Lekkende badkamerkraan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Calife
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 dec 2013, 18:01

Lekkende badkamerkraan



Bericht door Calife »

Hallo,

Ik heb een lekkend kraantje in de badkamer. Gebeurd vaker lees ik maar nergens kan ik vinden hoe je de kraan eraf kan halen. Ik kan er van onder niet bij (gat is maar heel klein). Moet ik dan de hele kast er uit halen? Ook dat is bijna niet te doen met die moeilijk geplaatste schroeven.
Ik heb een Globecar (Pössl) campscout 2013. Iemand ervaring hiermee?
Vast dank voor jullie antwoorden.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Lekkende badkamerkraan



Bericht door Pebblesbert »

Hallo Calife,
Het ligt er helemaal aan wat voor type kraan je hebt, maar als je bijvoorbeeld een betere kwaliteit mengkraan hebt van Reich oid kan je vaak alleen de cartouche vervangen. Die kan je vervangen vanaf boven door de hendel eraf te halen, vaak een inbusboutje iets losschroeven. Daarna kan je de cartouche eruit halen en vervangen. Is ook veel goedkoper dan een hele kraan. Maar...je moet dan wel weten welke kraan je hebt.

Bert


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Calife
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 dec 2013, 18:01

Re: Lekkende badkamerkraan



Bericht door Calife »

Dank je wel Bert,

Ik weet niet het merk kraan (staat er niet op) het is een veel voorkomende volgens mij, maar ik krijg de bovenkant er ook niet af, er zit geen inbus op dus volgens mij moet hij er af klikken, wat dus niet gaat.
Het is de koudwater leiding denk ik, die druppelt een beetje onder het kraantje. Heb vandaag nog eens geprobeerd het hele kastje weg te halen maar dat lijkt bijna onmogelijk. Ik kan nog wel proberen het gat (in de plank) onder de kraan groter te maken zodat ik er met een hand bij kan.

Wordt vervolgd.
Calife
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 dec 2013, 18:01

Re: Lekkende badkamerkraan



Bericht door Calife »

Het is een Reich ker. Trend E mengkraan met douchekop. Ik heb inmiddels de cartouchekop bekeken maar die lijkt nog helemaal ok. Kan die van binnen ook stuk zijn?
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lekkende badkamerkraan



Bericht door Going »

Gebeurde mij een uur geleden op de huis keukenkraan. Het wilde niet meer afsluiten. Leuk op zondag. Kraan blijft behoorlijk veel lekken. Hoofd kraan dicht. Schroefje onder blauw rood dopje los. Hendel er af. Top ring los geschroefd. Cartouche er uit. Ik zag breuk binnen in. Nu in mijn rommelkist had ik nog een oude kraan uit de vorige camper welk plastic omhulsel gebarsten was. Laat nu de cartouche precies hetzelfde zijn als mijn €90.00 huis mengkraan. Zo omgewisseld en klusje in een halfuur geklaard. Scheelde ook nog trip naar bouwmarkt voor nieuwe kraan. Ook niet hoeven kl.t.n onder kastje
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Lekkende badkamerkraan



Bericht door Pebblesbert »

Ik denk toch dat het vervangen van die cartouche je probleem oplost. Daar zitten alle afdichtingen in, tenzij natuurlijk aan de slangaansluiting een lek zit!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Mercedes Marco Polo V250 4matic
peer
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 11:08
Locatie: Heythuysen

Re: Lekkende badkamerkraan



Bericht door peer »

is het uitloop/handvat niet gescheurd? (kapotgevroren)
zonder elkaar zijn we altijd alleen
Calife
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 dec 2013, 18:01

Re: Lekkende badkamerkraan



Bericht door Calife »

Dank voor jullie antwoorden. Nee het kwam niet door de vorst. Maar ik heb 2 dagen liggen kl**ien op een halve vierkante meter en alles 3x uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet :crazy: . Mensen wat een werk om iedere keer weer alles los te föhnen water er af en er op enz. Uiteindelijk heb ik hem nu dicht maar het probleem is waarschijnlijk de kunststof ring bovenop de cartouche, die kan ik niet echt goed aandraaien.
Op de site van Reich is een handleiding van het uit elkaar halen van de kraan maar hier zit een mooie messing ring op! Bovendien zit er op de mijne een douchekop wat het er niet makkelijker op maakt.
http://www.reich-web.nl/documents/handl ... nde_nl.pdf

Ik heb Reich aangeschreven voor een messing ring en tevens ga ik dan de cartouche vervangen.
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Lekkende badkamerkraan



Bericht door Nugget1 »

In mijn camper zit een keukenmengkraan met stalen kap die je aandraait, zodat de cartouche vast zit, maar de douchemengkraan heeft een kunststof ring, die een kwartslag gedraaid klem zit onder nokjes. Het chroomkleurige kapje druk je er bovenop. Cartouche goed aangedrukt houden voordat je de ring een kwartslag draait.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Lekkende badkamerkraan



Bericht door pepon »

Bij vullen van de leidingen en boiler na de winterstop bleek de douchekraan vast te zitten.

De keramische schijfjes zaten vast dacht ik, dus kraan even los en cartouche er uit.
Alles weer gangbaar gemaakt, en weer inbouwen.

Toen begon het geduvel, cartouche wil niet meer afdichten op het kraanbinnenwerk.
Cartouche weer uit elkaar, misschien foutje gemaakt, maar kan maar op één logische manier in elkaar.
http://www.reich-web.nl/accessoires_det ... 589&cat=64

Na tig keer proberen op alle manieren, steeds de waterkraan aan, nog niet dicht, wéér waterballet.

Morgen gaan we weekje weg dus het werd spannend.

Kreeg ik de ingeving om aan het einde van de doucheslang te blazen tot dat ik tegendruk kreeg.
Ging wel wat sneller, maar nog steeds geen tegendruk.

Na weer wat drukken en draaien en rommelen met de cartouche, jaaaaaa, tegendruk.
Gauw de kunststof ring er op en voor de zoveelste maal de messing ring er op geschroefd.
En er bleef tegendruk. Water aan geschakeld, ja hoor water en alleen dáár waar er water uit moet komen.


Las in een ander onderwerp dat er meer waren met dit probleem.

Na een dag pielen morgen toch op tijd weg.


Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
koos out
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 19 apr 2021, 14:22

Re: Lekkende keukenblok mengkraan



Bericht door koos out »

Mijn mengkraan lekt onderaan tijdens het openen van de kraan.
Is dit het gevolg van kalkaanslag, of slijtage? Kan ik dat zelf oplossen, of dient de hele kraan vervangen te worden? zie foto in bijlage
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Lekkende badkamerkraan



Bericht door Going »

Als je een cartouche kraan hebt, dan gewoon van boven open schroeven en de cartouche schoonmaken in 50% schoonmaakazijn. Let op de o ringen.
Cartouche kun je los kopen bij ome Alie.
Ik heb nu een kop met ingebouwde aan uit er op gezet.
https://a.aliexpress.com/_vbRxIL
De kop bevalt zo goed, thuis er ook ingezet.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie