Motor repareren of vervangen?
Re: Motor repareren of vervangen?
Camper in 2009 met 135K op de teller gekocht en we reden er jaarlijks zo'n 9000 km mee. Ging jaarlijks voor grote beurt APK naar Fiat professional. Ook alle periodieke onderhoud zoals distributieriemen etc conform schema van fabrikant.
Hij loopt gemiddeld 1 op 9 en vertoonde zeker geen raar olieverbruik, ongeveer 1 liter op die 9000 km per jaar.
Totdat hij vorig jaar ineens olie begon te lekken. Lag ineens een olievlek onder de camper. Ik dacht in eerste instantie dat dat van een vorige gebruiker van die plek was, maar even op mijn rug er onder kijkend was het hele carter en alle chassisbalken rondom de motor voorzien van een goede antiroest behandeling. Oliepeil ineens van max naar min na een ritje van 300 km. De rest van de vakantie strak het peil in de gaten houdend de vakantie afgemaakt. Ongeveer 1 liter op 500 km. Denkend dat het de carterpakking was nu een afspraak voor de standaard grote beurt + APK en carterpakking vervangen, komt dit er uit.
Hij loopt gemiddeld 1 op 9 en vertoonde zeker geen raar olieverbruik, ongeveer 1 liter op die 9000 km per jaar.
Totdat hij vorig jaar ineens olie begon te lekken. Lag ineens een olievlek onder de camper. Ik dacht in eerste instantie dat dat van een vorige gebruiker van die plek was, maar even op mijn rug er onder kijkend was het hele carter en alle chassisbalken rondom de motor voorzien van een goede antiroest behandeling. Oliepeil ineens van max naar min na een ritje van 300 km. De rest van de vakantie strak het peil in de gaten houdend de vakantie afgemaakt. Ongeveer 1 liter op 500 km. Denkend dat het de carterpakking was nu een afspraak voor de standaard grote beurt + APK en carterpakking vervangen, komt dit er uit.
Laatst gewijzigd door EasyBee op do 11 mei 2017, 0:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Motor repareren of vervangen?
als je zo,n toevoeging voor de olie gaat gebruiken , dan is er niet meteen resultaat, dat duur een tijdje, de pakkingen moeten dat spul ahw eerst absorberen voordat het gaat werken, met het rubber van keerringen werkt het beter dan met samengeperste pakkingen, voordeel kost niet veel, dus valt te proberen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Motor repareren of vervangen?
Ik blijf erbij, doe de test met de ramenkit na grondige ontvetting. Wanneer het een lekkage betreft door hetgeen Kroppie beschrijft blijft de zaak wellicht dicht
All4dogs
Re: Motor repareren of vervangen?
Hebben alleen een 2.0 JTD (inruilmotor van 2004 met te weinig vermogen en € 850 ex BTW)Arie55 schreef:kijk eens op http://www.vege.nl/nl_nl/motoren.html
en 2.8 JTD (revisiemotor van 2002 voor € 2000 ex BTW) beschikbaar.
JTD wil ook zeggen dat er nog heel wat elektronica, kabelboom en zelfs dashboard aangepast moet worden.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Motor repareren of vervangen?
Als ik tekening 104 van pag.2 goed bekijk zie je dat het krukashuis op nokken af gesteund wordt op een lager nivo liggen de 2 pakkingen.
Dus als je de ruimte waar de pakking ligt een 5 of 6mm diep uit krabt en vervolgens goed ontvet en daarna de spleet die is ontstaan met b.v een goede sikaflex polymeer opvult lijkt mij het probleem opgelost.
Dus als je de ruimte waar de pakking ligt een 5 of 6mm diep uit krabt en vervolgens goed ontvet en daarna de spleet die is ontstaan met b.v een goede sikaflex polymeer opvult lijkt mij het probleem opgelost.
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Motor repareren of vervangen?
Dat geeft alleen maar problemen.., oliedruk loopt ook door dit deel van het carter omhoogRonk schreef:Als ik tekening 104 van pag.2 goed bekijk zie je dat het krukashuis op nokken af gesteund wordt op een lager nivo liggen de 2 pakkingen.
Dus als je de ruimte waar de pakking ligt een 5 of 6mm diep uit krabt en vervolgens goed ontvet en daarna de spleet die is ontstaan met b.v een goede sikaflex polymeer opvult lijkt mij het probleem opgelost.
Pakkingen zijn vaak ook helemaal versteend/uitgehard.
Zelfs al eens vervangen bij een 2005 2.8 jtd!,
Onderhoud is behoud..
Re: Motor repareren of vervangen?
Dat is ook wat beide garages aangaven. Die rubber pakking is helemaal hard geworden en valt langzaam uit elkaar. Vergaat ook langzaam en ook aan de binnenkant, mogelijk in kleine stukjes die vervolgens in je olie terechtkomen. Aan de buitenkant dichtsmeren is symptoom bestrijden, want je ziet het niet en ondertussen gaat het gewoon door.
Die pakkingen (want die andere is net zo oud en waarschijnlijk net zo slecht) moeten er tussen uit. Ik citeer nu gewoon wat ik in 2 garages te horen kreeg. De een de Fiat Professional waar onze camper altijd in onderhoud is geweest en de ander is een garage gespecialiseerd in Fiat Ducato en richt zich met name op onderhoud en inbouw van ruil- en revisiemotoren.
Die pakkingen (want die andere is net zo oud en waarschijnlijk net zo slecht) moeten er tussen uit. Ik citeer nu gewoon wat ik in 2 garages te horen kreeg. De een de Fiat Professional waar onze camper altijd in onderhoud is geweest en de ander is een garage gespecialiseerd in Fiat Ducato en richt zich met name op onderhoud en inbouw van ruil- en revisiemotoren.
Laatst gewijzigd door EasyBee op do 11 mei 2017, 0:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- armandkoenen
- Berichten: 271
- Lid geworden op: di 26 nov 2013, 19:54
- Locatie: sittard
Re: Motor repareren of vervangen?
Blok moet je afbouwen .
Versnellingsbak koppeling. Starterkrans.eraf distributie moet ook eraf.
Aangezien je het onderste gedeelte los moet make. Moet je de platen waar de krukaskeeringen in zitten ook losmaken. Dan zou je inderdaad door de bouten niet helemaal eruit te draaien het onderblok kunnen laten zakken zodat je de pakking kan wisselen .maar persoonlijk vind ik dit wel erg link omdat er een behoorlijk gewicht aan de bouten komt te hangen ..en zeker wanneer je ze er te ver uitdraaid dat je de schroefdraad misschien beschadigd ...
Bedenk wel in dit gedeelte liggen je lagerschalen van je krukas en je krukas !!! Beetje scheef en klaar is Kees .....
Gr armand
Versnellingsbak koppeling. Starterkrans.eraf distributie moet ook eraf.
Aangezien je het onderste gedeelte los moet make. Moet je de platen waar de krukaskeeringen in zitten ook losmaken. Dan zou je inderdaad door de bouten niet helemaal eruit te draaien het onderblok kunnen laten zakken zodat je de pakking kan wisselen .maar persoonlijk vind ik dit wel erg link omdat er een behoorlijk gewicht aan de bouten komt te hangen ..en zeker wanneer je ze er te ver uitdraaid dat je de schroefdraad misschien beschadigd ...
Bedenk wel in dit gedeelte liggen je lagerschalen van je krukas en je krukas !!! Beetje scheef en klaar is Kees .....
Gr armand
Re: Motor repareren of vervangen?
daarom blok op z,n kop en onderblok geheel los , schoon en met nieuw spul weer monteren, rest is knoeien, vind ik tenminste
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Motor repareren of vervangen?
Schoonmaken en afkitten heeft niet geholpen, begon op andere (tegenovergestelde) plek te lekken.
Dus volgende week gewoon demontage van het hele blok plus bak en lostrekken en vervangen pakking.
Inclusief nieuwe keerringen, drukgroep, koppeling, distributieset + waterpomp, etc. Ook vervangen servopomp v d stuurbekrachting, want die is ook niet helemaal goed (vloeistof wordt binnen kortste keren zuurstok roze).
Verder wordt er even heel goed gekeken naar de versnellingsbak ivm vijfde versnelling. Hij schakelt perfect, maar nu we er toch zijn, even goed controleren.
Dus volgende week gewoon demontage van het hele blok plus bak en lostrekken en vervangen pakking.
Inclusief nieuwe keerringen, drukgroep, koppeling, distributieset + waterpomp, etc. Ook vervangen servopomp v d stuurbekrachting, want die is ook niet helemaal goed (vloeistof wordt binnen kortste keren zuurstok roze).
Verder wordt er even heel goed gekeken naar de versnellingsbak ivm vijfde versnelling. Hij schakelt perfect, maar nu we er toch zijn, even goed controleren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Bob Diesel
- Berichten: 31982
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
- seth_space
- Berichten: 8694
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Motor repareren of vervangen?
Als het lek op een andere plek gaat optreden lijkt er dus toch sprake te zijn van druk die weg moet.
Dat lijkt dan tenminste op een sterk versleten motor te wijzen waar ik niet te veel in zou investeren.
Waarom die andere zijde ook niet afkitten? Er zijn tenslotte maar twee zijdes die het probleem kunnen hebben en je bent al op de helft.
Het alternatief is een revisiemotor ( even zoeken via internet, zijn voor aanzienlijk minder dan 6000 euro te vinden)
Of een sloopmotor ( de ware naam voor een ruilmotor) met geschiedenis. Moderne sloperijen kunnen je dat vaak precies vertelen.
Dat lijkt dan tenminste op een sterk versleten motor te wijzen waar ik niet te veel in zou investeren.
Waarom die andere zijde ook niet afkitten? Er zijn tenslotte maar twee zijdes die het probleem kunnen hebben en je bent al op de helft.
Het alternatief is een revisiemotor ( even zoeken via internet, zijn voor aanzienlijk minder dan 6000 euro te vinden)
Of een sloopmotor ( de ware naam voor een ruilmotor) met geschiedenis. Moderne sloperijen kunnen je dat vaak precies vertelen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Motor repareren of vervangen?
Voor je begint met klooien, laat je compressiedruk van de cilinders eens nameten, weet je meteen of het de moeite loont om de hele zooi eruit te klossen.