Hallo Allen,
Ik weet niet hoe ik een nieuw bericht moet beginnen, dus sluit nu maar even aan op een gelijkend onderwerp:
Ik ben de distributieriem van mijn Ducato 1986 2,5TD aan het vervangen. Het aluminium flenshuis van de krukaskeerring (distributiezijde) is olie gaan lekken tussen het motorblok en het krukaskeerring huis. (Je moet een goot aantal boutjes van dat flenshuis loshalen, om de stofkap van de tandriem krukaspoelie los te halen.) Ik wil dus de pakking tussen dat flenshuis en het motorblok vervangen, en ook meteen de krukaskeerring. De krukastandriempoelie krijg ik niet van de krukas. Nu lijkt het er op dat de krukas keerring misschien net over de tandriempoelie kan. Ik wil dit wel eerst zeker weten, voordat ik de pakking geheel kapot trek, en de keerring niet over de poelie past.
Iemand hier ervaring mee?
Graag jullie hulp. bvd
Alfons
olielekkage
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: olielekkage
de keerring kan zo over de poelie eraf, poelie zit vast op de krukas geperst en krijg je er niet af en hoeft ook niet, het loopvlak van de keerring is iets groter als de tanden van de poelie
Theo
Re: olielekkage
en doe even een strookje plakband over de tanden van de poelie, om te voorkomen dat de keerring beschadigd met het er over schuiven, anders lekt de nieuwe ook weer.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: olielekkage
Bedankt voor de tip, ondertussen keerring en pakking vervangen. Zag later dat er in de plaatstalen afdekkap 1 gat veel groter is. Op deze plek kan het M6 boutje dus blijven zitten, zodat de pakking achter de aluminium keerring flensplaat hier aangedrukt blijft.
Ander aandachtspunt was dat ik via de dealer een tandriemset meegekregen had, waarbij achteraf de tandriem ong 1mm te dik (hoog) was. (de tanden waren te lang) Bleek dat ik een tussenmodel had, waarbij er dus een dunne tandriem en dus ook afwijkende tandriemwielen gemonteerd zitten.
Mocht iemand problemen hebben met het loshalen van de centrale krukasbout M20fijn SW36mm, dan heb ik een speciaalgereedschap gemaakt, die geleend kan worden. Hierbij hoeft de motor niet te zakken. Rechtervoorwiel er af, en dan met een meter lange "verlengstuk met S-bocht + zeskantgat 36mm", steunend op een bok naast de auto, en dan met lange pijp losdraaien.
Als iemand nog de afstelgegevens en -procedure weet van de brandstofpomp 8144.21 2,5TD, dan hou ik mij aanbevolen
alvast bedankt
Alfons
Ander aandachtspunt was dat ik via de dealer een tandriemset meegekregen had, waarbij achteraf de tandriem ong 1mm te dik (hoog) was. (de tanden waren te lang) Bleek dat ik een tussenmodel had, waarbij er dus een dunne tandriem en dus ook afwijkende tandriemwielen gemonteerd zitten.
Mocht iemand problemen hebben met het loshalen van de centrale krukasbout M20fijn SW36mm, dan heb ik een speciaalgereedschap gemaakt, die geleend kan worden. Hierbij hoeft de motor niet te zakken. Rechtervoorwiel er af, en dan met een meter lange "verlengstuk met S-bocht + zeskantgat 36mm", steunend op een bok naast de auto, en dan met lange pijp losdraaien.
Als iemand nog de afstelgegevens en -procedure weet van de brandstofpomp 8144.21 2,5TD, dan hou ik mij aanbevolen
alvast bedankt
Alfons
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: olielekkage
Wel de astap opgeschuurd?
Kun je de krukasbout niet gewoon op de startmotor loskrijgen?
Ben.
Kun je de krukasbout niet gewoon op de startmotor loskrijgen?
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: olielekkage
Op deze manier ging het mooi gecontroleerd, en natuurlijk ook het vastdraaien.
astap thv loopvlak keerring met skotchbrite schoon geschuurd
Alfons
astap thv loopvlak keerring met skotchbrite schoon geschuurd
Alfons
Re: olielekkage
Topic gesplitst. Alfons, een nieuw bericht begin je door onderaan de rij onderwerpen op de knop Nieuw onderwerp te klikken.