Drinkwater via filter?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
mariekeafrance
Berichten: 319
Lid geworden op: vr 15 apr 2011, 8:45
Locatie: Bourgondië

Re: Drinkwater?



Bericht door mariekeafrance »

de Jonckheer schreef:Ik ben het helemaal met Alois eens. Wij drinken en koken ook met water uit de tank. Deze is 500 liter groot en dus heb je voor een paar weken water na het vullen. De tank is gemaakt van kunststof voor levensmiddelen en geeft dus geen vreemde smaak aan het water. Filters e.d. zijn leuk voor de fabrikant en wederverkopers van die filters.
Overigens vind ik het vreemd dat men kraanwater wantrouwt en flessenwater niet, hoe dat zo? Hoe weet je dat dat flessenwater zo goed is? Omdat het in een fles zit? Leidingwater wordt streng gecontroleerd overal, zeker in Europa, want slecht water betekent een groot gevaar voor de volksgezondheid, maar bestaat die strenge overheidscontrole ook bij flessenwater? Dacht het niet!
Lees hier alles over water: http://eten-en-drinken.infonu.nl/dranke ... essen.html
Ik heb nooit geschreven dat ik het water wantrouw, maar wij wonen in de Bourgogne en bij ons smaakt het vaak naar gloor, en dat is de reden.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Drinkwater?



Bericht door rijschoollucassen »

Wij hebben een 60 liter tank, en die laat ik om de 4 á 5 dagen leeglopen. Vullen zoveel mogelijk met eigen slang. In warmere streken drinken we vaak flessenwater, en die nemen we ook mee als we gaan wandelen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Drinkwater?



Bericht door jepebe »

Water gewoon uit de tank. Na een dag of drie is dat ding leeg, dus het water wordt vanzelf wel ververst.

Volgens mij kan water niet echt bederven. Onze kids krijgen ook gewoon ranja met tankwater, geen problemen.

Nog nooit met chloor of ander spul iets id. tank gedaan.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Drinkwater?



Bericht door MonRoe »

Wij drinken geen water uit de tank omdat we het a. niet lekker vinden en b. we beide geen gezond maag/darm stelsel hebben en daar geen risico mee willen lopen. Voor ons dus altijd water uit een fles. Als we een weekend weggaan dan vullen we thuis enkele lege flessen met kraanwater, tijdens vakanties kopen we flessen water, wat ik trouwens na een maagoperatie beter kan verdragen dan kraanwater.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
walkry
Berichten: 155
Lid geworden op: di 26 mar 2013, 20:53
Locatie: Borssele

Re: Drinkwater?



Bericht door walkry »

wij gebruiken het water uit de tank om te koken wassen thee/koffie zetten
kortom voor alles behalve zo drinken, dat komt wij hebben altijd een tweedehands
camper gehad (en met ons veel denk ik) en weet dus niet hoe de vorige eigena(a) r(en)
er mee omgegaan is , we hebben het gewoon als stelregel en drinken dus gewoon flessen
water , heb onder het bed een ruimte (ssort kist )goed geisoleerd en daar blijft het redelijk koel. :cheers:

Mercedes Sprinter 316 CDI
Pilote Pacific 72

groet Leen
ADIA Coral S 690SC
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Drinkwater?



Bericht door Vodnik »

Marco Polo schreef:Grootste probleem lijkt nog legionella.
Drinkwater moet onder de 25 graden bewaard worden om groei hiervan tegen te gaan.

........................
Daarom zie je in jachthavens vrijwel nergens meer (extreem lange) vulwaterslangen. Er wordt verwacht je eigen slang te gebruiken en die worden (meestal) leeg en droog opgeborgen.
(vroger waren die slangen minstens 25 meter lang, het water erin werd met gemak 40 graden)
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Drinkwater?



Bericht door Opgezegd »

Alles wat je over water moet weten, zie http://camperpunt.nl/water/
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Drinkwater?



Bericht door johan1950 »

Water uit de tank gebruiken we overal voor, ook drinken. Voor het vullen van de tank nemen we ook geen speciale maatregelen. Hangt er een slang, gewoon benutten en anders onze simpele gieter.
We doen het al 35 jaar op deze manier. Eerst met ons schip en de laatste 13 jaar met onze camper.
Ons voordeel is dat we persoonlijke hygiëne zoals in Nederland voorgeschreven wordt dik overdreven vinden, waardoor we in de loop der jaren een natuurlijke weerstand hebben opgebouwd.
Johan en Ina Gols
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Drinkwater?



Bericht door Arie55 »

De filter systemen die er zijn, zijn nogal aan de prijs. Wat denk ik handiger en goedkoper is, is een apart tankje met pompje van 10-15 liter waar je uit consumeert. Het andere water was en kook je mee. Dit heb ik een keer gezien in een camper tijdens mijn zoektocht. Een ander alternatief is flessewater.
Mengkranen is veelal een haard voor ziektekiemen. Daarom is thuis het water hoger dan 65-70 graden wat uit de warme kraan komt (om te ontsmetten)

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Drinkwater?



Bericht door beatrix18 »

Als er een beetje vogel- of buurmanpoep aan de vulslang kleeft, gewoon even doorspoelen en lekker de tank vullen. :thumbup:

Als je dan ziek wordt weet je in ieder geval dat de kok in dat leuke restaurantje wel zijn handen goed had gewassen, nadat hij in alle haast met zijn nagel door het wc papiertje ging.....
Ook weet je dan zeker dat de komkommer, sla en tomaatjes tip top in orde waren. :eh:

Thuisarts.nl:
Als u van plan bent naar warme landen te reizen of een gebied met primitieve verblijfsomstandigheden, zorg dan dat u zich goed voorbereid.
Neem vooraf contact op met uw huisarts.
Informeer of er in het gebied waar u heen gaat kans bestaat op ernstige of langdurige diarree.
Gaat u naar zulke ‘risicogebieden’, neem dan in ieder geval voldoende zakjes ORS mee.
Met uw huisarts kunt u ook bespreken of het verstandig is bepaalde medicijnen mee te nemen en wanneer u die moet innemen.
Medicijnen bij reizigersdiarree
Alleen tijdens het reizen kunt u eventueel loperamide gebruiken, een middel dat ervoor zorgt dat de ontlasting minder vaak komt. Loperamide mag u hooguit twee dagen gebruiken. Het kan verstopping veroorzaken en het versnelt de genezing niet.
Bij bloederige diarree met koorts, en bij kinderen onder de acht jaar, mag u geen loperamide gebruiken. Gebruik loperamide ook niet als u zwanger bent of borstvoeding geeft.
Bij diarree helpen de zwarte tabletten met geactiveerde kool niet.
Soms krijgt u bij de voorbereiding van uw reis van uw huisarts het advies antibiotica mee te nemen voor als u ernstige diarree krijgt. U krijgt dan ook uitleg wanneer u die moet innemen.
Wanneer contact opnemen?
Neem bij reizigersdiarree contact op met een plaatselijke arts als u te weinig vocht binnenhoudt en er kans is op uitdroging.
Kinderen onder de twee jaar en ouderen boven de 70 jaar moeten op de dag waarop de waterdunne diarree begint naar een arts.
Als u bij diarree ernstig ziek bent, met koorts en bloed bij de ontlasting, moet u naar een arts of een ziekenhuis in de buurt.



Dit gaat nog niet eens over de eigen camperwatertank. :shock:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Drinkwater?



Bericht door jielus »

Na vijftien jaar in Azië te hebben rondgezworven weet ik dit als geen ander. Maar een paar keer echt ziek geweest van een amoebe aanval.

Maar terug naar het filter of niet.

Iedereen bedankt die de moeite heeft genomen te antwoorden. Ik kan me nu een prima beeld vormen over het water in de tank. Een actueel beeld, niet dat ik te lui ben ben om te zoeken in het forum, dat ik kan gebruiken.

Ik ga volgende week eerst de tank eens goed schoonmaken, kukident tabeltten heb ik gelezen, en een paar keer omspoelen. Dan gaan we een rondje Nederland doen, tegen de klok in, met de start in Brabant. Die week of twee zullen me in ieder geval een prima beeld geven over hoe het water te gebruiken.

Nogmaals bedankt en voor diegene die geïnteresseerd zijn, mijn verhalen komen op mijn weblog.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: Drinkwater?



Bericht door Gerard056 »

Als je ziet dat de vulslang bij het sanistation vervuild is , mag je toch gewoon het vervuilde gedeelte ervan af snijden :shh:

Gerard.
Gebruikersavatar
ushi
Berichten: 152
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 19:56

Re: Drinkwater?



Bericht door ushi »

Als nood altijd een gieter bij me bij twijfel wel wat meer tijd om te vullen maar geen twijfel over vervuilde slangen en dichtbij eigen vulslang plat oprolbaar wel goed laten drogen
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Drinkwater?



Bericht door Cee Pee »

Zo'n platte slang zou ik niet willen.
Hij is wel lekker compact op te ruimen maar het drogen en luchten is niet goed uitvoerbaar.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie