vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
mazdafreak
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 0:44

vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door mazdafreak »

hallo

ik heb een camper met een peugeot J5 2.5td van 1992
ik vind dat die zo weinig vermogen hebben , vlakke weg haalt die zo 100km/u soms 110 km/u en dan een beetje bergop zakt mijn snelheid weg naar 80km/u
is dat normaal of zou ik er meer moeten uit krijgen en waaraan zou dat kunnen liggen en hoe verhelpen

mvg Marc
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: vermogen van een peugeot J5 2.5TD 1992



Bericht door Dafluc »

Welkom op het forum. Het maakt nogal uit hoe zwaar je camper is. En of het een alkoof is die heel veel wind vangt.
Zonder dat soort informatie is het vrij moeilijk aan te geven of dit normaal is.
Maar je hebt zo'n 90 tot 95 pk, dus het lijkt me dat hij wel iets harder zou moeten kunnen.
Afbeelding
mazdafreak
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 0:44

Re: vermogen van een peugeot J5 2.5TD 1992



Bericht door mazdafreak »

hey,
hey zou rond de 3000kg wegen en het is een alkoof en ik denk 90pk

vele spreken van een lekkende membraan op de diesel pomp (lucas)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: vermogen van een peugeot J5 2.5TD 1992



Bericht door Dafluc »

Ik ben geen techneut, maar misschien heb je iets aan dit topic.
Er zullen zich vast nog mensen melden die er verstand van hebben.
Afbeelding
mazdafreak
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 0:44

Re: vermogen van een peugeot J5 2.5TD 1992



Bericht door mazdafreak »

wat is een topic ?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: vermogen van een peugeot J5 2.5TD 1992



Bericht door Bob Diesel »

Luuuuuuuuuuuuc ,biertje :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: vermogen van een peugeot J5 2.5TD 1992



Bericht door Dafluc »

Dank je Bob :wink:
Als je op de rode letters klikt, het is een link, kom je in een eerder topic over dit onderwerp. Een topic is gewoon een draadje.
Dit is jouw topic over het vermogen van een J5.
Afbeelding
mazdafreak
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 0:44

Re: vermogen van een peugeot J5 2.5TD 1992



Bericht door mazdafreak »

oke bedankt voor de info :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen van een peugeot J5 2.5TD 1992



Bericht door Kroppie »

nu weinig tijd , maar vanavond zal ik schrijven wat ik over dat membraan weet , zal ook jouw vraag via je pb beantwoorden in dit topic , dan kan iedereen het indien nodig terug vinden en hoef ik het niet iedere keer opnieuw te schrijven .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Kroppie »

nu daar gaat ie dan .
Heren moderators misschien handig om dit in de kennisbank te zetten , ten 1e blijft het bewaard , ten 2e hof ik het niet iedere keer opnieuw te schrijven als e.e.a. gevraagd word , we zien wel .

als eerste zeker weten dat het aan de membranen ligt , hoe?, wel van af het inlaatspruitstuk loopt een vrij dunne slang naar de achterzijde van de brandstofpomp, deze slang bij het spruitstuk losnemen , schoonvegen en dan in de slang blazen , kun je blijven blazen dan zijn er 2 mogeelijkheden , of de slang/aansluiting is lek , of de membranen beide of eentje zijn/is lek .
als je zeker weet dat de slang niet lekt en je kunt blazen dan ligt het aan een of beide membranen .
nu het vervangen
allereerst met diesel spullen , ZEER SCHOON werken ,dus eerst omgeving schoonmaken , nee niet je hele woonplaats , maar de plek waar je voor deze klus moet wezen , rondom brandstofpomp dus , en vergeet het gereedschap niet

de membranen zitten in het ronde doosje achter op de brandstofpomp op dat doosje ztten 2 slangen een dunne (retour) en een iets dikkere (drukleidingvan inlaat)
slangen losnemen , zit er nog een wit(geweest) plastic dopje op de centrale bout dat er uit wippen (is niet erg als het stuk gaat) , dan moer slw(sleutelwijdte 14mm) met goed passende sleutel losdraaien(probeer de bout met een inbussleutel 4mm tegen te houden zodat ie niet meedraait) , nu kan het blikkendekseltje eraf .
nu zie je een zeskant slw 38mm , wat uit 2 delen bestaat , bovenste zit vast met 3 inbus boutjes slw 2.5 deze losdraaien en bovenste deel met b.v schroevendraaiertje los wippen, (klemt wat door een o-ring) en nu oppassen , de bovenste helft eraf nemen en goed kijken hoe e.e.a. zit je ziet nu het membraan gedeelte , in het afgenomen gedeelte zit de holle bout en daarin een veertje en een klein ringetje ,goed opletten hoe het zit , eerst het ringetje erin dan het veertje
het membraan eruit nemen let op daaronder zit een metalen stift , lekker laten zitten , en oppassen dat ie er niet uitvalt
als je losse membranen hebt kunnen bemachtigen :

het membraan gedeelte kun je met 2 sleuteltjes losdraaien , weer goed opletten op welke plek de membranen zitten 1x een grote(nou ja groot) en 1x een kleinere en hoe om ze zitten , 1 kant zit een verdikking , membranen vervangen , en in omgekeerde volgorde de boel weer monteren , voor een makkelijker montage rubber o-ringen en membranen licht met vaseline invetten .

het zeskantgedeelte slw38 wat nog in de pomp zit kan blijven zitten ,als je het er toch uitdraait vervang dan de o-ringen ,welke daarop zitten (gelijk met de membranen bestellen ,is geen gangbare maat) en let met montage op dat het gedeelte met de slangaansluitingen op de goede plek zit (nok )
.
heb je geen losse membranen maar een set :

oude membraan uitnemen en nieuwe plaatsen , let in beide gevallen op de stift onder het membraan is ie eruit gevallen dan heeel goed schoonmaken ,met diesel bevochtigen en met de bolle zijde naar het membraangedeelte weer in het gaatje duwen , hij moet soepel gaan , zo niet is ie niet schoon genoeg .

let met opdraaien van de moer slw 14 op de bout dat de bout niet verdraait(met inbus4 tegenhouden) , slangen weer monteren en gaan

e.e.a. is redelijk goed te bereiken met de auto opgekrikt , een goede lamp is van groot voordeel
voor wat foto,s ff google op:suralimentation cx en dan kiezen http://www.mes-citroen-cx.fr/index.php/ ... mentation/(link" onclick="window.open(this.href);return false; werkt niet , krijg de dubbele punt boven de e in citroen er niet op )maar zo toch te vinden
nog wat foto,s op http://www.cxclub.cz dan in het menu aanklikken: navody,tipy,triky ,en dan vymena membran , en nee ik spreek geen tseggies :)

voor onderdelen losse membranen http://www.vissserautoelektra.nl ,en vor
komplete set http://www.autodiesel13.com (45 euro)membrane suralimentation , er zijn 2 types 560 en 561 meestal type 560 ,maar ff mailen met nummer van de pomp en je krijgt de juiste (er is ook een komplete unit maar die kost 185 euro en is als je niets sloopt niet nodig

afstellen :als de bout waar de moer slw 14 opzit niet verdraait is , bijna nooit nodig indien toch nodig , het uitstekende schroefdraad gedeelte boven de moer moet ongeveer 2 draadgangen zijn ,dat is de basis afstelling, trekt de motor van af iets boven stationair niet lekker op kun je de bout iets (1/4 slag per keer)iets uitdraaien , rookt ie met optrekken dan iets indraaien .

gebruik goed passende sleutel en inbussleutel de moer en boutjes zijn van erg zacht staal en gauw beschadigd.

wel dat was het zo ongeveer wel , succes , en nog vragen ? , gewoon stellen in het forum dan heeft iedereen wat aan het antwoord
commentaar en kritiek ook welkom (ben ook maar een mens en vergeet ook wel eens wat (laatste jaren gaaat het wel steeds beter ,ja ik bedoel het vergeten

jos

edit: adressen bij gewerkt en op werking gecontroleerd
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 18 aug 2016, 19:38, 3 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Bob Diesel »

Mooi stuk Jos
En dat laatste
Ik rook niet,ik drink niet(zuip ):wink: en dan is er nog iets
Hoe het heet weet ik niet meer,vergeten :-?
Maar hoe het moet ,dat weet ik nog goed :shh: :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Dafluc »

Ik kan het er zelf niet inzetten, maar geef het door.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Kroppie »

bvd

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Vertrokken2 »

Jeetje Krop, je bent je roeping misgelopen. Je zou leerboeken dieseltechniek kunnen schrijven.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie