Drinkwater via filter?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: Drinkwater?



Bericht door Digiwalker »

Wij vertoeven vaak en lang in warme landen zoals Griekenland, etc.
Daar liggen veel leidingen bovengronds en wordt het leidingwater door de zon opgewarmd.
Er is dus geen garantie dat het water goed is. Onze watertank is aan het eind van het seizoen soms helemaal groen. Daarom gebruiken wij het water uit de tank allen om te koken of spoelen en drinken wij uit flessen, al dan niet voorzoen van een diep rode kleur en alcohol.
Wij staat ook praktisch nooit op campings en zijn daarom afhankelijk van bronnen of tuinslangen.
In de oostelijke landen zijn er ook geen sanistations te vinden. Dus wordt er met het chemisch toilet ook creatief gehandeld.

:wave:
rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
mariekeafrance
Berichten: 319
Lid geworden op: vr 15 apr 2011, 8:45
Locatie: Bourgondië

Re: Drinkwater?



Bericht door mariekeafrance »

Oke, eens maar op veel betaalde CP's in Frankrijk heb je sani palen zo noem ik dat maar. En echt geen mogelijkheid om de boel af te koppelen of andere manier van tanken. Wij maken er verder geen punt van en kopen flessen water, en verder maar niet te veel over na denken. Jaren geleden met de hitte golf in 2003 hebben wij op een Franse camping gestaan waar het niet zo heel schoon was. Thuisgekomen zijn we erg en lang ziek geweest. Toen dronken we ook al geen water uit de kraan. Maar wij denken dat het toen van het douche water gekomen is.......... kan natuurlijk ook ::S
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Drinkwater?



Bericht door myway »

Ik zag vanmorgen het bericht van sielus staan, toen was er nog geen antwoord, mijn gedachten was, hoeveel pagina's gaat deze topic halen.
Meestal, zo om de paar maanden komt er zo'n topic voorbij en halen dan een aantal pagina's.
We gaan het zien.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
mariekeafrance
Berichten: 319
Lid geworden op: vr 15 apr 2011, 8:45
Locatie: Bourgondië

Re: Drinkwater?



Bericht door mariekeafrance »

Digiwalker schreef:Wij vertoeven vaak en lang in warme landen zoals Griekenland, etc.
Daar liggen veel leidingen bovengronds en wordt het leidingwater door de zon opgewarmd.
Er is dus geen garantie dat het water goed is. Onze watertank is aan het eind van het seizoen soms helemaal groen. Daarom gebruiken wij het water uit de tank allen om te koken of spoelen en drinken wij uit flessen, al dan niet voorzoen van een diep rode kleur en alcohol.
Wij staat ook praktisch nooit op campings en zijn daarom afhankelijk van bronnen of tuinslangen.
In de oostelijke landen zijn er ook geen sanistations te vinden. Dus wordt er met het chemisch toilet ook creatief gehandeld.

:wave:
rene
Juist, en als je de keus hebt tussen bron of tuinslang kies dan bronwater. Da's mi ook altijd schoon.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Drinkwater?



Bericht door de Jonckheer »

Ik ben het helemaal met Alois eens. Wij drinken en koken ook met water uit de tank. Deze is 500 liter groot en dus heb je voor een paar weken water na het vullen. De tank is gemaakt van kunststof voor levensmiddelen en geeft dus geen vreemde smaak aan het water. Filters e.d. zijn leuk voor de fabrikant en wederverkopers van die filters.
Overigens vind ik het vreemd dat men kraanwater wantrouwt en flessenwater niet, hoe dat zo? Hoe weet je dat dat flessenwater zo goed is? Omdat het in een fles zit? Leidingwater wordt streng gecontroleerd overal, zeker in Europa, want slecht water betekent een groot gevaar voor de volksgezondheid, maar bestaat die strenge overheidscontrole ook bij flessenwater? Dacht het niet!
Lees hier alles over water: http://eten-en-drinken.infonu.nl/dranke ... essen.html
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Drinkwater?



Bericht door PE1OPQ Theo »

We hebben een klein tankje, zo een 30 liter onder de bus hangen.
Om niet ziek te worden, gaan we nooit naar warme landen :D
En vertoeven we in het "koude" Noorden van Europa, daar waar alles op de camping prettig geregeld is.
Geen noodzaak dus om geen gebruik te maken van de water tank.
Tijdens de andere vakantie momenten die niet in het Noorden worden doorgebracht, gebruiken we de tank.
En bij vullen doe ik uit echte waterkranen, en mijd de zogenaamde service dingen voor campers.
Heb voor het vullen mijn eigen waterzak bij me van 10 liter, en loop dan even drie keer heen en weer :wink:
In de 14 jaar dat we de bus hebben, zijn we wel eens ziek geweest, maar niet van het water gebruik.

Theo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Drinkwater?



Bericht door Mickel Moen »

Gewoon een kwestie van je verstand gebruiken.

In Europa zal het gevaar niet in het leidingwater op zich zitten. Ik denk dat je er gerust vanuit kunt gaan, dat overal het kraanwater goed is. Zaken als smaak en kleur kunnen wel verschillen met wat je gewend bent.

Problemen kunnen zich wel voordoen bij tappunten, zoals hierboven al omschreven.

Vulslangen van 20 meter lang die de hele dag in de brandende zon zo op de grond liggen mijd ik dus.
Watertapkranen naast loospunt chemisch toilet ook. Tapkranen waar kinderen bij spelen ook.
En natuurlijk de tappunten waar nadrukkelijk bij staat, dat het geen drinkwater is.

Voor de rest. Kraan even laten stromen. Als er een korte slang aanzit niet in de opening van de jerrycan hangen, maar er iets boven houden.

Gezien ons verbruik hebben we maar een kleine voorraad nodig. In de bus twee jerrycans van 10 liter. Per jerrycan doen we 2 a 3 dagen. Dus altijd vers water. http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/keuken.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Drinkwater?



Bericht door vanHooltje »

Wij hebben een 125 liter tank onder de bank liggen, en drinken hier gewoon uit. Nooit ziek geweest, en maak hem eens in de 3 jaar schoon. Zolang er geen licht bij komt is er niets aan de hand.
Voor het vullen gebruik ik altijd mijn eigen slang, want zoals hier boven al beschreven zijn er mensen die het met hygiëne het niet zo nouw nemen. (viespeuken)
En ik heb een setje allerhande kraan aansluitingen bij me.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: Drinkwater?



Bericht door JAN60 »

Ik vind het een beetje onzin om zoveel water in te nemen en mee te sjouwen in europa ,terwijl je hier om de kilometer water kan vullen ;;-)
Het is allemaal extra gewicht.
Heb zelf ook een tank van 125ltr en vul hem met 25ltr :thumbup:
Gr Jan
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Drinkwater?



Bericht door Cee Pee »

Wij kunnen 160 liter water hebben en als ik de kans heb gaat het er in ook.

Als je dan een leuk plekje ziet kun je tenminste een paar dagen vrij blijven staan en wordt je niet gedwongen om als weer snel op te breken wegens watertekort.

Dit wordt ook gewoon als drinkwater gebruikt.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Drinkwater?



Bericht door vanHooltje »

JAN60 schreef:Ik vind het een beetje onzin om zoveel water in te nemen en mee te sjouwen in europa ,terwijl je hier om de kilometer water kan vullen ;;-)
Het is allemaal extra gewicht.
Heb zelf ook een tank van 125ltr en vul hem met 25ltr :thumbup:
Tja wij staan altijd vrij en douche ook op deze tank, en op deze manier kunnen we een 5 dagen voort met het water. En zoals Cee Pee zegt ga ik niet opbreken i.v.m. water tekort.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Drinkwater?



Bericht door Vodnik »

filters in je drinkwaterleiding? Een bron van bacterie groei!
Ik heb filters verwijderd op advies van het watercontrole laboratorium dat ons drinkwater (uit eigen bron) controleert.

Dus ook in camper (100 ltr) en boot(200 ltr) géén filters. Wel jaarlijks schoonmaken met desinfecterende chloor en zeer goed naspoelen (zeker als je een rvs tank hebt)


Vullen an de tank met eigen slang (waar dat mogelijk is)
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Drinkwater?



Bericht door Zwerfsteen »

Van Portugal tot Noorwegen en van Nederland tot Roemenie, overal vullen we de watertank met het lokale water.
Een enkele keer is dat 100% bronwater :D maar meestal gewoon uit de kraan met eigen slang of een die ik vertrouw.
Ooit in de Dordogne het water niet ingenomen omdat het vreselijk naar chloor stonk en een keer in Hongarije waar een zwavelsmaak aan het water zat.

We gebruiken geen toevoegingen o.i.d.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Drinkwater?



Bericht door Marco Polo »

Grootste probleem lijkt nog legionella.
Drinkwater moet onder de 25 graden bewaard worden om groei hiervan tegen te gaan.

Virussen uit menselijke of dierlijke uitwerpselen - vuile slangen op een CP bijvoorbeeld - schijnen niet lang te overleven buiten het lichaam dus het gevaar daarvan neemt over tijd af.

Natuurlijk wel zaak dat je - ondanks dit feit - hier geen risico's mee neemt.
Plaats reactie