Een camper én een 3d printer... wat dan?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door macfocus »

jasperenpriscilla schreef:
di 16 mar 2021, 8:39
Wij rijden inmiddels ook al anderhalf jaar dik tevreden rond met een mooi 3d geprint doosje. (en dashboard knoppen, en navigatiehouders en eigenlijk alles waarvan ik op een gegeven moment denk dat ik het nodig heb)

Deze hebben we onder de kastjes bij de zithoek geplaatst, een 12v aansluiting voor een dvd speler voor de kids tijdens het rijden, en een dubbel usb socket (die tevens ook voor nachtlampje dient, want die geven idd een enorme bak licht, bij ons met kleine kinderen een voordeel, persoonlijk vind ik het verschrikkelijk :crazy: )

Ik heb momenteel ook vrije toegang tot een lasersnijder voor hout (tot10mm), acrylaat, karton, leer etc... Dat bied ook echt weer een boel nieuwe mogelijkheden. Zeker omdat ik het plan heb om over anderhalf jaar voor onszelf een buscamper te gaan bouwen.
Ziet er ook netjes uit.
Die lampjesfetish van die Chinese elektroboeren snap ik ook niet idd.
Ik heb (voor best veel geld) goede gekocht zonder lampje. Zeker omdat er één recht boven mijn bed hangt.

Ik ben nog wel op zoek naar een paar kastplankjes in wat vage vormen.... :lol3:
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door jasperenpriscilla »

Een makerspace/makerszone in 's-hertogenbosch. Ik ben aan het kijken of ik wat workshops kan geven in de metaalwerkplaats daar. Dus heb daar nu een abbonement (10tje per maand) en daarnaast tik je gewoon een bepaald tarief af per machine die je gebruikt per uur. Ze hbben daar ook een riant park met 3d printers, die ook met vezels versterkt kunnen printen. En dat is echt bizar gaaf wat je daar mee kunt. Maar ook een wax printer, zodat je verloren wasmodellen kunt printen (om daarna te laten gieten in metaal).

Als je gewoon incidenteel iets wil laten printen kan dat daar overigens ook.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door Ruud Adam »

Linkje?
Dat is altijd wel fijn voor mensen die er wellicht in de buurt wonen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door KTManiac »

Even gechecked, maar hier doet Google het gelukkig nog :wink: : https://sparkmakerszone.nl/
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door macfocus »

Wow!
Dat is heel gaaf spul.
Ik heb mezelf net een lascursus cadeau gedaan bij de openbare werkplaats in Amsterdam, maar dit is next level.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door KTManiac »

Dat had ik serieus op de planning staan (lascursus).... en toen kwam Corona.
Fatsoenlijk lasapparaat gehaald (MIG/MAG)en toen dus maar flink aan het oefenen, oefenen, oefenen, Youtube filmpjes kijken, oefenen, etc.....
Kwam een filmpje tegen met de meest gemaakt fouten bij MAG lassen, heb ze bewust allemaal gemaakt om ervan te leren en te herkennen wat de oorzaak is als het fout gaat. Leuk om mee bezig te zijn. :thumbup:

Enorme hoeveelheid ijzer bij de ijzerboer gehaald ondertussen en weer als onzinnig in elkaar gelaste 'kunstwerken' weer terug gebracht.
Allemaal oefenmateriaal.

Heb het nu aardig onder de knie. (1mm plaat tot 8mm profielen) Next level RVS, dan aluminium. :D
Maar, die cursus wil ik nog steeds eens doen.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door jasperenpriscilla »

KTManiac schreef:
di 16 mar 2021, 12:21
Even gechecked, maar hier doet Google het gelukkig nog :wink: : https://sparkmakerszone.nl/
Ja correct, ik wist niet of ik zomaar een bedrijfsnaam mocht noemen. Ik wil namelijk geen reclame maken. Het is wel echt een vet coole werkplaats. En ik heb veel plezier daar op de dagen dat ik daar aan het 'klooien' ben. en voor onze toekomstige camper zie ik heel veel mogelijkheden (ze hebben ook profesionele naai en borduurmachines bijvoorbeeld) Maargoed, dit gaat wel echt offtopic.

Laten we het hier houden bij de mogelijkheden van de 3dprinters. Vezelversterkt printen is wel echt gaaf, en ook bijzonder bruikbaar in de camper. Het nadeel wat veel prints hebben van delamineren enzo, dat heb je gewoon niet als je het goed doet hiermee, waardoor je bijzonder sterke onderdeeltjes kunt maken (je kunt gewoon vezels plaatsen in de richting waar je de sterkte nodig hebt.) Ze hebben als voorbeeldje een remhandle van een motorfiets liggen. Deze is sterker als de standaard die van aluminium wordt gemaakt (en weegt maar een fractie daarvan)

Ik heb zeker het plan te kijken wat daadwerkelijk mogelijk is met deze printtechniek
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door KTManiac »

jasperenpriscilla schreef:
di 16 mar 2021, 17:25
Ik heb zeker het plan te kijken wat daadwerkelijk mogelijk is met deze printtechniek
Hier nog een, dit is inderdaad heel interessant!
Ik zie zo vaak mogelijkheden om dingen beter passend te maken voor mijn gebruik, maar het probleem is vaak dat ik dan wel 100% moet kunnen vertrouwen op de sterkte.
Voorbeeldje: GPS houder voor m'n MTB, universeel Garmin ding wat met tie-raps vast zit. Ik vind het echt helemaal 3x niks.
Ontwerp idee voor iets wat perfect past zit al lang in m'n hoofd maar ik durf daar geen 3D geprinte versie voor te gebruiken. Breken = 300 Euro kwijt.....

Hmmmm.. toch 's kijken of dat vezelversterkt printen al wat bereikbaar is voor hobby gebruik. :P
Heb je enig idee welk merk/type printer dat is?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22933
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door PaulBng »

De tegenhanger van 3d printen is frezen.
Daar doe ik het voorlopig maar mee.
Er zijn al wat broodplanken doorheen gegaan

Maar ik zie het al aankomen dat ik mijn portaalfrees ombouw naar 3d-printer....


Paul
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door jasperenpriscilla »

KTManiac schreef:
di 16 mar 2021, 18:54
jasperenpriscilla schreef:
di 16 mar 2021, 17:25
Ik heb zeker het plan te kijken wat daadwerkelijk mogelijk is met deze printtechniek
Hier nog een, dit is inderdaad heel interessant!
Ik zie zo vaak mogelijkheden om dingen beter passend te maken voor mijn gebruik, maar het probleem is vaak dat ik dan wel 100% moet kunnen vertrouwen op de sterkte.
Voorbeeldje: GPS houder voor m'n MTB, universeel Garmin ding wat met tie-raps vast zit. Ik vind het echt helemaal 3x niks.
Ontwerp idee voor iets wat perfect past zit al lang in m'n hoofd maar ik durf daar geen 3D geprinte versie voor te gebruiken. Breken = 300 Euro kwijt.....

Hmmmm.. toch 's kijken of dat vezelversterkt printen al wat bereikbaar is voor hobby gebruik. :P
Heb je enig idee welk merk/type printer dat is?
Markforged is het merk geloof ik.

Wat ik doe op mijn MTB en op mijn motor, beugeltje printen op de gewone abs/pla printer. En dan een veiligheidstouwtje die ik gewoon met een lusje om mijn stuur doe (voor de zekerheid) dus al faalt de beugel, dan hangt mijn 'device' nog gewoon te bungelen aan mijn stuur. (strikt genomen is dat dus eigenlijk al vezelversterkt :lol3: )
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door KTManiac »

jasperenpriscilla schreef:
di 16 mar 2021, 20:19
Markforged is het merk geloof ik.
Effe gegoogled, Markforged Mark Two: Price: $ 14,999
Hmmmm... ik denk er nog even over na... :angel:
Wat ik doe op mijn MTB en op mijn motor, beugeltje printen op de gewone abs/pla printer. En dan een veiligheidstouwtje die ik gewoon met een lusje om mijn stuur doe (voor de zekerheid) dus al faalt de beugel, dan hangt mijn 'device' nog gewoon te bungelen aan mijn stuur. (strikt genomen is dat dus eigenlijk al vezelversterkt :lol3: )
Da's inderdaad ook een optie ja, en inderdaad da's ook vezelversterkt. :-B
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door stobbie »

jasperenpriscilla schreef:
di 16 mar 2021, 11:18
ja en nee, je kunt nauwkeurig snijden, maar de snede is niet perfect haaks bij dat dikkere hout. frezen is ten alle tijden nauwkeuriger (er staat daar ook een grote portaal freesbank, echter ben ik nog niet opgeleid deze te gebruiken)
Als je er met meerdere passes door heen gaat, en steeds de focus iets verschuift kan je wel haaks door 9mm hoor!
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door Ruud Adam »

Kun je bij een gewone 3D printer niet steeds even stoppen en dan iets van vezel op je werkstuk leggen en dan weer doorgaan?
Of is dat echt veel te simplistisch gedacht? (dikke kans)
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Een camper én een 3d printer... wat dan?



Bericht door KTManiac »

Dat zou mooi zijn, maar dat gaat echt niet.
Nog even los van de richting waarin je die vezels zou willen aanbrengen, de printkop gaat tussen elke laag zo'n 0.1~0.2 mm omhoog.
Wanneer er ook maar iets verkeerd gaat (even een hapering in toevoer van printmateriaal, een kleine ophoping van printmateriaal) kom je een paar uur later kijken bij je printer en vindt je een grote kluwen met spaghetti in plaats van wat je had gedacht te gaan printen.

Even onderbreken om er handmatig iets (in dit geval vezel) aan toe te voegen is onmogelijk.
Plaats reactie