Ervaringen met Ecomat 2000

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Mickel Moen »

Naar aanleiding van een discussie op het Belgische camperforum http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/view ... =6&t=47658
doe ik hierbij een oproep:

Wie heeft er ervaring met de keramische kacheltjes van het Zwitserse merk Ecomat?
Het zijn dure kacheltjes, maar ze schijnen uit te blinken in gebruiksgemak en stilheid.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Bob Diesel »

Tja die prijs he :bang: hij moet wel heel goed zijn :crazy: :crazy:
Ik heb één kleine rowenta al 5 jaar :thumbup: 1000 en 2000watt
Maakt een niet storend ventilator geluid
Als die kapot is kan ik er nog een stuk of 10 nieuw kopen
Dus de eerste 50 jaar niet bij mij

Voor de ervaringen moet je dus bij de Duitse en Zwitserse reddings diensten zijn
Of bij de man,vrouw die alles :roll: heeft
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Mickel Moen »

Bob,

Ik snap je reactie. Ik heb zelf een Steba kacheltje.
Afbeelding

Geen thermostaat, maar uiterst compact en prima aan te passen voor wandmontage. ± €45,--

Maar ik vroeg om ervaringen met de Ecomat.

Ik hoop, dat de bezitters van zo'n kacheltje zich door jouw reactie zich er niet van laten weerhouden om toch te reageren.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 12 dec 2014, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Lambiek »

Nee geen ervaring. Maar inderdaad interessant kacheltje !
Mooi instelbaar met 2 4 en 10amp.
Mickel zijn er plaatsen waar ze minder dan 4 amper leveren ? (Weet ik echt niet !)

Zelf heb ik een rode Eurom Cubeheater
750watt / 1500watt.

Groeten Lambiek
.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Mickel Moen »

Minder dan 4A kom ik nooit tegen. 4A wordt zelfs al zeldzaam.

Op de 450Watt stand schijnt de Ecomat echter vrijwel onhoorbaar te zijn.

En dat is toch echt wel een voordeel, boven veel keramische kacheltjes die toch duidelijk blazen.

Kortom ik ben wel benieuwd naar de ervaringen die de hogere prijs waard maken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Lambiek »

Ben ook zeer benieuwd naar ervaringen !!!

En of de thermostaat nauwkeurig werkt. Bij rode Cubeheater zit verval in van ca 6 graden. Bij uit en weer aan gaan. Niet fijn.
Heb nu tijdelijk echte losse thermostaat achter in busje.
.
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1643
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door noneku »

Wij hebben de Ecomat al een jaar of 5. Duur maar dan heb je ook wat . Als we in de winter weggaan hebben we hem dag en nacht aan. Meestal op 750 wt. Ook dan is hij superstil. Zelfs op maximaal is het geluid te verwaarlozen. De warmte vinden wij ook aangenamer als van een normaal kacheltje . Hebben hem in Duitsland gekocht (weet niet meer precies waar) onder vermelding van het topic op het Duitse forum en kregen daardoor korting. Dacht dat we €179 hebben betaald, Ecomat 2000.

Heb nog even gezocht hier op het forum op Ecomat. Ik had er al eens over geschreven. Topic van 2010 We hebben hem in gekocht voor € 200 incl verzendkosten.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Mickel Moen »

@Bob bedankt voor de link.

@noneku. Bedankt voor de info.
Dat dit kacheltje met ventilator zo stil is, vind ik met name het interessante. Dat maakt het verschil met de andere keramische kacheltjes.

Hebben jullie de uitvoering met of zonder thermostaat? En als je die met thermostaat hebt, hoe is jullie ervaring daarmee?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1643
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door noneku »

Met thermostaat. Werkt prima. Als de temperatuur is bereikt blaast hij koele lucht om vervolgens weer warme lucht te blazen.
Je kunt ook nog even zoeken op http://www.wohnmobilforum.de daar staan ook veel lovende reacties over de Ecomat.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Bob Diesel »

Ik weet niet of jullie duits beheersen
maar hier een stuk geplukt v/h duitse forum
waar iemand een gebruikers/vergelijkstest heeft gedaan :lol3:
Ik heb de inleidende tekst ,niet ter zake doende weggelaten



Mir geht es um den Vergleich zwischen den 2 am meisten genannten Heizlüftern, dem Ecomat 2000 (hier Classic Plus) und dem Berger Keramik-Plus.

Ich habe gerade beide Geräte hier zum testen und möchte hier einfach mal schreiben, was ich so feststellen konnte.

Fangen wir mit dem Äusseren an:
Von der Größe er nehmen sich beide Geräte nichts. Der Ecomat ist 1,5 cm niedriger, dafür 2 cm tiefer. Auffälligster Unterschied, das Gehäuse des Ecomat ist aus pulverbeschichteten Metall, während das des Berger aus Kunststoff gefertigt ist. Letzteres merkt man auch beim Auspacken, denn ein stechender Geruch kommt aus der Packung, welcher aber nun, nach einem Tag ausserhalb der Verpackung nicht mehr festzustellen ist. Von der Haptik her, macht der Ecomat schon den besseren Eindruck, wobei auch die Qualität des Bergers nicht plünnig daher kommt.
Beide Geräte verfügen über einen Umfallschutz-Schalter an der Unterseite, welcher auch jeweils einwandfrei funktioniert.
Der Berger hat den Vorteil eines Griffes, so dass das Gerät auch schnell mal angehoben werden kann.

Bedienung:
Das Berger-Gerät wartet mit reichlich Schaltern auf, über deren Reihenfolge in Bezug auf die Funktion sich sicher streiten läßt. Man hat aber recht schnell raus, wofür welcher Schalter ist.
Von links nach rechts:
- Eco-Schalter
- Ein-/Aus-Schalter
- Heiss-/Kaltluft-Schalter
- Ventilator-Funktionsschalter (Ventilator auf volle Geschwindigkeit oder
manuell regelbar) diesen Schalter halte ich im übrigen für völlig überflüssig
- Regler für die Geschwindigkeit des Ventilators

Beim Ecomat ist die Anordnung sinnvoller gelöst, der Ein-/Ausschalter ist beleuchtet. Alles in allem ist der Ecomat von der Bedienung her durchdachter.
Von rechts nach links:
- beleuchteter Ein-/Aus-Schalter
- Ventilator-Funktionsschalter (leiser Betrieb oder schnelle Wärmeverteilung)
- Leistung-Schalter (3 Stufen 450/750/1500 W)
- Regler für elektronisches Thermostat

Das erste Einschalten:
Funktionierte bei Beiden nicht auf Anhieb, was aber daran lag, dass ich die Geräte nicht auf eine gerade Fläche gestellt hatte sondern in der Hand hielt, insofern alles korrekt.

Der Berger pustete mich nach dem Einschalten sofort laut an, nach Umschalten auf manuelle Ventilatorsteuerung und regeln auf die niedrigste Stufe, wurde das Gerät schnell leiser. Natürlich wird das Gerät bei höherer Drehzahl auch lauter, aber für das schnelle Aufheizen eines Raumes nimmt man das gerne mal in Kauf. Nachts beim schlafen wird man das Gerät eher auf niedrigster Stufe stehen haben und damit die Geräuschkulisse senken. Man muss aber sagen, das Gerät ist deutlich zu hören, wenn auch auf keinen Fall lauter als eine Truma 6002.
Ich höre hier m.E. zwei unterschiedliche Geräusche, nämlich zum einen den Luftstrom und zum zweiten das Laufgeräusch des Ventilators.

Beim Ecomat konnte ich zwar sehen dass das Gerät eingeschaltet ist, aber hören... ja, kann man, aber man muss schon genau hinhören. Eingestellt war die niedrigste Stufe. Bei höherer Leistung wird autom. auch der Ventilator schneller und ensprechend auch lauter. Hat man in der Nacht das Gerät auf kleinster Stufe, ist es nicht bzw. kaum zu hören.
Im Unterschied zum Berger ist hier m.E. nur der Luftstrom zu hören.

Im Volllastbetrieb kann ich keine Unterschiede der Lautstärke feststellen.

Die Heizleistung:
Hier kann man gefühlt, da mir ein geeignetes Thermometer fehlte, sagen, dass sich die Geräte in nichts nachstehen. Beide leisten für die Größe eine sagenhafte Wärmeleistung. Auch mein Nachbar ist der Meinung, dass sie sich in der Wärmeleistung nichts nehmen.

Leistung:
Natürlich ist es interessant, an was für einen Anschluss, sprich mit welcher Absicherung, ich die Geräte betreiben kann. Ich habe mir mal unser Verbrauchsmessgerät geschnappt und bin zu dem Ergebnis gekommen, dass sich die Geräte auch hier so gut wie nicht unterscheiden. Beide Geräte liegen in den Werten absolut gleich. bei beiden Geräte schwankt es leicht, aber im Durchschnitt komme ich auf fast identische Werte:

Auf kleinster Stufe:
1,98 A - 455 W Berger
1,97 A - 453 W Ecomat

Auf höchster Stufe:
6,52 A - 1499 W Berger
6,29 A - 1447 W Ecomat

Einschaltspitze bei Wechsel in höchste Stufe:
8,04 A - 1849 W Berger (14 Sek. bis zum Erreichen eines Konstantwertes)
8,07 A - 1856 W Ecomat (9 Sek. bis zum Erreichen eines Konstantwertes)

Ausstattungsunterschiede:
Das Berger-Gerät bietet die Funktion der stufenlosen Regelung des Ventilators, während der Ecomat mit einem elektronisch gesteuerten Thermostat ausgestattet ist. Eine Frostwächterfunktion wie beim Ecomat sucht man beim Berger vergebens.
Beide Geräte werden beworben, dass ein Dauerbetrieb möglich ist, beim Berger findet man darauf aber keinerlei Hinweis in der Bedienungsanleitung.

Mein Fazit:
Die Bedienung lass ich mal aussen vor, denn man hat schnell raus, wir was funktioniert.
Wenn man sich also damit abfinden kann, dass das Berger-Gerät auf niedrigster Stufe lauter ist, kann man es m.E. ohne Probleme kaufen, zumal der Preis um schlapp 225 Euro niedriger ist. Die fehlende Funktion des Thermoschalters kann man für ca. 20 Euro, in Form eines Steckdosen-Thermostates inkl. Frostwächterfunktion, nachrüsten (siehe Amazon).
Wer ein (fast) lautloses Gerät sucht, ist mit dem Ecomaten besser bedient, denn in kleinster Stufe ist er so gut wie nicht zu hören.

Was den Dauerbetrieb, sprich der unbeaufsichtigte Betrieb über mehrere Tage / Wochen, angeht, muss ich ehrlicherweise sagen, dass ich das mit dem Berger nicht machen würde. Warum, kann ich jetzt nicht wirklich begründen, vieleicht liegt es am Kunststoff, vieleicht am fehlenden Hinweis in der Gebrauchsanleitung oder sagen wir einfach, es ist ein Bauchgefühl. Hier ist also der Ecomat m.E die bessere Wahl.

Für mich kann ich sagen, ich werde den Berger, einfach aufgrund des Preisunterschiedes und der zu erwartenden Nutzungszeit, behalten. Wir sind recht selten auf Campingplätzen und nehmen auf Stellplätzen lange nicht jedesmal Strom. Ein Dauerbetrieb ist für mich eh uninteressant.
Den lauteren Lüfter, und hier wie gesagt nur in der kleinsten Stufe, nehme ich in Kauf und die fehlende Funktion des Thermostates, werde ich, wenn denn nötig, entsprechend durch ein Steckdosenthermostat nachrüsten.

"Ich" finde 230 Euro Mehrpreis sind nicht wirklich gerechtfertigt ausser man will wirklich ein Gerät für den Dauerbetreib haben, dann würde auch ich den Ecomat bevorzugen.
Aloha
Mike
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Mickel Moen »

:thumbup:
Bob en Noneku,

Bedankt voor de info.

Duidelijk.

Het is wel zo goed nog even een plaatje van de Berger hier te tonen:

Afbeelding


Wat de prijzen van de Ecomat betreft, die variëren in Nederland van €145 tot €359
Basis is van alle apparaten hetzelfde zover ik het kan bekijken. Verschillen zitten in mogelijkheden en bedienings/gebruikscomfort.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Guus&Marjatta
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:50
Locatie: Nijmegen

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Guus&Marjatta »

Interessante discussie. Ik wil er graag het volgende aan toevoegen. De laatste jaren merk ik op steeds meer plaatsen dat het gebruik van elektrische kacheltjes verboden wordt. Ook een verbruiksmeter wordt ingezet om het gebruik te ontmoedigen.
Dus wat ons betreft terug naar onze standkachel.
VW California Freestyle..........en de dagen na nu worden héél anders
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ecomat 2000



Bericht door Mickel Moen »

Ja dat heb ik ook afgehoord. Ik heb er nog niets van gemerkt en wij bezoeken toch al gauw zo'n 30 campings per jaar. http://mickelmoencamperen.blogspot.nl

Overigens gaat dit off-topic. Ik meen dat hierover in een ander draadje al een discussie loopt. Hier gaat het over de ervaringen met de Ecomat en in dit draadje zou ik dit graag zo houden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie