APK en banden
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: APK en Banden
Je leest niet goed het gaat over camper BANDEN
als die er opliggen
zo niet voldoet een C band ook
en die mag niet meer hebben als 4.5
einde discussie
als die er opliggen
zo niet voldoet een C band ook
en die mag niet meer hebben als 4.5
einde discussie
- Jan Pieter
- Berichten: 315
- Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
- Locatie: Renkum
Re: APK en Banden
Ja als je het zo ziet heb je gelijk. Die worden dan wel voorgeschreven.
Er is voor keurmeesters een helpdesk denk dat ik die dan is zou bellen wat hun er van zeggen in dit geval.
Er is voor keurmeesters een helpdesk denk dat ik die dan is zou bellen wat hun er van zeggen in dit geval.
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: APK en Banden
Kan ook zijn dat de bandendruk-adviezen rondom 5,5 bar zijn , dan is dat door de camperfabrikant zo opgegeven en veranderd , want originele onderstel fabrikant geeft denk ik wel 4,5 bar achter en 4 bar voor.
Bij APK moeten de banden op die 5,5 bar gebracht worden, is regel sinds enkele jaren.
En op je bandwang staat 4,5 bar , dus die mogen dat niet.
Hier duidelijk een probleem ontstaan door combinatie van nieuwe wetgeving, en de inspeling van banden- en camperfabrikanten op de in de regel aanwezige overbelading op de achteras.
De bandenfabrikant ondersteund geen hogere dan maximum load, maar adviseert wel de 5,5 bar bij CP banden, om reden van dit hogere gewicht in te dekken.
Heb je nog geen oplossing voor je probleem, met mijn verhaal, maar mogelijk wel verklaring.
Bij APK moeten de banden op die 5,5 bar gebracht worden, is regel sinds enkele jaren.
En op je bandwang staat 4,5 bar , dus die mogen dat niet.
Hier duidelijk een probleem ontstaan door combinatie van nieuwe wetgeving, en de inspeling van banden- en camperfabrikanten op de in de regel aanwezige overbelading op de achteras.
De bandenfabrikant ondersteund geen hogere dan maximum load, maar adviseert wel de 5,5 bar bij CP banden, om reden van dit hogere gewicht in te dekken.
Heb je nog geen oplossing voor je probleem, met mijn verhaal, maar mogelijk wel verklaring.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- Jan Pieter
- Berichten: 315
- Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
- Locatie: Renkum
Re: APK en Banden
Er zijn ook niet cp banden die toch die 5,5 bar mogen hebben.
Nog geen oplossing als je nu goeie banden hebt
Nog geen oplossing als je nu goeie banden hebt
Re: APK en Banden
voor de apk ff op 5,5 en buiten weer op 4,5
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: APK en Banden
MERK en waar te koopJan Pieter schreef:Er zijn ook niet cp banden die toch die 5,5 bar mogen hebben.
Nog geen oplossing als je nu goeie banden hebt
- Jan Pieter
- Berichten: 315
- Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
- Locatie: Renkum
Re: APK en Banden
Antwoord op 3 berichten terug van Jan Pieter.
Dit zijn dan 10 plyrated banden die in de regel AT-druk van 80 psi/5,5 bar hebben.
Maar niet altijd, er zijn ook 10 pr banden die 77psi/5,25 bar als At-druk hebben.
In de CP banden serie is dacht ik een 10 pr met die 77psi /5,25 bar en staat maximum cold van 5,5 bar op.
Continental geeft op zijn CP banden beide op , de AT-druk van in de regel 69psi(4,75 bar) en de maximum cold van 80 psi(5,5bar). De meeste CP banden zijn 8pr banden met AT-druk 4,75 bar, maar de maximum cold van 5,5 bar is om piekbelasting in te dekken, zo schreef mij Michelin eens , wat ik dan maar vertaal als de te verwachten overbelading op de achteras.
Vroeger mochten C-banden wel op hogere dan AT-druk gebracht worden koud gemeeten, maar ik denk sinds de CP banden er zijn , mag dat niet meer.
Gewone autobanden mag dat wel nog steeds, boven de AT druk vullen van 2,5 bar,en daar staat alleen de maximum cold druk op van 3 tot 3,5 bar.
Ook vrachtwagen-banden mogen , en worden, nog steeds boven de AT-druk gevuld.
Alleen dus C-banden niet meer, rara waarom.
En dat leidt dan tot dit soort vreemde praktijken, dus dat de banden APK afgekeurd worden.
Precies volgens de regeltjes, die dus nergens op slaan.
In de APK regels staat trouwens "zoals deze door de voertuig-fabrikant is voorgeschreven", en daar kun je gebruik van maken. Wie is de voertuigfabrikant? is dat die van het voertuig ( Fiat meest) of van de camperfabrikant die er wat opbouwt en de adviesdruk van de voertuigfabrikant er af haalt en rondom 5,5 bar er voor in de plaats zet.
Die van de voertuigfabrikant is lager en mag wel voor je banden , dus daar kun je je op beroepen.
Na de keuring zou ik alleen de achteras weer naar 5,5 bar brengen, om de te verwachten overbelading daar in te dekken.
Maar wijs elke aansprakelijkheid af als het mis gaat.
Ook zitten er meestal gewone ventielen op die een koude druk van 4,5 bar voor getest zijn, maar zelfs dat gaat zelden mis, omdat de mildste Amerikaanse norm daar voor warm 1,8 bar bovenop moet kunnen hebben.
Beter zijn HP ventielen die koud 6,3 bar tot 5,9 bar mogen hebben. Zie de link naar mijn bandendruk uitrekenen en max druk ventielen hieronder.
Dit zijn dan 10 plyrated banden die in de regel AT-druk van 80 psi/5,5 bar hebben.
Maar niet altijd, er zijn ook 10 pr banden die 77psi/5,25 bar als At-druk hebben.
In de CP banden serie is dacht ik een 10 pr met die 77psi /5,25 bar en staat maximum cold van 5,5 bar op.
Continental geeft op zijn CP banden beide op , de AT-druk van in de regel 69psi(4,75 bar) en de maximum cold van 80 psi(5,5bar). De meeste CP banden zijn 8pr banden met AT-druk 4,75 bar, maar de maximum cold van 5,5 bar is om piekbelasting in te dekken, zo schreef mij Michelin eens , wat ik dan maar vertaal als de te verwachten overbelading op de achteras.
Vroeger mochten C-banden wel op hogere dan AT-druk gebracht worden koud gemeeten, maar ik denk sinds de CP banden er zijn , mag dat niet meer.
Gewone autobanden mag dat wel nog steeds, boven de AT druk vullen van 2,5 bar,en daar staat alleen de maximum cold druk op van 3 tot 3,5 bar.
Ook vrachtwagen-banden mogen , en worden, nog steeds boven de AT-druk gevuld.
Alleen dus C-banden niet meer, rara waarom.
En dat leidt dan tot dit soort vreemde praktijken, dus dat de banden APK afgekeurd worden.
Precies volgens de regeltjes, die dus nergens op slaan.
In de APK regels staat trouwens "zoals deze door de voertuig-fabrikant is voorgeschreven", en daar kun je gebruik van maken. Wie is de voertuigfabrikant? is dat die van het voertuig ( Fiat meest) of van de camperfabrikant die er wat opbouwt en de adviesdruk van de voertuigfabrikant er af haalt en rondom 5,5 bar er voor in de plaats zet.
Die van de voertuigfabrikant is lager en mag wel voor je banden , dus daar kun je je op beroepen.
Na de keuring zou ik alleen de achteras weer naar 5,5 bar brengen, om de te verwachten overbelading daar in te dekken.
Maar wijs elke aansprakelijkheid af als het mis gaat.
Ook zitten er meestal gewone ventielen op die een koude druk van 4,5 bar voor getest zijn, maar zelfs dat gaat zelden mis, omdat de mildste Amerikaanse norm daar voor warm 1,8 bar bovenop moet kunnen hebben.
Beter zijn HP ventielen die koud 6,3 bar tot 5,9 bar mogen hebben. Zie de link naar mijn bandendruk uitrekenen en max druk ventielen hieronder.
Laatst gewijzigd door Jadatis op ma 24 apr 2017, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- MonRoe
- Berichten: 17482
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
- Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
- Contacteer:
Re: APK en banden
Nokian banden onder ducato maxi vorige week nog goedgekeurd met 4.5 bar in de banden. In de deur staat op een sticker dat de banden spanning 5.5 moet zijn, maar garage gaf aan, 4.5bar is prima voor de Nokian banden.
Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: APK en Banden
Maak er maar eens een foto vanJan Pieter schreef:Nokian zelf poosje mee gereden. Te koop o.a. Bij mij
Of een link ,en met type ,met de maat
Want ik heb er nog geen 1 kunnen vinden
Er zal toch wel een voorbeeld van te leveren zijn
Re: APK en banden
Ik heb achter Continental Vanco 2 C-banden in de maat 235x60R17 en daar staat als maximum druk op 77 psi oftewel 5,3 bar. Dit zijn geen speciale camperbanden...
Groeten,
Hans
Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Hans
Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
- Jan Pieter
- Berichten: 315
- Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
- Locatie: Renkum
Re: APK en banden
# bob diesel
Hoezo eigenwijs!! cmp heb ik niet meer maar zal is kijken morgen zou er haast gewoon is een paar bestellen maar ik hoef geen gelijk te hebben. Jij mag het beter weten als ik er dan maar 5,5 bar in kan doen omdat het erop staat
Hoezo eigenwijs!! cmp heb ik niet meer maar zal is kijken morgen zou er haast gewoon is een paar bestellen maar ik hoef geen gelijk te hebben. Jij mag het beter weten als ik er dan maar 5,5 bar in kan doen omdat het erop staat
Re: APK en banden
Bedankt voor alle reacties. Ik heb intussen de regelgeving van de RDW ook eens bekeken en volgens mij zit de monteur fout. De richtlijn van RDW gaat ervan uit dat je uiteindelijk moet rekenen met de bandenspanning die op de band staat, zie Banden Artikel 5.2.27 lid 9 onder toelichting:
“Als de minimale, door de voertuigfabrikant opgegeven, bandenspanning hoger is dan de maximale bandenspanning van de band dan wordt de maximale bandenspanning van de band gehanteerd.”
Dus volgens mij is er geen enkele reden om de camper op de banden niet goed te keuren.
“Als de minimale, door de voertuigfabrikant opgegeven, bandenspanning hoger is dan de maximale bandenspanning van de band dan wordt de maximale bandenspanning van de band gehanteerd.”
Dus volgens mij is er geen enkele reden om de camper op de banden niet goed te keuren.