vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Kroppie »

artyvisual schreef:
zo 03 jan 2021, 14:25
dank allen, ja Bas, klinkt inderdaad dat we met hetzelfde aan het dealen zijn, typisch. Hopelijk weten we dit varkentje te wassen. Eerlijk gezegd is zo'n beetje alles al vervangen wat je kan bedenken, (incluis een nieuwe kop), maar het brandstoffilter is volgens mij altijd de dans ontsprongen... (aij), die zal ik sowieso vervangen. Ik twijfel als oorzaak wel aan de brandstofpomp, omdat hij wel heel mooi loopt. Zover ik het nu zie, zal ik met alle fijne hulp (dankdank), het als volgt aanvliegen:
1) brandstoffilter (zal wel niet de boosdoener zijn) 2) compressie (laten) meten 3) timing brandstofpomp (ik heb in de buurt een gepensioneerde diesel-brandstofpomp-expert een dorp verder met complete werkplaats, maar die reviseert enkel en sleutelt niet aan de auto, maar hij weet wellicht een adres die de timing kan verzorgen).
Is er nog iets om op te letten bij vervangen brandstofpomp?
voor controle timing van de pomp hoeft er de pomp niet gedemonteerd te worden, wel distributie kap, en op het pomp deksel de bout met de inwendige zeskant er uit draaien, daar komt de afstelgereedschap in, en met de nokkenas of de pomp een tandje verkeerd kan de motor prachtig draaien.

en electrisch compressie meten daar meet je mee of alle cilinders vrijwel gelijk zijn , niet of de gemeten atmosferen aan de minimum atmosferen voldoen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door artyvisual »

Is het trouwens een idee om vooraf eerst eens op een rollerbank te kijken wat het vermogen nu is, en of, en dus wat, eventueel te halen valt met afstellen? Ik denk trouwens met al jullie bijdrage dat een tandtje ernaas wellicht ook goed mogelijk is, na nieuwe kop is er een nieuwe riem opgegaan, kan alleen niet meer terugredeneren of toen ook problemen ontstonden. In ieder geval ga ik het zeker uitzoeken. thanx allemaal

(zit in omgeving Eindhoven/Veldhoven/Eersel)
Laatst gewijzigd door artyvisual op zo 03 jan 2021, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
hobby 600, peugeot j5 TD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Kroppie »

:thumbup: goed idee, misschien zit de camper qua gewicht wel ver over het max.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Peter LMC »

artyvisual schreef:
zo 03 jan 2021, 17:19

(zit in omgeving Eindhoven/Veldhoven/Eersel)
Ja wel zo makkelijk als je dat even in je locatie zet.
Bespaart mij het nadenken.
Denk dat ik nu ook wel weet wie je dieselmannetje is. :lol3:
Woont in een vlakbij gelegen zaligheid. :thumbup:
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6300
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Als het brandstof filter al oud is kan hij ook een beetje dicht zitten.
Als je vol gas wilt optrekken of wilt rijden dan kan er te weinig flow zijn.
Klopt, ten dele, als hij stationair loopt verbruikt hij weinig brandstof, geef je dan gas dan zal hij de eerste pakweg 20 seconden prima trekken totdat er weer te weinig diesel komt, dan gaat hij horten en stoten. Ga je dan rustiger rijden dan stabiliseert het weer, nu kun je weer even gas geven met normale prestaties en dan komt het horten en stoten weer terug.
En is er al gecontroleerd of de leiding die van de turbo -----> brandstofpomp gaat geen kleine lekkage heeft.
Of door geschuurd is ergens op slecht zichtbaar punt.
Dan voelt de pomp niet dat de turbodruk er in komt en gaat geen extra brandstof geven.
En te los staande kleppen geven weinig vermogen verlies maar te strak staande kleppen wel.
Bij de camper van de vriend van mij hebben we dat inderdaad gecontroleerd en alles is ok.
Losse kleppen geven juist wel vermogensverlies ( blijven te lang open ) en te strakke kleppen merk je eigenlijk niet, die hoor je ook niet, kans is dan dat ze verbranden omdat ze de te kort opengaan om warmte voldoende af te voeren.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door pwhooftman »

"Losse kleppen geven juist wel vermogensverlies ( blijven te lang open ) en te strakke kleppen merk je eigenlijk niet, die hoor je ook niet, kans is dan dat ze verbranden omdat ze de te kort opengaan om warmte voldoende af te voeren."

Precies andersom, kleppen met ruime speling staan korter open, kleppen met krappe speling langer open. Maar daar zal het vermogensverlies niet vandaan komen, dan moeten ze wel heel erg verkeerd afgesteld zijn.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6300
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Dit zegt wikipedia over kleppen:

Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.

Te kleine klepspeling zorgt ervoor dat de klep niet lang genoeg (of in extreme gevallen zelfs helemaal niet) in rusttoestand tegen de klepzitting komt. Hierdoor kan de hitte van de klep onvoldoende afgevoerd worden en als de klep niet geheel sluit, bestaat het risico dat de klep verbrandt. Tijdens het rijden kan een te kleine klepspeling niet tot nauwelijks worden opgemerkt. Een te kleine klepspeling is dus het meest risicovol aangezien dit motorschade kan opleveren.
Maar daar zal het vermogensverlies niet vandaan komen, dan moeten ze wel heel erg verkeerd afgesteld zijn.
Nee precies, het vermogensverlies is daarvoor te groot.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Kroppie »

eerst maar eens meten hoeveel paardjes er tot beschikking staan lijkt mij een goed plan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door 309T16 »

Een camper op de rollenbank klinkt best wel grappig. Past ook niet zomaar op elke bank qua afmetingen en spoorbreedte.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door jielus »

Wij rijden een Ford Transit 2.5D in de tweede versnelling zonder problemen de steilste helling op. Topsnelheid heb ik geen kennis van want wij hebben nooit haast. Misschien verwacht je iets dat er niet is?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Kroppie »

309T16 schreef:
ma 04 jan 2021, 9:35
Een camper op de rollenbank klinkt best wel grappig. Past ook niet zomaar op elke bank qua afmetingen en spoorbreedte.
zal even zoeken zijn, maar zo te lezen word er al heel lang gezocht, en meten is weten, en gissen is vaak missen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6300
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Die rollenbank heeft in het geval van mijn kennis z'n camper geen zin, ik weet al dat hij te weinig pk's en koppel heeft en de oorzaak kom je ook niet te weten en daar ben ik juist naar op zoek.
Zonde van het geld dus.

Bij mijn eigen camper zou ik het wel willen weten omdat die is aangepast, misschien doe ik dat wel een keer.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door travelscout »

Je kunt ook eens de samenstelling van de uitlaatgassen beoordelen (kleur-subjectief) maar liever nog meten (getallen-objectief).

Moet je natuurlijk wel de fabriekswaarden weten van een euro-0.
Van de benzenine uitvoeringen staat dat in de workshopmanuels.
Paul.
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door myway »

jielus schreef:Wij rijden een Ford Transit 2.5D in de tweede versnelling zonder problemen de steilste helling op. Topsnelheid heb ik geen kennis van want wij hebben nooit haast. Misschien verwacht je iets dat er niet is?
Jij schrijft het ik dacht hetAfbeelding
Als ik zie hoe sommigen met een personenauto rijden denk ik, die zitten flink te trappen en dan ook nog vaak in situaties dat dit helemaal geen zin heeft.
Kom je dan in zo’n gebakkie uit 92 met een redelijk gewicht, wordt er al snel gedacht dat is niet normaal.
Zelf rij ik met een alkoof camper op een Transit uit 83 met een 2.5d uit 93 en een totaal gewicht van 3500 kg.
Dat komt ook niet vooruit maar we zijn overal boven gekomen.
In een haarspeldbocht op Alpe d’Huez moest ik wel eens terug naar zijn 1 maakt niet uit bovenkomen doet hij.
Laatst gewijzigd door myway op ma 04 jan 2021, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie