Capaciteit huishoudaccu's?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
edison

Re: capaciteit woonbatterijen?



Bericht door edison »

Dus iedereen akkoord? Een semi-traction batterij is de beste keuze?

En welk type dan? Lood, gel, AGM....?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: capaciteit woonbatterijen?



Bericht door Kroppie »

dat had je toch al geleerd .?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: capaciteit woonbatterijen?



Bericht door Vertrokken3 »

edison schreef:Dus iedereen akkoord? Een semi-traction batterij is de beste keuze?

En welk type dan? Lood, gel, AGM....?
Het zijn allemaal loodaccu's

Een loodaccu kan gemaakt worden als startbatterij, met dunne platen of als semitractie met dikke platen.
Startbatterijen kunnen op korte tijd veel stroom produceren maar slechts beperkt ontladen worden.
Semitractie kunnen dieper ontladen worden, men raad aan maximaal 50%, maar hebben meer last om met grote stromen te werken.

Om dit laatste wat te compenseren, heeft men kunstmiddelen toegepast een materiaal tussen de platen, gel of glasvlies/vezel (AGM).

Terwijl voor de gewone semitractie algemeen aangeraden wordt om slecht met stromen te werken van maximaal 20% van de capaciteit, dus 20A per schijf van 100Ah, kan men met Gel/AGM met grotere stromen aan de slag.
De consequentie is wel dat deze types een tragere absorptie hebben, nog vergroot indien men effectief met grote stromen werkt.
De lading is daardoor veel kritischer dan de gewone natte.

Jij geeft aan dat je een Nespresso wenst te gebruiken, dus ofwel lap je je laars aan de aanbeveling tot stroombeperking en koopt een gewone semitractie.
Ofwel koop je een Gel of AGM semitractie en neem je de kritische lading erbij.

Omdat de fabrikant kan "spelen" met oa de dikte van de platen, kan hij de eigenschappen van de batterij wat bepalen, zo kan hij iets maken dat het midden houd tussen een start en een semitractie. Dus in staat om een grote startstroom te leveren en een wat diepere ontlading mogelijk.
Naar mijn mening leunen deze batterijen wat aan bij een Gel of AGM.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: capaciteit woonbatterijen?



Bericht door hathi »

edison schreef:Dus iedereen akkoord? Een semi-traction batterij is de beste keuze?

En welk type dan? Lood, gel, AGM....?
Voor mij in ieder geval geen akkoord!.......ik ben lui en heb geen zin om er naar om te kijken,en doe dat ook niet,heb twee(Gel) loodaccus,voorheen semi-traction
Hans
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: capaciteit woonbatterijen?



Bericht door Vertrokken3 »

Die twee gel accu's zijn dan toch ook gewoon semitracties veronderstel ik? :oops:

Ik vermoed dat iedereen wel akkoord is met de TS zijn stellingname en dat voor huishoudelijk gebruik een semitractie veruit de verkiezen is boven een bv een startbatterij.

Hij vraag zich dan ook gewoon maar af welk type semitractie hij moet nemen, een gewone een gel of een AGM.

Eens die keuze gemaakt is en hij kiest voor een gewone, met een Nespresso raad ik dat niet aan, kan hij dan nog eens kiezen tussen eentje die je kan onderhouden en eentje waarbij dit niet mogelijk is.
Valt de keuze op een gel of AGM semitractie dan is dat automatisch een onderhoudsonmogelijke.
Geert505
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 30 sep 2013, 16:43
Locatie: Zuid limburg

Re: capaciteit woonbatterijen?



Bericht door Geert505 »

Beste medeamperaars, aangezien mijn probleem hier op aanluit stel ik mijn vraag ook hier.
Mijn startaccu is een gewone accu en mijn huishoudaccu ook maar die heeft het begeven. Deze moet vervangen worden maar welk type? Voor AGM of gel moet ik mijn boardcontrol/cg lader hierop instellen maar aan gezien mijn startaccu ook door de boardcontrol wordt opgeladen als de huishoudaccu vol is dan zou de hogere spanning voor deze accu weer slecht zijn? Dus kan ik dan beter een semitractie accu pakken zonder AGM of gel? Zijn er nog merken die de voorkeur verdienen?
Prettig weekend verder en groet,
Geert
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: capaciteit woonbatterijen?



Bericht door Kroppie »

neem weer een gewone geen agm of gel , en het verschil in instelling van de lader is niet een hogere laadspanning maar een langere absorptietijd , dus zal weing tot geen invloed hebben op een startaccu die krijgt die absorptiespanning toch al tijdens het rijden , neem het goedkoopste type heb je de minste problemen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Capaciteit huishoudaccu's?



Bericht door Scania »

Wil je je Nespresso verantwoord kunnen gebruiken kun je toe met 3 gewone semi-tractie accu's van 230Ah als huishoudaccu's.
(of misschien als je vrij staat op een andere mannier koffie zetten)
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Capaciteit huishoudaccu's?



Bericht door PaulBng »

Volgende vraag is dan of ie n trekhaak heeft [FACE WITH TEARS OF JOY]
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Capaciteit huishoudaccu's?



Bericht door de Jonckheer »

Leuk allemaal. Heb je één semitractie van 230 Ah en je sluit daarop aan een omvormer en daarop de Nespresso (moet wel de omvormer dat aankunnen) en als het werkt is het goed. Dat apparaat staat maar kort aan dus dat zal voor de accu niet uitmaken, mits je er op let de accu niet te veel te ontladen. Vandaar dat je er een accumonitor bij moet hebben. Kan de accu het niet leveren gaat de omvormer wel protesteren.
Zoals ook is aangehaald, koop een gewone semitractie dan ben je het beste af, ook financieel. Ze geven aan dat een agm ook op z'n kan mag liggen. Ik vraag me af waarom je dát zou willen! :lol: :lol: :lol:
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Capaciteit huishoudaccu's?



Bericht door Scania »

Nespresso trekt 140A, ook al is het maar even, de accu wordt niet oud
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Capaciteit huishoudaccu's?



Bericht door Kroppie »

er lopen nu 2 dingen door elkaar die van t.s en die van Geert , dat laatste van Geert had ik een antwoord op gegeven ,de antwoorden daarna gaan weer over nespresso o.i.d. , Geert heeft het niet over een nespresso , t.s wel

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
edison

Re: Capaciteit huishoudaccu's?



Bericht door edison »

als het echt voordeel oplevert om de Nespresso niet te gebruiken op 12V (omgevormd weliswaar), dan is dat maar zo. Dan gebruik ik de Bialetti wel.
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Capaciteit huishoudaccu's?



Bericht door Scania »

In dat geval; gewoon een gewone semi-tractie, zo groot mogelijk (Qua ruimte en gewicht)
Misschien heb je genoeg aan 80Ah, hangt af van hoelang je computerd, hoe bewolkt het is en hoe groot je zonnepaneel maar ga voor zo groot mogelijk.
Wat de Jonckheer al zei, een batterijmonitor is mi onmisbaar...
Zou je ook aanraden de halogeen te vervangen voor led
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Plaats reactie