Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
Ik begrijp er nu helemaal niets meer van!!!
Een dik half jaar geleden is er een andere motor (vauxhall 2300) in mijn Bedford gegaan.
Die heeft twwe maanden lekker gelopen, maar kreeg toen last van ontstekingsproblemen.Ik heb hierover in het verleden al een paar vragen op dit forum gesteld.
Zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8450331
Vorige maand ben ik 2 weken op vakantie gegaan, en heeft de wagen zonder problemen 2100 km gelopen.
Vorige week staken dezelfde problemen weer de kop op. Onregelmatig lopen, schokkend optrekken, backfire als je tijdens het optrekken gas bij gaf.
Ik heb toen eerst zelf even gekeken of ik het kon oplossen.
Ik had ooit met een oude Chevrolet dezelfde problemen, en dat lag toen aan de katalysator.
Ik ben naar de sloop gegaan en heb een andere midden- en einddemper gekocht, passend gemaakt en erop gezet. Dat maakte geen verschil.
ik heb er een andere verdelerkap opgezet...ook geen verschil.
De wagen is weer (voor de zoveelste keer) naar de garage gegaan die mij de motor heeft verkocht, en erin geplaatst heeft. Nu wil ik niets ten nadele van deze garagehouder zeggen, want iedere keer als ik met die problemen bij hem kwam, heeft ie me uitstekend geholpen, en hoefde ik enkel zijn tijd te betalen.
Dus ik de wagen vandeweek weer naar hem gesleept en vanochtend kon ik 'm ophalen. Hij had er een complete andere ontstekingsunit in geplaatst, nieuwe puntjes en condensator, een nieuwe rotor, nieuwe bougie- en bobinekabels. Hij had de benzinepomp vervangen, en een nieuwe leiding gelegd.... en weer hoefde ik enkel zijn tijd te betalen.
Tijdens de proefrit draaide de motor als een naaimachine, en ook op de weg terug was alles ok. Na 20km begon de wagen bij 80km zachtjes te schokken ( ik dacht eerst dat ik tegenwind had), maar hoe dichter ik bij Rotterdam kwam, des te meer schokte de auto. Ook kwamen er weer kleine knalletjes onder de wagen vandaan als ik gas bij gaf. Toen ik voor een stoplicht gestopt was en voor het groene licht ging optrekken, ging dat niet vloeiend en trok de wagen schokkerig op.
Ik parkeerde de auto en gaf nog wat gas, en het gekke was dat de motor keurig liep...ook stationair.
Ik ben nog wat in de buurt gaan rijden toen de motor was afgekoeld, maar dat maakte geen enkel verschil....integendeel, het schokkend rijden werd steeds erger. Maar toen ik de wagen parkeerde en een beetje met het gas speelde, liep de motor prima.
IK BEGRIJP ER HELEMAAL NIETS MEER VAN!!!!
Onbegrijpelijk vind ik dat ie eerst als een trein loopt en langzamerhand steeds slechter...en...
als er krachten op het aandrijfsysteem worden uitgevoerd, dit heel moeizaam gaat, terwijl als de auto met draaiende motor stil staat, de motor loopt als een zonnetje.
Iemand?
Een dik half jaar geleden is er een andere motor (vauxhall 2300) in mijn Bedford gegaan.
Die heeft twwe maanden lekker gelopen, maar kreeg toen last van ontstekingsproblemen.Ik heb hierover in het verleden al een paar vragen op dit forum gesteld.
Zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8450331
Vorige maand ben ik 2 weken op vakantie gegaan, en heeft de wagen zonder problemen 2100 km gelopen.
Vorige week staken dezelfde problemen weer de kop op. Onregelmatig lopen, schokkend optrekken, backfire als je tijdens het optrekken gas bij gaf.
Ik heb toen eerst zelf even gekeken of ik het kon oplossen.
Ik had ooit met een oude Chevrolet dezelfde problemen, en dat lag toen aan de katalysator.
Ik ben naar de sloop gegaan en heb een andere midden- en einddemper gekocht, passend gemaakt en erop gezet. Dat maakte geen verschil.
ik heb er een andere verdelerkap opgezet...ook geen verschil.
De wagen is weer (voor de zoveelste keer) naar de garage gegaan die mij de motor heeft verkocht, en erin geplaatst heeft. Nu wil ik niets ten nadele van deze garagehouder zeggen, want iedere keer als ik met die problemen bij hem kwam, heeft ie me uitstekend geholpen, en hoefde ik enkel zijn tijd te betalen.
Dus ik de wagen vandeweek weer naar hem gesleept en vanochtend kon ik 'm ophalen. Hij had er een complete andere ontstekingsunit in geplaatst, nieuwe puntjes en condensator, een nieuwe rotor, nieuwe bougie- en bobinekabels. Hij had de benzinepomp vervangen, en een nieuwe leiding gelegd.... en weer hoefde ik enkel zijn tijd te betalen.
Tijdens de proefrit draaide de motor als een naaimachine, en ook op de weg terug was alles ok. Na 20km begon de wagen bij 80km zachtjes te schokken ( ik dacht eerst dat ik tegenwind had), maar hoe dichter ik bij Rotterdam kwam, des te meer schokte de auto. Ook kwamen er weer kleine knalletjes onder de wagen vandaan als ik gas bij gaf. Toen ik voor een stoplicht gestopt was en voor het groene licht ging optrekken, ging dat niet vloeiend en trok de wagen schokkerig op.
Ik parkeerde de auto en gaf nog wat gas, en het gekke was dat de motor keurig liep...ook stationair.
Ik ben nog wat in de buurt gaan rijden toen de motor was afgekoeld, maar dat maakte geen enkel verschil....integendeel, het schokkend rijden werd steeds erger. Maar toen ik de wagen parkeerde en een beetje met het gas speelde, liep de motor prima.
IK BEGRIJP ER HELEMAAL NIETS MEER VAN!!!!
Onbegrijpelijk vind ik dat ie eerst als een trein loopt en langzamerhand steeds slechter...en...
als er krachten op het aandrijfsysteem worden uitgevoerd, dit heel moeizaam gaat, terwijl als de auto met draaiende motor stil staat, de motor loopt als een zonnetje.
Iemand?
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
Het lijkt erop dat er iets gebeurd waardoor de ontsteking van slag raakt. Zelf denk ik dat de puntjes versneld inbranden, dit verschillende oorzaken hebben; - een defecte condensator of een te grote stroom door de puntjes. Zit er de juiste bobine in? Is de voedingsdraad naar de ontsteking wel de juiste? Vaak zit daar een weerstandsdraad die bij het starten wordt overbrugd zodat er voldoende spanning bij het starten overblijft....
Tja dit zijn lastige problemen zeker zo vanaf een afstand.
Suc6 Hoor graag als het opgelost is.
Mvg Rolf
Tja dit zijn lastige problemen zeker zo vanaf een afstand.
Suc6 Hoor graag als het opgelost is.
Mvg Rolf
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
Je blijft maar steeds met die contactpunten knoeien. Bouw er elektronische ontsteking in, dan ben je a: van het eeuwige vervangen en afstellen af en b: je krijgt een betere vonk dus betere verbranding.
Ik zeg niet dat dat je problemen oplost, maar misschien ook wel. Heb je er al eens een andere bobine aan gehangen? Die kan ook (inwendige) problemen geven.
Misschien zit het helemaal niet in de ontsteking maar in het brandstofsysteem, carburateur? Daar hoeft maar één vuiltje in rond te dwarrelen en je hebt een hoop gedoe. Dus, zit daar wel een goed filter tussen? Geen troep in de tank?
Ik zeg niet dat dat je problemen oplost, maar misschien ook wel. Heb je er al eens een andere bobine aan gehangen? Die kan ook (inwendige) problemen geven.
Misschien zit het helemaal niet in de ontsteking maar in het brandstofsysteem, carburateur? Daar hoeft maar één vuiltje in rond te dwarrelen en je hebt een hoop gedoe. Dus, zit daar wel een goed filter tussen? Geen troep in de tank?
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
foutje
jos
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 03 sep 2015, 8:04, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
weerstand van de hoogspannings wikkeling van de bobine meten en dat terwijl je de bobine verwarmt met een verffohn , gewoon goed heet .
dan komt een eventueel probleem met de bobine wel naar boven ,of gewoon een nieuwe proberen ,maar vergeet niet dat nieuwe(nog ongebruikte) bobines ook meestal al meer dan 30 jaar oud zijn ,de isolatie van die dingen dus ook
jos
dan komt een eventueel probleem met de bobine wel naar boven ,of gewoon een nieuwe proberen ,maar vergeet niet dat nieuwe(nog ongebruikte) bobines ook meestal al meer dan 30 jaar oud zijn ,de isolatie van die dingen dus ook
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
Staat je ontsteking nog wel op tijd ?
Je ontsteking moet vast staan op het blok ,maar je kan hem iets los draaien om hem op tijd te zetten
Mischien niet goed vastgezet of los getrilt
Op mijn Renault 5 uit 1981 heb ik nu ook electronische ontsteking (123ignition ) en heb spijt dat ik het niet jaren eerder heb laten doen
Je ontsteking moet vast staan op het blok ,maar je kan hem iets los draaien om hem op tijd te zetten
Mischien niet goed vastgezet of los getrilt
Op mijn Renault 5 uit 1981 heb ik nu ook electronische ontsteking (123ignition ) en heb spijt dat ik het niet jaren eerder heb laten doen
Bij vlagen ben ik geniaal
Helaas is het nu windstil
Helaas is het nu windstil
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
Aangezien het fenomeen optreed bij het vragen van kracht van de motor blijf ik bij mijn eerste antwoord:
Timingbelt
Distributie...........ketting?.................slijtage op tandwielen, uitgerekte ketting
Riem.............uitgerekte riem...................
Timingbelt
Distributie...........ketting?.................slijtage op tandwielen, uitgerekte ketting
Riem.............uitgerekte riem...................
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
Hij heeft 2100 km geen last gehad en toen kwam het probleem weer terug. Lijkt mij dan geen mechanisch probleem.
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
en als er iedere keer enkel arbeidsloon gerekent word ,hoe nieuw zijn dan de vervangen onderdelen .
kijk voor al bij de stroomverdeler het massadraadje van de beweegbare contactpunten grondplaat naar het onderbrekerhuis goed na.
bij het moeten leveren van vermogen ,veranderd het vacuum en dan beweegt die grondplaat en zonder goede massa geeft dat problemen
bij zo,n oud ding als de bedford met contactpunten geloof ik ook niet in teveel speling op de distributie .
ik zou het in de 1e plaats zoeken in de ontsteking en in de 2e plaats in de carburateur (te arm mengsel bij vermogen moeten leveren ).
,t allemaal ouwe zooi dus ALLES goed nazien .
jos
kijk voor al bij de stroomverdeler het massadraadje van de beweegbare contactpunten grondplaat naar het onderbrekerhuis goed na.
bij het moeten leveren van vermogen ,veranderd het vacuum en dan beweegt die grondplaat en zonder goede massa geeft dat problemen
bij zo,n oud ding als de bedford met contactpunten geloof ik ook niet in teveel speling op de distributie .
ik zou het in de 1e plaats zoeken in de ontsteking en in de 2e plaats in de carburateur (te arm mengsel bij vermogen moeten leveren ).
,t allemaal ouwe zooi dus ALLES goed nazien .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
Dat geeft niks. Vervelender zou het zijn dat jouw garage er ook niets meer van begrijpt. Nu is het zijn probleem en jouw ongemak maar hij mag het oplossen. Zodra je zelf gaat dokteren wordt het echter jouw probleem.tonafoto schreef:IK BEGRIJP ER HELEMAAL NIETS MEER VAN!!!!
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
- ducati 900
- Berichten: 7491
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
Voorschakelweerstand heeft deze bobine niet en ook geen weerstanddraad en er zit ook geen krukassensor op de motor.
Trek de vacuumleiding eens van de ontsteking en ga rijden.
Je kunt ook eens controleren op een vacuumlek onder de carburateur, backfire duidt ook vaak op gebrek aan brandstof als er vermogen wordt gevraagd.
Dit kun je doen door met remreinger te spuiten op het inlaat traject, bij pakkingen en aansluitingen, als je in de buurt van neen lek spuit dan
gaat de motor sneller lopen.
Pak er wel een luchtspuit bij en blaas alles eerst weer droog nadat je gespoten hebt, er wil nog wel eens remreiniger verzamelen
op plekjes waarna je een brandje krijgt, zet evt een brandblusser in de buurt, het is mij 1 keer overkomen.
Ben.
Trek de vacuumleiding eens van de ontsteking en ga rijden.
Je kunt ook eens controleren op een vacuumlek onder de carburateur, backfire duidt ook vaak op gebrek aan brandstof als er vermogen wordt gevraagd.
Dit kun je doen door met remreinger te spuiten op het inlaat traject, bij pakkingen en aansluitingen, als je in de buurt van neen lek spuit dan
gaat de motor sneller lopen.
Pak er wel een luchtspuit bij en blaas alles eerst weer droog nadat je gespoten hebt, er wil nog wel eens remreiniger verzamelen
op plekjes waarna je een brandje krijgt, zet evt een brandblusser in de buurt, het is mij 1 keer overkomen.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
Backfire's krijg je als de ontsteking slecht functioneert. Het is gegarandeerd over als er nieuwe contactpunten, rotor , verdeelkap, condensator, bougiekabels en bougiedoppen geplaatst worden.. Mocht er een rotor met een centrifugale toerenbegrenzer gemonteerd zijn, dit is altijd een bron van ontstekingsproblemen. Uiteraard moet de ontsteking goed op tijd staan, maar meer kan er niet mis zijn.
- ducati 900
- Berichten: 7491
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Voor de zoveelste keer: stotteren en backfire
Meine rotor met centrifugale toeren begrenzer heeft deze Bedford ook niet, backfire heb je ook bij een te arm mengsel, dus niet alleen bij ontstekings problemen.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).