APK en banden
APK en banden
Ik krijg net een vreemd bericht van de garage waar ik mijn Knaus Traveller camper heb gebracht voor onderhoud en APK. Op mijn camper zitten Vredestein compac banden met een max spanning van 4,5 bar. Twee nieuwe en twee iets oudere (4 jaar) maar met nog wel ruim voldoende profiel. Volgens de monteur kan hij geen goedkeuring geven omdat er banden op moeten die een spanning van 5,5 bar kunnen hebben. Dat zou een vereiste zijn. Tot nu toe heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. Het is voor het eerst dat ik de camper daar laat keuren. Weet iemand hoe dat zit?
Re: APK en Banden
Heeft het niet met de maximale belading te maken? Bijvoorbeeld dat de banden wat dat betreft te licht zijn?
En die beste man die de wagen keurt moet dat toch kunnen uitleggen neem ik aan..
En die beste man die de wagen keurt moet dat toch kunnen uitleggen neem ik aan..
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.
LMC Liberty 6400sa
LMC Liberty 6400sa
Re: APK en Banden
Draagvermogen moet in orde zijn. Als de banden op 4,5 bar staan, dan is dat ook goed. De maximum druk staat op de band aangegeven. Zelfs als dat 70 psi (4,8 bar) is en geen 80 psi (5,5 bar), dan mag je de camperbanden op 5,5 zetten. Ik begrijp de 'keurmeester' ook niet.
Groeten,
Hans
Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Hans
Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Re: APK en Banden
Als je banden met 4,5 bar druk geschikt zijn voor de belasting per wiel en nog enige reserve hebben, dan is het een vreemd berichtje.
Bij het max. draagvermogen wordt ook een druk vermeld, dus moet je even te weten zien te komen wat de belasting per wiel is.
Dat is niet noodzakelijk het totale gewicht gedeeld door het aantal banden, dus wegen.
Wellicht meent de monteur dat je camper te zwaar is?
Bij het max. draagvermogen wordt ook een druk vermeld, dus moet je even te weten zien te komen wat de belasting per wiel is.
Dat is niet noodzakelijk het totale gewicht gedeeld door het aantal banden, dus wegen.
Wellicht meent de monteur dat je camper te zwaar is?
Re: APK en Banden
of de banden hebben een te lage loadindex voor het max gewicht wat op het kenteken staat.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: APK en Banden
Precies wat ook Jos aangeeft
zo als zo vaak te summier . Te weinig info
Max gewicht van camper en bandenmaat dus <LoadIndex ontbreekt
Als TS weet dat het wel goed zit
dan vraag maar om een steekproef ,RDW ,kijken af de keurmeester hem dan als nog af/goed keurt
of banden wil verkopen
zo als zo vaak te summier . Te weinig info
Max gewicht van camper en bandenmaat dus <LoadIndex ontbreekt
Als TS weet dat het wel goed zit
dan vraag maar om een steekproef ,RDW ,kijken af de keurmeester hem dan als nog af/goed keurt
of banden wil verkopen
Re: APK en Banden
Hartelijk dank voor de reacties tot dusver. Het zijn trouwens Vredestein Comtrac banden met een draagvermogen van 1030 kg per band. Het leeg gewicht van de camper is 2620 kg dus dat moet voldoende zijn lijkt mij.
- eef van baal
- Berichten: 7517
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: APK en Banden
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: APK en Banden
ik denk dat ik dan niet de enige ben die denkt
die keurmeester L*LT uit zijn,,,
en wil jou een paar dure banden verkopen omdat daar CP op staat
weg wezen bij die man en nooit meer retour
die keurmeester L*LT uit zijn,,,
en wil jou een paar dure banden verkopen omdat daar CP op staat
weg wezen bij die man en nooit meer retour
- eef van baal
- Berichten: 7517
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: APK en Banden
ik denk dat het bij die snelle fitte jongens was die hebben altijd wel een punt, of band of uitlaat.
bij mij zetten ze de krik onder het veren pakket, en kregen toen het wiel er niet af, heb ze toen maar voorzichtig verteld dat er speciale krik punten gemaakt zijn zo dat het wiel uit de veren gaat hangen dus verder onder de wagen uitkomt, en dan gaat het wel.
bij mij zetten ze de krik onder het veren pakket, en kregen toen het wiel er niet af, heb ze toen maar voorzichtig verteld dat er speciale krik punten gemaakt zijn zo dat het wiel uit de veren gaat hangen dus verder onder de wagen uitkomt, en dan gaat het wel.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Re: APK en Banden
De camper wordt nb gekeurd door een fiat garage. Vlgs mij gaan ze uit van de spanning (5,5) die aangegeven staat op het plaatje in de deuropening. Dat was voor de oorspronkelijke banden. De banden die er nu op zitten hebben precies dezelfde kenmerken 215/70 R15 alleen is de maximale spanning 4,5.
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: APK en Banden
ALLE normale 215/70/15 LI 109 hebben een max van 1030KG en 4.5 bar Max
de laatste jaren zijn Michelin/Conti en Pirelli met een zg CP band = CamperPneu gekomen
deze mogen 5.5 bar hebben
de discussie over wel/niet , niet hier overdoen
Fiat mag er wel een sticker in plakken ,maar nieuw leveren ze af fabriek op hun auto,s
gewoon max 4.5 bar banden
Ze mogen jou auto op de banden niet afkeuren
maar ik neem aan dat je al weg bent bij de garage
goed of niet goed gekeurd
de laatste jaren zijn Michelin/Conti en Pirelli met een zg CP band = CamperPneu gekomen
deze mogen 5.5 bar hebben
de discussie over wel/niet , niet hier overdoen
Fiat mag er wel een sticker in plakken ,maar nieuw leveren ze af fabriek op hun auto,s
gewoon max 4.5 bar banden
Ze mogen jou auto op de banden niet afkeuren
maar ik neem aan dat je al weg bent bij de garage
goed of niet goed gekeurd
Re: APK en Banden
Het gaat niet om het leeggewicht maar om het maximale toelaatbare gewicht.Herpad schreef:Hartelijk dank voor de reacties tot dusver. Het zijn trouwens Vredestein Comtrac banden met een draagvermogen van 1030 kg per band. Het leeg gewicht van de camper is 2620 kg dus dat moet voldoende zijn lijkt mij.
- Peter LMC
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: APK en Banden
Het maakt niet uit wat het gewicht van de camper zelf is.
Het type plaatje voor onder de motorkap , met de aslasten, moet overeenkomen met de laodindex van de banden.
Dus als er staat; voor bv de achteras max 2300 kg, dan moeten er banden op liggen die min 1150 kg per stuk aankunnen.
Meer (hogere loadindex) mag ook, minder niet.
Voor en achteras mag verschillen als de loadindex voor de as maar klopt.
Max banden spanning verhaal van de keurmeester is lulkoek.
Het type plaatje voor onder de motorkap , met de aslasten, moet overeenkomen met de laodindex van de banden.
Dus als er staat; voor bv de achteras max 2300 kg, dan moeten er banden op liggen die min 1150 kg per stuk aankunnen.
Meer (hogere loadindex) mag ook, minder niet.
Voor en achteras mag verschillen als de loadindex voor de as maar klopt.
Max banden spanning verhaal van de keurmeester is lulkoek.