Problemen met Ford motor 2.2TDCi
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Ze hebben sowieso een ander (minder) vermogen dan de meeste Ford's. Dus kun je er van uitgaan dat de software ook anders is. Dit kan een reden zijn dat ze minder vaak stuk gaan.
Zoek maar op marktplaats naar Ducato's etc vanaf 2006 met motorschade. Bijna allemaal de 2.2. De 2.3 en 3.0 gaan in principe niet zomaar stuk.
Zoek maar op marktplaats naar Ducato's etc vanaf 2006 met motorschade. Bijna allemaal de 2.2. De 2.3 en 3.0 gaan in principe niet zomaar stuk.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Zucht...., nog maar eens dan.
Alhoewel, misschien wel fijn juist allemaal voor mij als ik nog eens een ander camper aanschaf.
Selecteer op de onder bijgevoegde webpagina (niet gelijk gaan dwalen aub!):
1) tot welke generatie jouw ducato / boxer /jumper behoort (first, second of third generation).
2) zak een klein stukje naar beneden naar bijbehorende tabel "ENGINES", ietsje meer zakken tot je ziet staan in de linker kolom "model".
3) zak naar de regel met jouw motor aanduiding (zoals: 2.2 HDi) en lees af welk merk motor je hebt.
4) lees vooral ook even de kleine cijfertjes erboven goed en vind de betekenis ervan terug op de onderste regel van die tabel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
Als er 1000 gemaakt zijn er er worden er nu 10 aangeboden op MP, trek je dan dezelfde conclusie???
Alhoewel, misschien wel fijn juist allemaal voor mij als ik nog eens een ander camper aanschaf.
Selecteer op de onder bijgevoegde webpagina (niet gelijk gaan dwalen aub!):
1) tot welke generatie jouw ducato / boxer /jumper behoort (first, second of third generation).
2) zak een klein stukje naar beneden naar bijbehorende tabel "ENGINES", ietsje meer zakken tot je ziet staan in de linker kolom "model".
3) zak naar de regel met jouw motor aanduiding (zoals: 2.2 HDi) en lees af welk merk motor je hebt.
4) lees vooral ook even de kleine cijfertjes erboven goed en vind de betekenis ervan terug op de onderste regel van die tabel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
Immers als er 100000 gemaakt worden en er worden er nu 10 op MP aangeboden, is dat dan veel?Zoek maar op marktplaats naar Ducato's etc vanaf 2006 met motorschade. Bijna allemaal de 2.2. De 2.3 en 3.0 gaan in principe niet zomaar stuk.
Als er 1000 gemaakt zijn er er worden er nu 10 aangeboden op MP, trek je dan dezelfde conclusie???
Paul.
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Ik heb gedaan wat je zei (hoewel ik uit de praktijk gewoon weet dat in het model vanaf 2006 de beroerde Ford motor ligt...)
En dan kom ik bij de 2.2 Hdi inderdaad uit bij de 2198cc Ford Puma motor. Dus gewoon dezelfde motor als in de Transit.
En dan kom ik bij de 2.2 Hdi inderdaad uit bij de 2198cc Ford Puma motor. Dus gewoon dezelfde motor als in de Transit.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Wellicht kan iemand uit dit topic, mij helpen bij het interpreteren van de tekst uit een artikel zoals deze:
https://www.nkc.nl/nieuws/2016/oktober/ ... -potdicht/
"Het geschil gaat over campers op basis van een Ford Transit, van de bouwjaren 2006 tot en met 2010, die zijn uitgerust met een motor van het type 2.2 TDCi"
Bij mijn weten gaat het hier dus NIET over campers op basis van de Fiat Ducato (en dus Jumper/Boxers etc.).
https://www.nkc.nl/nieuws/2016/oktober/ ... -potdicht/
"Het geschil gaat over campers op basis van een Ford Transit, van de bouwjaren 2006 tot en met 2010, die zijn uitgerust met een motor van het type 2.2 TDCi"
Bij mijn weten gaat het hier dus NIET over campers op basis van de Fiat Ducato (en dus Jumper/Boxers etc.).
Paul.
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Volgens mij heeft Paul wel gelijk,(ik geloof zo wie zo eerder een praktijkman dan geschreven tekst) maar ik heb ooit de lijst gezien ,met Duitse camperaars wiens motor ook problemen hadden (gehad) en daar stonden ook enkele Ducato,s tussen,maar wel een verhoudingsgewijs klein aantal.
Hans
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Er is in dit forum al uitgebreid over gediscussieerd. En wat komt er steeds uit? Dat het zo'n vreselijk slechte motor is. Nou, dat is het dus niet, hooguit voor een zeer gering aantal campers die na een jaar of 10 met een gescheurde zuiger worden geconfronteerd, waarna er meteen maar een nieuwe motor wordt geplaatst i.p.v. een setje nieuwe zuigers + bussen waardoor ie weer gewoon verder kan. En maar schelden op Ford omdat die niet meteen de knip trekt om iedereen schadeloos te stellen. Welnu, daar is de garantie periode voor en daarna kun je nog wat jaren deels gecompenseerd worden maar het houd een keer op natuurlijk. Of kan ik na 35 jaar bij Volvo aankloppen als er iets stuk gaat wat mij niet welgevallig is?
Je moet het wel allemaal een beetje in perspectief zien. Fiat liet ook alle bezitters van die "foute" versnellingsbakken zitten onder het motto: "zoek het zelf maar uit". Eigenlijk leek het wel op dit gebeuren want bij een gewone bestelbus ging die 5e nooit kapot maar bij campers heel vaak. Ongeschikt voor campers dus? Of kunnen die camperaars niet rijden? Want de aannemers busjes van Ford die elke dag op hun donder krijgen blijven netjes heel. Rara, hoe kan dat? Misschien moeten camperaars eens wat minder zoetsappig met dat ding omgaan, heb je een dikke kans dat ie dan wél heel blijft.
Je moet het wel allemaal een beetje in perspectief zien. Fiat liet ook alle bezitters van die "foute" versnellingsbakken zitten onder het motto: "zoek het zelf maar uit". Eigenlijk leek het wel op dit gebeuren want bij een gewone bestelbus ging die 5e nooit kapot maar bij campers heel vaak. Ongeschikt voor campers dus? Of kunnen die camperaars niet rijden? Want de aannemers busjes van Ford die elke dag op hun donder krijgen blijven netjes heel. Rara, hoe kan dat? Misschien moeten camperaars eens wat minder zoetsappig met dat ding omgaan, heb je een dikke kans dat ie dan wél heel blijft.
- LMC591A28JTD
- Berichten: 941
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Helemaal met De Jonckheer eens:
Daar gaan we weer, weer een nieuw topic over dit al zo vaak besproken probleem. En intussen kun je zeggen dat het hele internet vol staat met dit probleem.
Het probleem daarbij is alleen dat het weer een napraattopic is, waarin niets, maar dan ook helemaal niets nieuws staat. Het aantal hits bij Google stijgt en stijgt en dus wordt het probleem van deze motor als maar groter. Terwijl er geen nieuw schadegeval is.
Iemand die op dit forum naar de problemen met deze motor zoekt, krijgt tig hits en moet wel haast denken, "die motor moet ik niet" en dus hebben alle camperaars met zo'n motor tot 2010 een probleem, want niemand zal hun camper willen kopen.
En dat alleen maar door het nagepraat, want het aantal problemen is gelet op de enorme aantallen campers, relatief gering en de kans dat het jou treft dus ook.
Daar gaan we weer, weer een nieuw topic over dit al zo vaak besproken probleem. En intussen kun je zeggen dat het hele internet vol staat met dit probleem.
Het probleem daarbij is alleen dat het weer een napraattopic is, waarin niets, maar dan ook helemaal niets nieuws staat. Het aantal hits bij Google stijgt en stijgt en dus wordt het probleem van deze motor als maar groter. Terwijl er geen nieuw schadegeval is.
Iemand die op dit forum naar de problemen met deze motor zoekt, krijgt tig hits en moet wel haast denken, "die motor moet ik niet" en dus hebben alle camperaars met zo'n motor tot 2010 een probleem, want niemand zal hun camper willen kopen.
En dat alleen maar door het nagepraat, want het aantal problemen is gelet op de enorme aantallen campers, relatief gering en de kans dat het jou treft dus ook.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Voor mij als potentieele koper is dat eigenlijk dus best wel handig.dus hebben alle camperaars met zo'n motor tot 2010 een probleem, want niemand zal hun camper wil
Ik ga dus nooit niks meer schrijven hierover.....
Paul.
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
@ Paul: de probleem 2,2 TDCi uit de Transits heeft een slagvolume van 2.184 cc. De 2.2 Hdi uit de Boxer en de Jumper hebben een slagvolume van 2.198 cc. Het zijn dus echt andere motoren. De laatste twee motoren zijn er overigens in een 130 pk en een 150 pk versie, dat is dus een hoger vermogen dan de 140 pk uit de Transits. De Ducato is niet leverbaar met een 2,2 motor. Die heeft een 2,0 een 2,3 of een 3,0.
Mijn ervaringen met de 2,2 Hdi: een dijk van motor, gevoelig voor een goede behandeling bij een koudstart en gevoelig voor merkdiesel.
Uitleg: koudstart rustig gaan laten rollen, niet meer dan 2.000 r/pm laten maken en dan al opschakelen, rustig gas bij geven tot de temperatuur meter gaat lopen. Merkdiesel: op de diesel van de gele schelp, de groene zonnebloem en de rode T in een sterretje loopt de motor zuiniger en rustiger.
Toen ik de camper anderhalf jaar geleden kocht stond er 55.000 km op de teller. Inmiddels zijn we bij de 84.000 km. Rammelt niet, verbruikt geen druppel olie en laat nooit zwarte dieselwalmen achter.
Mijn ervaringen met de 2,2 Hdi: een dijk van motor, gevoelig voor een goede behandeling bij een koudstart en gevoelig voor merkdiesel.
Uitleg: koudstart rustig gaan laten rollen, niet meer dan 2.000 r/pm laten maken en dan al opschakelen, rustig gas bij geven tot de temperatuur meter gaat lopen. Merkdiesel: op de diesel van de gele schelp, de groene zonnebloem en de rode T in een sterretje loopt de motor zuiniger en rustiger.
Toen ik de camper anderhalf jaar geleden kocht stond er 55.000 km op de teller. Inmiddels zijn we bij de 84.000 km. Rammelt niet, verbruikt geen druppel olie en laat nooit zwarte dieselwalmen achter.
Buscamper fan
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Dank voor je reactie GJVonk.
Is je bron een wikipedia pagina over DW12 motoren dan wordt daar een onjuist verwijzing naar dat ander slagvolume van de ZSD puma met 2184cc genoemd.
Zie de werkplaatshandleiding van een Ford Transit (2006), in alle vermogens uitvoeringen is er sprake van een "cubic capacity" van 2198cc:
http://workshop-manuals.com/ford/transi ... on/engine/
Overigens doet het niet zo heel veel terzake want dan hebben eigenaren van een camper op een Fiat Ducato basis én een al dan niet aangepaste 2.2TDCi ZSD422 motor, helemaal niets te vrezen.
Is je bron een wikipedia pagina over DW12 motoren dan wordt daar een onjuist verwijzing naar dat ander slagvolume van de ZSD puma met 2184cc genoemd.
Zie de werkplaatshandleiding van een Ford Transit (2006), in alle vermogens uitvoeringen is er sprake van een "cubic capacity" van 2198cc:
http://workshop-manuals.com/ford/transi ... on/engine/
Overigens doet het niet zo heel veel terzake want dan hebben eigenaren van een camper op een Fiat Ducato basis én een al dan niet aangepaste 2.2TDCi ZSD422 motor, helemaal niets te vrezen.
Paul.
- Bas vd laar
- Berichten: 6332
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Wat Jonckheer zegt, daar kan ik me wel in vinden
Met warme motor mag je gerust wat toeren draaien! Kan helemaal geen kwaad.
Ik zie zoveel mensen me een camper die veel te vroeg overschakelen, 50 in z'n 4 volgas de berg op... je hoort en voelt gewoon aan de techniek dat de motor en bak het niet prettig vinden, maar blijkbaar hoort de eigenaar dat nietMisschien moeten camperaars eens wat minder zoetsappig met dat ding omgaan
Met warme motor mag je gerust wat toeren draaien! Kan helemaal geen kwaad.
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Juist Bas een Camper die meer op zijn pin gedrukt word,heeft minder problemen dan eentje die gepamperd word,en daarmee bedoel ik niet hard rijden of scheuren! PS het is wel te begrijpen,Voor sommigen ,Mss lang gespaard,voor zo,n aanschaf,en dan ben je er wel zuinig op natuurlijk,maar het is de verkeerde zuinigheid,vooral de tegenwoordige motoren,die houden wel van toeren draaien,daardoor zal alles beter functioneren zoals egr klep koekt niet vast ,renegeren v/h roetfilter,werkt beter ,enz,
Hans
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Problemen met Ford motor 2.2 TDCi
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.