Motor repareren of vervangen?
Motor repareren of vervangen?
Pakking in het motorblok doorgeslagen, lekt ontzettend olie.
https://www.dropbox.com/s/3ar695djgig1d ... 0.mp4?dl=0
Wordt dure grap.
1) Heel lang (laten) sleutelen, want moet echt helemaal uit elkaar.
Garage schat het op 40 uur sleutelen om hele zaak uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Ivm camperopbouw, moet alles er via de onderkant uit, niet voorkant.
2) Of andere motor?
Zit te denken aan andere motor. Weer 2.5 TDI of 2.8 IDTD.
Nog tips van de deskundigen?
Gaat om een Hymer B694 op Ducato 230 basis.
Camper is in prima staat en AL-KO chassis idem.
https://www.dropbox.com/s/3ar695djgig1d ... 0.mp4?dl=0
Wordt dure grap.
1) Heel lang (laten) sleutelen, want moet echt helemaal uit elkaar.
Garage schat het op 40 uur sleutelen om hele zaak uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Ivm camperopbouw, moet alles er via de onderkant uit, niet voorkant.
2) Of andere motor?
Zit te denken aan andere motor. Weer 2.5 TDI of 2.8 IDTD.
Nog tips van de deskundigen?
Gaat om een Hymer B694 op Ducato 230 basis.
Camper is in prima staat en AL-KO chassis idem.
Laatst gewijzigd door EasyBee op vr 21 apr 2017, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Bob Diesel
- Berichten: 31976
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Motor repareren of vervangen
Neem eventueel een contact op met Kareltje Cola voor de mogelijkheden.
http://www.camperforum.nl/memberlist.ph ... ile&u=5414
http://www.debridge.be/
http://www.camperforum.nl/memberlist.ph ... ile&u=5414
http://www.debridge.be/
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Motor repareren of vervangen
Al eventjes naar de garage geweest? Ik denk dat dit lek nog te maken is zonder dat de versnellingsbak er af moet. (2.5TDI motor)
De moderne 2.2 HDI, dat is een ander verhaal!
De moderne 2.2 HDI, dat is een ander verhaal!
Re: Motor repareren of vervangen
Het inbouwen van een 2.8 zal je ook zo rond de 4000 euro gaan kosten. Ik zou inderdaad eens bij Karel informeren. Hij heeft ervaring met dergelijke klussen. Wellicht is het te repareren.
Mijn ervaring is dat je ze beter kunt bellen
Mijn ervaring is dat je ze beter kunt bellen
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Re: Motor repareren of vervangen
Zoals al geschreven :
Heel lang (laten) sleutelen, want moet echt helemaal uit elkaar.
Garage schat het op 40 uur sleutelen om hele zaak uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Ivm camperopbouw, moet alles er via de onderkant uit, niet voorkant.
Bij mijn eigen garage en bij een Ducato garage geweest voor second opinion, beiden het zelfde oordeel.
Blok plus bak moeten er uit, uit elkaar, kop er af, blok open, want die pakking zit in het blok ter hoogte van de krukas.
Dus waarschijnlijk bijkomende dingen als koppeling + drukgroep (want nu ben je er toch), waarschijnlijk hier en daar wat lagers en eventueel andere keerringen en pakkingen etc, etc.
Dus of blok helemaal uit elkaar of blok er uit en ander blok er in.
Heel lang (laten) sleutelen, want moet echt helemaal uit elkaar.
Garage schat het op 40 uur sleutelen om hele zaak uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Ivm camperopbouw, moet alles er via de onderkant uit, niet voorkant.
Bij mijn eigen garage en bij een Ducato garage geweest voor second opinion, beiden het zelfde oordeel.
Blok plus bak moeten er uit, uit elkaar, kop er af, blok open, want die pakking zit in het blok ter hoogte van de krukas.
Dus waarschijnlijk bijkomende dingen als koppeling + drukgroep (want nu ben je er toch), waarschijnlijk hier en daar wat lagers en eventueel andere keerringen en pakkingen etc, etc.
Dus of blok helemaal uit elkaar of blok er uit en ander blok er in.
Laatst gewijzigd door EasyBee op za 22 apr 2017, 0:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
Re: Motor repareren of vervangen?
Blok gaat er bij dit type Ducato altijd via onder uit, dat het een integraal camper is of gewone bus maakt hierin niets uit.
Je kunt opzoek gaan naar een ruil motor met garantie, historie is dan vaak helaas onbekend of oncontroleerbaar zorg dus wel voor garantie.
Gezien de kilometerstand zou ik niet aan het bestaande blok gaan sleutelen.
Tenzij je echt voor een volledige revisie gaat.
Je kunt opzoek gaan naar een ruil motor met garantie, historie is dan vaak helaas onbekend of oncontroleerbaar zorg dus wel voor garantie.
Gezien de kilometerstand zou ik niet aan het bestaande blok gaan sleutelen.
Tenzij je echt voor een volledige revisie gaat.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Motor repareren of vervangen?
Buitengewoon triest.
Maar zo te horen wel goed rijdbaar.
Behalve Kareltje zou je ook eens kunnen vragen bij Klijnstra in Nagele (tussen Urk en Schokland).
Jammergenoeg schrijf je niet:
- hoeveel echte km´s je motor achter zijn kiezen heeft.
- of er meer vermogen uitgehaald is (tunen).
- wat je schat dat de waarde van je camper is, ná reparatie.
40 uur a 45 euro = 1800 euro aan arbeidsloon
Exclusief: materiaal en vermoedelijk het uitbesteden van werkzaamheden zoals bijvoorbeeld kopvlakken etc..
En tenminste bij een reguliere garage, ik bedoel vooral: "met een faktuur"
Dat laatste lijkt me wel te adviseren, vanwege vooral garantie aangelegendheden.
Een zelfde motor monteren (niet de CAT-versie dus), is voor een ervaren monteur naar mijn gevoel veel minder dan 40 manuren of 5 dagen werk.
Op voorwaarde dat:
- de motor er bij een ALKO-chassis uit kan zonder een sub-frame te verwijderen (de voor- of onderzijde)
- er adequate voorzieningen zijn (m.n een passende brug).
Een motor met meer vermogen monteren brengt al snel allerlei extra´s met zich mee.
Zoals; diverse electronica, APK-eisen, onderstel (remmen), zwaardere versnellingsbak, uitlaat, koelingen (intercooler!), turbo.
De kosten voor een motor zijn overigens gebruikelijk zonder: turbo, dynamo, startmotor etc. (kaal dus).
Maar ook zonder het uitvoeren van groot-onderhoud.
Voor een goede afweging om tot een besluit te komen, zou ik daartoe een lijstje maken met opties en bijbehorende geschatte kosten.
Maar zo te horen wel goed rijdbaar.
Behalve Kareltje zou je ook eens kunnen vragen bij Klijnstra in Nagele (tussen Urk en Schokland).
Jammergenoeg schrijf je niet:
- hoeveel echte km´s je motor achter zijn kiezen heeft.
- of er meer vermogen uitgehaald is (tunen).
- wat je schat dat de waarde van je camper is, ná reparatie.
40 uur a 45 euro = 1800 euro aan arbeidsloon
Exclusief: materiaal en vermoedelijk het uitbesteden van werkzaamheden zoals bijvoorbeeld kopvlakken etc..
En tenminste bij een reguliere garage, ik bedoel vooral: "met een faktuur"
Dat laatste lijkt me wel te adviseren, vanwege vooral garantie aangelegendheden.
Een zelfde motor monteren (niet de CAT-versie dus), is voor een ervaren monteur naar mijn gevoel veel minder dan 40 manuren of 5 dagen werk.
Op voorwaarde dat:
- de motor er bij een ALKO-chassis uit kan zonder een sub-frame te verwijderen (de voor- of onderzijde)
- er adequate voorzieningen zijn (m.n een passende brug).
Een motor met meer vermogen monteren brengt al snel allerlei extra´s met zich mee.
Zoals; diverse electronica, APK-eisen, onderstel (remmen), zwaardere versnellingsbak, uitlaat, koelingen (intercooler!), turbo.
De kosten voor een motor zijn overigens gebruikelijk zonder: turbo, dynamo, startmotor etc. (kaal dus).
Maar ook zonder het uitvoeren van groot-onderhoud.
Voor een goede afweging om tot een besluit te komen, zou ik daartoe een lijstje maken met opties en bijbehorende geschatte kosten.
Paul.
Re: Motor repareren of vervangen?
Hallo naamgenoot,
- hoeveel echte km´s je motor achter zijn kiezen heeft.
200.000
- of er meer vermogen uitgehaald is (tunen).
Ongetuned
- wat je schat dat de waarde van je camper is, ná reparatie.
€ 12.500 tot 15.000
40 uur a 45 euro = 1800 euro aan arbeidsloon
Exclusief: materiaal en vermoedelijk het uitbesteden van werkzaamheden zoals bijvoorbeeld kopvlakken etc..
En tenminste bij een reguliere garage, ik bedoel vooral: "met een faktuur"
Dat laatste lijkt me wel te adviseren, vanwege vooral garantie aangelegendheden.
De garage waar ik altijd kom, rekent inderdaad op € 2200 incl BTW, maar minimaal nog eens zo'n bedrag voor onderdelen zonder tegenvallers op onderdelen, het zou zo maar fors kunnen oplopen
Een zelfde motor monteren (niet de CAT-versie dus), is voor een ervaren monteur naar mijn gevoel veel minder dan 40 manuren of 5 dagen werk.
Op voorwaarde dat:
- de motor er bij een ALKO-chassis uit kan zonder een sub-frame te verwijderen (de voor- of onderzijde)
- er adequate voorzieningen zijn (m.n een passende brug).
De garage van de second opinion kwam lager uit ivm iets lager uurloon en adviseerde ruilmotor met garantie met uiteraard gebruik van delen van huidige blok zoals dynamo en spruitstuk etc. Dat scheelt nml een hoop tijd. Ze komen dan op 3 dagen voor hele klus.
Een motor met meer vermogen monteren brengt al snel allerlei extra´s met zich mee.
Zoals; diverse electronica, APK-eisen, onderstel (remmen), zwaardere versnellingsbak, uitlaat, koelingen (intercooler!), turbo.
Behoorde wel tot de mogelijkheden : 2.5 TDI met opvoerset pomp plunjer + luchtfilter of 2.8 IDTD of zelfs 2.8 HDI (JTD commonrail) incl alle electronica (en dus uitpluizen en deels vervangen kabelboom en dashboard. Maar dan is het 5 dagen werk).
De kosten voor een motor zijn overigens gebruikelijk zonder: turbo, dynamo, startmotor etc. (kaal dus).
Maar ook zonder het uitvoeren van groot-onderhoud.
Ze gebruiken inderdaad veel oude onderdelen en plaatsen dan gelijk nieuwe distributierieriemen, koppeling, drukgroep, olie en filters etc en garantie.
Voor een goede afweging om tot een besluit te komen, zou ik daartoe een lijstje maken met opties en bijbehorende geschatte kosten.
Paul
- hoeveel echte km´s je motor achter zijn kiezen heeft.
200.000
- of er meer vermogen uitgehaald is (tunen).
Ongetuned
- wat je schat dat de waarde van je camper is, ná reparatie.
€ 12.500 tot 15.000
40 uur a 45 euro = 1800 euro aan arbeidsloon
Exclusief: materiaal en vermoedelijk het uitbesteden van werkzaamheden zoals bijvoorbeeld kopvlakken etc..
En tenminste bij een reguliere garage, ik bedoel vooral: "met een faktuur"
Dat laatste lijkt me wel te adviseren, vanwege vooral garantie aangelegendheden.
De garage waar ik altijd kom, rekent inderdaad op € 2200 incl BTW, maar minimaal nog eens zo'n bedrag voor onderdelen zonder tegenvallers op onderdelen, het zou zo maar fors kunnen oplopen
Een zelfde motor monteren (niet de CAT-versie dus), is voor een ervaren monteur naar mijn gevoel veel minder dan 40 manuren of 5 dagen werk.
Op voorwaarde dat:
- de motor er bij een ALKO-chassis uit kan zonder een sub-frame te verwijderen (de voor- of onderzijde)
- er adequate voorzieningen zijn (m.n een passende brug).
De garage van de second opinion kwam lager uit ivm iets lager uurloon en adviseerde ruilmotor met garantie met uiteraard gebruik van delen van huidige blok zoals dynamo en spruitstuk etc. Dat scheelt nml een hoop tijd. Ze komen dan op 3 dagen voor hele klus.
Een motor met meer vermogen monteren brengt al snel allerlei extra´s met zich mee.
Zoals; diverse electronica, APK-eisen, onderstel (remmen), zwaardere versnellingsbak, uitlaat, koelingen (intercooler!), turbo.
Behoorde wel tot de mogelijkheden : 2.5 TDI met opvoerset pomp plunjer + luchtfilter of 2.8 IDTD of zelfs 2.8 HDI (JTD commonrail) incl alle electronica (en dus uitpluizen en deels vervangen kabelboom en dashboard. Maar dan is het 5 dagen werk).
De kosten voor een motor zijn overigens gebruikelijk zonder: turbo, dynamo, startmotor etc. (kaal dus).
Maar ook zonder het uitvoeren van groot-onderhoud.
Ze gebruiken inderdaad veel oude onderdelen en plaatsen dan gelijk nieuwe distributierieriemen, koppeling, drukgroep, olie en filters etc en garantie.
Voor een goede afweging om tot een besluit te komen, zou ik daartoe een lijstje maken met opties en bijbehorende geschatte kosten.
Paul
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Motor repareren of vervangen?
Gewoon morgen even met Karel bellen.Hij kan je zo vertellen wat de verschillende blokken ingebouwd kosten.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
- Peter LMC
- Berichten: 10179
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Motor repareren of vervangen?
En welke pakking moet dit dan zijnEasyBee schreef:Pakking in het motorblok doorgeslagen, lekt ontzettend olie.
https://www.dropbox.com/s/3ar695djgig1d ... 0.mp4?dl=0
Wordt dure grap.
Dit filmpje zegt me helemaal niets.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Motor repareren of vervangen?
Pakking zit onderaan, net op de hoogte van Krukas.Peter LMC schreef: En welke pakking moet dit dan zijn
Dit filmpje zegt me helemaal niets.
Carterpan moet er af en dan een aluminium blok dat tegen het onderblok bevestigd is.
Bij sommige motoren moet zelfs de versnellingsbak er af omdat er bouten achter het vliegwiel zitten van de krukasdichting.
Het is inderdaad een uitdagen, maar waarom ze adviseren om de cilinderkop er af te gooien?
Zelf zou ik het als een beunhaas langs buiten dichten en experimenteren wat werkt...
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Motor repareren of vervangen?
Er bestaan genoeg middelen om het van buitenaf te dichten, Google is je vriend. Goed vetvrij maken met remmenreiniger en dichtsmeren. Als dat allemaal niet lukt kan ie altijd nog uit elkaar. Een goed blok met 2 ton op de teller zou ik nooit vervangen door een waarvan je de historie niet kent en misschien wel het dubbele heeft gelopen.
Laat je niet gek maken en probeer het lek te dichten zonder demontage. Ik zet trouwens grote vraagtekens bij een monteur die de kop er af wil halen terwijl het onderblok uit elkaar moet!
Laat je niet gek maken en probeer het lek te dichten zonder demontage. Ik zet trouwens grote vraagtekens bij een monteur die de kop er af wil halen terwijl het onderblok uit elkaar moet!
Re: Motor repareren of vervangen?
Ja dat is pech en je wenst het niemand toe.
Enig realisme hoort er natuurlijk wel bij.
Zeker als het een motor is die zwaar belast werd.
Hij is ondertussen al een paar jaar uit garantie...
Dit soort herstellingen kan voorkomen bij een +200.000km camper van +20 jaar.
Je weet gewoon dat de gemiddelde uitgave voor herstellingen over de jaren zal blijven stijgen.
Dus veronderstel ik toch dat je na jaren gebruiksplezier een spaarpotje hebt aangelegd om dit op te vangen.
Zelf zou ik voor zo een dergelijke reparatie/ruilmotor liefst naar mijn eigen vertrouwde garage gaan.
Ik heb een goede vriendschapsband met hen opgebouwd. Dat heeft me al meer opgebracht als gekost.
Vooral wetende dat ik die garage later opnieuw nodig zal hebben. Voor de volgende herstellingen.
Je kan natuurlijk ook voor de goedkoopste oplossing kiezen.
Dan neem je een risico en kan je eens winnen. Niet altijd natuurlijk.
Dat is waarschijnlijk herstellen.
45 € per uur is ook weinig voor een garage vandaag, meestal toch eerder vanaf 55 of 60 € incl BTW.
En bij vracht of bestelwagens nog veel meer.
Enig realisme hoort er natuurlijk wel bij.
Zeker als het een motor is die zwaar belast werd.
Hij is ondertussen al een paar jaar uit garantie...
Dit soort herstellingen kan voorkomen bij een +200.000km camper van +20 jaar.
Je weet gewoon dat de gemiddelde uitgave voor herstellingen over de jaren zal blijven stijgen.
Dus veronderstel ik toch dat je na jaren gebruiksplezier een spaarpotje hebt aangelegd om dit op te vangen.
Zelf zou ik voor zo een dergelijke reparatie/ruilmotor liefst naar mijn eigen vertrouwde garage gaan.
Ik heb een goede vriendschapsband met hen opgebouwd. Dat heeft me al meer opgebracht als gekost.
Vooral wetende dat ik die garage later opnieuw nodig zal hebben. Voor de volgende herstellingen.
Je kan natuurlijk ook voor de goedkoopste oplossing kiezen.
Dan neem je een risico en kan je eens winnen. Niet altijd natuurlijk.
Dat is waarschijnlijk herstellen.
45 € per uur is ook weinig voor een garage vandaag, meestal toch eerder vanaf 55 of 60 € incl BTW.
En bij vracht of bestelwagens nog veel meer.
Groeten Kampo