waterfilter voor chloor e.d.

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door Jan en Simonne »

Wij van wc eend... 8-)
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door Marco Polo »

Nou is ozon, in combi met UV licht wel de belangrijkste manier van vers water maken in NL.
(Met zandfilters als voorfiltratie dacht ik).
Alleen luistert die toepassing van dat ozon wel nauw geloof ik.
Ben verder geen expert..

Wc eend wel dus die zal ongetwijfeld nog wel reageren ;-)
wempy
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 feb 2016, 15:41

Re: waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door wempy »

De installatie heb ik zelf gedaan middels een gaatje van 14 mm in de dop op de watertank en een 12 volt aansluiting met zekering. Alles bij elkaar een uurtje werk. De aanschaf was ongeveer € 150,- incl BTW. de jaarlijkse kosten bedragen ± € 20.- Bij hard water zal het element sneller kalkaanslag krijgen, dan een paar uurtjes in de azijn en alles is weer schoon en functioneert weer. Nogmaals na 6 jaar zeer tevreden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door Kroppie »

! ,!
met uv licht moet je er rekening meehouden dat de uv lamp regelmatig vervangen moet worden,de lamp blijft wel zichtbaar branden , maar in de loop der tijd neemt de hoeveelheid uv straling van de lamp sterk af .
waardoor de werking stopt .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door Zwerfsteen »

Bedankt voor de terugkoppeling Wempie!
Groet,
Leny en Pieter
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door Paul87400 »

Een gewoon omgekeerd osmosefilter haalt ALLES (bacteriën, chloor, zout, metalen, onkruidbestrijdingsmiddelen, medicijnen, enz, enz, ) uit het water en kost in Spanje rond de € 70,- met extra kraan en reservoir (alleen voor druksystemen).
Maximaal 1x per jaar de voorfilters vervangen en je kunt er weer een jaar tegen.

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door Marco Polo »

Is dit water bedrijf het niet mee eens.

http://www.purewater.nl/bestanden/fcked ... ose(1).pdf

Daarom: Een omgekeerde osmose drinkwater systeem zou alleen moeten worden gebruikt op een microbiologische veilige watervoorziening of in combinatie met andere zuiveringstechnieken.
Toch weer een koolfiltertje ervoor ;-)
(Da's wat dit bedrijf ook aanraad).
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door Dafluc »

En nu maar hopen dat Wempy (vooral dat incl. btw doet het hem) ook in de andere topics mee gaat doen.
Afbeelding
kees & corona
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 13:26
Locatie: Regio Alkmaar

Re: waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door kees & corona »

Allen,
Voor diegeen met interesse zou hier eens kunnen informeren.
http://www.hatenboer-water.com/

Beroepshalve hele goede ervaringen mee gehad.
Maar ik weet niet of ze je particulier ook verder kunnen helpen, maar wellicht adressen.

Preventief wordt de UV lamp jaarlijks vervangen.

Groetjes,
Kees
Perfect Days.
Don't cry because they are gone,
but laugh because they were there.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door Marco Polo »

De waterboer van Rotterdam :thumbup:
Wel eens een boot van hun geladen met gedestilleerd water toen ik nog bij de AVR werkte.
Was niet hun core-bussines maar goed, Rotterdammers; u vraagt, wij draaien :mrgreen:

Maar wat voor systeem heb je het over Kees?

UV pakt alleen biologisch materiaal:
Ultraviolet desinfecteren – Zowel POU als POE en wordt gebruikt voor het vernietigen van biologische verontreinigingen. Anorganische en andere organische moleculen worden niet aangetast. Dit systeem wordt meestal toegepast in combinatie met actieve koolfilters.
Bron: de link van Pure Water die ik al eerder postte.

Die koolfiltertje zijn toch wel de basis, lijkt me, als je een beetje leuk slootwater wilt filteren.
Komt ze vrijwel overal tegen al is het maar als voorfiltratie.

Eigenlijk zou de vraag kunnen zijn: kan je volstaan met alleen een koolfilter om drinkwater te zuiveren!?
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door de toren »

http://www.bever.nl/katadyn-pocket-wate ... olour=5806

Het is geen inbouw maar als het echt veilig moet zijn en om te drinken is het meer dan genoeg . Ben je gelijk een prepper :).
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door Paul87400 »

@ Marco Polo: Het gaat met een omgekeerd osmose systeem precies zoals Pure Water aanbeveelt.

Je begint met gewoon (naar chloor smakend) schoon leidingwater, dat gaat langs verschillende filters (o.a. koolstof) en dan pas door het osmose filter.

Over de capaciteit hoef je je ook geen zorgen te maken die paar liter per dag gaat altijd wel.

Ook het rendement is prima in orde, het "spoel"water dat niet uit het osmosefilter komt leidt je gewoon terug naar je schoon-watertank.
Het relatief schone leidingwater dat de basis is voor het osmose systeem is dermate schoon dat die zeer geringe extra "vervuiling" van het spoelwater nauwelijks iets uitmaakt.

We praten over een klein huishoudelijk systeem met een opbrengst van maximaal 5l-10l/dag.

Trouwens zoveel drinkwater uit de kraan gebruik ik niet per dag, ik vul het aan met sap, bier en wijn, voor de noodzakelijke mineralen.
Voor het douchen en de afwas kun je prima naar chloor smakend water gebruiken.

Ideaal voor camperaars die kraanwater niet vertrouwen.

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door Marco Polo »

Ik ken die osmose systemen eigenlijk alleen van het ontharden (van water voor stoomproductie e.d).
De membranen halen dan de hardheidszouten uit het water.
(Je produceert dan gedemineraliseerd water)
De voorfiltratie is erg belangrijk omdat de membranen erg gevoelig zijn voor vervuiling.
Maar die voorfiltratie doet dus in dit geval ook vrijwel al het werk wat microbiologie en chlorides betreft.
Lijkt me dat de toegevoegde waarde van de RO eigenlijk alleen het produceren van heel "zacht" water is (met heel weinig mineralen)!?
Is in landen zoals Italië - waar het water soms bartsens vol zit met kalk - soms ook geen straf ;-)

Edit: het terugbrengen van het spoelwater, de brijn, naar je schoonwatertank betekent wel dat de zoutconcentratie/hardheid in je tank steeds hoger wordt (tenzij je regelmatig water afspuid).
Gebruikersavatar
Theo-PE2TEO
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 17:59
Contacteer:

Re: waterfilter voor chloor e.d.



Bericht door Theo-PE2TEO »

Osmose filter (O.F.) worden bij de marine gebruikt om van zeewater drinkwater te maken. Dit doen ze overal ter wereld maar wel pas als ze 15km uit de kust zijn. Ik weet niet of dit te maken heeft met vervuiling die niet te filteren is of dat het de levensduur van de filters verlengd. Ik heb wel eens gehoord dat je met een O.F. zelfs water kunt maken uit een beerput??? Zou het zelf niet willen proberen maar je weet nooit.
Groetjes Theo - PE2TEO
www.pe2teo-en-beer.nl
Van iedereen kun je wat leren, van de meeste hoe het niet moet!
Afbeelding
Plaats reactie