Motor repareren of vervangen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8476
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Pakking in het motorblok doorgeslagen, lekt ontzettend olie. :bang:
https://www.dropbox.com/s/3ar695djgig1d ... 0.mp4?dl=0
Wordt dure grap.
1) Heel lang (laten) sleutelen, want moet echt helemaal uit elkaar.
Garage schat het op 40 uur sleutelen om hele zaak uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Ivm camperopbouw, moet alles er via de onderkant uit, niet voorkant.
2) Of andere motor?
Zit te denken aan andere motor. Weer 2.5 TDI of 2.8 IDTD.
Nog tips van de deskundigen?
Gaat om een Hymer B694 op Ducato 230 basis.
Camper is in prima staat en AL-KO chassis idem.
Laatst gewijzigd door EasyBee op vr 21 apr 2017, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31976
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Motor repareren of vervangen



Bericht door Bob Diesel »

http://www.debridge.be

Alleen het e,mail adres klopt niet meer
Zoek ik ff op

debridgebvba@gmail.com
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24460
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Motor repareren of vervangen



Bericht door javanes »

Neem eventueel een contact op met Kareltje Cola voor de mogelijkheden.
http://www.camperforum.nl/memberlist.ph ... ile&u=5414
http://www.debridge.be/
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Motor repareren of vervangen



Bericht door KiteFlupke »

Al eventjes naar de garage geweest? Ik denk dat dit lek nog te maken is zonder dat de versnellingsbak er af moet. (2.5TDI motor)
De moderne 2.2 HDI, dat is een ander verhaal!
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Motor repareren of vervangen



Bericht door Gino608D »

Het inbouwen van een 2.8 zal je ook zo rond de 4000 euro gaan kosten. Ik zou inderdaad eens bij Karel informeren. Hij heeft ervaring met dergelijke klussen. Wellicht is het te repareren.

Mijn ervaring is dat je ze beter kunt bellen
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8476
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen



Bericht door EasyBee »

Zoals al geschreven :
Heel lang (laten) sleutelen, want moet echt helemaal uit elkaar.
Garage schat het op 40 uur sleutelen om hele zaak uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten.
Ivm camperopbouw, moet alles er via de onderkant uit, niet voorkant.

Bij mijn eigen garage en bij een Ducato garage geweest voor second opinion, beiden het zelfde oordeel.
Blok plus bak moeten er uit, uit elkaar, kop er af, blok open, want die pakking zit in het blok ter hoogte van de krukas.
Dus waarschijnlijk bijkomende dingen als koppeling + drukgroep (want nu ben je er toch), waarschijnlijk hier en daar wat lagers en eventueel andere keerringen en pakkingen etc, etc.
Dus of blok helemaal uit elkaar of blok er uit en ander blok er in.
Laatst gewijzigd door EasyBee op za 22 apr 2017, 0:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Marius »

Blok gaat er bij dit type Ducato altijd via onder uit, dat het een integraal camper is of gewone bus maakt hierin niets uit.

Je kunt opzoek gaan naar een ruil motor met garantie, historie is dan vaak helaas onbekend of oncontroleerbaar zorg dus wel voor garantie.
Gezien de kilometerstand zou ik niet aan het bestaande blok gaan sleutelen.
Tenzij je echt voor een volledige revisie gaat.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door travelscout »

Buitengewoon triest.
Maar zo te horen wel goed rijdbaar.
Behalve Kareltje zou je ook eens kunnen vragen bij Klijnstra in Nagele (tussen Urk en Schokland).

Jammergenoeg schrijf je niet:
- hoeveel echte km´s je motor achter zijn kiezen heeft.
- of er meer vermogen uitgehaald is (tunen).
- wat je schat dat de waarde van je camper is, ná reparatie.

40 uur a 45 euro = 1800 euro aan arbeidsloon
Exclusief: materiaal en vermoedelijk het uitbesteden van werkzaamheden zoals bijvoorbeeld kopvlakken etc..
En tenminste bij een reguliere garage, ik bedoel vooral: "met een faktuur"
Dat laatste lijkt me wel te adviseren, vanwege vooral garantie aangelegendheden.

Een zelfde motor monteren (niet de CAT-versie dus), is voor een ervaren monteur naar mijn gevoel veel minder dan 40 manuren of 5 dagen werk.
Op voorwaarde dat:
- de motor er bij een ALKO-chassis uit kan zonder een sub-frame te verwijderen (de voor- of onderzijde)
- er adequate voorzieningen zijn (m.n een passende brug).

Een motor met meer vermogen monteren brengt al snel allerlei extra´s met zich mee.
Zoals; diverse electronica, APK-eisen, onderstel (remmen), zwaardere versnellingsbak, uitlaat, koelingen (intercooler!), turbo.

De kosten voor een motor zijn overigens gebruikelijk zonder: turbo, dynamo, startmotor etc. (kaal dus).
Maar ook zonder het uitvoeren van groot-onderhoud.

Voor een goede afweging om tot een besluit te komen, zou ik daartoe een lijstje maken met opties en bijbehorende geschatte kosten.
Paul.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8476
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Hallo naamgenoot,

- hoeveel echte km´s je motor achter zijn kiezen heeft.
200.000
- of er meer vermogen uitgehaald is (tunen).
Ongetuned
- wat je schat dat de waarde van je camper is, ná reparatie.
€ 12.500 tot 15.000

40 uur a 45 euro = 1800 euro aan arbeidsloon
Exclusief: materiaal en vermoedelijk het uitbesteden van werkzaamheden zoals bijvoorbeeld kopvlakken etc..
En tenminste bij een reguliere garage, ik bedoel vooral: "met een faktuur"
Dat laatste lijkt me wel te adviseren, vanwege vooral garantie aangelegendheden.
De garage waar ik altijd kom, rekent inderdaad op € 2200 incl BTW, maar minimaal nog eens zo'n bedrag voor onderdelen zonder tegenvallers op onderdelen, het zou zo maar fors kunnen oplopen

Een zelfde motor monteren (niet de CAT-versie dus), is voor een ervaren monteur naar mijn gevoel veel minder dan 40 manuren of 5 dagen werk.
Op voorwaarde dat:
- de motor er bij een ALKO-chassis uit kan zonder een sub-frame te verwijderen (de voor- of onderzijde)
- er adequate voorzieningen zijn (m.n een passende brug).
De garage van de second opinion kwam lager uit ivm iets lager uurloon en adviseerde ruilmotor met garantie met uiteraard gebruik van delen van huidige blok zoals dynamo en spruitstuk etc. Dat scheelt nml een hoop tijd. Ze komen dan op 3 dagen voor hele klus.

Een motor met meer vermogen monteren brengt al snel allerlei extra´s met zich mee.
Zoals; diverse electronica, APK-eisen, onderstel (remmen), zwaardere versnellingsbak, uitlaat, koelingen (intercooler!), turbo.
Behoorde wel tot de mogelijkheden : 2.5 TDI met opvoerset pomp plunjer + luchtfilter of 2.8 IDTD of zelfs 2.8 HDI (JTD commonrail) incl alle electronica (en dus uitpluizen en deels vervangen kabelboom en dashboard. Maar dan is het 5 dagen werk).

De kosten voor een motor zijn overigens gebruikelijk zonder: turbo, dynamo, startmotor etc. (kaal dus).
Maar ook zonder het uitvoeren van groot-onderhoud.
Ze gebruiken inderdaad veel oude onderdelen en plaatsen dan gelijk nieuwe distributierieriemen, koppeling, drukgroep, olie en filters etc en garantie.


Voor een goede afweging om tot een besluit te komen, zou ik daartoe een lijstje maken met opties en bijbehorende geschatte kosten.

:cheers:

Paul
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Gino608D »

Gewoon morgen even met Karel bellen.Hij kan je zo vertellen wat de verschillende blokken ingebouwd kosten.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Peter LMC »

EasyBee schreef:Pakking in het motorblok doorgeslagen, lekt ontzettend olie. :bang:
https://www.dropbox.com/s/3ar695djgig1d ... 0.mp4?dl=0
Wordt dure grap.
En welke pakking moet dit dan zijn :?:
Dit filmpje zegt me helemaal niets.
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door KiteFlupke »

Peter LMC schreef: En welke pakking moet dit dan zijn :?:
Dit filmpje zegt me helemaal niets.
Pakking zit onderaan, net op de hoogte van Krukas.
Carterpan moet er af en dan een aluminium blok dat tegen het onderblok bevestigd is.
Bij sommige motoren moet zelfs de versnellingsbak er af omdat er bouten achter het vliegwiel zitten van de krukasdichting.

Het is inderdaad een uitdagen, maar waarom ze adviseren om de cilinderkop er af te gooien?

Zelf zou ik het als een beunhaas langs buiten dichten en experimenteren wat werkt...
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door de Jonckheer »

Er bestaan genoeg middelen om het van buitenaf te dichten, Google is je vriend. Goed vetvrij maken met remmenreiniger en dichtsmeren. Als dat allemaal niet lukt kan ie altijd nog uit elkaar. Een goed blok met 2 ton op de teller zou ik nooit vervangen door een waarvan je de historie niet kent en misschien wel het dubbele heeft gelopen.
Laat je niet gek maken en probeer het lek te dichten zonder demontage. Ik zet trouwens grote vraagtekens bij een monteur die de kop er af wil halen terwijl het onderblok uit elkaar moet!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door kampo »

Ja dat is pech en je wenst het niemand toe.

Enig realisme hoort er natuurlijk wel bij.
Zeker als het een motor is die zwaar belast werd.
Hij is ondertussen al een paar jaar uit garantie...
Dit soort herstellingen kan voorkomen bij een +200.000km camper van +20 jaar.
Je weet gewoon dat de gemiddelde uitgave voor herstellingen over de jaren zal blijven stijgen.
Dus veronderstel ik toch dat je na jaren gebruiksplezier een spaarpotje hebt aangelegd om dit op te vangen.

Zelf zou ik voor zo een dergelijke reparatie/ruilmotor liefst naar mijn eigen vertrouwde garage gaan.
Ik heb een goede vriendschapsband met hen opgebouwd. Dat heeft me al meer opgebracht als gekost.
Vooral wetende dat ik die garage later opnieuw nodig zal hebben. Voor de volgende herstellingen.

Je kan natuurlijk ook voor de goedkoopste oplossing kiezen.
Dan neem je een risico en kan je eens winnen. Niet altijd natuurlijk.
Dat is waarschijnlijk herstellen.
45 € per uur is ook weinig voor een garage vandaag, meestal toch eerder vanaf 55 of 60 € incl BTW.
En bij vracht of bestelwagens nog veel meer.
Groeten Kampo
Plaats reactie