Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door bas_noord »

Probleem: ik merkte dat het vermogen van mijn diesel (Peugeot J5 TD) minder begon te worden. Dus alles nagelopen, en bleek uiteindelijk dat ik zelf een lek membraantje heb op de brandstofpomp (je weet wel waar de turbo op aangesloten zit voor meer brandstof. Nou blijkt dat het buitenste membraan een scheurtje heeft, en de luchtdruk weg lekt

Ik heb de zoekfunctie er op los gelaten, en vind zat informatie ...... maar en daar wringt de schoen een beetje: ik kan ze nergens vinden voor een paar tientjes per set. De goedkoopste is http://www.dieselkontor.de: €59,95 per set ex verzendkosten

Diverse diesel revisie bedrijven in Nederland kunnen ze ook leveren, maar als je dan de prijs hoort val je zowat achterover van je stoel.... 175, 176 euro excl btw.......

Wat ik nou zoek is dat ene adresje waar ze echt voor een fatsoenlijke prijs te koop zijn.....want uiteraard het adresje wat ik via PB kreeg en waar een set €18,-- euro zou kosten heeft ze net niet in voorraad (DUH !!)

Wie o wie heeft een gouden tip, voordat ik 175 euro ga neertellen.....

PS vervangen is een fluitje van een cent, de verhalen dat de pomp op een testbank moet enz geloof ik wel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door Kroppie »

http://www.visserautoelectra.nl

en als dit het bedrijf is wat ze niet op voorraad had ,ik heb een set liggen ,geef maar een pb

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door bas_noord »

Je hebt een PB

Bedrijf wat jij noemt heeft ze momenteel ook niet in voorraad, staan in back order, maar probleem is dat we over twee weken naar Kroatie gaan, en voor die tijd krijg ik ze niet in huis

Maar het "goedkope" adresjes was iemand anders ...
Boja
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 22:18
Locatie: Veurne Belgie

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door Boja »

Ik weet niet welk membraam u juist bedoelt maar als het dit is die zich hierin bevind
http://www.autodiesel13.com/suralimenta ... 17546.html

of dit
http://mes-citroen-cx.over-blog.com/art ... 40012.html

als het dit is even googlen onder suralimentation

Ik heb dit ooit gevonden maar dan kompleet met omhulsel voor nog geen 100 euro in een Bosch service center in oostende
coppin andre nv , even een mailtje en als ze het hebben maar niet willen versturen roep maar ik ga er dan wel om .
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door bas_noord »

Het gaat inderdaad om dat regel apparaatje, ik ben inmiddels geslaagd voor de membraantjes. De link met de uitleg die je hebt geplaatst is erg duidelijk, weliswaar gaan J5 maar verder erg goed om de klus te klaren.

Nu nog even de tijd vinden om de membranen te vervangen :bang: :bang:
Gebruikersavatar
bas_noord
Berichten: 510
Lid geworden op: di 27 dec 2011, 9:20

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door bas_noord »

Gisteravond eindelijk tijd gevonden om de membraantjes te vervangen en wat ik al vermoedde: het buitenste membraan bleek gescheurd.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/490 ... .06.24.jpg

De "drukdoos" op de brandstofpomp is van onderaf te bereiken

https://dl.dropboxusercontent.com/u/490 ... .27.37.jpg

Eerst de boel even goed schoon voordat ik de drie kleine inbusboutjes losmaakte, en ik de memraantjes kon bereiken. Naast het scheurtje in de buitenste mebraan bleek ook het tweede binnenste membraan verwrongen te zijn en was het huis flink smerig met allerlei drab wat in de loop der jaren is opgehoopt tussen de membranen waar de turbo druk op staat...een luchtfilter houdt wel een hoop tegen maar de carterontluchting komt na het luchtfilter, combineer dat met het kapotte membraan en er gaat troep mee door de slangaansluiting

Het huis op de pomp heb ik voorzichtig uitgeborsteld met een kunststof borsteltje op een Dremel, waarbij ik eerst het gat naar het schuifje wat door het membraan word bediend (zie de foto, het ronde deel in het midden van huis) had afgeplakt met tape

Het membraan samenstel heb ik op de werkbank verder gedemonteerd en gereinigd...nieuwe O ring op het deksel gedaan en de boel weer gemonteerd

https://dl.dropboxusercontent.com/u/490 ... .07.28.jpg

Een tip voor mensen die het mogelijk ook gaan doen is het vastleggen afstelling van de membranen: zet een 4 mm inbussleutel in de afstelbout en draai de borgmoer los, draai deze geheel van de stelbout af en laat hem om de inbussleutel heen vallen, verwijderen dan de inbus ZONDER de afstelbout te verdraaien, je kan dan het buitenste kapje verwijderen. Plaats dan de inbussleutel incl moer weer terug, zonder de boel te verdraaien, en zet de borgmoer zonder het kapje weer vast. Op die manier blijft de oude instelling gefixeerd. Je kunt het deksel dan gewoon schoonmaken na demontage

Na alles weer terug te hebben gebouwd heb ik gelijk de slang vanaf het inlaatspruitstuk (grote aansluiting op de tweede foto) en de brandstof lekslang (kleine aansluiting) vervangen zodat alles weer 100% is

Vanmorgen een proefrit gemaakt en de wagen voelt weer als vanouds......de trekkracht is weer goed, de turbo druk is ook weer zoals ie hoort te zijn (heb een meter op het dashboard zitten).

Met dank aan Kroppie voor de membraantjes
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door Kroppie »

denk je ook nog ff aan de rest ?.

fijne vakantie .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door artyvisual »

Goedenavond.

Ik haak maar even in op dit 'oude'. topic.

Na wat leeswerk op deze site, heb ik een donkerbruin vermoeden dat mijn j5 2.5td (hobby 600) last heeft van het gescheurde membraan. Nu heb ik al veel aan wat er hier over geschreven is. Mijn vragen op dit moment, kan je de behuizing van het membraan er gewoon afschroeven en kan je dan visueel inspecteren of het membraan / membranen gescheurd zijn, of zit je dan direct met bijv. ongewenst lucht in het systeem? Zijn voor deze motor altijd de membranen identiek, of hoe kom je er achter welke type je nodig hebt?

Hartelijk dank,

Stan
hobby 600, peugeot j5 TD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door Kroppie »

behuizing kun je eraf schroeven ,ontluchten zal altijd moeten na demontage van iets aan een brandstofpomp ,maar is geen enkel probleem , let wel op de uitsteeklengte van de schroefdraad uit de moer met sleutelwijdte 14 ,dit bepaald de afstelling .
WERK ZEER SCHOON en let goed op de volgorde en plaats van de div onderdeeltjes
op de pomp staat een type nummer geef dit door aan http://www.autodiesel13.com en je krijgt de juiste .zoeken naar membrane suralimentation 561 of 560
ik heb ze niet meer liggen .
losse membranen zijn vlgs mij niet meer leverbaar maar wel een kompleet gemonteerde set .(+_45euro)

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 13 aug 2015, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door artyvisual »

Bedankt Jos.

Ik krijg met je linkje een verwijzing naar een Spaanse e magazine over auto's.... Weet jij een ander adres?
Over het ontluchten, staat er ergens een how to van, want ik lees op het forum ook best wel wat problemen met niet goed ontluchtte brandstofsystemen.
Wederom dank,

Stan
hobby 600, peugeot j5 TD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door Kroppie »

sorry ,foutje van mij ,is aangepast heb hem geprobeerd werkt nu .
en ontluchten geeft normaal geen probleem ,handpompje op het filterhuis bedienen tot je voelt dat het indrukken niet meer gaat ,even doorstarten en dan is het normaal gesproken goed

maar als je al twijfelt over het ontluchten ,denk dan nog eens goed na of je het vervangen dan wel zelf moet doen ,is niet moeilijk maar vraagt toch wel wat inzicht en ervaring ,succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
artyvisual
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 20:59
Locatie: Barbant, kempen

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door artyvisual »

Oud draadje, maar ik heb mijn klachten met extreem rokende start verholpen met vervanging membraantje. Dit is een handig filmpje als how to. Redelijk makkelijk te doen met pomp niet gedemonteerd.

https://youtu.be/TgqTSh-xbhg

Verstuurd vanaf mijn SM-A300F met Tapatalk

hobby 600, peugeot j5 TD
Legrando
Berichten: 6
Lid geworden op: za 15 mei 2021, 12:14

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door Legrando »

Hoi , ik ben in bezit van m'n eerste camper Knaus traveller van 1994 met 2.5td motor deze heeft 11 jaar stil gestaan, en ik denk dat ik ook dit probleem hem ik kan losse membramen vinden maar hoe weet ik welk type ik moet hebben?
Legrando
Berichten: 6
Lid geworden op: za 15 mei 2021, 12:14

Re: Membranen brandstofpomp CAV/Lucas/Delphi DPC MAS100



Bericht door Legrando »

Hier zijn ze te koop los maar weet niet of dit de juiste zijn

https://www.viscodiesel.com/nl/membraan ... -561a.html
Plaats reactie