olielekkage

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Alfonso
Berichten: 21
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 9:27
Locatie: Bathmen

olielekkage



Bericht door Alfonso »

Hallo Allen,

Ik weet niet hoe ik een nieuw bericht moet beginnen, dus sluit nu maar even aan op een gelijkend onderwerp:

Ik ben de distributieriem van mijn Ducato 1986 2,5TD aan het vervangen. Het aluminium flenshuis van de krukaskeerring (distributiezijde) is olie gaan lekken tussen het motorblok en het krukaskeerring huis. (Je moet een goot aantal boutjes van dat flenshuis loshalen, om de stofkap van de tandriem krukaspoelie los te halen.) Ik wil dus de pakking tussen dat flenshuis en het motorblok vervangen, en ook meteen de krukaskeerring. De krukastandriempoelie krijg ik niet van de krukas. Nu lijkt het er op dat de krukas keerring misschien net over de tandriempoelie kan. Ik wil dit wel eerst zeker weten, voordat ik de pakking geheel kapot trek, en de keerring niet over de poelie past.
Iemand hier ervaring mee?

Graag jullie hulp. bvd
Alfons
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: olielekkage



Bericht door dethleffsi6810 »

de keerring kan zo over de poelie eraf, poelie zit vast op de krukas geperst en krijg je er niet af en hoeft ook niet, het loopvlak van de keerring is iets groter als de tanden van de poelie
Theo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: olielekkage



Bericht door Kroppie »

en doe even een strookje plakband over de tanden van de poelie, om te voorkomen dat de keerring beschadigd met het er over schuiven, anders lekt de nieuwe ook weer.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alfonso
Berichten: 21
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 9:27
Locatie: Bathmen

Re: olielekkage



Bericht door Alfonso »

Bedankt voor de tip, ondertussen keerring en pakking vervangen. Zag later dat er in de plaatstalen afdekkap 1 gat veel groter is. Op deze plek kan het M6 boutje dus blijven zitten, zodat de pakking achter de aluminium keerring flensplaat hier aangedrukt blijft.

Ander aandachtspunt was dat ik via de dealer een tandriemset meegekregen had, waarbij achteraf de tandriem ong 1mm te dik (hoog) was. (de tanden waren te lang) Bleek dat ik een tussenmodel had, waarbij er dus een dunne tandriem en dus ook afwijkende tandriemwielen gemonteerd zitten.

Mocht iemand problemen hebben met het loshalen van de centrale krukasbout M20fijn SW36mm, dan heb ik een speciaalgereedschap gemaakt, die geleend kan worden. Hierbij hoeft de motor niet te zakken. Rechtervoorwiel er af, en dan met een meter lange "verlengstuk met S-bocht + zeskantgat 36mm", steunend op een bok naast de auto, en dan met lange pijp losdraaien.

Als iemand nog de afstelgegevens en -procedure weet van de brandstofpomp 8144.21 2,5TD, dan hou ik mij aanbevolen

alvast bedankt
Alfons
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: olielekkage



Bericht door ducati 900 »

Wel de astap opgeschuurd?
Kun je de krukasbout niet gewoon op de startmotor loskrijgen?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Alfonso
Berichten: 21
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 9:27
Locatie: Bathmen

Re: olielekkage



Bericht door Alfonso »

Op deze manier ging het mooi gecontroleerd, en natuurlijk ook het vastdraaien.

astap thv loopvlak keerring met skotchbrite schoon geschuurd

Alfons
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80318
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: olielekkage



Bericht door Dafluc »

Topic gesplitst. Alfons, een nieuw bericht begin je door onderaan de rij onderwerpen op de knop Nieuw onderwerp te klikken.
Afbeelding
Plaats reactie