wanneer raam kitten en hoe?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

wanneer raam kitten en hoe?



Bericht door AadenAnke »

Gisteren en vandaag de zachte/rotte plekken bij de zijwand weggehaald. Viel tegen was rotter dan ik verwachte. Van betonplex nieuwe regels gemaakt. Die ga ik er van de week in lijmen. Het vocht is binnen gekomen via een oude schade en het raamrubber. Nu mijn vraag, als ik het raam terug plaatst. Is het verstandig om na het plaatsen Butylkit tussen de buitenwand en het rubber te spuiten. Of gelijk met kit monteren? Bij dat laatste wordt het waarschijnlijk wel knoeien. Is het verstandig om de kit tube een tijdje in warm water te leggen zodat deze op een temperatuur van ongeveer 35 graden is? Het plaatsen van het raam heb ik nog nooit gedaan. Heb el een tijdje zitten zoeken naar een duidelijke omschrijving deze helaas nog niet gevonden.
gideon

Re: wanneer raam kitten en hoe?



Bericht door gideon »

Raam kitten, dan eerst alle oude kit verwijderen. Vervolgens camperwand en raamdeel heeeel goed ontvetten, bijvoorbeeld met "pure" alcohol. Inderdaad butylkit gebruiken, en vooraf de kitkoker in warm water leggen is goed. Ik heb de kit op de raamsponning gespoten en die op de wand gedrukt en aangeschroefd. Niet zuinig zijn met kit.
Uiteraard in een droge, liefst warme ruimte de kit verwerken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: wanneer raam kitten en hoe?



Bericht door Kroppie »

en het belangrijkste is :het mot goed DICHT en niet het kan knoeien , dus maar wat minder kit of anders .
geknoei kun je naderhand opruimen .
(opnieuw aan de gang omdat het niet dicht was en wel netjes ook natuurlijk)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: wanneer raam kitten en hoe?



Bericht door myway »

Ik gebruik, net als de meeste camper/caravan fabrikanten de producten van Dekalin
http://www.dewitschijndel.nl/catalogsea ... ?q=Dekalin
Zoals al eerder omschreven de oude kit goed verwijderen en ontvetten.
Als er een rubber in de lijst zit, zoals bij de Seitz ramen, het oude rubber niet meer gebruiken.
Je kunt er een nieuw rubber inzetten, zelf doe ik het meestal zonder rubber.
Dan goed kitten met de 8936.
Er staan diverse filmpjes op YouTube over het werken met dit product.
Daarna doe ik er altijd een randje ms2 langs de lijst.
De verwerkingstemperatuur is +5 tot +35 graden
Het voordeel van deze kit t.o.v. Sika butyl is dat het niet zo'n giga plakzooi wordt.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: wanneer raam kitten en hoe?



Bericht door AadenAnke »

Oke een heleboel wist ik al half half. Het is een raam dat niet te openen is en met een rubber gewoon om de wand klemt.
Iemand een suggestie waar ik de kit op korte termijn kan halen bestellen?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: wanneer raam kitten en hoe?



Bericht door ducati 900 »

De wand eerst afplakken scheelt een hoop geknoei.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: wanneer raam kitten en hoe?



Bericht door Hoofdnoorman »

AadenAnke schreef:Oke een heleboel wist ik al half half. Het is een raam dat niet te openen is en met een rubber gewoon om de wand klemt.
Iemand een suggestie waar ik de kit op korte termijn kan halen bestellen?
Goede ruitenkit gewoon bij de automaterialenzaak.
Liever warm maken en met een handstempelspuit dan koud met een luchtdrukspuit, tenzij het natuurlijk een luchtdrukstempelspuit is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie