vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
mazdafreak
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 0:44

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door mazdafreak »

Jos nog super bedankt voor de gouden tip van het membraan en voor de super goeie uitleg voor te demonteren en monteren....
Bedankt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51284
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Kroppie »

:cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
mazdafreak
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 0:44

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door mazdafreak »

Ik zou zeggen als ik u eens tegen kom u eens een pintje trakteren
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door 309T16 »

Mooie Info Jos!

Ik ga nu de laatste ronde in om de J5 2.5TD motorisch weer 100% te krijgen.

Na de remmen revisie nu nog de brandstofpomp aanpakken en lekkage versnellingsbak.
LecWec werkte goed, maar boven de 30 graden begon het lekken toch weer. Tijdens de vakantie een liter olie over de Franse wegen verspreid :problem:

Kan je stellen, dat bij een J5 2.5 TD na 25 jaar, het sowieso goed is om die membranen te vervangen?

Blijft moeilijk om te beoordelen hoe het blok hoort te presteren met een integraal Tabbert FFB 570.
Sinds ik de camper heb, is er nog nooit iets veranderd/gecontroleerd aan de brandstofpomp.
Dus tijd voor een grondige aanpak.

Gr. Willart
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51284
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Kroppie »

bij mij waren de membranen bij +- 180.000km aan vervanging toe , (eentje lek andere bijna), maar ik denk dat dat per voertuig kan verschillen , controle door blazen is zoals geschreven zo gebeurt , dus loont m.i. de moeite .

bij lekkage langs de keerringen van de aandrijfassen , goed kijken of er niet teveel speling op de differentieellagers zit , want dan blijven ook nieuwe keerringen lekken .
controle?:als de keerringen niet lekken als de auto op een lichte helling op de handrem staat en niet in de versnelling , maar wel lekken als de auto op een lichte helling in de versnelling staat en niet op de handrem , dan word het tijd om de speling te controleren .
op de handrem staat de uitgaande as onbelast , in de versnelling word die as een kant opgedrukt , doordat er speling is kan dat , en dan zit de as niet meer in het midden van de keerring .
klinkt vreemd ik weet het , maar is bij mij iedere keer nog juist gebleken , door toeval ontdekt .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Dafluc »

En het verhaal staat in de kennisbank.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51284
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Kroppie »

bedankt , scheelt een hoop schrijfwerk en een hoop gezoek voor een belanghebbende . :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Dafluc »

:thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door 309T16 »

Heb altijd lekkage inmiddels. Vermoed zelfs bij de koppeling-as.

Wel frappant wat je schrijft. Ik had de camper op grote bokken aan de achterkant, vanwege het monteren van de nieuwe remcilinders. Stond dus extreem schuin en dit werd nog versterkt door een sterk aflopend terrein. Toen liep de olie er gewoon echt uit.

Km-stand is niet zeker. Wel rijdt de bak goed, schakelt redelijk soepel (gezien het ontwerp/leeftijd) en heeft geen bijgeluiden.

Dus nog nooit aan revisie gedacht. Ook is het 1.2/1.6L verhaal mij bekend en heb ik een gemodificeerde peilstok.
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door artyvisual »

Ik blaas dit oude draadje maar even nieuw leven in, want het ligt in lijn met het onderwerp
Jos, of andere experts, is er een andere hoek waar ik kan zoeken in een tekort aan koppel/kracht voor mijn J5 (hobby 600). We hebben de camper 7 jaar en ontelbaar avonturen mee beleeft; maar de meeste helaas door het (bijna) stil komen te staan op berg/helling. Ik snap heel goed dat je geen klimprestatie kan verwachten van een 2.5TD een zware opbouw, maar onze camper is wel erg heling gevoelig. Ook de blokken oprijden is soms to much en een kleine helling op snelweg vraagt soms al terug in zijn 3. En dat terwijl hij vlak toch pittige snelheid haalt, 110, 120 als het moet.
Ik heb verstuivers later reviseren, de membranen heb ik een paar jaar terugvervangen, en de blaastest is ook positief (of negatief, afhankelijk hoe je er tegenaan kijkt, maar iig niet lek). Zijn er andere oorzaken voor dergelijk symptomen? Ik zit zelf te denken om de de ratio van de eerste versnelling aan te laten passen, dat we iig vooruit komen als we stil komen te staan op een helling (je raakt toch verknocht aan je camper). O ja, helling op loopt hij ook (te) warm snel (thermostaat, radiator, waterpomp vervangen en werken goed, zo ook de koelfans (na reparatie), wellicht dat dit nog kan wijzen op bepaalde diagnose.
Hartelijk dank,
Stan
hobby 600, peugeot j5 TD
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Interessante vraag dit.
Al jouw klachten komen me bekend voor.
Een vriend van me heeft namelijk ook een J5 2.5 TD die erg traag is.
We hebben er een turbodrukmeter opgezet om te kijken of hij te weinig druk leverde, dat was niet het geval, levert 0,7 bar, de fabrieksopgave.
We hebben de membranen vervangen en hem ( na meerder keren proberen ) de maximale dieselhoeveelheid gegeven.
Reageert er helemaal niet op, wat ik vreemd vindt, geef je een Fiat meer diesel dan is hij direct een stuk sneller ( en rookt dan ook ) Bij deze J5 dus helemaal geen reactie, ook geen rook.
Topsnelheid is na ( heel lang ) aanhouden op de vlakke weg ( wind mee ) ongeveer 120, max.
Tot pakweg 100 km per uur ( in 4 ) gaat het redelijk, daarna ( in 5 ) duurt het een eeuwigheid.
Moet met een beetje tegenwind al terug naar 4.
Als je in de 1e versnelling wegrijdt lijkt het bijna de 2e versnelling te zijn, lijkt wel of er een vrij zware vertanding op zit.
Dit is natuurlijk een raar iets, je moet namelijk met een slippende koppeling wegrijden of hem met slippende koppeling op oprijbokken zetten.
Het lijkt dus of er een zware vertanding op zit, maar dat is natuurlijk niet zo, hij wil gewoon niet bij weinig toeren.

Komen deze klachten je bekend voor?

Omdat we alles hebben nagekeken en verder alles goed lijkt zat ik te denken of de distributieriem misschien een tand verkeerd staat.
Maar zou het ook zo kunnen zijn dat de 2e riem en dus de timing van de brandstofpomp verkeerd staat? ( Een J5 is geen Fiat, dit type motor heeft 2 riemen: (1ste krukas-nokkenas-oliepomp, de 2de nokkenas brandstofpomp)

Ik heb meerdere J5's 2.5 TurboD's gehad en deze van mijn kennis is echt uitermate traag.
Ik heb even grote en zware J5's gehad ZONDER turbo, die sneller waren.


Wat zeg jij ervan Jos?
Kan mijn theorie wat betreft de distributie en/of brandstofpomptiming dit vermogensverlies verklaren?
Zelf neig ik naar de brandstofpomp, ook omdat moderne garages weinig bekend zijn met deze techniek, ze vervangen die riem en daarna loopt hij op het eerste gezicht goed, ze gaan er geen testrit op de snelweg mee maken.

Ik geloof niet in minder compressie, of een versleten motor, dan zou je namelijk ook teveel carterdruk krijgen of een hoog olieverbruik, dat was ook niet het geval.
Turboslangen in en uit zijn ook goed en trekt geen valse lucht.
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door schapenkop »

Dag Bas, wat dacht je van te grote of te kleine klep speling.
Of de kleppen sluiten niet goed af.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door 309T16 »

Ben daar ook wel eens mee bezig geweest. Compressie lektest is dan toch wel een vereiste om het inwendige te controleren.
Is dat ok.

Lijkt mij de brandstoftoevoer en de timing ervan nog de enige mogelijkheid.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door ben19 »

Maar eens een vermogensbank op zoeken en dan verder kijken .
En zijn de wielen steeds het zelfde 15"en of 16"kan ook nog 14 inch zijn en de overbrenging in de bak het zelfde?
Band hoogte speeld ook een rol !
Een goed open luchtfilter is ook niet onbelangrijk net als een schoon brandstoffilter.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Plaats reactie