Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan...



Bericht door Toon-linda »

Goedemorgen,
we hebben een groot probleem met onze fiat ducato 1,9 td uit 1991.
Inmiddels staat de camper al ander halve week bij de garage en nog remt hij niet goed krijgen iedere keer ander verhaal te horen, ik zal het ff uitleggen hoe het zit.

Camper remde nagenoeg niet meer, geen druk op het pedaal bij lopende motor. Hebben hem bij garage gezet en daar te horen gekregen dat er een wielremcilinder lek is dus worden beide achter vervangen, daarnaast heeft hij ook de hoofdremcilinder vervangen maar probleem blijft hetzelfde: camper remt voor geen meter.

Garage geeft aan dat ze hem niet ontlucht krijgen. Ik heb aantal keer gevraagd is de voorkant goed? Ja alles in orde, het zit achter wordt er gezegd.
Ze hebben er alles al af gehad maar kunnen het niet vinden. Maar voor was goed, geen lekkages of remslangen die opbollen of kapot zijn.

Uiteindelijk hebben ze op ons aangeven alles 1 voor 1 afgedopt en doorgemeten om te zien welk wiel het probleem veroorzaakte waardoor hij niet ontlucht kan worden.
Het bleek dus dat de nippels nogal vastzaten en dat ze niet alles correct ontlucht kregen maar die zouden ze wel even los proberen te krijgen...
Nu ben ik gebeld dat het probleem in de remklauwen VOOR zit!!
Deze zijn kapot??

Dus ik vraag me nu af: hebben ze de nippels naar z'n moer gedraaid bij het losdraaien voor het ontluchten? Remkracht voor was uitstekend, het probleem zat officieel achter.
Ik twijfel nu ook of de hoofdremcilinder onnodig vervangen is, msn was het alleen wielremcilinder en ontlucht probleem?
De remklauwen zijn nu nog niet vervangen dus ik had gevraagd: wat doet hij nu? Wordt er gezegd: hij remt nu wel maar pas na tweede keer intrappen.

Ik heb er weinig vertrouwen in wat er nu echt aan de hand is.

Heeft iemand dit al eerder gehad?

Mvg Toon
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remproblemen met onze camper,we worden radeloos ervan



Bericht door Kroppie »

vacumpomp nog goed.?
en vaak helpt het ook om tijdens het onluchten van de achterremmen de remkrachtbegrenzer los te koppelen en op maximaal gewicht te houden .
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Remproblemen met onze camper,we worden radeloos ervan



Bericht door Meine »

Nadat de garage er lang mee bezig is geweest zonder resultaat verwacht je dat het alwetend forum op afstand zo het antwoord geeft? Er zijn echter een paar mogelijkheden waarom het niet goed komt.

- zijn je remschoenen achter voldoende afgesteld?
- de remslangen naar de wielen kunnen verouderd en verstopt zijn.
- staat het lastafhankelijk ventiel open bij ontluchten?

Ik geloof niet in defecte remklauwen bij dit probleem. Een garage zou dit probleem moeiteloos moeten kunnen oplossen, ik ben heel nieuwsgierig waar je zoiets op deze manier laat repareren
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Re: Remproblemen met onze camper,we worden radeloos ervan



Bericht door Toon-linda »

Hallo Jos
Ja de vacuümpomp is goed,
Het ontluchten hebben ze naar hun zeggen al op allerlei manieren geprobeerd vind het ook vreemd dat hij na twee keer intrappen nu wel goed remt ,het pedaal blijft bij niet lopende motor ook perfect op druk.

Ik vermoed daT ze het zelf niet weten en nu gaan proberen of het de remklauwen wel zijn want hij kon me geen prijsopgave geven dat kon hij pas als hij ze binnen had,kortom ik denk dat ze ze eerst erop zetten en dan kijken of het probleem verholpen is,ik heb gezegd graag eerst prijs voor montage dus ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Re: Remproblemen met onze camper,we worden radeloos ervan



Bericht door Toon-linda »

Hallo meine

Nee ik verwacht niet dat iemand op afstand de oplossing weet ik heb alleen m'n bedenkingen bij wat er al vervangen is en hoop dat iemand zoiets al eens gehad heeft msn bij zijn fiat.

Hij staat bij een onafhankelijk bovag garagebedrijf bij mij in de buurt waar onze personenauto altijd naar toe gaat ,normaal brengen we de camper ergens anders waar hij ook gekeurd word maar die garage ligt 50 km van ons vandaan en we vonden het risico te groot om daar zonder remmen naar toe te rijden :-B


Maar remslangen zijn goed zeggen ze,en ontluchten tja ik ben er niet biJ geweest maar neem toch aan dat ze weten hoe dat moet?

Remklauwen vinden wij zelf ook vreemd aangezien dat in orde was vantevoren.

We wachtten af,
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Remproblemen met onze camper,we worden radeloos ervan



Bericht door Arie55 »

Zoals ik je verhaal lees, 'rammelt' het. En wel dat de garagist incompetent is. Ja ik weet het, het is een boute uitspraak. Waar dat uit blijkt is: steeds een ander verhaal, ze ZEGGEN dat ze het ontlucht is en later blijkt uit jouw verhaal dat de ontluchtingsnippels ontegenzeglijk vastzitten (ja en dus...???) Is dat een probleem voor de eigenaar? Dacht het niet, die laat het juist doen (en in mijn geval omdat ik weet dat zaken knoepert vast kunnen zitten) Daarom is een prijsafspraak verstandig. Overigens heb jij als eigenaar geen probleem, de garagist heeft die uitdaging! Tenzij je een openstaande rekening afgegeven hebt.

Als ze de nippel eraf gemold hebben, is dat later gewoon te zien. Het eruit boren is nogal wat werk, juist omdat alles daarna (gewoon) schoon moet! zijn. Dat zal waarschijnlijk het een andere worden (omruil?) omdat dat makkelijker is. Vraag er eens naar of je hem mag zien. Waarschijnlijk komt men met het verhaal dat die al weg is (omgeruild) of dat ze de oude niet meer kunnen vinden.
Dat tweede keer trappen en dan pas goed remmen is typisch een gevalletje van lucht in de leiding. Het ontluchten en verversen van de remvloeistof gaat ongeveer een factor 3 ofzo meer vloeistof gebruikt worden dan er inzit.

Je heb er heel goed aan gedaan om eerst een prijsopgave te laten doen. Het kan niet zo zijn dat ze maar blijven grabbelen in jouw portomonnee.

Je kan vragen bij het afhalen of ze meelopen om te laten zien wat er allemaal aan gesleuteld is.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Toon-linda
Berichten: 19
Lid geworden op: do 13 nov 2014, 15:02
Locatie: Breda

Re: Remproblemen met onze camper,we worden radeloos ervan



Bericht door Toon-linda »

Hoi Arie dank je voor je antwoord ik heb idd een prijsafspraak gemaakt voor wielremcilinders en hoofdremcilinder te vervangen,
Want de rest was volgens zijn eigen zeggen en onderzoek prima in orde vandaar dat ik dus idd raar vind van die remklauwen let wel hij had het over twee zelfs.

Ik heb nog niets van hem gehoord dus ik denk dat ze toch eerst uittesten voor ze bellen, ik heb overigS geen toestemming gegeven voordat ik de prijs weet van die remklauwen om ze erop te zetten want ik wil eerst weten wat dit geintje nu weer gaat kosten .


maar ik rij er zo ff naar toe ik heb al tegen hem gezegd dat ik de oude onderdelen graag ontvang van hem dus ben benieuwd.


Ik denk dat ik hem gewoon het afgesproken bedrag maar betaal de oude onderdelen meeneem en de camper op laat slepen naar m'n vaste garage want dit word een gebed zonder einde vrees ik :bang:

Grt
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Dafluc »

Als een nippel na jaren zo vast zit dat hij breekt bij het losdraaien zou dat de schuld van de garage zijn en moet de garage maar voor de kosten opdraaien?
Lijkt me niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Bakkertjes »

Het klinkt misschien raar maar op elke remklauw zitten 2 ontluchtings nippels wanneer je de achter cylinders vervangt moet je voor ook aan het ontluchten vanwege dat er 1 piston per klauw aangestuurd wordt door de remdruk regelaar.
Tenminste bij mij het geval.

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Kroppie »

klopt ,1 zuiger per klauw werkt via de achterremmen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
chrisvanlaar
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 13:22
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door chrisvanlaar »

Dit is typisch een geval van lucht in het remcircuit.
Waarschijnlijk nippels afgebroken en daardoor nieuwe remklauw adviseren want is niet meer te ontluchten.
Met de remklauw gebeurt normaal niets mee.

Het kan zijn dat de remcilinders achter erg verroest waren voor de helft, dus dat zou kunnen dat deze vernieuwd moesten worden.
Ik heb bij mijn vorige camper Ducato 1992 2,5 TD wel eens stukken remleiding vervangen omdat deze erg roestig waren. dan moet je ook goed en meerdere keren ontluchten, ook onder de motorkap in het hoogste gedeelte,

Als je even een klein stukje gaat rijden moet je hem weer 2 keer intrappen en daarna weer goed ontluchten met z'n 2en want alleen gaat dat niet. Net zo lang tot hij gewoon in één keer goed remt.

Chris
Laatst gewijzigd door chrisvanlaar op di 10 mar 2015, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus Sunliner 658 LG met Fiat Ducato 244 2,8 JTD Power 107kW (146pk).
Vorige Camper: Dethleffs Globetrotter Fiat Ducato 2,5TD uit 1992
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Navigator »

Wellicht is het de last-afhankelijke remkrachtverdeler voor de achterwielen. Naar aanleiding van de lading (hellingshoek voertuig) past het systeem zelf de remkrachtverdeler aan.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remproblemen met onze camper, we worden radeloos ervan..



Bericht door Kroppie »

klopt ,1 zuiger per klauw werkt via de achterremmen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15351
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Remproblemen met onze camper,we worden radeloos ervan



Bericht door Hoofdnoorman »

Toon-linda schreef:Hallo Jos
Ja de vacuümpomp is goed,
Het ontluchten hebben ze naar hun zeggen al op allerlei manieren geprobeerd vind het ook vreemd dat hij na twee keer intrappen nu wel goed remt ,het pedaal blijft bij niet lopende motor ook perfect op druk.

Ik vermoed daT ze het zelf niet weten en nu gaan proberen of het de remklauwen wel zijn want hij kon me geen prijsopgave geven dat kon hij pas als hij ze binnen had,kortom ik denk dat ze ze eerst erop zetten en dan kijken of het probleem verholpen is,ik heb gezegd graag eerst prijs voor montage dus ben benieuwd.
Jouw probleem zou in de rembekrachtiger kunnen zitten.
Het is mij overkomen nadat ik een aantal jaren geleden een paniekstop heb moeten maken. De rembekrachtiger heb ik uit elkaar getrapt. Het blijkt dat er in de rembekrachtiger een dubbele paddenstoel zit die doormiddel van een klep met elkaar verbonden zijn. De beide paddestoelen zijn mogelijk van elkaar af gebroken en hierdoor was er ook geen goede verbinding tussen de mechanische stift en hoofdremcilinder. Het is een beetje moeilijk uit te leggen.
Je kunt het als eerste snel controleren door de hoofdremcilinder er af te halen en iemand de rem te laten bedienen. De stift moet meteen meekomen met het pedaal. Als die achterblijft of je kunt hem terugdrukken terwijl het pedaal nog ingetrapt is, zit het zéér zeker in de bekrachtiger.

Helaas is er nogal wat kommentaar gekomen op mijn posting. Nogal wat betweters die, zonder te zien, hun voorbarige conclusies trokken. Ik zie dat de foto's weg zijn. Zaten destijds bij Imagecheck. Ik ga kijken of ik ze nog ergens heb.
Zie mijn topic: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... krachtiger

Overigens ga ik er wel vanuit dat de garagist kundig is en alle andere mogelijkheden heeft geprobeerd.
De meeste hier gelanceerde oplossingen zouden door een goed monteur al bekeken moeten zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie