LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
diezel
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 22:16

LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door diezel »

Hoi camperaars,

Ik heb een camper met een vaste lpg tank onder de bus, waarop het gasfornuis is aangesloten. Hij is van buiten te vullen met een reguliere lpg vulnippel. We koken niet vaak dus hebben al jaren niet meer getankt, maar willen hem toch weer eens aanvullen. Op het inernet lees ik dat dat niet mag bij een regulier tankstation. Onduidelijk is of dat veranderd is door een wijziging van de Activiteitenregeling milieubeheer.

In 5.73 staat nu: De afleverzuil levert uitsluitend LPG aan.... brandstofreservoirs die uitsluitend dienen voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die zijn bevestigd aan deze voertuigen en die al dan niet mede zijn ingericht voor de voeding van verwarmingssystemen voor gebruik in motorvoertuigen op de weg en de aanhangers daarvan mits die verwarmingssystemen voldoen aan de eisen van de Regeling voertuigen;

In de toelichting staat: De laatste jaren worden er in toenemende mate in- of ondergebouwde LPG-tanks toegepast op bijvoorbeeld kampeerwagens. Deze vaste LPG-tank kan in dat geval gebruikt worden voor zowel aandrijvings- als verwarmingsdoeleinden.....
Geconstateerd is dat er uit veiligheidsoogpunt geen bezwaren bestaan wanneer een voertuig dat is voorzien van een ingebouwde LPG-tank die gebruikt wordt voor zowel aandrijvings- als verwarmingsdoeleinden, tankt bij een LPG-tankstation, mits het voertuig voldoet aan de eisen .... Er is dan ook besloten om, met het oog op deze ontwikkelingen, de reikwijdte te verruimen ten opzichte van het Besluit LPG-tankstations milieubeheer (oud).

Wij hebben zo'n tank, maar die is niet bestemd voor verwarming. Als je het gasfornuis gebruikt wordt het wel heel warm in de bus, maar dat is niet de intentie :)

Weet iemand of de wetswijziging maakt dat wij nu wel mogen tanken? Het NKC voorspelde dat vorig jaar maar zegt er nu niets over. Zo nee, kan ik met zo'n onderbouw tank ook bij een gasvulstation terecht?

Grts,
Marjolein
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door @3 »

Je moet niet zo moeilijk denken en gewoon gaan tanken. Niemand die daar een probleem van maakt waarom zou jij dat dan wel doen. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Lowalcohol
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 06 sep 2015, 23:09
Locatie: Oosterhout

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door Lowalcohol »

worden voor zowel aandrijvings- als verwarmingsdoeleinden.....
Dit is omdat voor verwarming gasdamp wordt gebruikt en voor aandrijving wordt vloeibaar gas gebruikt. de manier waarop de brandstof uit de tank gehaald wordt verschilt daardoor, normaal gebruik je voor koken/verwarming een gasdamptank.

Vergeleken met de propaan/butaan flessen is het vooral handig om een bij te vullen fles te hebben, zodat je niet moet wachten tot deze leeg is voor je hem verwisselt. De samenstelling van het gas schijnt hetzelfde te zijn.

Ik heb zelf recent een "groene" tank gekocht, maar achteraf had ik beter een alininium tank moeten kopen, omdat moeilijk te zien is hoeveel er nog in de tank zit. Op de alu tanks schijn je meters aan te kunnen sluiten, zodat je binnen kan zien hoeveel je nog te verstoken hebt.

Ik heb geen buitenaansluiting, die ene keer tanken (tot nu toe) ging zonder problemen. Ik ga wel knutselen als blijkt dat ik niet overal kan tanken.
diezel
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 22:16

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door diezel »

@3 schreef:Je moet niet zo moeilijk denken en gewoon gaan tanken. Niemand die daar een probleem van maakt waarom zou jij dat dan wel doen. ;)
Ik heb het een paar keer gevraagd en dan werd het (vaak niet heel vriendelijk) geweigerd. In verschillende landen. In Nederland zag ik iig afgelopen jaar geen onbemande stations meer, je moet opbellen om de kraan te laten openen. En bij de pomp hangt een groot bord dat je geen gasflessen mag vullen. Ik wil graag weten of ik dan gewoon kan zeggen dat ik een kampeerwagen tank wil vullen.

Dus als je een adresje voor me hebt waar dit geen probleem oplevert, graag!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door Marco Polo »

misschien dan handig dat je vermeld waar je ongeveer woont?

Tank bij mij in de buurt altijd zonder problemen.
Ook in andere landen nooit geweigerd bij bemande pompen (zelfs met service).
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door Opgezegd »

De aflevering van LPG is geregeld in het Besluit LPG-tankstations milieubeheer. Hier staat in artikel 3.8. Het afleveren is alleen toegestaan via het aflevertoestel. Uit het aflevertoestel mag geen LPG worden afgeleverd aan andere reservoirs dan:

a. brandstofreservoirs, uitsluitend dienend voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die bevestigd zijn aan deze voertuigen;
b. speciaal hiervoor ingerichte wisselreservoirs met een inhoud van ten hoogste 150 l bestemd voor de aandrijving van hef- en transportwerktuigen; het afleveren aan deze wisselreservoirs in besloten ruimten is verboden en moet in de open lucht geschieden;
c. aan het reservoir van de LPG-tankwagen, wanneer de installatie wordt leeggehaald.


Je mag dus formeel niet tanken met een dampgastank. zie http://camperpunt.nl/lpg/.
Laatst gewijzigd door Opgezegd op zo 13 dec 2015, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
isoplus
Berichten: 6390
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door isoplus »

Als je een vaste buiten vul-aansluiting hebt op of aan je camper wordt je tanken niet geweigerd. Ga je met gasflessen lopen sjouwen dan willen ze nog wel eens moeilijk doen.
De pompbediendes hebben ook hun instructies en zijn blij dat ze werk hebben.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door Marco Polo »

"van buiten te vullen met reguliere LPG vulnippel"

Lijkt op een buitenvulaansluiting toch?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door Cee Pee »

De tweede opmerking sloeg op de fles van Lowalcohol ik heb het iets duidelijker gesteld in mijn bericht.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door Opgezegd »

Als aanvulling, ik heb in 2014 contact met de afdeling wetgeving gehad, dit is verwoord in deze nieuwsbrief. Ik heb nu de onduidelijkheid wederom voorgelegd aan de afdeling wetgeving.
diezel
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 22:16

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door diezel »

Martin schreef:Als aanvulling, ik heb in 2014 contact met de afdeling wetgeving gehad, dit is verwoord in deze nieuwsbrief. Ik heb nu de onduidelijkheid wederom voorgelegd aan de afdeling wetgeving.
Dank, Martin!

Ik begrijp uit de comments dat mijn tank een vaste gasdamptank is en dat het technisch niet verschilt van een gasdamptank voor verwarming. Ik dacht overigens dat het probleem aan de pomp ook belastinggerelateerd was. Maar de wetswijziging lijkt alleen met veiligheid en milieu te maken te hebben.

Adresjes van LPG tankstations waar dit geen probleem is zijn welkom in/rond/tussen Amstelveen, Amsterdam, Amersfoort, Soest, Lelystad, Almere en Heerenveen.

Dank,
Marjolein
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door Opgezegd »

Ik heb ook een buitenaansluiting en heb nog nooit een probleem gehad om bij een LPG pomp te tanken. Voor mensen met een losse fles is het wel oppassen geblazen als het een economisch delict wordt. Das errruggggggggg duur als je een verbaal krijgt.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door Marco Polo »

Waarom zou het een economisch delict kunnen zijn Martin?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: LPG tanken voor gasfornuis en wetswijziging



Bericht door Kroppie »

voor verwarmen mag wel ?
koken is toch je eten verwarmen . :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie