Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Hoofdnoorman »

Jos, zou het kunnen zijn dat het stelmechanisme achter de zuigers weer helemaal terug kunnen trekken als ze niet goed gemonteerd zijn?
Ik heb geen gegevens van de achterremmen van de 1.9.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door ellan vannin »

@ TS wanneer heb je de laatste keer remolie laten verversen ? Dient elke 2 jaar te gebeuren!
All4dogs
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Hoofdnoorman »

Hier de foto's in één screen verwerkt.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
chrisvanlaar
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 13:22
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door chrisvanlaar »

Duidelijk te zien Rudy, Vervelend om mee te maken als je rem het niet goed meer doet.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de hydrauliek olie (rem) door de garage bij al mijn auto's 2 jaarlijks ververst werd.

Moet dat dan? er gebeurt helemaal niets met die olie, niveau controleren en bijvullen wel maar helemaal leeghalen en vernieuwen nog nooit meegemaakt!
Rij al 38 jaar in auto's van de zaak (om de 4 a 5jaar een nieuwe) en bij de onderhoudsbeurten dat nooit tegengekomen.
Of ik heb nooit goed opgelet maar heb het in mijn omgeving ook nog nooit gehoord.
Of ik heb het goed mis.

Chris
Knaus Sunliner 658 LG met Fiat Ducato 244 2,8 JTD Power 107kW (146pk).
Vorige Camper: Dethleffs Globetrotter Fiat Ducato 2,5TD uit 1992
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door ellan vannin »

Nou Chris die remolie trekt n.l. (zelfs in het gesloten remsysteem) vocht aan waardoor de remcapaciteit achteruit gaat en wat ervoor zorgt dat er oxidatie in je systeem ontstaat. Wanneer je mij niet gelooft begin maar eens te googlen. Ik doe het i.i.g. steevast bij al mijn auto's en motoren. Bovendien heeft (rem)olie een lagere s.m. dan water en gaat dus op water drijven, m.a.w. vocht in je remsysteem zal naar het laagste punt gaan dus naar je remcilinders. Haal maar eens een remcilinder uit een klauw dan zul je zien welke prut daarin zit.
All4dogs
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door ellan vannin »

In aanvulling op wat ik eerder schreef: toen ik nog mijn bedrijf had met Scania onderstellen op mijn bussen liep er van het koppelingspedaal naar de koppelingscilinder achter bij de motor (± 12,5 meter) een dunne (rem)olieleiding. Wanneer ik voor de winter ELK JAAR de koppelingsvloeistof niet liet vervangen, had ik in de Alpen plotseling GEEN koppeling meer! Hoe kwam dit: de vocht in de olie bevroor! :) Is me natuurlijk maar een keer overkomen maar wel waar gebeurd.
All4dogs
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Kroppie »

en het meeste vocht komt in de remolie door ?


de rubberslangen .

en vocht in de remolie verlaagt het kookpunt van de remvloeisof ,leuk als je eens een flinke afdaling in de bergen tegenkomt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door ellan vannin »

zou kunnen Jos maar op die touringcars zat geen enkele slang enkel een leiding. Maar remolie is hygroscopisch !
All4dogs
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Bob Diesel »

Touringcar :idea: luchtremmen

Sorry ,de TS is hier niet mee geholpen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door ellan vannin »

het ging wel over de koppelingsleiding naar de hulpkoppelingscilinder hoor, en remolie is gelijk aan koppelingsvloeistof/olie
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 10 mar 2015, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren graag de knop Nieuw Antwoord gebruiken :-)
All4dogs
Gebruikersavatar
chrisvanlaar
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 13:22
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door chrisvanlaar »

Kroppie schreef:en het meeste vocht komt in de remolie door ?
de rubberslangen .
en vocht in de remolie verlaagt het kookpunt van de remvloeisof ,leuk als je eens een flinke afdaling in de bergen tegenkomt

jos
Is niet lullig bedoelt, maar ik rij vaak naar Italië op en neer om mijn boot weg te brengen en op te halen en om te gaan varen daar of over de Gotthard pas of de Splügen pas naar het Comomeer. Ook met de camper regelmatig boven op de Gotthardpas (camperplek) overnacht.

Bij afdalingen rem ik zo min mogelijk en rem op de motor zo veel mogelijk, dat heb ik zo geleerd vroeger.
Bij mij krijgen de remmen absoluut geen kans om warm te worden.
Als ik dan toch even moet remmen (bijv. door een voorganger) doe ik dat heel kort.

Dus hete remmen heb ik nog nooit gehad.

Chris
Knaus Sunliner 658 LG met Fiat Ducato 244 2,8 JTD Power 107kW (146pk).
Vorige Camper: Dethleffs Globetrotter Fiat Ducato 2,5TD uit 1992
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Kroppie »

ook goed hoor .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door ellan vannin »

Ik probeer hier ook mee te denken om TS zijn probleem evt. mee op te lossen. Het enige dat ik hier heb proberen aan te geven is dat de remolie een essentieel deel uitmaakt van het remsysteem. Dat het een feit is dat remolie vocht aantrekt en dus ook problemen kan veroorzaken wanneer je dit heel lang in je systeem laat zitten zonder te verversen. En wanneer je het heel lang niet ververst wordt de ''schade'' alleen maar groter door troep/oxidatie in je systeem, waardoor je om het weer optimaal te maken remcilinders moet schoonmaken, nieuwe remcups en afdichtingen moet monteren. Maar degene die denkt dat verversen niet nodig is: vooral niet verversen dan spaar je op korte termijn geld uit. :wink:
All4dogs
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Kubo »

Off topic
"remolie bestaat niet wel remvloeistof en deze heeft geen smerende werking werkt wel als afbijt op je lak" :wink:
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Plaats reactie