Motor repareren of vervangen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8488
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Camper in 2009 met 135K op de teller gekocht en we reden er jaarlijks zo'n 9000 km mee. Ging jaarlijks voor grote beurt APK naar Fiat professional. Ook alle periodieke onderhoud zoals distributieriemen etc conform schema van fabrikant.
Hij loopt gemiddeld 1 op 9 en vertoonde zeker geen raar olieverbruik, ongeveer 1 liter op die 9000 km per jaar.
Totdat hij vorig jaar ineens olie begon te lekken. Lag ineens een olievlek onder de camper. Ik dacht in eerste instantie dat dat van een vorige gebruiker van die plek was, maar even op mijn rug er onder kijkend was het hele carter en alle chassisbalken rondom de motor voorzien van een goede antiroest behandeling. Oliepeil ineens van max naar min na een ritje van 300 km. De rest van de vakantie strak het peil in de gaten houdend de vakantie afgemaakt. Ongeveer 1 liter op 500 km. Denkend dat het de carterpakking was nu een afspraak voor de standaard grote beurt + APK en carterpakking vervangen, komt dit er uit. :bang:
Laatst gewijzigd door EasyBee op do 11 mei 2017, 0:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Kroppie »

als je zo,n toevoeging voor de olie gaat gebruiken , dan is er niet meteen resultaat, dat duur een tijdje, de pakkingen moeten dat spul ahw eerst absorberen voordat het gaat werken, met het rubber van keerringen werkt het beter dan met samengeperste pakkingen, voordeel kost niet veel, dus valt te proberen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door ellan vannin »

Ik blijf erbij, doe de test met de ramenkit na grondige ontvetting. Wanneer het een lekkage betreft door hetgeen Kroppie beschrijft blijft de zaak wellicht dicht :D
All4dogs
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8488
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Arie55 schreef:kijk eens op http://www.vege.nl/nl_nl/motoren.html
Hebben alleen een 2.0 JTD (inruilmotor van 2004 met te weinig vermogen en € 850 ex BTW)
en 2.8 JTD (revisiemotor van 2002 voor € 2000 ex BTW) beschikbaar.
JTD wil ook zeggen dat er nog heel wat elektronica, kabelboom en zelfs dashboard aangepast moet worden.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Ronk
Berichten: 497
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 22:25

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Ronk »

Als ik tekening 104 van pag.2 goed bekijk zie je dat het krukashuis op nokken af gesteund wordt op een lager nivo liggen de 2 pakkingen.
Dus als je de ruimte waar de pakking ligt een 5 of 6mm diep uit krabt en vervolgens goed ontvet en daarna de spleet die is ontstaan met b.v een goede sikaflex polymeer opvult lijkt mij het probleem opgelost.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door ellan vannin »

TS wil graag een andere/gereviseerde/ruil/nieuwe motor :wink:
All4dogs
Campergek
Berichten: 302
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 19:28
Locatie: Thuis

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Campergek »

Ronk schreef:Als ik tekening 104 van pag.2 goed bekijk zie je dat het krukashuis op nokken af gesteund wordt op een lager nivo liggen de 2 pakkingen.
Dus als je de ruimte waar de pakking ligt een 5 of 6mm diep uit krabt en vervolgens goed ontvet en daarna de spleet die is ontstaan met b.v een goede sikaflex polymeer opvult lijkt mij het probleem opgelost.
Dat geeft alleen maar problemen.., oliedruk loopt ook door dit deel van het carter omhoog
Pakkingen zijn vaak ook helemaal versteend/uitgehard.
Zelfs al eens vervangen bij een 2005 2.8 jtd!,
Onderhoud is behoud..
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8488
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Dat is ook wat beide garages aangaven. Die rubber pakking is helemaal hard geworden en valt langzaam uit elkaar. Vergaat ook langzaam en ook aan de binnenkant, mogelijk in kleine stukjes die vervolgens in je olie terechtkomen. Aan de buitenkant dichtsmeren is symptoom bestrijden, want je ziet het niet en ondertussen gaat het gewoon door.
Die pakkingen (want die andere is net zo oud en waarschijnlijk net zo slecht) moeten er tussen uit. Ik citeer nu gewoon wat ik in 2 garages te horen kreeg. De een de Fiat Professional waar onze camper altijd in onderhoud is geweest en de ander is een garage gespecialiseerd in Fiat Ducato en richt zich met name op onderhoud en inbouw van ruil- en revisiemotoren.
Laatst gewijzigd door EasyBee op do 11 mei 2017, 0:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
armandkoenen
Berichten: 271
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 19:54
Locatie: sittard

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door armandkoenen »

Blok moet je afbouwen .
Versnellingsbak koppeling. Starterkrans.eraf distributie moet ook eraf.
Aangezien je het onderste gedeelte los moet make. Moet je de platen waar de krukaskeeringen in zitten ook losmaken. Dan zou je inderdaad door de bouten niet helemaal eruit te draaien het onderblok kunnen laten zakken zodat je de pakking kan wisselen .maar persoonlijk vind ik dit wel erg link omdat er een behoorlijk gewicht aan de bouten komt te hangen ..en zeker wanneer je ze er te ver uitdraaid dat je de schroefdraad misschien beschadigd ...
Bedenk wel in dit gedeelte liggen je lagerschalen van je krukas en je krukas !!! Beetje scheef en klaar is Kees .....


Gr armand
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Kroppie »

daarom blok op z,n kop en onderblok geheel los , schoon en met nieuw spul weer monteren, rest is knoeien, vind ik tenminste

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8488
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Schoonmaken en afkitten heeft niet geholpen, begon op andere (tegenovergestelde) plek te lekken.
Dus volgende week gewoon demontage van het hele blok plus bak en lostrekken en vervangen pakking.
Inclusief nieuwe keerringen, drukgroep, koppeling, distributieset + waterpomp, etc. Ook vervangen servopomp v d stuurbekrachting, want die is ook niet helemaal goed (vloeistof wordt binnen kortste keren zuurstok roze).
Verder wordt er even heel goed gekeken naar de versnellingsbak ivm vijfde versnelling. Hij schakelt perfect, maar nu we er toch zijn, even goed controleren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31982
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Bob Diesel »

Nu we WAAR zijn :?:
Wie gaat het voor je oplossen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8694
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door seth_space »

Als het lek op een andere plek gaat optreden lijkt er dus toch sprake te zijn van druk die weg moet.
Dat lijkt dan tenminste op een sterk versleten motor te wijzen waar ik niet te veel in zou investeren.
Waarom die andere zijde ook niet afkitten? Er zijn tenslotte maar twee zijdes die het probleem kunnen hebben en je bent al op de helft.

Het alternatief is een revisiemotor ( even zoeken via internet, zijn voor aanzienlijk minder dan 6000 euro te vinden)
Of een sloopmotor ( de ware naam voor een ruilmotor) met geschiedenis. Moderne sloperijen kunnen je dat vaak precies vertelen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Free2be »

Voor je begint met klooien, laat je compressiedruk van de cilinders eens nameten, weet je meteen of het de moeite loont om de hele zooi eruit te klossen.
Plaats reactie