Distributieriem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hummeltje2
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 05 apr 2013, 15:33
Locatie: BELLINGWOLDE

Distributieriem



Bericht door hummeltje2 »

Hallo mensen,

Mijn fiat ducato: 2,3 multijet 130 pk 2010 heeft 40000km gelopen,
nu wil ik begin volgend jaar voor dat ons camperseisoen begint(medio april) de camper laten keuren en een beurt en distributieriem laten vervangen.
heeft iemand een schatting wat ik daar aan kwijt ben en tips of de spanrol of nog meer moet laten vervangen

gr Jochem

a
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Distributieriem



Bericht door de Jonckheer »

Er zijn 2 criteria waarop de riem vervangen moet worden, nl wat het eerst komt: de km stand en de leeftijd. Beide zijn in je boekje te vinden. (veel) Eerder vervangen kan maar of dat noodzakelijk is?

Bij het vervangen altijd de hele set, dus ook de spanrol(len)

Shoppen loont dus rondbellen waar je het goedkoopste uit bent. Het duurst zijn meestal de dealers.
eigenhymer
Berichten: 1023
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 16:28

Re: Distributieriem



Bericht door eigenhymer »

er zijn vaste prijzen voor de dealers van fiat nederland die kan je vinden op de website van fiat
Ik heb een fotografisch geheugen maar de laatste tijd hapert de harddisk steeds meer....
Gebruikersavatar
Secondhome
Berichten: 112
Lid geworden op: za 11 jul 2009, 22:23
Contacteer:

Re: Distributieriem



Bericht door Secondhome »

Hallo
Hier onder kan je de kosten vinden.
groeten adrie

http://fiat-service.nl/onderhoudsprijzen/
Gebruikersavatar
Paul Willem
Berichten: 602
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 18:05
Locatie: Amsterdam

Re: Distributieriem



Bericht door Paul Willem »

hummeltje2 schreef:Hallo mensen,

Mijn fiat ducato: 2,3 multijet 130 pk 2010 heeft 40000km gelopen,
nu wil ik begin volgend jaar voor dat ons camperseisoen begint(medio april) de camper laten keuren en een beurt en distributieriem laten vervangen.
heeft iemand een schatting wat ik daar aan kwijt ben en tips of de spanrol of nog meer moet laten vervangen

gr Jochem

a

Hallo Jochem,

Voor jouw FIAT, met jouw kilometerstand (40.000) geldt: distributieriem (+spanrollen) na 5 jaar vervangen, dus inderdaad in 2015. Sommigen overwegen om de waterpomp ook te laten vervangen omdat de motor dan toch open ligt. Maar de waterpomp bij 40.000 km laten vervangen vind ik wel heel snel. Ik heb het niet gedaan. Zeker omdat je bij intensief gebruik de distributie bij 120.000 km (binnen 5 jaar) laat vervangen. In dat geval zou ik gelijk de waterpomp meenemen.
Met vriendelijke groet,

Paul.
Adria Coral S680 SP

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Distributieriem



Bericht door Marius »

de Jonckheer schreef: Shoppen loont dus rondbellen waar je het goedkoopste uit bent.
Ja want bij een dergelijke reparatie/onderhoud is dit het belangrijkste criterium.. :bang:
Liever garantie en kundig uitgevoerde werkzaamheden dan een zo goedkoop mogelijke beunhaas.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Distributieriem



Bericht door de Jonckheer »

Ik ken er wel een paar die redelijk goedkoop zijn en hun werk goed doen. Ik vind het nogal aanmatigend om een monteur die niet met een vork schrijft, geen 7 serie rijd en een duur pand te onderhouden heeft meteen maar een beunhaas te noemen. Moet je niet doen want we weten allemaal dat ook onder de dure jongens heel wat knoeiers zitten. Daar hebben de goedkopere garages geen patent op. En waar staat dat je bij een goedkopere garage géén garantie krijgt?
Bovendien kun je niet in iemands portemonnee kijken en is elk tientje er één in deze dure tijden.
Berg-Keuntje
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 19:14
Locatie: Oirsbeek

Re: Distributieriem



Bericht door Berg-Keuntje »

@de Jonckheer,
Daar ben ik het mee eens.
Binnenkort Mercedes Benz Viano 3.0 Marco Polo
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Distributieriem



Bericht door Marius »

Je schrijft het alsof het het enigste criterium is, daarnaast haal je weer (voor de zoveelste keer) uit naar de merk dealers.

Op je bericht met 7 series en vorken schrijven ga ik niet eens reageren, wie ben jij dat je kunt oordelen over wat voor soort auto iemand rijd en in wat voor pand hij zit??
Ik ken er meer dan genoeg (die hier op het forum een goede naam hebben) die er een rommeltje van maken maar wel de goedkoopste zijn...
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Distributieriem



Bericht door pschreur »

Dus we gaan nu de discussie starten bij welke garage je het beste kunt zijn? Een dure, waarvan de eigenaar in een dikke auto rijdt en een mooi pand heeft of iemand die goedkoop is omdat hij dat allemaal niet heeft?

Ben wel benieuwd hoeveel pagina's dit weer gaat worden.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
chrisvanlaar
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 13:22
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: Distributieriem



Bericht door chrisvanlaar »

Secondhome schreef:Hallo
Hier onder kan je de kosten vinden.
groeten adrie

http://fiat-service.nl/onderhoudsprijzen/
Leuke link maar welke Ducato heb ik dan? Er staan er zoveel tussen.
Heb Fiat Ducato 2,8 JTD uit 2005 107kW

Chris :crazy:
Knaus Sunliner 658 LG met Fiat Ducato 244 2,8 JTD Power 107kW (146pk).
Vorige Camper: Dethleffs Globetrotter Fiat Ducato 2,5TD uit 1992
Gebruikersavatar
Secondhome
Berichten: 112
Lid geworden op: za 11 jul 2009, 22:23
Contacteer:

Re: Distributieriem



Bericht door Secondhome »

Hallo type en uitvoering staan bij mij op de eerste bladzijde van het service boekje. Kenteken niet bij de hand maar daar zal het ook wel op vermeld staan.
Groeten Adrie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Distributieriem



Bericht door de Jonckheer »

Marius schreef: wie ben jij dat je kunt oordelen over wat voor soort auto iemand rijd en in wat voor pand hij zit??
Ik ken er meer dan genoeg (die hier op het forum een goede naam hebben) die er een rommeltje van maken maar wel de goedkoopste zijn...
Een groot duur pand met figuren in witte jassen moeten allemaal betaald worden door, je raad het al, de klant. Dergelijk grote bedrijven kennen een directeur die zeker niet in een Lada gaat rijden om maar iets te noemen, dus dat moet ook bij de klant vandaan komen, evenals de villa.
Begrijp me niet verkeerd, ik gun het iedereen van harte, maar niet van mijn centen.

Dan bestaat er nog zoiets als de éénmanszaak, een monteur die een eerlijk bedrijf runt dat het van mond op mond reclame moet hebben, simpelweg omdat hij de middelen niet (voor over) heeft om paginagrote advertenties in de Telegraaf te zetten om weer klanten te lokken.

Bij zo'n bedrijf kom ik als er dingen zijn die ik zelf niet kan doen. De man is een ongelofelijke vakman die nergens voor terugdeinst, niet alleen een onderdelenvervanger, maar iemand die daadwerkelijk repareert, iets wat een zeldzaamheid aan het worden is.

Bij zo iemand moet je zijn als je die kunt vinden. Dan betaal je stukken minder dan bij een dealer en wordt het werk waarschijnlijk nog beter gedaan ook. Dat hoeft niet maar het kan wel.
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Distributieriem



Bericht door de hoekies »

Jochem
ik heb afgelopen jaar onze Fiat 2.3 multijet uit 2009 een 1e beurt laten geven ( 45000km)
Aangezien ik niet wist wat er voorheen was gedaan heb ik de keuze gemaakt om alles te laen vervangen dus alle vloeistoffen ,filters en ook de ketting met rollen en zo .
Totaal prijs was € 1700,-
Aandrijfriem airco vernieuwen C92B4020
-icm distributieriem
Motorkoelvloeistof (bij)vullen A10T20V0
Motor reinigen C04E20900 41,50
-onderzijde afstomen
Milieutoeslag
APK II icm beurt U1001200 65,00
RDW afmeldkosten apk U1001000 3,85
45.000 KM beurt uitvoeren A10K45Z0 128,65
alle filters
jaarbeurtlijst controleren
resetten
Distributieriem set vernieuwen 232,40
Mond ruitesproeier voor afstellen 0 8,30
Oliekeerring van li diff.as vern 41,50
Aandrijfas links de- en monteren 128,65
Motorkoelsysteem lekkage contr 12,45
-afpersen ivm laag koelvloeistofpeil
Radiateurslangen boven controleren 37,35
-slangklemmen van slang tussen radiateur en thermostaat vernieuwen
Webasto controleren 41,50
-brandstofpompje onder auto vasthangen
Aandrijfriem dynamo vernieuwen C92B6020
-icm distributieriem

Slangklem 3,30
Ruitenvloeistof 3,35
Pakking 1,12
Luchtfiltereleme 47,02
Riem 27,02
Vaste riemspanne 2 41,12
Riem airco 19,52
Distributieset 210,05
Pollenfilter 40,82
Brandstoffilter 37,73
Filter olie 21,69
Flens diff. 38,95
Motorolie licht vol 101,48
V-bakolie STD+AS-tro 42,60
Hulpstoffen 26,43
Remvloeistof 7,25
Koelvloeistof 17,70
Hulpstoffen 26,43

Mijn gedachte was alles in een keer dan weet ik wat er vernieuwd is en wil geen of weinig risisco lopen op storingen terwijl we in b.v Zweden aan het rondtrekken zijn.
Ik weet dat er goedkopere manieren zijn maar als je inversteerd in een dure wagen moet je niet bezuinigen op het onderhoud want dat kom je een keer bedrogen uit maar dat is ieder zijn eigen keuze
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Plaats reactie