Lak op de kitnaden scheurt bij bestelbus

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
fietsertje
Berichten: 57
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 22:44

Lak op de kitnaden scheurt bij bestelbus



Bericht door fietsertje »

Goedemiddag,

Een maand geleden heb ik een nu 5 maanden oude bestelbus aangeschaft die ik later om wil gaan bouwen tot camper. Bij thuiskomst bleek dat de metallic lak over diverse kit naden aan het scheuren is. Vooral de verticale naden boven de wielkasten, de horizontale en verticale naden die starten bij de bovenhoeken van de achterdeur. De naden die boven de voorruit beginnen en het dak op gaan. Eigenlijk bijna alle naden dus.
Ook stoot de schuifdeur bij het dicht doen de lak van de deurportier en hoek van de schuifdeur zelf af. Verder zijn er nog wat kleine dingen als de een kunststof kapje aan de binnen zeide van de voorportieren dat tegen de lak van de deuren schuurt, en een stukje van de lak wat van de achterdeur afgestoten is boven in.

Zoals jullie begrijpen baal ik hier enorm van. De dealer heeft na een week laten weten dat de bus opnieuw gespoten gaat worden, en de importeur dit gaat betalen. De spuiter geeft aan alle kit naden uit te snijden. De naden zijn nu bol en wil deze vlak afgaan kitten. Ik vermoed dat hierbij de voorruit en zijraam er ook uit gesneden worden, en de bus volledig gestript gaat worden.
Ik heb eigenlijk een nieuwe gekocht om dat ik geen zin had in lakproblemen, amateuristische spuiters, en er maar weinig schadevrije occasion modellen zijn.

Mijn vragen zijn nu:

Hoe goed zit mijn auto straks in de lak? Zelf ben ik bang dat ze straks lekker met het stanley mes in de kit en verzonken plaat materiaal gaan snijden. en ik over 4 jaar de kit en lak op zie borrelen van de roest.

Denken jullie dat het juridische mogelijk is om mijn geld terug te krijgen?

Bedankt tot zo ver
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door Nugget1 »

Wat is de geschiedenis van deze auto? Lak op kitnaden doet denken aan overgespoten zijn.
Kitnaden van bijv. De Nugget zijn niet bol, maar strak, en ongelakt. Wat weet de dealer wat u niet weet?
fietsertje
Berichten: 57
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 22:44

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door fietsertje »

Het is een demo model, die in eind oktober op de RAI in Amsterdam heeft gestaan. Andere auto's van dit merk en type hebben ook mee gespoten kit naden. Ook is er nergens aan de auto te zien dat deze een andere kleur is geweest. Dus ik ga er niet van uit dat deze overgespoten is.

De auto is in november op de weg gebracht als demo, stond vanaf begin februari bij mijn dealer en die hebben er 4 weken (zucht) overgedaan om hem rijklaar te maken.
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door lazise1973 »

Als je schuifdeur iets raakt waardoor er lak afgaat , dat is een kwestie van afstellen van de deur ( en ).
Scheurtjes in de lak op kitnaden komt vaak voor , het is een rotgezicht dat ben ik met je eens.
Schadebedrijven geven garantie op hun spuitwerk en herstelwerkzaamheden, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Er komt in ieder geval een lekkere extra laklaag op en dat is mooi.
Ik weet niet van welk merk je bus is, maar het spuitwerk van schadebedrijven hier in NL is vaak van hogere kwaliteit dan fabrieksspuitwerk. vraag bij je dealer na welk schadebedrijf hem overspuit !

Succes
Gerard
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door Vertrokken2 »

Is dat ding voor de beurs in een speciale kleur gespoten? Hier heb ik nog nimmer van gehoord bij een af-fabriek wagen. Wat is het merk?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
wim en lidy
Berichten: 2845
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 21:12
Locatie: Waar de camper is

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door wim en lidy »

Ik zou dit nooit pikken, ben zelf 52 jaar autospuiter geweest en weet waar ik over praat .
Als de spuiter de kitnaden gaat uitsnijden raakt hij met de punt van zijn mes het plaatstaal in de naad,dan raakt hij de grondlaag van het dompelbad, waar de koets in de Fabriek door is gegaan.
Het gevolg is dat de wagen daar zal gaan roesten, ook al is hij opnieuw gekit en gespoten.

U mag me bellen als u meer wil weten, stuur maar een PB voor mijn tel.
Maar ik twijfel er niet aan dat er hier mensen zijn die het beter weten, ook al zijn ze boekhouder of iets anders.
Groetjes Wim en Lidy
Afbeelding
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door durisotti »

Ik zou gaan voor een andere bus !
Bij wat oudere bussen komt dit voor, maar bij een splinternieuwe is dit niet acceptabel.
Je zou haast denken dat de auto te hard is gepoetst met een poetsmachine en dat daardoor de lak te heet is geworden of beschadigd is geraakt.
In gesprek gaan met de dealer of anders je rechtsbijstand inschakelen !
Ben wel benieuwd naar het merk, maar moet direct aan Ford denken..
Laatst gewijzigd door durisotti op vr 25 mar 2016, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door Vertrokken2 »

Win&Lidy,

Daarvoor is het een forum. Daar mogen mensen het met elkaar oneens zijn.
Maar het klopt helemaal wat je zegt. Maar goed, ik ben ook geen boekhouder.
Laatst gewijzigd door Vertrokken2 op vr 25 mar 2016, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
wim en lidy
Berichten: 2845
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 21:12
Locatie: Waar de camper is

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door wim en lidy »

:thumbup: :wink: :cheers:
Groetjes Wim en Lidy
Afbeelding
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door durisotti »

Vlak af kitten lijkt mij geen goede optie, de kit is just bol om de werking in de carrosserie op te vangen.
Bij vlakke kit naden scheurt de lak volgens mij nog sneller.
Ook zijn de naden bol om ongelijkheden tussen de verschillende plaatdelen op te vangen.
Steekt het ene stuk plaatwerk wat verder uit dan het andere dan zie je dat bij een bolle kit naad niet en bij een vlakke wel.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door EasyBee »

fietsertje schreef:Goedemiddag,

Een maand geleden heb ik een nu 5 maanden oude bestelbus aangeschaft ,,,,
Garantie?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
fietsertje
Berichten: 57
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 22:44

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door fietsertje »

lazise1973 schreef:Als je schuifdeur iets raakt waardoor er lak afgaat , dat is een kwestie van afstellen van de deur ( en ).
Dat begrijp ik, maar ik baal er toch van, slecht afgeleverd als je het mij vraagt.
lazise1973 schreef:Scheurtjes in de lak op kitnaden komt vaak voor , het is een rotgezicht dat ben ik met je eens.
Schadebedrijven geven garantie op hun spuitwerk en herstelwerkzaamheden, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Garantie zullen deze geven, maar ik ben van mening dat ze bij het snijwerk in de zinklaag gaan snijden en dit de roest bescherming niet ten goede gaat komen op langere termijn. Wat als de auto na 3,5 jaar problemen op de naden gaat krijgen? Bij wie moet ik dan aan kloppen? De importeur wijst naar de spuiter die zijn werk niet goed gedaan heeft. Bij de verkopende partij is de garantie ook verlopen. En de spuiter geeft denk ik niet meer dan 2 jaar garantie.
Dus als ik hem nu laat spuiten pak ik het risico dat de problemen later terug komen, en dan nog 10 keer erger zijn, en er bij niemand meer garantie te halen is.
lazise1973 schreef:Er komt in ieder geval een lekkere extra laklaag op en dat is mooi.
Ik weet niet van welk merk je bus is, maar het spuitwerk van schadebedrijven hier in NL is vaak van hogere kwaliteit dan fabrieksspuitwerk. vraag bij je dealer na welk schadebedrijf hem overspuit !
Een extra laklaag lijkt mij normaal niet nodig, en bij de naden zal er eerst nog schuurwerk zijn en gaat dit niet op, waar het het hardste nodig zal zijn is mij mening. Het spuit werk hier van betere kwaliteit? Ik betwijfel het, heb al genoeg pruts werk gezien. En hoe ze de onderlagen aanpakken kan ik niet beoordelen, maar als ze tussen 1 van de lagen een keer niet goed ontvetten, te dunne grondlaag, of iemand maandag ochtend geen zin heeft of vrijdag op tijd naar huis wil heeft dit invloed op de kwaliteit.
Het grootste schade bedrijf in de buurt willen ze de bus brengen. Kan een voordeel zijn om dat ze kennis in huis hebben, maar zo als in elk groot bedrijf lopen er waarschijnlijk ook prutsers rond.

Het merk laat ik nog even in het midden, als ze onredelijk gaan worden kan ik dit altijd nog roepen.
fietsertje
Berichten: 57
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 22:44

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door fietsertje »

Gobert schreef:Is dat ding voor de beurs in een speciale kleur gespoten? Hier heb ik nog nimmer van gehoord bij een af-fabriek wagen. Wat is het merk?
De bus is gewoon metallic zilver, en voor zo ver ik kan beoordelen is dit vanaf de fabriek.
fietsertje
Berichten: 57
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 22:44

Re: Lak op de kit naden scheuren bij bestelbus



Bericht door fietsertje »

wim en lidy schreef:Ik zou dit nooit pikken, ben zelf 52 jaar autospuiter geweest en weet waar ik over praat .
Als de spuiter de kitnaden gaat uitsnijden raakt hij met de punt van zijn mes het plaatstaal in de naad,dan raakt hij de grondlaag van het dompelbad, waar de koets in de Fabriek door is gegaan.
Het gevolg is dat de wagen daar zal gaan roesten, ook al is hij opnieuw gekit en gespoten.

U mag me bellen als u meer wil weten, stuur maar een PB voor mijn tel.
Maar ik twijfel er niet aan dat er hier mensen zijn die het beter weten, ook al zijn ze boekhouder of iets anders.
U heeft PB :thumbup:
Plaats reactie