koelvloeistof

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: koelvloeistof



Bericht door Dafluc »

De vraag is serieus en duidelijk. Wil je geen serieus antwoord geven, ga dan ergens anders spelen.
Afbeelding
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: koelvloeistof



Bericht door PE1OPQ Theo »

Ik zie nog steeds geen getallen, en das toch wel nodig om te bepalen wat er in is gekomen, kan met wat er in zat.


Theo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: koelvloeistof



Bericht door Hoofdnoorman »

Eigenlijk heb ik mij nooit zo verdiept in de verschillende kleuren.
Ik heb/had de groene in voorraad voor mijn eigen merk. (Honda)
Daarbij heb ik een kleurloze voor het bijvullen van alle merken. Deze is echter wel bijna twee keer zo duur in inkoop. Deze "universele" koelvloeistof komt van Eurol uit Nijverdal, en zij hebben mij gegarandeerd dat dit normaal overal toepasbaar is. Overigens als autobedrijf wordt eventuele schade door smeermiddelen van en door mijn leverancier gedekt. Dit geldt ook voor mijn onderdelen.

Wel weet ik dat er discussie is/was over kleuren en mengen.
Maar uit de grond van mijn hart, kan ik vertellen dat ik altijd in de overtuiging ben geweest dat de speciale kleurloze KVST prima toepasbaar is. Ik heb ook nooit vervelende gevolgen meegemaakt. Ik praat over ongeveer 1.500 klantenauto's.

Ik zal echter hier niet gaan bestrijden of het wel of niet goed is te gaan mengen. Zelf doe/deed ik het dus wel.
Brezan schreef:BREGA KOELVLOEISTOF LONGLIFE -40°C G12+ NO COLOR is een koelvloeistof met een transparante kleur die verwijst naar een langdurige bescherming. Dit koelmiddel biedt een bescherming van 5 jaar of 240 000km**, en wordt aanbevolen door verschillende OE fabrikanten, zoals GM, VW, MB en Ford. Deze hoogwaardige, gebruiksklare kleurloze Long Life koelvloeistof kan in alle koelsystemen gebruikt worden, zowel voor bijvullen als vervanging. De vloeistof mengt probleemloos met alle andere koelvloeistoffen op water en MEG basis dankzij de gepatenteerde nitriet-, amine-, en fosfaat vrije technologie.
Eurol schreef:Eurol® Coolant -36 XL is een universele long-life koelvloeistof op basis van Mono-Ethyleenglycol en organische corrosie-inhibitoren (silicaatvrij). Deze speciale technologie is mengbaar met alle soorten koelvloeistof zonder dat er drab gevormd wordt en de koelende werking teniet gedaan wordt.

Eurol® Coolant -36 XL is mengbaar met alle commerciele soorten koelvloeistof die op monoethyleenglycol zijn gebaseerd, waaronder Volkswagen en Renault.

Eurol® Coolant -36 XL voorkomt hinderlijke vorming van kalkafzetting en biedt excellente bescherming tegen cavitatie. Bovendien beschermt het tegen corrosie van elk metaal in het koelsysteem.

Eurol® Coolant -36 XL is nitriet-, amine-, boraat-, fosfaat-, nitraat- en silicaatvrij en draagt dus bij voor een schoner milieu. Eurol® Coolant is volkomen veilig voor rubbers, kunststoffen, metalen en aluminium of legeringen hiervan.

Eurol® Coolant -36 XL is een moderne koelvloeistof voor water-gekoelde verbrandingsmotoren en beschermt het koelsysteem tegen bevriezing tot -36°C.

Eurol® Coolant -36 XL onverdund gebruiken, dus nooit met water bijvullen. De levensduur bedraagt 5 jaar of 650.000 km. voor vrachtwagens of 250.000 km. voor personenwagens al naar gelang de situatie zich het eerst voordoet.

Volg altijd de instructie van de fabrikant voor de toepassing van de juiste coolant.



Performance level


Mercedes-Benz/Daimler Chrysler MB 325.0,

MB 325.2 en MB 325.3,

Volkswagen TL-VW 774 D (G12) , TL-VW 774 F (G12+)

Cummins, DAF 74002,

Deutz-MWM Detroit Diesel (incl. Powercool

plus) en 0199-99-1115 / 0199-99-2091

Ford WSS-M97B44-D, Landrover,

Aston Martin, Jaguar

General Motors B0401065 en

Saab/Opel GM6277M

Mazda, MG-Rover, PSA, Mitsubishi

Suzuki, Yanmar, Daewoo, Nissan

MAN 324 Typ SNF,

Volvo Trucks

Renault Type D, Scania TB1451

Fiat 9,55523 / Iveco standard 18-1830

BS 6580, BR-637, SAE J1034

ASTM D3306/D4656/D4985

JASO M325, NATO S-759, JIS K2234

Fendt, John Deere JDMH5

Behr, Jenbacher, ADE, MAK

MTU MTL 5048

Isuzu, Komatsu, Karosa

Leyland-DAF, Wärtsilä

Liebherr

JIS K2234 Class 2 (LLC)
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Werner-
Berichten: 560
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 22:47

Re: koelvloeistof



Bericht door Werner- »

Ik heb recent het expansievat vervangen van onze camper, het was van binnen een grote bruine aanslag geworden.
Aangetast door het koelvloeistof na jaren.
Geprobeerd te spoelen na demontage, in de steradent oplossing gezet voor een nacht, niet meer schoon te krijgen.
Met het aftappen kwam er ook een bruine massa met vloeistof uit, lijkt mij niet normaal.

Ze hebben mij gezegd, als je verschillende soorten en/of kleuren mengt, het een bruine bende wordt.
Dit werd dus verteld bij het afhalen van het expansievat bij de Fiat/DAF bedrijfswagendealer.
Ze zeggen dit natuurlijk niet voor niets.

Ik heb op de website van Kroon Oil gekeken welke soort koelmiddel er van toepassing is voor onze camper.
Zij hebben ook diverse soorten en kleuren in het assortiment.

Even opzoeken op kenteken of type auto.

http://www.kroon-oil.com/nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: koelvloeistof



Bericht door Kroppie »

koelvloeistof verouderd/verslijt ook ,dan raken de toevoegingen tegen roest e.d uitgewerkt, en is dus aan te bevelen om deze af en toe eens te verversen.
nu zal er zeker commentaar komen van flauwekul e.d. ,nu dan doe je het toch niet ,ik doe het 1x per 5 jaar

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jan Adriaan
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 16:38
Contacteer:

Re: koelvloeistof



Bericht door Jan Adriaan »

Het verschil tussen de kleuren zijn de verschillen in de additieven. De rode wordt vaak voor een alluminium block gebruikt. Groen voor de moderne motoren Audi en VW.
Mengen wordt niet aanbevolen.
Gr Jan
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: koelvloeistof



Bericht door Meine »

Er zijn wel degelijk grote verschillen tussen de verschillende kleuren. Groen is anti vries, dit moet 1 op 1 gemengd worden met water. Blauw is de simpele koelvloeistof, moet een keer per 2 a 3 jaar vervangen worden. Rood is long life, kan vele jaren in het systeem blijven. Oldtimers en oudere auto's, zeker als de cylinderbussen afgedicht worden door rubber pezen zijn ongeschikt voor de rode long life. In veel nieuwe auto's is long life voorgeschreven.

Wellicht zijn er nog automerkgebonden andere soorten koelvloistof met een ander kleurtje..
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: koelvloeistof



Bericht door ellan vannin »

Kroppie schreef:koelvloeistof verouderd/verslijt ook ,dan raken de toevoegingen tegen roest e.d uitgewerkt, en is dus aan te bevelen om deze af en toe eens te verversen.
nu zal er zeker commentaar komen van flauwekul e.d. ,nu dan doe je het toch niet ,ik doe het 1x per 5 jaar

jos
Ja Jos dat zullen waarschijnlijk degene zijn welke het ook flauwekul vinden om de remvloeistof te vervangen (eerder topic). Lekker zuunig :wink:
All4dogs
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: koelvloeistof



Bericht door Hymer572 »

Stel je staat langs de weg met tekort koelvloeistof .
Ik heb het over de zomerperiode dan.
Uitgaande van een klein lek,gaatje in slang of zo welke je tijdelijk kan dichtten.
Dan kan je toch wel altijd aanvullen met water omdat dat altijd een bestanddeel is?
Uiteraard daarna bij reparatie weer de goede spullen erin doen .
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: koelvloeistof



Bericht door Kroppie »

prima ,maar niet vergeten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: koelvloeistof



Bericht door Vmax-Idioot »

Hoofdnoorman heeft de spijker op de kop geslagen:

er moet dat soort koelvloeistof in, wat de fabrikant van de motor aangeeft....
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wout Er
Berichten: 15
Lid geworden op: do 08 jan 2015, 22:03

Re: koelvloeistof



Bericht door Wout Er »

Er is koelvloeistof ('kant en klaar', geen water mengverhouding etc) en water+antivries. Deze twee liefst niet door elkaar gebruiken. Ik dacht dat het geen kwaad kan verschillende kleuren (of soorten koelvloeistof) door elkaar heen te gebruiken.
In al mijn auto's altijd koelvloeistof gehad en bijgevuld met wat er in de garage stond (nooit problemen gehad), behalve een Ford Transit (uit 1979), benzine motor, met water+antivries (daar kon 's zomers ook alleen water in, nooit gedaan)
Groeten
Wouter
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: koelvloeistof



Bericht door metatoon »

Ik gebruik voor mijn j5 2500 td 1991 Carex tot -26
Op verpakking staat o.a. vermeld niet vermengen met water en om de twee jaar vervangen.

G r toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: koelvloeistof



Bericht door Marco Polo »

Een aardige verhaal van een oliehandelaar over werking van koelvloeistoffen en effecten van menging.

http://www.utb.nl/nl/page/279
De kleur van een koelvloeistof heeft in principe niets te maken met de toegepaste inhibitor technologie, maar dient enkel ter indica­tie. Doorgaans hebben de koeLvloeistoffen met een traditionele inhibitor technologie een blauw(groenige) kleur, de OAT-koelvloei­stoffen een rood(oranje) kleur. De normaal "transparante"
koelvloeistoffen worden met zeer sterk geconcentreerde kleurstof­fen gekleurd ter indicatie. U kunt bij ons de producten ook kleurloos bestellen. Bij reparaties of bijvullen worden deze 2 koeLvloeistoffen dan met elkaar gemengd met als resultaat een roestbruine kleur. Dit is voor veeL klanten en automobieltechnici reden tot twijfel.
(wel effe hele verhaal lezen)
Plaats reactie