utrecht)

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water



Bericht door PaulReus »

isoplus schreef:Je kunt natuurlijk ergens een gewone schakelaar plaatsen. Voor nood, omdat er geen microswitch zo snel te krijgen was heb ik dat wel eens zo gedaan.
Schakelaar heb ik inmiddels gemonteerd. Het is wat knutselen om de schakelaar netjes in de houten ombouw te krijgen, maar dat is juist leuk. Alles werkt naar behoren.Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Onderzoek alles, behoud het goede.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6348
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Dethleffs Bus 1990: waterkraan geeft geen water



Bericht door rongreven »

En bedankt voor de terugkoppeling. :cheers:
Groet, Ron Greven
Plaats reactie