vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door 309T16 »

Over de eerder genoemde beperkte brandstoftoevoer. Bas gaf al aan dat je dan eerst de buffer van het filter moet leeg rijden. Vertraging van een tiental seconden.

Kan natuurlijk ook zijn, dat de leiding vanaf het filter richting het blok verstopt is. Dan heb je niet die bufferwerking en valt het dus niet op.

Heb ooit een brandstof toevoerprobleem in iets andere vorm meegemaakt. Was met een nieuwe Kawasaki GPZ motorfiets. Eerste 500km rustig ingereden. Daarna meer vermogen gaan aanspreken. Na een 1km of zo inhouden.
Heeeeel lang gezocht door de dealer. Was er bij de montage van de carburateurs een boutje in één van de carburateur gevallen, die de toevoer blokkeerde.

Heb je een racer en kan je niet harder dan 130 :(
Zo maanden rondgereden.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Kom je dan in zo’n gebakkie uit 92 met een redelijk gewicht, wordt er al snel gedacht dat is niet normaal.
Dat kan, als je geen referentie hebt.
Denk dat ik er zo'n 25 met deze motor heb gehad, dus weet exact hoe goed ze kunnen en horen te rijden.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door myway »

Zo heb ik al een aantal keer in een dergelijke camper gereden omdat de eigenaar dacht dat het niet normaal was, na een ritje steeds de conclusie, hij rijdt normaal.
Tja je moet natuurlijk niet verwachten dat een dergelijke auto als je één versnelling terugschakelt je na Luik naar boven sprint.
Vrachtwagens doen dat daar tegenwoordig wel met 450 of nog meer pk.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Precies, die had ook verder nog nooit met een andere gereden natuurlijk, geen referentie dus geen idee hoe zo'n ding hoort te rijden.

artyvisual mag gerust een langs komen bij mij, dan kan ik hem vertellen of hij net zo traag is als die van mijn kennis en er dus iets mis mee is.
Op papier hebben we dezelfde klachten maar misschien is die van hem wel trager of sneller.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door 309T16 »

Heb zelf met 3 soorten J5 TD gereden 2 x FFB570 vol integraal. Die ontliepen elkaar weinig. Maar diegene met Alkoof. Dat scheelde een fikse slok op een borrel.
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door artyvisual »

Kom je dan in zo’n gebakkie uit 92 met een redelijk gewicht, wordt er al snel gedacht dat is niet normaal.
Ik snap dit volkomen. Echter, zoals beschreven, wij staan gewoon vast/stil op een helling, en dan heb ik het over redelijk normale bergwegen, natuurlijk geen 4x4 stuff. In zijn 1 geen beweging meer in te krijgen. Levert gevaarlijke situaties op, en op zijn best een dosis stress, want dan is er maar een oplossing, achteruit omlaag. maw, ik kom lang niet overal omhoog.
hobby 600, peugeot j5 TD
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Jij hebt een Hobby 600 toch?
Is dat een Bordeaux rode toevallig?
jaren geleden kon ik er namelijk eens een kopen maar daar hadden ze een andere motor ingelegd, een gewone 2.5D
Maar nog wel met de zwaardere vertanding in de bak en de grote 16 inch wielen.
Dat schoot inderdaad niet op...

Die heb ik dus niet gekocht, misschien is er bij hou ook zoiets aan de hand?
Of zie je de turbo gewoon zitten ( bij een Peugeot kijk je er zo op als je de klep open doet )
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Atoz »

artyvisual schreef:
di 05 jan 2021, 15:42
... Levert gevaarlijke situaties op, en op zijn best een dosis stress, want dan is er maar een oplossing....
Als ik jou was dan zou ik eens tot bij Bas rijden. Misschien ziet die jouw probleem en anders er eens mee laten rijden...

Zelf rijden we rond met een exclusieve Fiat Ducato. Neen... officieel noemt hij een Derckx, naar de vorige eigenaar.
Iedereen, zelfs de specialisten, ziet als de motorkap dicht is een TD liggen, dat type Ducato was nooit een gewone diesel.
Zelf weet ik dat er een 2.8D in ligt.

Ooit heeft iemand een andere neus (het plaatwerk) op onze camper geplaatst.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
jaap prins
Berichten: 75
Lid geworden op: za 12 sep 2020, 21:05

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door jaap prins »

Klopt, ten dele, als hij stationair loopt verbruikt hij weinig brandstof, geef je dan gas dan zal hij de eerste pakweg 20 seconden prima trekken totdat er weer te weinig diesel komt, dan gaat hij horten en stoten. Ga je dan rustiger rijden dan stabiliseert het weer, nu kun je weer even gas geven met normale prestaties en dan komt het horten en stoten weer terug.
Wil het niet beter weten hoor maar zolang er geen lucht in het systeem zit kan dat niet, diesel kun je niet comprimeren of decomprimeren dus als er waar dan ook een verstopping is zal dat in het hele systeem onmiddellijk gevolgen hebben.

Een kleine lekkage in het dieselaanzuigtraject kan gevolgen hebben voor het vermogen maar zal ook tot moeilijk starten leiden.

Opbrengst van de pomp kan te laag zijn, ook al is het filter schoon. (ik las ergens dat hij niet rookt.)

Filter nooit vernieuwd vind ik vreemd dat was het eerste wat ik gedaan heb na aanschaf van mijn Peugeot en tevens 1 op reserve bij me. (je weet nooit wat er in de tank zit, roest alg water)

Als je twijfelt aan de timing dan altijd laten kijken.

Een compressietest kan veel uitsluiten.(verbrande klep, scheur in kop, pakking defect, zuigerveren)
Ik lees ook dat de temperatuur oploopt, Thermostaat of koppakking is er ook koelvloeistofgebruik? radiateur was vervangen neem aan door een nieuwe als het toch een oude was was hij schoon? blok ook afgetapt en gespoeld? (Als je het blok zelf niet aftapt blijft het meeste er inzitten) Een oplopende temperatuur heeft altijd een oorzaak en kan tot motorschade leiden of heeft dit al gedaan.

Een turbo mag ook geen lekkage hebben op het inlaatspruitstuk want dan is je druk weg.

Weet niet of er hogere dif overbrengingen zijn dan die voor de turboversie (de turboloze heeft een tand minder) Als er een zwaardere overbrenging bestaat dan word hij daar echt trager van, je mist de kracht gewoon.
wiel en bandenmaat nog origineel?(een bredere band in de zelfde hoogtemaat heeft een grootere omtrek en dat kost vermogen)

Het zijn maar wat puntjes vanaf een afstand gegeven hoor, succes.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Bas vd laar »

Wil het niet beter weten hoor maar zolang er geen lucht in het systeem zit kan dat niet
Denk dat je gelijk hebt hierin, dan zal het een vacuum zijn dat ontstaat.
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door artyvisual »

Nog even terugkoppeling na lange tijd voor het dossier... :)
Ik had een compressieset gekocht, maar toen ik stuk liep op vastzittende voorgloeiers, en geen motivatie meer had om de verstuivers eruit te halen, heb ik contact gehad met Bosmans Dieselservice in Bergeijk. Zij hebben de timing van de brandstof gecheckt en die zat er een fractie naast. Bovendien bleek de wastegate vast te zitten, deze is door hun gangbaar gemaakt. Compressietest leek hun niet nodig, ze vonden hem voor de rest hele mooi lopen. Nu lijkt het blok best wel wat meer pit te hebben. Ik moet binnenkort maar eens naar Limburg, wat steile hellingkjes pakken om te kijken hoe het doet bij 10%.
hobby 600, peugeot j5 TD
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Bas vd laar »

ij hebben de timing van de brandstof gecheckt en die zat er een fractie naast.
Hebben ze dit ook verholpen?
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door artyvisual »

jazeker!
hobby 600, peugeot j5 TD
Plaats reactie