Ford: update voor Transit 2.2 TDCI

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Meine
Berichten: 4754
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Meine »

Indien je geen hoge pet op hebt van de coulance van Ford in de nabije toekomst is het preventief uitwisselen van zuigers en drijfstangen naar het gesmede type het overwegen waard. Goedkoper dan de vervanging van een stukgelopen blok en er is een redelijke kans dat de motor betrouwbaarder is geworden.. Wat betreft het verstuiver verhaal, er moet gewoon een beter filtersysteem voor gezet worden. Roestende verstuivers zijn niet nodig toch?
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Ruud-572 »

Martin schreef:Ja ik had dat onderzoek al gezien. Klopt natuurlijk ook, maar ook de verstuivers roesten. Die zijn doorgemeten en moesten vervangen worden.
Ik zeg niet dat er niets mee is, ik denk alleen dat het niet bepalend is voor motorschade. En dan heeft testen ook niet zo veel zin...
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Opgezegd »

In de stukken van Ford, geven ze de schuld aan de verstuivers. Voor de bewijsvoering is er voldoende om aan te geven dat het vooral een Ford probleem is lijkt mij. Ik kan me niet voorstellen dat een rechter geconfronteerd met alles wat er voorhanden is en bekeken is daar anders over denkt.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Ruud-572 »

Een stapje verder: jij hebt nu voor veel geld je motor laten reviseren, maar wie zegt dat je over 30 of 40.000 km niet weer aan de beurt bent? Zolang er geen duidelijkheid komt, blijft de onzekerheid...

Edit: ik heb vooralsnog geen vertrouwen in de software-update alleen!
Laatst gewijzigd door Ruud-572 op vr 11 dec 2015, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Opgezegd »

Dat zegt niemand. Maar stel Ford daar nu al voor aansprakelijk. En ik zou het verstandig vinden als iedereen dat zou doen, wel of geen in de soep gelopen motor.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Ruud-572 »

Meine schreef:Indien je geen hoge pet op hebt van de coulance van Ford in de nabije toekomst is het preventief uitwisselen van zuigers en drijfstangen naar het gesmede type het overwegen waard. Goedkoper dan de vervanging van een stukgelopen blok en er is een redelijke kans dat de motor betrouwbaarder is geworden.. Wat betreft het verstuiver verhaal, er moet gewoon een beter filtersysteem voor gezet worden. Roestende verstuivers zijn niet nodig toch?
Dat is inderdaad iets waar ik op aan wil sturen bij Ford...
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Meine
Berichten: 4754
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Meine »

Ruud-572 schreef:Edit: ik heb vooralsnog geen vertrouwen in de software-update alleen!

Ja, dat kan niet anders dan sjoemel software zijn. Zoiets als 10 pk terugregelen na een kwartiertje volgas ofzo.
isoplus
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door isoplus »

Als die update zorgt dat er minder vermogen beschikbaar komt is er natuurlijk meer kans dat het(zwakke) spul heel blijft.
Anderzijds corrosie in de verstuivers los je niet op met software, wel met een goed filtersysteem en het tanken van onverdachte brandstof.
Dat laatste is natuurlijk niet te controleren, ook niet door Ford.
Aan boord van schepen neem je van elke bunker die je overneemt monsters, die monsters worden verzegeld en bewaard of direct onderzocht.
Het is toch niet te hopen dat dit een praktijk voor Ford-rijders gaat worden!

Preventief de motor van andere zuigers en drijfstangen voorzien lijkt eigenlijk niet erg aan te bevelen tenzij daar goede referenties voor zijn.
Handig zou zijn als Martin aan kon geven wat er aan zijn motor veranderd is, hardware- matig, dus ander soort zuigers? Ander soort verstuivers?
Als de motor naar het origineel teruggebracht is met dezelfde (zwakke) delen schiet het niet erg op, dus nemen we aan dat er iets verbeterd is?
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Slag+J16 »

@ Martin
Heb je de vervangen delen bewaard / gemerkt en gefotografeerd , om als bewijs te kunnen dienen.
Een goede expert zal hier bij een rapport maken om vragen.
Helaas kennen we voor onze camper geen machineschade verzekering zoals in de scheepvaart, dus het beste wat gedupeerden nu kunnen doen is samenwerken en feiten verzamelen en technische hulp zoeken zoals in DLd.
Jan

Even off topic. Scheepvaart/Visserij mensen kennen vast nog de inzet van '' grote vrachtauto motoren ''in de machinekamer voor de voortstuwing en de problemen met zuigers en kwaliteit van de brandstof.
Alleen met een goede expert/ rapport en een goede verzekering was er nog wat terug te halen.
Maar je lag wel stil en kon niet verder tot dat je er een nieuwe kar in had.
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Hymer572 »

Martin ,

kan je aangeven waar je die claim exact neerlegt ?

Ik heb een geimporteerde camper misschien moet dat weer anders.

Ford mag mijn motor deze winter best gebruiken om te kijken wat er gebeurt na een tijdje stalling .
zal wel niet gebeuren vrees ik .
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51305
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Kroppie »

ik denk dat het 1e wat moet gebeuren is dat alle eigenaren van betreffende voertuig contact met elkaar gaan zoeken niet elk apart ,SAMEN ,ford is veel te groot en te hufterig om in je eentje aantepakken .

en als je preventief iets wil doen ,is dat niet te verzekeren .?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Ruud-572 »

Ik heb al geopperd om een stichting op te zetten, en dat meende ik serieus! Geïnteresseerden moeten mij maar even een PB sturen, zodat ik kan inventariseren hoeveel interesse er is.

Klein rekensommetje: 50 mensen a 500 euro (borg) is al 25k. Daar kun je wel een juridische procedure mee starten. Ik heb echter geen idee hoeveel mensen er mee zouden willen doen...
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Slag+J16 »

@ Martin en Ruud-572
Is er ook een camperdealer met een schadegeval die beter is verzekerd dan jullie ? En is via deze weg dan niet een goed expert/rapport te verkrijgen, waar andere schadegevallen in worden bijgevoegd voor een eventuele claim als Ford niet beweegt.
Jan
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Ford: update voor Transit 2.2 TDCI



Bericht door Opgezegd »

Nee, ik heb de onderdelen niet bewaard, er zit een ruilmotor in en dan moet de oude motor ingeleverd worden. Wel heb ik er een schade-expert bij gehad en daar een rapport van. Het zijn allemaal keuzes die je maakt, wil je alles bewaren dan zou de kostenpost nog groter zijn. Ford kan wel groot zijn, maar ook voor hen geldt de wetgeving. Een stichting ga ik geen geld in stoppen, ik heb wel aan mijn rechtsbijstandsverzekering gevraagd of andere mogen aansluiten. Ik heb daar nog geen reactie op.
Plaats reactie