Storing ABS en ASR van Volkswagen T5

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
martijnp
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 22:40
Locatie: Zoeterwoude

Storing ABS en ASR van Volkswagen T5



Bericht door martijnp »

Hallo,

Sinds kort branden bij mijn t5 1.9 uit 2007 de storingslampjes van de abs en asr.. 

Nu staat de bus (onder garantie) bij de garage en belden ze mij vandaag dat er in een van de draden een weerstand meetbaar blijft. Hun diagnose is dat ik waarschijnlijk in de buurt van de instapbak bij de schuifdeur een draad heb geraakt.. Deze heb ik inderdaad vastgezet met een aantal schroeven omdat ik deze passend moest maken op een verhoogde vloer.. Hierdoor is het volgens de garage geen garantie ...

Mij lijkt dit sterk omdat tussen de storing en het vastzetten van de instapbak een aantal weken verschil zit.. Misschien gekomen door beweging/ rijden..? De rest van de vloer zit overigens gelijmd en niet geschroefd. .

Nu is mijn vraag: zitten er überhaupt draden in de buurt van de instapbak die verantwoordelijk kunnen zijn voor deze storing?


Ps. Eigenlijk viel het probleem me op sinds ik een slaaphefdak heb ingebouwd.. Volgens mij heb ik daar ook geen draden mee geraakt en volgens mij zitten daar ook geen draden die een storing in abs of asr kunnen veroorzaken?.. Alle lichten doen het goed (remlicht e.d)..

Graag jullie mening hierover.. alvast dank, Martijn
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: storing abs asr vwt5



Bericht door Kroppie »

op http://www.weetjewel.com vind je ook een hoop kennis van die bussen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Storing ABS en ASR van Volkswagen T5



Bericht door hathi »

Martijn leg eens uit bouwjaar 2007 en dan onder garantie? Ik zou 1 voor 1 die schroeven demonteren,of nog beter kijk er eens onder of je inderdaad een kabel geraakt hebt?
Hans
Rolf t5
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 19:17
Locatie: Drenthe

Re: Storing ABS en ASR van Volkswagen T5



Bericht door Rolf t5 »

Hans, ik denk de bus net 2e hands gekocht??

Maar ff on topic; de bedrading van het abs gaat vanonder de stoelen door een opening naar het chassis en loopt dan buitenom de chassisbalken in een kabelboom in plastic verpakt verder.... In de laadruimte heb je geen bekabeling lopen. Of je hebt wel hele lange schroeven gebruikt......

Dat beide lampjes branden komt omdat beide systemen van het abs gebruik maken....

Ze meten weerstand, hoe? Hoeveel? Er zit aan het uiteinde een spoel dus weerstand is goed.

Suc6

Mvg Rolf
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Storing ABS en ASR van Volkswagen T5



Bericht door @3 »

martijnp schreef:Hun diagnose is dat ik waarschijnlijk in de buurt van de instapbak bij de schuifdeur een draad heb geraakt..
Zolang het een waarschijnlijkheid is is er geen diagnose.
Kortom ze weten het niet maar nemen op deze manier er een voorschot op dat jij de rekening mag betalen. Dan kan je er vast aan wennen.
Om onder de garantie verplichting uit te komen dienen zij te bewijzen dat de oorzaak van de storing door jouw toedoen is ontstaan. Kunnen zij dat niet moeten zij onder garantie repareren.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Storing ABS en ASR van Volkswagen T5



Bericht door hathi »

Ja dat klopt.....hoeveel weerstand er Nu is moet men kunnen aflezen ,ik denk dat het rond de 1 ohm Moet zijn,... dit vanuitgaande dat de storing eerst al een keer gewist is en weer terug komt ???
Hans
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Storing ABS en ASR van Volkswagen T5



Bericht door faalhaas »

Komt de storing meteen in, of pas als je gaat rijden?

Als de storing meteen inkomt is het een defecte sensor (pickup element verkeerde weerstand of een beschadigde verbinding).

Als de storing alleen bij rijden inkomt dan is het sowieso een sensor.

Hoe dan ook, bestel 1 sensor (eBay.de) ; zet die rechts achter. Doe een test, dan naar links achter, dan naar voren. Even zelf uitsluiten welke het is.
Een sensor kost je hooguit €30. Over het algemeen zitten er overal dezelfde die je kan wisselen door alleen het wiel er af te nemen.
ABS gerelateerde storingen hebben over het algemeen de eigenschap zichzelf af te melden als de oorzaak weg is.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Storing ABS en ASR van Volkswagen T5



Bericht door @3 »

faalhaas schreef:Hoe dan ook, bestel 1 sensor (eBay.de) ; zet die rechts achter. Doe een test, dan naar links achter, dan naar voren. Even zelf uitsluiten welke het is. Een sensor kost je hooguit €30.
Kan je ook met de huidige sensoren doen. Scheelt je toch weer 30€.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
martijnp
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 22:40
Locatie: Zoeterwoude

Re: Storing ABS en ASR van Volkswagen T5



Bericht door martijnp »

Hallo, bedankt voor alle antwoorden. .
In de garage hebben ze aardig uit kunnen meten waar volgens hun de storing zat.. ik ben daar vervolgens zelf verder gaan zoeken en het bleek een draad onderin de rechter deurstijl die sluiting maakte..

Probleem is nu opgelost dus..
Plaats reactie